Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Mippen

#1
Har mistet min gamle blå ladebrikke og har fått ny blå ladebrikke fra elbilforeningen. Jeg finner ikke ut hvordan jeg sletter den gamle og legger til den nye.
#2
Avansert: Batterier og Lading / Bytte batterier UTV
onsdag 26. april 2023, klokken 15:31
Noen i familien har en Polaris Ranger EV som trenger nye batterier. Det er 8 bly batterier ombord. Polaris kan bytte batterier for 38.000 kroner. Det må vel gå an å bruke andre batterier enn originale? Polaris mener det bare er originale batterier som kan brukes. Det er 8 batterier ombord.
#3
Enkle batterispørsmål / Lade LFP batteri
mandag 03. april 2023, klokken 22:00
Har en MG ZS EV med LFP batteri. Man kan bare lade batteriet til 100 %. Det er ikke mulig å avslutte på for eksempel 70 %. Hvordan er det hvis man skal reise bort osv en stund? Kan det stå med 100 % SOC over tid uten å ta skade?
#4
MG ZS EV / Passord til wifi hostpot?
lørdag 11. februar 2023, klokken 21:32
Noen som vet passord til wifi hotspot i bilen?
#5
Kjøpe elbil? / Rimelig elbil til maks 300 tusen
mandag 03. oktober 2022, klokken 18:14
Jeg trenger en rimelig elbil som gir meg mest mulig bil og rekkevidde for pengene. Helst under 300 tusen. Vurderer litt 40 kwh Leaf fordi du kan få de med lastekrok til sykkel og takstativ til ski. Spørsmålet er hvordan batteriet har holdt seg på en pent brukt bil, og hvordan rekkevidde og lading er vinterstid? Må kunne kjøre 50 mil en vei noen ganger i året uten for mye ladetid. Vurderer også en pent brukt MG ZS Ev. Andre tips.
#6
Ladeplasser og ladekabler / Lade på Tesla lader (ikke Tesla)
torsdag 25. august 2022, klokken 22:49
Brukte min Seat på sommerferie i år siden den andre bilen streiket (igjen). Jeg har fått med meg at det nå går an å lade på mange superladere for Tesla med andre elbiler. Måtte derfor teste dette på veien hjem igjen. Jeg må si at jeg var fornøyd med brukervennligheten i forhold til mange andre offentlige ladere. Minuset for min del er at lade luken på bilen min er på motsatt side i forhold til Tesla, så jeg endte opp med å blokkere en ladeplass. Bare halvparten av plassene var i bruk, og jeg skulle bare lade 10-15 min for å ha nok strøm til siste etappen. Det var derfor ikke et stort problem. Det kan bli et problem på utfartsdager vel å merke. Følte at andre Tesla førere så rart på meg når jeg med bilen min. Enten var det av nysgjerrighet eller misnøye. Jeg vet ikke om alle er klar over at vi kan lade lovlig på SC? Jeg vet ikke hva slags erfaring andre Tesla eiere har med at andre biler lader på SC? Jeg har bare erfaring med å lade på SC når det bare var Teslaer som kunne lade.

Jeg husker en gang jeg måtte lade min tidligere Model S på en chademo lader med adapter for å få nok strøm. Da var ikke de som kom bake med vanlige elbiler så blid. Jeg måtte forklare at jeg bare skulle lade litt slik at jeg hadde nok til å komme meg fram til neste SC. Kanskje Tesla klanen føler det på samme måte når andre elbiler invaderer ladeplassene, og kanskje til og med okkuperer to plasser for å få kabelen til å passe.
#7
Kjøpe elbil? / Forvirring ang. hengerfeste på Citroen og Opel
mandag 22. august 2022, klokken 18:57
Jeg har vurdert Opel mokka e og Citroen e C4, men har fått høre at de ikke kan ha lastekrok for å frakte sykler og andre ting. Jeg fant imidlertid et dokument på nett som viser hvordan man kan montere det elektriske. Går det an likevel da?


Link til fil shorturl.at/afmR8


 [ You are not allowed to view this attachment ]  
#8
Kjøpe elbil? / Lastekrok på vanlig elbil?
torsdag 04. august 2022, klokken 08:02
Holder på å hjelpe noen å finne seg elbil. Kriteriet er rimelig +/- 300 tusen og at den har mulighet for lastekrok eller hengerfeste.

De har sett litt på Opel Mokka, Citroen e-c4, Peugeot 2008, Opel Corsa-e, Peugeot 208. Kan noen av de utstyres med lastekrok? Hvilke andre elbiler kan eventuelt anbefales?
#9
Ladeplasser og ladekabler / Kan ladeboksen hjemme skade bilen?
torsdag 02. juni 2022, klokken 12:46
Som overskriften sier kan en ladeboks skade bilen din? Hvis du bruker en billig kinalader på en mobiltelefon kan den ødelegge telefonen. Kan det samme skje hvis det er en feil med ladeboksen? Vi har ladet to biler fra samme ladeboks og på begge bilene har ombordladeren sluttet å virke etter en stund. Tilfeldig eller kan det være noe med ladeboksen? Heldigvis har det gått på Garanti. Det var en XC60 og en e-Up.
#10
MG ZS EV / MG på vinterføre?
mandag 06. desember 2021, klokken 13:17
Hvordan er MGen på vinterføre med bare drift på 2 hjul? Drar en del på fjellet om vinteren.
#11
Kjøpe elbil? / Hengerfeste facelift MG ZS EV?
tirsdag 30. november 2021, klokken 15:56
Kan nye MG ZS Ev bestilles med hengerfeste?
#12
Corsa-e / Hengerfeste (lasteholder)?
onsdag 17. november 2021, klokken 14:26
Går det an å montere hengerfeste til sykkelholder på bilen? Noen som har erfaring og pris?
#13
Kjøpe elbil? / Elbil med hengerfeste og takstativ — ikke Tesla?
tirsdag 07. september 2021, klokken 21:08
På jakt etter en ny eller nyere forholdsvis rimelig elbil med hengerfeste (tilhenger) og mulighet for takstativ. Vil ikke ha Tesla. Hva er det å velge i nå? Pris ikke mer enn Model 3.
#14
Kjøpe elbil? / Takboks til liten elbil
fredag 13. august 2021, klokken 16:19
Den trofaste fossilen knelte i ferien, så jeg vurderer å bruke den lille elbilen vår som ferie bil siste året før den må leveres tilbake. Spørsmålet er hvor stor takboks jeg kan ha på bilen? Det er en Seat Mii. Samme bil som VW e-Up og  Skoda Citigo. Maks oppgitte taklast er 50 kilo. Med takstativ og takboks blir det ikke så mye vekt igjen. Da må jeg i hovedsak pakke ting som er lette men tar stor plass på taket. Her tester vi en Thule Pacific 700 takboks på bilen. Den veier bare 15 kilo og rommer 420 liter. Den passet akkurat ikke. Dvs, vi fikk problemer med å få bakluken helt opp. Skiboksen er ikke festet på bildet. Den må 10-15 cm lengre bak for å kunne festes
#15
Mii electric / Tilbakelevering av bil med Frii abonnement?
tirsdag 10. august 2021, klokken 09:54
Er det noen som har levert tilbake bil med Frii abonnement? Fikk dere noen ekstra regning på unormal slitasje. Renhold osv? Lurer på hvor grundig man skal være før tilbakelevering. Har hørt at man bør levere inn bilen til profesjonelle for skikkelig vask, rens og polering. Hvis man har steinsprut osv i laken bør det også fikses for å unngå stor ekstra regning. Noen erfaringer?
#16
Kjøpe elbil? / Brukt Kia Soul?
lørdag 01. mai 2021, klokken 13:24
Spør for noen som vurderer brukt Kia Soul 1 generasjon. Hva er bra/negativt og hvordan holder rekkevidden seg etter å ha rullet en del mil siden den var ny?
#17
Bor i et borettslag. Når vi flyttet inn for under to år siden måtte vi betale 5000 kroner til styret for å få koble oss til el. anlegget, samt påkoste elektriker selv for å montere opp ladestasjon. Total kostnad kom på rett under 30.000 kroner. Nå har altså styret bestemt at de skal tilby lading til alle beboere gjennom et firma som monterer ladere gratis. Vel og bra høres det ut som, men det forutsetter at vi som har lader fra før også må koble oss på det samme for å lade. Månedskostnaden for å lade øker også fra 300 kroner til 650 kroner.

Vi har altså investert 30.000 kroner som vi ikke får igjen.

Har styret lov til å bestemme dette uten generalforsamling?
#18
Hyundai Ioniq / Bruktbil?
tirsdag 01. desember 2020, klokken 18:31
Hvordan holder batteriet seg på 1 generasjon ioniq? Ting man bør se etter? Vurderer en rimelig bil nr2.
#19
Jeg flyttet dit jeg bor nå for ca 2 år siden. Siden jeg hadde elbil fikk jeg installert elbil lader. Vi måtte på forhånd søke til styret om å få sette opp lader da det var begrenset med kapasitet. De siste dagene har jeg opplevd at bilen ikke alltid er fulladet når den pleier å være det. Jeg mistenker derfor at lade hastigheten har blitt satt ned. Fra før hadde vi etter mitt mening laveste brukbare hastighet på 10A fra 230V. Nå kan det virke som hastigheten er satt til 5A. Kan styret bare gjøre dette uten å ha en dialog med andelseierne som har ladestasjon fra før og ble forespeilet 10A? Jeg skjønner at det er mange naboer som sannsynligvis ønsker seg ladestasjon nå eller på sikt, men det er ikke en god løsning å strupe hastigheten slik at det tar over et døgn å lade en liten elbil med lite batteri.
#20
Jeg har ny elbil hvor jeg fikk med type 2 ladekabel og ladekabel med kladd. Jeg tenkte derfor å selge min "gamle" type 2 kabel som jeg brukte for å lade den gamle bilen min hjemme. Det er en 22 kWh kabel... Jeg leser imidlertid på nettet at det av og til ikke går an å lade på 22 kWh stolper dersom man ikke har 22w kWh kabel. Jeg ble derfor litt i tvil om jeg skal beholde den. Er det noen som har opplevd å ikke få lade med standard tynn type 2 ladekabel på 22 kWh ladestolper??
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA