Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - turfsurf

#1
Audi e-tron / Flere brukere i myAudi
mandag 26. februar 2024, klokken 18:32
Fant ut av det. Måtte bare finne hvor users var i appen...
#2
Renault / Renault Scenic e-tech
onsdag 14. februar 2024, klokken 05:47
Har ikke sett nevnt, 60 mil for under 500k fullt utstyrt må jjo være bra?

https://www.renault.no/elbil/scenic-e-tech-electric

Ser jo bra ut også...
#3
Elbiler i media / Ikke bare Teslaer som kan svømme, Toyota prøver og
lørdag 10. februar 2024, klokken 09:06
Kanskje lurt å implementere auto-park som nevnt i artikkelen ja:

https://www.teslarati.com/toyota-bz4x-swims-driver-forgets-shift-to-park/
#4
Alt det andre / Den store varmepumpesamtalen.
lørdag 23. september 2023, klokken 09:59
Sitat fra: hELgenen på lørdag 23. september 2023, klokken 09:49Det forbruket du kommer med her er jo utrolig lavt. Vi har 185 m2 og bruker fort 20.000 kwh eksl. elbil lading inkl. vedfyring. Huset er oppført etter TEK-07 og målinger viser at det er svært tett (0.6) - og varmtvannsforbruket ligger på 2500 kwh pr år (har smarthus og måler varmtvannsbereder). Men vi har et klima her som kanskje betyr en del? Det har f.eks allerede vært minus om natten og det er veldig fuktig ute med tåke hver morgen hvilket har gjort at varmepumpen allerede er startet opp for sesongen. Jeg tror dette med ulikt klima betyr mye,mye mer enn hva mange kanskje tror. Jeg finner ingen annen forklaring på vårt høye forbruk. Når jeg sitter med måleresultatet fra tetthetsmåling samt har stålkontroll på varmtvannet - så er det jo bare en stor synder igjen...og det er oppvarming.
Ja, klimaet vil jo ha mye å si for forbruket, men der spiller jo ting som isolering, varmegjenvinning og slikt en stor rolle. Bygger man ett nytt godt isolert hus, med gjenvinning av varme fra varmtvann og bergvarmepumpe så bør man bruke veldig lite varme til oppvarming.

Vårt forbruk forklares jo og med bruk av tre paller ved til oppvarming om vinteren, korte dusjer, ikke bruk av tørketrommel og generelt ett øye på unødvendig sløsing av energi. Vi var vel under 2000kWh på varmtvann, med fire og til tider fem i huset.

Til gjengjeld har vi ett hus med vegger og vinduer som lekker varme som en sil, men godt isolert tak.
#5
Audi e-tron / Vanlig vs Sportback, -20 vs -21
søndag 13. august 2023, klokken 09:32
Vi byttet nettop fra vanlig (SUV?)  til Sportback, hva er forskjellen på disse? Den nye virker mye tightere, er de bygd på en annen fabrikk?

Med unntak av det åpenbare (USB C vs A, hattehylle vs rollo osv) er det andre viktige forskjeller mellom de? Opplever at lanekeep assistenten virker mye bedre på den nye, på -20 modellen var den så godt som ubrukelig. Brukergrensesnittet er og litt annerledes, kanskje -20 modellen hadde gammel software?

Uansett positivt overrasket over såpass med forskjeller, vi var egentlig bare ute etter SB for å slippe viskeren bak, og at vi synes den se bedre ut.
#6
Model S 2023 - / Track Pack
tirsdag 06. juni 2023, klokken 10:35
Ser ut som om Track Pack gjør jobben:

https://www.teslarati.com/tesla-model-s-plaid-track-pack-nurburgring-record/


Ganske stiv pris, men er vel ikke værre en det man må betale for tilsvarende hos Porsche.
#7
Audi e-tron / Link Vehicle - Audi Connect
torsdag 04. mai 2023, klokken 10:31
Så, vi trengte en bil nr 2 med AWD, og siden brukt e-tron har falt såpass i pris så kjøpte vi en e-tron 50 Advanced Sport.

Men når jeg setter opp den i MyAudi appen så står det følgende:

SitatLink vehicle
The Audi connect infotainment services are not yet linked to the vehicle. Please enter your myAudi email address and password on the vehicle MMI.

Så hvor skal man evt legge inn dette? Appen virker ellers med basic funksjonalitet, er dette fordi vi ikke har kjøpt "Audi Connect" FOD? Og hva går man glipp av uten dette?
#8
Alternativ energi / Strømabonnement for solkonto
tirsdag 18. oktober 2022, klokken 21:36
Har sett at midt energi og fjordkraft har solkonto, og er interessert i dette. Kan man kombinere det med hvilket som helst strømabonnement ellers?

Og så mener jeg at det var diskusjon om at noen betalte for strøm både med og uten MVA? Noen som har erfaringer eller andre anbefalinger?
#9
Glad jeg sjelden har behov for å ferdes i Oslo:


"– Det er veldig strenge regler for å få lov til å ta i bruk fotobokser. Vi skjønner ikke hvorfor det skal være det, sier Stav.
I dag brukes fotobokser kun i gater med fartsgrense på 50 km/t og oppover. Oslo ønsker å bruke det i gater med lavere fartsgrenser i tillegg.
Byrådet ønsker også å teste fotobokser som registrerer andre trafikklovbrudd enn å kjøre for fort."


https://www.aftenposten.no/oslo/i/x8Bq1j/byraadet-vil-innfoere-20-soner-og-senke-fartsgrensen-i-hele-oslo-ogsaa
#10
BMW iX / Rekkevidde iX40 og 50 - synsing og erfaringer velkommen
mandag 29. november 2021, klokken 10:31
Siden LMOR ikke vil ha noe annet enn fakta i forbrukstråden, så starter jeg en ny hvor jeg takker ja til begge deler. Blir mere å diskutere ut av det.

Utganspunktet er at vi tenker å bytte ut I-Pacen etter hvert, som har en WLTP på 43 mil. Denne holder for å kjøre opp til hytta stort sett hele året, utenom de aller værste dagene.

iX50 utgår grunnet pris, iX40 til rundt 850k er alternativet.

Så hvor langt tror folk denne går året rundt? Vi har ca 4,5 mil med motorvei og rett over 20 mil med stort sett landevei, hovedsaklig 70 og 80 sone. Snittfart ender typisk opp mellom 70 og 80 km/t. 850 høydemeter kommer i tillegg.

I-Pacen har ett batteri på 84kWh netto, er virkelig iX så mye mere effektiv at den vil greie ca det samme?

Når vi prøvekjørte 40 så endte vi opp med ett forbruk på 2,5kWh/mil, ca 1 mil på motorvei og 4 på rolig landevei.

#11
Model Y / Performance fra Kina
lørdag 13. november 2021, klokken 13:15
Ser ut som om de planlegger å begynne og levere P fra Shanghai også. Tenker jeg takker pent nei jeg.

https://www.teslarati.com/tesla-model-y-performance-delivery-china/?fbclid=IwAR0zuQkIaWuY7jc08lb4Y-6dprHH5B7oquZmFhLT93EaVpJJbxjtdwraYns
#12
Da har Tesla bekreftet at de har signert avtale på leie av de gamle dekk1 lokalene på Sem utenfor Tønsberg. Åpning i H1 2022!
#13
Mach-e / DC Lading
mandag 23. august 2021, klokken 20:08
Nå som mange har fått sine biler og har formodentlig brukt den litt i sommer, hvordan er erfaringene ang. hastighet og kompabilitet?
#14
Model 3 / Forbruk :)
torsdag 25. mars 2021, klokken 15:07
Var ikke så veldig opptatt av forbruk og rekkevidde når vi bestilte vår TM3 (2021 modell), siden jeg visste det var bra nok for tiltenkt bruk.

Ble dog rimelig sjokkert på vei hjem fra hytta. Det er ett strekke på 17 mil, derav døye 700hm ned. Dvs forbruket i seg selv er ikke så veldig relevant for sammenligning.

Det som er interessant derimot er at jeg har kjørt det strekket med vår gamle i3 60Ah ganske mange ganger. Dette om sommeren, med en snittfart litt over 70km/h med litt forbikjøringer, og gjerne uten varmeapparat. Altså ikke veldig sparekjøring, men litt mere forsiktig enn vanlig. Forbruket pleide da å ende på 1,1kW/mil, og gjorde at vi akkurat kom frem til laderen.

Forbløffelsen var ganske stor når vi her om dagen passerte samme lader på vei hjem forrige helg med TM3, med tre stykk i bilen, ca samme snittfart,  utetemperatur fra 0-7 grader og varmt i bilen. Forbruket viste da 1,08Wh/mil.

Dvs at en mye større bil senvinters presterer like lavt forbruk som en lettvekts i3. Kan vel ikke si annet enn at varmepumpen er effektiv?

Andre som har tilsvarende opplevelser?
#15
Model 3 / Er TM3 fortsatt overpriset?
mandag 01. februar 2021, klokken 14:48
Har en TM3 i bestilling som nr 2 bil, men er litt i tvil. Prisen i Norge er 15k over Tyskland og 100k over USA. Kommer Tesla til å sette ned prisen i Norge snart?

Selv etter siste justering synes jeg den er overpriset. Dessverre er det ingen alternativer som fyller kravene (min 40 mil WLTP, firhjulstrekk og helst ikke noe særlig over 500k, og levering soonish).
#16
Mercedes ryddet jo nettop opp i navnene på bilene sine.

C,E,S osv = sedan. GL foran betyr SUV. CL foran er Coupe.

Men så kommer EQC (SUV), EQC (sedan / hatcback). EQA (SUV), EQE (SUV og sedan). Eller har de noen ekstra betegnelser?
#17
i-Pace / Wireless CarPlay - CarPlay2Air
tirsdag 03. november 2020, klokken 08:25
#18
Elbilen i Samfunnet / NVE snur om effektavgift
onsdag 02. september 2020, klokken 15:15
#19
Mach-e / Sightings av Mach-e i Norge
søndag 30. august 2020, klokken 20:10
Lagde en ny tråd siden jeg ikke fant en passende. Kom over denne med tyske skilt ladende på Circle-K.



#20
Lading av Tesla / 225kW lading for S & X
torsdag 25. juni 2020, klokken 08:07
Ser her at nyere S & X for 225kW lading på v3. Men og interessant at en med 2017 100 pakke har fått 187kW. Begynner å hjelpe da:

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/tesla-increases-model-s-and-x-supercharging-rate-to-225-kw.197355/#post-4780369?utm_source=threadloom&utm_medium=email&utm_campaign=ed9&utm_content=iss263

Edit: Gjelder kanskje ikke i Europa grunnet behovet for adapter?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA