Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - snoemann

#1
Elbilen i Samfunnet / Artikkel om diesel vs elbil på dinside
mandag 02. mars 2020, klokken 18:56
https://www.dinside.no/motor/dieselbilene-sto-for-halve-bruktbilsalget-i-2019/72199826

Hvordan kan dette ha seg?
Har de glemt å korrigere for årsmodell f.eks.?

Dersom det faktisk er slik at elbiler faller raskere på bruktmarkedet enn fossilbiler,
så må det nesten bety at etterspørselen etter elbil i kundegruppene som normalt kjøper brukt,
er lavere og treigere til å snu seg enn nybilmarkedet...

"Han viser også til at elbilene har større prisreduksjon enn dieselbilene.

- Den gjennomsnittlige prisreduksjonen på en dieselbil på FINN har falt med 25 prosent fra første til andre halvår av 2019, og prisreduksjonen er i snitt 47 prosent lavere på en dieselbil enn på en elbil. Elbilens priskutt er også økende, sier Ryhjell."
#2
Leaf 2010-2017 / Klima starter i sirkulasjonsmodus
tirsdag 31. juli 2018, klokken 17:06
Heisann!

Etter forrige service så starter alltid eller svært ofte klimaanlegget i sirkulasjonsmodus istedenfor å ta inn frisk luft.

Er det flere som har opplevd dette?
Evt er det noen som har tips til hvordan jeg får endret "default setting" ?
#3
DRIFTSBATTERI / Oppdatering av BMS software på siste service
lørdag 30. juni 2018, klokken 11:17
Er det noen som vet hva slags oppdateringer som ligger i den siste software updaten?
Det ble beskrevet som "små justeringer" i forhold til batteristyring, men jeg fikk ikke detaljer.

Nysgjerrig på hva det kan være.
#4
Volkswagen VW / VW IDR Opp Pikes Peak
søndag 24. juni 2018, klokken 18:38
www.ppihc.com

Bakkeløp er på noen måter kanskje den ultimate elbil-teknologi-testen.
Å spise høydemeter så fort som mulig handler på mange måter om effekt til vektforhold, samt
grep og akselerasjon.
Volkswagen satt seg som mål å slå den forrige elbilrekorden med IDR.
Rhys Millen vant Pikes Peak i 2015 og satt ny bakkerekord med eO PP03 på 9 min og 07 sekunder.

Sebastian Loeb sin rekord fra 2012 har vært stående som en "urørlig" rekord da den var så utrolig mye raskere enn alle andre. Loeb kom til toppen på 8 min og 13 sekunder. Denne rekorden har ikke VW snakket noe særlig om på forhånd.

VW IDR med Romain Dumas kom idag 24.06.2018 til toppen av Pikes Peak på 7 min og 57 sekunder.
Paradigmeskifte.
#6
Enkle tekniske spørsmål og svar på disse / Halogen vs LED
lørdag 14. april 2018, klokken 14:48
Hvor stor forskjell er det i forbruk mellom halogen og led lys?
#7
i-Pace / Batterileverandør til Jaguar I-pace
lørdag 31. mars 2018, klokken 13:32
Vet vi hvem som leverer batterier til Jaguar I-pace?

Jeg googlet litt, men fant ikke så mye om dette.
Det eneste jeg finner, som jeg vil tro er en ganske god ledetråd, er samarbeidet mellom Jaguar og Panasonic vedrørende Formula-E

https://www.jaguar.com/jaguar-racing/index.html

Det er vel høyst sannsynlig at de har brukt samme samarbeidspartner for produksjon av Jaguar I-pace som de har brukt og utviklet relasjon med innenfor Formula-E

Kommentarer?
#8
i-Pace / Festeanordninger i bagasjerom
lørdag 10. mars 2018, klokken 11:57
Er det noen som har sett hva slags festeanordninger/kroker etc som følger med bilen som standard?
Jeg ser at man kan bestille et "sikkerhetsnett" som er festet i to kroker i gulvet nær seteryggen, men er disse der som standard, og er det evt flere der som standard?

https://assets.config.jaguar.com/jag2/i-pace/k19/options/opt_i-pace_k19_n-026eu.jpg?v=3fscg

#9
"– Diesel vil få en renessanse i nærmeste fremtid, fordi folk som kjørte diesel vil innse at det var et komfortabelt kjørekonsept."

WHAT?

Jeg har skikkelig troa på Volkswagen, eller kanskje jeg bare hadde det frem til dette utsagnet.
Egentlig har jeg tenkt at Volkswagen kanskje kommer til å klare seg bra gjennom dette teknologi-paradigmeskiftet, fordi de ble så hardt rammet av dieselgate.
Men når topplederen selv sier slikt som dette, så funderer jeg på å sporenstreks selge VW aksjene mine!

https://www.abcnyheter.no/motor/bil/2018/03/06/195377586/volkswagen-spar-rekyl-diesel
https://cleantechnica.com/2018/03/06/volkswagen-boss-suffers-bipolar-disorder-diesel-cars/
#10
i-Pace / Plassering av ladeluke
onsdag 07. mars 2018, klokken 10:35
Ladeluke på I-Pace ser jo ut til å være svært ubeleilig plassert?
Hvordan skal man kunne få ladet på eksisterende infrastruktur her i landet. Forum eller Grønn Kontakt sine ladere f.eks. (disse er jeg selv ganske avhengig av å benytte på enkelte lange turer).

Får man med forlenger til DC-ladekabelen når man kjøper bilen?
Må man parkere "på tvers" og blokkere flere ladere?
Evt må man belage seg på at kun ladere "ved enden" av rekken er ledig?

Eller er det slik at kabelen akkurat rekker frem til ladeporten dersom man kjører med fronten inn?
#11
Leaf 2010-2017 / Luftmotstand - speil ute eller klappet inn
torsdag 22. februar 2018, klokken 20:17
Er det noen som har gjort noen målinger på å kjøre med speilene innslått i høyere hastigheter?

Stor forskjell i forbruk ved f.eks. 110 km/t?
#12
Lade hjemme / Etablering av hjemmeladepunkt - dialog med netteier
lørdag 03. februar 2018, klokken 10:51
Heisann.

Jeg ønsker å etablere en 32A dedikert kurs til ladestasjon for elbil her i huset.
230 IT nett.

Så har jeg hørt at man bør forhøre seg med netteier før man går videre i prosessen med elektriker osv.
Jeg sendte derfor en epost til vår netteier, og fikk dette svaret :

"Hei,

Det stemmer at du må ha en dedikert kurs, som maks kan sikres med 32 A dersom det installeres fastmontert ladestasjon. Vi anbefaler maks 20 A til lading på 1-fase anlegg (4,6 kW). Ved å belaste en fase med 32 A kan det oppstå spenningsvariasjoner, og dersom disse er større enn gjeldene krav til grenseverdier, kan det medføre erstatningsansvar for den som har forringet spenningskvaliteten (Forskrift om leveringskvalitet i kraftsystemet (FOL 2004-11-30-1557)".


Med vennlig hilsen
Hafslund Nett AS"

Er det noen her inne som har noen tanker på dette?
Er det greit og "innenfor" av Hafslund å forsøke å flytte ansvaret for spenningskvalitet over på meg som ønsker å etablere elbillader?
Situasjonen føles noe vanskelig juridisk.
De skriver at de "anbefaler" 20A , men det virker ikke som at ansvaret er noe annerledes i den situasjonen heller.
Betyr dette at jeg som kunde alltid er ansvarlig for problemer med spenningskvalitet, eller betyr det at jeg bare er det dersom jeg bruker mer enn 20A? Og hvordan skal jeg "føle meg frem" på om jeg kanskje påvirker spenningskvaliteten eller ikke?
#13
Kjøpe elbil? / Elbiler lengder
onsdag 26. juli 2017, klokken 11:49
Her er bare en kort opplisting av elbilene (per idag 2017) sine lengder.
Spesielt lengden har vært viktig for meg når jeg selv skulle kjøpe elbil, så kanskje det også kommer andre til nytte :)
















Bilmodell                    Lengde        Bredde
Tesla Model X504
Tesla Model S497
Tesla Model 3469185
Nissan Leaf 2018448
Hyundai Ioniq447
Nissan Leaf444
VW e-Golf425
Opel Ampera-e416
Kia Soul414
Renault Zoe410
BMW i3400204
VW e-UP354
i-miev/C-Zero/Ion340
#14
Model 3 / Model 3 med 48A lader
mandag 24. juli 2017, klokken 16:35
Da ser det ut til at det er relativt sikkert at Tesla Model 3 kommer med 48 A lader i bilen.

Hva er gode alternativ å legge opp av strøm / hva slags ladebokser er det som er ålreite å benytte seg av her i Norge med tanke på dette?

http://insideevs.com/tesla-model-3-to-come-with-48-amp-onboard-charger/
#15
Leaf 2010-2017 / Styling/Aero-mod Nissan Leaf
tirsdag 14. mars 2017, klokken 09:24
Jeg la merke til at på den autonome Leaf'en de tester i London for tiden ... så har Nissan påmontert skjørt rundt bilen.
Disse ser ikke helt like ut som Nismo stylingen, og de ser heller ikke helt like ut som Aero stylingen man kan få kjøpt av Nissan i Japan, men jeg er ikke sikker.

Er det noen som vet hva slags dette er, og om de hjelper på luftmotstanden?



Et annet relevant spørsmål er kanskje om dette bare er slik Leaf'en kan leveres i Japan, eller om dette er noe Nissan har tenkt på til den neste Leaf'en som kommer...
#16
Volvo / Polestar / Volvo XC60 og XC90 i 2019?
fredag 10. mars 2017, klokken 14:16
Denne artikkelen var jo ganske interessant :

http://www.autocar.co.uk/car-news/new-cars/volvo-sub-brand-polestar-make-high-performance-electric-vehicles

Spennende å se hvordan det går å gjøre om en "performance avdeling" til en premium+elektrisk avdeling
#17
Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn / Trilling familiebil
søndag 26. februar 2017, klokken 15:41
Hvis noen lurer på om trillingene kan fungere som familiebil, så tenkte jeg å informere om følgende :

Vi har vært på tur med bakovervendt barnesete ( Recaro Privia ), og barnevogn ( Emmaljunga Citycross ) i bagasjerommet.
Dette gikk helt ok. Selv om det var noe begrenset beinplass i passasjersetet (barnesetet stod bak dette).

Isofix i baksetene er gull verdt, og bagasjerommet er overraskende stort til å være på en såpass liten bil (<3,5m lang)

Se bilde for "bevis" på barnevognen.

Konklusjonen er iallefall at trillingene har overraskende god plass :)


#18
Leaf 2010-2017 / Leaf familiebil
søndag 26. februar 2017, klokken 15:35
Heisann!

Vi var selv svært usikre før vi valgte å gå for Leaf'en, på om denne kunne fungere som familiebil eller ikke.

Jeg vil gjerne bare informere om at følgende "konfigurasjon" går helt fint :

2xbakovervendte barneseter (Recaro Privia + Cybex M2 i-size), barnevogn i bagasjerommet (Bugaboo Donkey)
og fortsatt beinplass i forsetene.
Faktisk så god beinplass at jeg får førersetet helt tilbake til det stopper naturlig av egen konstruksjon.
Riktignok ikke med seteryggen da i "rånerposisjon", men ikke 90 grader heller :)

Dette kan sikkert være nyttig informasjon for de som lurer på anskaffelsen av en Leaf.
#19
Kjøretips / Etappeplanlegging og rekkevidde
søndag 26. februar 2017, klokken 12:42
Heisann!

Jeg tenkte å dra gjennom et lite eksempel for å se om dere har andre måter å beregne etapper på når dere skal ut på langtur.

Antar altså her en hastighet på mellom 70 og 100 km/t.
Batterikapasitet 30kw/h

Sommerstid 1,4kw/10km:
Første etappe, starter hjemmefra med 100% og 200 km maks potensiell rekkevidde.
Allikevel kan vi jo ikke planlegge med å kjøre den til 0% akkurat når vi treffer ladestasjonen, vi burde nok ha minimum 10% i margin. Altså 20km i margin.

Dette betyr at første etappe kan være på maks 180km.

Hurtiglading gjøres (slik jeg forstår det) sjeldent til mer enn 80% , men la oss si 90% bare for hyggens skyld :

Neste etappe vil vi da starte med 90% strøm på batteriet, noe som betyr 180km.
Men vi må planlegge med 10% margin når vi ankommer neste hurtigladestasjon. 180km - 20km = 160km.

sommerstid tenker jeg da å planlegge for at første etappe kan være på maks 180km, og påfølgende etapper på maks 160km.

Vinterstid gitt et forbruk på 1,8kw/mil:
Maks teoretisk rekkevidde 166km
10% igjen på batteriet : 16km

Første etappe : 166 - 16 = 150km
Neste etappe med 90% oppladet ved hurtiglader : 150km (90%) - 16km = 134km

Jeg synes dette er interessant, fordi når man skal legge ut på langtur, så er det greit å ha i bakhodet at maks teoretisk rekkevidde på batteriet, ikke er det du kan planlegge for i kjøreetapper. Man må også hensynta hvilke marginer man ønsker seg, hvilket forbruk bilen har på vinter/sommer/i forskjellige hastigheter, og man må hensynta at hurtiglading kanskje ikke gir 100% batterikapasitet før du skal videre.
#20
Kjøp og salg av elbiler/elkjøretøy / 2011 Citroen C-Zero selges
onsdag 22. februar 2017, klokken 18:34
Selger vår første elbil, som vi har vært veldig fornøyd med :)

https://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=91068375&fks=91068375
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA