Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - nien

#1
Audi / Norges raskeste E-Tron 50 !!
onsdag 23. oktober 2019, klokken 12:29
-Har booka inn en ribba E-tron.... heeeelt uten utstyr .. launch edition.. og da blir jo bilen lett & fin ... og lett bil går fortest .. altså Norges raskeste E-Tron 50 !

Måtte bare si det til noen !

:)
#2
På Nissan sitt anlegg / Follestad i Hurum, er det nå lagret 100'vis av S, X, E, - Nye og brukte, med og uten skilter.

I tillegg er det ca 100 Jaguar i-Pace, og selvfølgelig mange Nissan Leaf.

Men... lite tvil om at Tesla og Jaguar nå har biler på lager... som ikke er solgt/utlevert .. og som kan leveres på kort varsel.

Nå vet du det også ! :-)

#3
Vi har en rekke forskjellige salto ladebokser - gamle og nye / i flere bygg.

Ved bruk / eks Audi E-Tron / TMS / E-Golf, ser jeg at ladeeffekten inn til bil med tomt batteri varierer fra 1,4 til 0,9KW til 4,6 KW - uten noen sammenheng som jeg kan se.

Montør påstår at det kan være støy i strømmen ?

Videre har en annen montør vært innom flere ganger for å "programmere" boksene - vedkommende hadde med en dataledning + Laptop, og gjorde en endring i boksen. Utgjorde ingen forskjell så vidt jeg kan se.

Ble også montert en Salto boks hvor sikringen går i sikringsskapet umiddelbart ved forsøk på lading - sikringen i skapet var vesentlig mindre enn sikringen i salto boksen .. er det mulig for fagfolk å gjøre så elementære blemmer ? Har for øvrig skjedd 2 ganger i 2 forskjellige bygg / forkjellige elektrikere..

Da blir spm: Ved montering av en Salto boks, skal den programmeres, eller skjønner den selv hvilken ladeeffekt den kan belaste nettet med ?

De som monterer / elektriker / flere forskjellige, later til å være helt uten kunnskap om hva de gjør - brukte en time med en trikker for å forklare at jeg ønsket med 7,2 KW en fas lading til en Golf...... ble koblet feil / virker ikke - boksen lader maks 4,6 KW - somoftest mindre.


Har noen der ute skjønt hva det er som skjer ???


Please, / ingen "jeg tror svar" / kanskje en flink elektriker kan forklare på en forståelig måte...




#4
-Har noen gått opp løypa med tanke på om det er mulig å starte Varme / kjøling med et signal fra eksempelvis et upgrade kit for webasto - altså at varming kan startes med en fjernkontroll, som når frem en styreenhet, som igjen gir signal til start varme .... ?

Var is på rutene mine i morgen .... :-)

#5
Alternativ energi / Tesla Powerwall
onsdag 09. mai 2018, klokken 10:45
-Har noen som leser dette fått montert inn en Powerwall 2 .... ?

-Kanskje den som har fått en montert kunne dele litt erfaringer med oss andre... ??
#6
-Ser det står mange Tesla på lagring Norges Varemesse Lillestrøm + i Røyken - på Nissan sitt anlegg.

Ser ut til å være flere hundre biler...

Noen som vet hvorfor - finnes det lagerbiler ???

Eller er det kø i systemet for utlevering til kunde ?
#7
-Har en vegglader med 25a sikring. Fikk nylig ladekabel som tåler 7,2 Kw. Måler 25A i ledning inne i boksen / 230v spenning betyr ca 5,2 Kw ladeeffekt.

Så langt er alt bra ... jeg får altså ikke 7,2 kw, og må nøye meg med med 5,2 kW

Spm: Når sikringen er lastet med 25 A, og oppgitt til 25 A, er dette da "innafor", eller bør det være større sikkerhetsmargin.... skal det være slik ?? Noen trikkere her som kan si noe om dette ?

Kan nevne at sikringen går av og til - men bare av og til ...
#8
Da gir jeg med med 19 mils E-rolf'n... 116000 problemfrie billige km... Ny E-rolf står klar i 30 mils utgave - klar for vannvittig mange km de neste 2-3 åra. Satser på å nå 100' på under 3 år - blir lettere med en bil som går vesentlig lenger mellom oppladinger.
Bruker ikke bil i jobb / kjører mye privat... har blitt myyye hurtiglading i perioder - stort sett problemfritt, unntatt 1 tilfelle med dobbel hurtiglader som var defekt / Kranbil - og en mindre trivelig affære på Sunndalsøra i ladekø bak en splitter ny Ampera og en Tesla med chademo adapter... :-)
Merker at det drar seg til med el-biler kontra hurtigladere / spesielt fra svenskegrensa og nordover mot Oslo er det i perioder biler på alle ladere - det er litt vel spennende med tanke på at det øses ut elbiler... kjappere enn ladere kan bygges ut.
#9
e-Golf / 110 000 km i E-Golf... still going strong...
mandag 13. november 2017, klokken 08:59
110 000 km i E-Golf... still going strong... kjører og kjører !
[ You are not allowed to view this attachment ]
#10
Alternativ energi / Batteribank på veggen / Tesla powerwall
tirsdag 07. november 2017, klokken 14:59
Fant litt penger under senga / Har solceller på taket og inverter i gangen.

Spm: Jeg ønsker å drive huset mitt fra en batteribank / øydrift - når jeg har muligheten for det.

Da oppstår følgende (Kanskje dumme) spm:

-Klarer en middels elektriker å koble en powerwall til alle kursene i huset mitt.... eller må jeg velge en kurs ??

#11
e-Golf / 100.000 km i E-Golf.....
mandag 07. august 2017, klokken 10:11
E-Rolf har runda 100.000 km....

Jeg vet det er (noen få) andre som har runda 100'.. hadde vært gøy om de også kunne lagt inn sine erfaringer !

Mine erfaringer:

Alt virker... !

Har ikke hatt feil eller behov for verkstedbesøk.
Lading har virket bra - har hatt noen få tilfeller av at ladingen har stoppet på ca 80%... men det kan være min feil, jeg driver med mye rart i garasjen.
Car-net har også virket bra / nesten merkelig bra, jeg ser at andre har hatt utfordringer med Car-Net... men har altså virka bra hos meg. (Iphone 6+, vet ikke om det har noen betydning)

Rust på bremser ? Nei, jeg kjører som en tulling, og sliter derfor på klosser og skiver, ingen rust anmerket på service.

Hurtiglading ? Ja, jeg hurtiglader ofte og mye, det funger bra... mange langturer til vestlandet.. får store regninger fra Fortum :-)

Merker ingen reduksjon i batterikapasitet. Jeg har så lang vei til jobben, at selv en liten reduksjon i batterikapasitet fort blir krise - men merker altså ingenting.

Bilen er 2 år og 10 mnd.

Og det var i grunnen det... tror jeg trenger litt ny gummi snart, men det har vel lite med selve bilen å gjøre :-)


#12
Audi e-tron / Konkurranse i premiumsegmentet....!
onsdag 26. juli 2017, klokken 01:24
TMS for 585'... med luft og 4,7 sek 0-100...
Nå begynner jeg virkelig å lure på hva nye El-Audi'n vil bli priset til!
#13
Står i ladekø bak Ampera.... eier'n er ny og 70+++ år... og han skal selvfølgelig ha 100%...... kjenner at lysten på Tesla øker ... ringe banken ?
#14
Jeg eier ikke en Tesla i dag... litt for dyr for meg... men 600 er innafor..

0,8% rente + 600 for en lett ribba Model S, er ikke det veldig gunstig ???

Eller er det noe her jeg ikke har forstått - løp & bestill ?
#15
e-Golf / Nye E-Golf - vil noen kjøre batteriet tomt-
torsdag 20. april 2017, klokken 13:37
Vil en av dere som har fått utlevert nye E-Gold, kjøre bilen tom for strøm, og deretter fortelle oss andre hvor mange mil den gikk ?
Takk!!
#16
Alternativ energi / Signerer snart for Otovo... kommentarer ?
søndag 26. mars 2017, klokken 20:59
Er langt på vei ferdig med å akseptere at det ikke blir ny motorsykkel... men solcellepanel på taket istedenfor.
Har noen av dere der ute noen baktanker / motforestillinger / gode poeng før jeg signerer papirene til Otovo ?
#17
Twizy / Moped Twizy / hva er førerkortreglene for...
mandag 21. november 2016, klokken 13:28
Usikker på følgende : Kan jentungen på 16 år kjøre en fulleffekt Twizy på 125cc lappen ?

Og: Er moped utgaven mulig å bygge om til fulleffekt, altså kan jeg kjøpe en som er moped, og bygge den videre til fulleffekt når jentungen tipper 18 ?

Er noen millioner ganger mer komfortabel med jentungen inne i Twizy kontra en moped eller lett motorsykkel ...
#18
Hyundai Ioniq / Ionic.... ser ut til å være en bra bil...
torsdag 17. november 2016, klokken 10:58
-Må bare melde at Ionic ser ut til å være en bra bil... lavt forbruk og bra teknikk... er det mulig at Hyundai har skjønt noe de andre fabrikantene ikke har skjønt om virkningsgrad og luftmotstand ..???
Bare lurer... er litt imponert.. har e-golf selv...
#19
Ampera-e/Chevrolet Bolt / Hvor mange biler får Opel i Norge / 2017
mandag 24. oktober 2016, klokken 09:46
-Nye Ampera ser ut til å bli en knall bil på alle vis.
-Hvor mange biler får importøren i Norge, er det noen som vet dette ?
-Virker som om importøren ikke vet noen ting om antall.... og jeg tolker diverse opelselgeres oppførsel dit hen at de ikke regner med å få nok biler i 2017... da hjelper det ikke å ha signert kontrakt ...grrr
#20
Model S 2013 - 2022 / Ampera, zoe, MB, Volkswagen Paris motorshow
fredag 30. september 2016, klokken 19:44
Vrient å forstå at Tesla  i 2012 hadde batterikjøling, oppdatering via nett, stort batteri +++++++ . Under Paris motorshow så presenteres det biler som fremdeles ikke når en Tesla til kanten på lilletåneglen...  og de bilene er ikke leveringsklare før langt ut i 2017. 6 år gammal S er fremdeles en hinsides mye mer moderne bil en alt annet på veien. Er han sørafrikaner'n magisk... er det noe alle de andre ikke har skjønt.... er det så jævla vrient å stappe batterier og datamaskiner som kommuniserer over 3g nettet inne i en bil ??? Jeg blir rar!!!!! Ligger litt i korta at jeg jobber for en konkurrent til Tesla... og føler at jeg havner litt langt bak teknisk !
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA