Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Up-grade

#1
e-up! / Overgang mellom regenerering og mekaniske bremser
mandag 13. mars 2017, klokken 19:09
Utfordring med elbil og bremser er ikke akkuratt noe nytt. Jeg har også et par utfordringer med bremsene.
Det første problemet jeg har er at overgang mellom regenerering og mekaniske bremser enkelte ganger kan være ganske urovekkende. Rett før jeg skal stoppe helt, er det som om jeg mister føling i pedalen som blir litt myk og bremsene tar ikke som foventet. Litt avhengig av fart og hvor hardt det blir trykt på pedalen så kommer det et lite napp i bremsene og jeg har bremsekraft igjen. Dette har skjedd fra den var ny, men var ikke så alvorlig i begynnelsen. Det skjer helst i begynnelsen av turen eller hvis det er "lenge" siden de mekaniske bremsene har blitt brukt. I det siste virker det som dette har blitt værre, har hatt et par episoder hvor det har tatt litt lengere tid før bremsene tar enn tidligere. Er det noen andre som har hatt tilsvarende problemer på e-UP?

Gjorde et kjapt søk på forumet og det kunne se ut som leaf har slitt med noe av det samme.

Jeg har nå hatt bilen i godt over 3 år og den har rundet 100000km med god margin. Mesteparten av kjøringen er pendling på E18 frem og tilbake til jobb. På grunn av dette trenger jeg nesten ikke bruke de mekaniske bremsene hvis jeg kjører helt vanlig. Jeg har hvert veldig bevist på dette og har prøvd å bremse hardt i begynnelsen av hver tur når batteriet er fullt. Ellers har jeg funnet ut at eneste måten å få bremset uten regenerering er å sette bilen i N og bremse samtidig som gasspedalen holdes svakt inne.

Selv med dette fokuset på bremsene, har jeg også slitt med at bremsene ikke har blitt slitt ut mot yttersiden av skivene. Det er 1-2cm av annleggsflaten som ikke blir bremset nok, slik at rust har bygget seg opp og resten av skiven blir fortere slitt. Jeg tok dette opp når jeg hadde den inne til service ved 60000km og de avviste at det var noe galt med bremsene, men at jeg måtte regne med å bytte dem før EU-kontroll.

Siste problemet er at tromlene bak ofte har låst seg i løpet av natta, og mest sannsynlig ligger litt innpå i begynnelsen av turen og stjeler rekkevidde. Har stort sett løsnet greit når jeg starter å kjøre så har ikke brydd meg så mye med det. Håndbrekket funker heller ikke så bra lenger.

Jeg har kjøpt inn nye skiver og klosser som ligger klart og håper at en skikkelig overhalling med bytte av deler, litt rensing, smøring og justering vil hjelpe. Hvordan jeg skal unngå de samme problemene videre er ikke jeg sikker på.

Noen som vet om Volkswagen verksteder gjør noe som helst med bremsene annet enn å kikke på dem på service?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA