Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Haa

#1
Ladeplasser og ladekabler / Lading Jølstramoen, Sogn&Fjordane
torsdag 03. juli 2014, klokken 14:46
Fikk akkurat mail fra Best om at de åpnet for en drøy time siden - de ventet bare på at noen skulle teste laderen...
AC22 og Chademo
#2
Model S 2013 - 2022 / Skitur til Stryn
fredag 06. juni 2014, klokken 15:35
Heisann - tenkte jeg skulle dele en veldig positiv opplevelse med å være på sommer-skiferie med TMS  :)

I Pinsehelgen dro familien til Stryn Sommerskisenter. Mulig vi var første TMS der noen gang?
3 personer med 3 duffelbagger, skistøvler, skisekker, og tilsammen 5 par ski inni bilen.

Kjørte nesten fulladet (394 typical) fra Vinstra torsdag og kom fram til camping ved Oppstrynsvatnet utpå ettermiddagen. Snittforbruk: 180W/km. Avstikker til Djupvasshytta.

Hadde avtalt lading av bilen på campingen. Så for meg å bruke en bobil-stikk men brukte stikk inni hytta (16A - satte bilen til 8-12A).
Kjørte 2 ganger Strynsvatn Camping til sommerskisenteret tur/retur de 2 neste dagene.
Snittforbruk: 195W/km!
Forsåvidt logisk når jeg tenker på det, men aldri i verden om jeg var forberedt på at regenereringen skulle gi så mye. 390W+ opp minus 200W ned...helt fantastisk mtp 1000 høydemeter og fullpakket bil.

Hadde en lengre prat med eier av campingen på fredag kveld. Han har i lang tid undersøkt muligheter for ladepunkter for elbil på sin camping. Inntil han får avklart endel ting rundt støtte, effekt/kapasitetskostnader, etc - så har han landet på følgende plan for neste år:
Dedikerte stikkontakter på utsiden av veggen (med egen sikring) på de s.k. "høgstandardhyttene" han leier ut. Jeg sa at det trodde jeg ville bli veldig bra, og minnet ham om at en elbilist langt på vei kjører dit han kan og ikke alltid dit han vil, og at tilrettelegging av denne typen nok ville være populær...

Hva gjaldt betaling for strøm så ble vi enige om at typisk bobil-pris var helt greit (40kr per døgn). Jeg mente han sikkert kunne ta noen mer (litt avhengig av det uttaket), og at ingen elbilister ville rynke på nesen over det. Win-win for ham og oss ble vi enige om.

Han spanderte dog strømmen på meg mot en prøvetur langs Oppstrynsvatnet. Konklusjonen hans var at han kom til å spandere strømmen på Tesla-eiere som leide hytte hos ham hvis han fikk en prøvetur hver gang - enn så lenge la han dog til ;D

Jeg sa at for landets nå mange tusen elbilister så er litt tilrettelagt lading veldig kjærkomment.
Om ikke lenge har nok Strynsvatn skilt med "Elbiler velkommen" ute på riksvegen, og med litt flaks til neste år tipper jeg han har 1 eller 2 Type2-plugger satt opp også...

Hjemturen gikk via Sogndal og Gol (overnatting i Sogndal). Ble igjen slått av forbruket (182W/km) med mange høydemetre hele veien....fulgte fartsgrensen.

Ser at ruten jeg tok hadde hatt godt av en semi-hurtig lader i Lom, Skei, Fjærland, og/eller Sogndal. Vi får håpe det kommer på plass snarlig. Fjærland og bremuseet hadde jo vært en fantastisk lokasjon. Lade der mens man får meg seg klima-utstilligen, eller går en tur opp til et av brefallene? Ja takk.

Lom og Sogndal ville forøvrig "åpnet" mye av Jotunheimen og Breheimen for Teslaer - det hadde vært utrolig fint. Særlig for oss med litt over middels dragning mot fjellet.

Stryn-Gol hadde forøvrig gått fin-fint uten stopp i Sogndal...igjen det hadde jeg faktisk ikke regnet med...

Tilslutt litt "reklame" for Strynsvatn Camping:
http://www.strynsvatn.no/norsk/
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA