Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - MikkeBoomBoom

#1
Model 3 / En liten hyllest til Tesla
tirsdag 25. juni 2019, klokken 15:14
Så etter å ha vært elbileier siden 2014 (E-UP!) fikk vi i mars bilen vi hadde ventet på i flere år, nemlig en sort Model 3 AWD. Etter knapt to måneder i vårt eie dukket muligheten for hengerfeste og SR+ opp og da hev vi oss rundt og solgte AWD'en med litt fortjeneste.

Nå venter vi på SR+ og leier en Hyundai Kona i mellomtiden. I helga ble det tur/retur Oslo for første gang med elbil (tidligere har det blitt vestlandsturer med Model 3'en) og for en åpenbaring det var.

Jeg regner med at mange som meg velger elbil av miljøhensyn, ikke bare utslipp men også effekten det har på økonomien og teknologien rundt batterier. Om man skal nå målene om flere nullutslippsbiler på veiene må man få ut fingeren når det gjelder ladestruktur. Her kommer en liten rant som gjør at jeg gleder meg ekstra mye til ny Model 3 kommer:

Vi kjører lett inn til Oslo på en lading fra Kristiansand, vi vet det må lades på vei tilbake. Jeg regner med at bilen kan fortelle meg hvor det er fornuftige ladestopp på veien tilbake til sørlandet, det kan den ikke. Eller det vil si, den forteller meg mye men ikke noe av det kan brukes til noe. Jeg ender opp med en potpurri av ladestasjoner som er så ulogisk lagt opp at jeg får flashback til tyskundervisningen. 

Så da ender jeg opp med å laste ned Ionity appen, jeg husker jo at det stod i Bil24 i januar "Her hjemme går byggingen også lynraskt". Til min store skuffelse er stasjonene utenfor min gjenværende rekkevidde eller i feil retning. Javel..

Men så husker jeg at Fortum har oppgradert noen stasjoner, sjekker appen, men dessverre så fungerer det ikke å sortere på ladere basert på effekt (ut over hurtiglading), ei heller i noen av de andre appene jeg har tilgjengelig. Ender opp med å laste ned Nexcharge-appen hvor jeg kan sortere på CCS2, da får jeg opp en stasjon i Notodden. Hipp hurra. Jeg glemte kanskje å skrive at vi var begge fyllesjuke og ville hjem (bryllup), så kvoten for å taste på telefonen var i ferd med å renne ut.

Endte opp med å sette nesa sørover med 12mil rekkevidde og et stopp på liertoppen, kvinnen min ville ha milkshake på Macdonalds. Der var det ladekø. Bestemte oss for å kjøre videre til neste på lista et par mil lengre sør, et sted uten milkshake, dårlig stemning i bilen. 8 mil rekkevidde. Kjørte forbi 8-10 superladere på høyre side da vi drev å leita etter stasjonene som passet "vår bil". Mye ledig. Kom frem, ladekø. Fuck!

Kjørte da videre mot drammen, vi begynte å nærme oss 5 mil rekkevidde da vi omsider kom frem til stasjonen. Der var det en ledig stasjon. Plugget inn, startet lading og drakk tre kopper kaffe. 45 min senere hadde vi akkurat nok til å komme oss hjem.

Fremdeles ingen milkshake ender dama med å overta kjøringen fordi jeg holdt på å sovne. Jeg våkner litt før brokelandsheia og det er nå klart at vi ikke vil nå frem med gjenværende rekkevidde. Stopper på brokelandsheia, en ledig stasjon. Som er ødelagt. Den må resettes og etter litt om og men så våkner den til liv. Fremdeles ingen milkshake, dårlig stemning. Lader 30 min eller så, peaker på 43kw.

Vel hjemme så tenker jeg tilbake på da vi kjørte fra Kristiansand til Haugesund. Etter en deilig uke på vestlandet kjørte vi tilbake og fikk beskjed om at et lite stopp i Lyngdal var nødvendig. Etter få minutt med 120kw suste vi videre og var hjemme før barnetv.

Ps. Synes man det er mye dekkstøy i en Model 3 anbefaler jeg å låne en Hyundai Kona og kjøre til Oslo. Etter denne turen har alt blitt mye stillere rundt meg, tror det er påbegynnende tinnitus.
#2
Model 3 / Steinsprut ved bakre hjulbue
torsdag 02. mai 2019, klokken 11:02
Steinsprut, beste måte å forhindre skader på?
#3
e-up! / Bruktpris E-UP 2014
mandag 14. januar 2019, klokken 15:41
Heisann. Har en E-UP! 2014 modell som har gått snart 120 000km. Hvit, ikke soltak. Dab+, fulgt servicer, EU-godkjent i dag, byttet slitedeler i forstilling / dempere, ny type ladekladd, bruksmerker her og der men ingen skader. Sommer og vinterdekk. Bor i Kristiansand.

Noen formening om pris?
#4
Model 3 / Endret estimert levering
torsdag 03. januar 2019, klokken 15:41
Inne på "min side" på Tesla så er teksten inne på konfiguratoren endret. Man får tilgang til denne ved  å trykke på at man vil endre designet, endret fra noe sånt som "estimert levering februar/mars" til "estimert mars levering".

Eller er det bare jeg som husker feil?

#5
Agder elbilforening / Kritikk mot Agder Energi
torsdag 19. april 2018, klokken 12:58
Har hatt en lengre sak gående med NRK Sørlandet nå angående "søknadsplikten" Agder Energi har operert med. Har oversendt mye dokumentasjon hvor Agder Energi hele tiden fremholder det som betegnes som en søknadsplikt, mens de utad kaller det en meldeplikt. Ble ganske kort sak, men foreligger mye dokumentasjon samt uttalelser fra blant annet OneCo som journalisten har som kan brukes i en oppfølgingssak en gang i fremtiden. Satser på bedring :)

https://radio.nrk.no/serie/distriktsprogram-soerlandet/DKSL01007918/19-04-2018#t=1h14m37s
#6
e-up! / Demontere frontleppe/fanger
onsdag 18. april 2018, klokken 09:46
Som så mange andre har jeg også brøytet litt med bilen min i vinter. Noe som har resultert i at den sorte gummilista har fått kjørt seg litt. Har forsøkt å gjøre en slags fix med sort Tec7 som har fungert greit nok. Men nå som garantien er long gone så tenkte jeg å fikse det litt mer permanent. Trenger da å ta av frontfangeren da denne gummilista tydeligvis er skrudd fast mellom chassis og fanger. Noen som har instruksjoner på å ta av frontfangeren og noen som har gjort dette før?
#7
Kia Niro EV / Grattis til den som fikk "min" plass i køen
torsdag 05. april 2018, klokken 08:37
Så jeg og sambo har køplass på Niro, Kona og Model 3. Vurderte å kansellere Niro og kjøpe Teslaaksjer for de 7777kr da de lå som lavest og ville sjekke hva jeg måtte gjøre for å få penga tilbake. Gjorde derfor følgende:

1. Sendte først en mail og sa vi VURDERTE å kansellere til avsenderadressen hos Bertel O'Steen, inget svar
2. Skrev til Bertel på Facebook, fikk til svar at jeg måtte ta kontakt med Kiaforhandler på Sørlandet
3. Fikk tak i Kiaforhandler, fikk til svar at jeg måtte gå inn på en lenke. Dypt inni en tekst, bak knappen "villkår", stod adressen post@kia.no, sendte mail og sa vi VURDERTE å kansellere, hvordan går vi frem.
4. Skrev tilbake og sa de kanskje burde få strømlinjeformet refunderingene. Fikk til svar at han skulle ta tak.
5. Fikk så svar fra en Kjell i Kia at bestillingen er kansellert og at pengene er på vei tilbake til konto.

Moralen er: Ikke spør om noe, sitt stille i båten ellers kan du risikere å miste din plass i køen  :o
#8
I dag hadde vi en ganske guffen opplevelse. En varebil fra Malco suste inn i rundkjøringa fra høyresiden. I baksetet sitter datteren min på 6 mnd og en blanding av flaks og refleks gjorde at den ikke kjørte rett inn i siden på bilen. Jeg bremset alt jeg var kar om og fikk svingt mot venstre, nok til at vi akkurat unngikk å få varebilen inn i siden.

Så skjedde det noe rart. Jeg satt på nødblinken for å vise de bak at noe hadde skjedd og at jeg trengte et par sekund på å summe meg. Når jeg skulle kjøre videre merket jeg at rattet på bilen var utrolig tungt. I det jeg trykket på gass-pedalen spant hjulene, uten at antispinn koblet inn. Jeg skrudde av og på bilen igjen, akkurat samme problem. I dashbordet vistes ikonet for servo og antispinn, pluss at det kom opp beskjed om at city nødbremsfunksjon var utilgjengelig eller deaktivert (noe i den duren).

Noen som har vært borti noe slikt før?!

Vi dro så på babysvømming (som var formålet med turen og like i nærheten) og ringte derfra til Gumpen Auto Vest for å si at bilen slo av kjøreassistansesystem etter en nødbrems og unnamanøver. Dama jeg pratet med var lite imøtekommende og ville jeg "skulle komme inn, så fikk de ta en titt, men de kunne ikke si når de ville få tid til det.." Jeg sa, ok men da må jeg nesten få en leiebil ettersom det er 10minus ute og jeg har samboer og barn i bilen. Da sa hun, om noe motvillig, at det var greit men at jeg måtte påregne å betale dette selv om det viste seg at feilen hadde kommet av ytre påvirkning. Jeg var så shaky at jeg gadd ikke å krangle, og spurte retorisk om ikke hun synes det var litt rart at kjøreassistansesystemene slår seg av og at dette kanskje var noe de burde piroritere. Men nei..

Så nå kjører vi rundt i en lånebil i påvente av resultatet. Kundeservice og forståelse for alvoret i situasjonen fra Gumpen auto på en skala fra 1 - 100: Minus 10  :-1:

Igjen, det er jo helt sinnsykt at alt dette feilet når vi "trengte det som mest" så er det noen andre som har vært borti lignende?
#9
Kjøpe elbil? / TMS eller TM3 eller KONA eller noe helt annet?
mandag 15. januar 2018, klokken 10:23
Fornøyd elbilist i en del år nå. Har en E-UP! med snart 100 000km på klokka som har fungert fint til pendling og småkjøring. Dette er også eneste bil i husholdningen. For noen måneder siden fikk vi en datter. Overrasket hvor mye stæsj som skal med på tur ser vi at både plass og rekkevidde ikke strekker helt til lengre.

Trenger litt hjelp med å lande på neste bil (som SKAL være el)

Noen stikkord om vårt bruksmønster:

- Jeg kjører ca 10 mil hver dag tur/retur jobb.
- Svigers har hytte sør for Haugesund, to turer pr år.
- Har som sagt barn, trenger derfor plass til et innmari stort barnesete og alt det andre stæsjet som følger med.
- Ingen av oss har tradisjon eller lyst til å dra på "bilturferie" mao det blir ingen sinnsyke langturer.
- Økonomien i husholdningen er ganske god. Begge i full jobb samlet inntekt et sted mellom 1,1 - 1,2 Belåningsgraden på huset er et sted mellom 65-75%. Huset er forøvrig billig typ 2,4mill.
- Har Type2 lading i egen dobbeltgarasje (16A).

Alternativer:
- Renault Zoe. Liker bilen, men har IT nett hjemme, derfor uaktuelt. Gode seter og god plass til å være så liten bil (husk nå at vi kjører E-UP! til vanlig).

- Opel Ampera. Hadde reservasjon en gang i tiden, men dette ble kansellert når vi så hvor det bar.

- Tesla Model 3. Reserverte 1. april. Flott bil, klart det beste alternativet for oss ift. pris og plass, men levering? Who knows. Ikke viktig med AWD eller long range, men hadde tatt LR for å få bil kjappere.

- Tesla Model S 75D. Tesla har nå kampanje hvor renta ligger på 0,45% med 30 000 i egenkapital, renta er bundet i to år via DNB. Fristende, men synes bilen er enormt stor og 650 000 er mye mer enn hva vi hadde tenkt å bruke på bil. Vi KAN, men det er som kjent ikke alt man BØR selv om man KAN.

Tesla Model S brukt. Frister også, men det er nok det som er minst aktuelt. Ja, man kan få en flott bil med masse utstyr, men man vil aldri få tilsvarende rente på et konvensjonelt bruktbillån, og så er det dette med å kjøpe brukt kontra ny (risiko mm).

Hyundai Kona. Står i kø som nr 4000 etellerannet. Hva kan man si. Grei bil, ok å se på, sikkert OK å kjøre men ikke noe mer eller mindre enn det. Her er også leveringen litt i det blå. Ingen som vet, mange som synser.


Innspill?
#10
Jobben har tatt på seg å kjøpe inn en bråte med Ecolite ladestasjoner http://www.ladespesialisten.no/index.php/11-ladestasjoner/14-ecolite.
Ble utdelt på jobb i går. Jeg er på min tredje kabel fra VW-konsernet og gledet meg derfor stort til å få boksen opp for å slippe å bytte flere kladder før garantien går ut (snart 100k).

Kort fortalt:

Feit kabel ut i garasjen, en kurs på 16A. Blå CEE i garasjen på kursen. Trefase inn til hus.
I garasje trekker lys og garasjeåpner strøm.
OneCo vil ha minst 6000kr for monteringen.
Agder Energi mener det må omsøkes (kollega har ventet i 1,5 mnd).

Skal ikke ta ut all frustrasjon her nå, men lurer på om det er lov å sette på en kabel med CEE (som denne greia KAN leveres med) og plugge denne i CEE stikket jeg har i garasjen. Ingen søknad, ingen elektriker og 6000 laks man kan bruke på bamsemums i stedet.

Presenterte ide for Agder Energi, de skjønte ingenting (de leser fra et manus).

OneCo skriver i en mail:
Egen kurs
Fast tilkoblet ikke noe CEE stikk til fastmontert lader
Meldes AE (AE=Agder Energi)

Stemmer dette? Er det ikke lov med en fastmontert lader tilkoblet CEE?
#11
e-up! / Batterikapasitetstest / gjenværende kapasitet og garanti
tirsdag 17. oktober 2017, klokken 13:13
Med ca 90 000km på min E-UP! fra 2014 så begynner man å nærme seg 100k og slutten for nybilgarantien. I den forbindelse har jeg vært i kontakt med Gumpen Auto i Kristiansand, som er en del av Møllergruppen, for å fikse et par småting.

Bakbremsene har hengt på og måtte visst byttes eller fikses, jeg mente dette var en garantisak ettersom symptomet var slitte bakbremser men diagnosen var bremser som henger. Dette var de til slutt enige i og tok på garantien. Jeg spurte så om ikke de kunne ta en batterisjekk samtidig som bilen var inne. Jeg synes det hadde vært greit å vite og spesielt etter at gjettometeret serverte meg 35km rekkevidde på halvt batteri. Hadde riktignok kjørt motorvei og det var kaldt ute, men bilen hadde varmt batteri (avgangstid) og stod inne i garasje ca 7 grader. Uansett, det er ikke så viktig ettersom batteriet har garanti til 160k / 8år. Det jeg synes er urovekkende er svaret jeg fikk da jeg spurte om en sjekk av batteriet:

"En batterikapasitetstest vil koste flere tusen kroner og fabrikken må innvolveres, denne kostnaden går til deg som kunde hvis ikke det avdekkes noe feil som kan avregnes på garantien"

Jeg har sendt en mail til Forbrukerrådet for å høre hva de synes om saken. Det Møller egentlig sier her er:
For å sjekke at bilens batteri er innenfor kapasitetsgarantien må du som kunde være villig til å risikere å måtte betale "flere tusen kroner".

Det høres for meg utrolig rart ut av flere grunner:

1. Alle elbiler har jo en eller annen form for BMS (Battery management system) som sier noe om tilstanden til cellene. Så vidt jeg vet kan du lese av dette via LeafSpy på Nissan og en diagnose gjøres vel over lufta på Tesla? Det må jo være en smal sak å koble på et verktøy via ODB2 porten og lese ut info?

2. Hvorfor skal fabrikken involveres? Jeg forstår det om det viser seg å være noe feil, men ikke allerede i diagnosefasen.

3. Hvilke forbrukere vil være villig til å ta "risikoen" da vår kilde til informasjon i all hovedsak er gjettometeret som forandrer seg utifra hvordan man kjører og temperaturen ute.

Det tekniske er kanskje ikke så viktig, men det siste punktet der mener jeg er direkte hårreisende. Tanker, innspill og annet mottas med takk (jeg har jo over 60 000km) på meg til å bygge en sak her.

Ps. Har kjøpt meg en enkel strømmåler som skal på samme kontakt for å følge med.


#12
e-up! / Ladekladd + Garminenhet garantisak?
torsdag 28. september 2017, klokken 08:42
Hallo godtfolk. Rundet 85 000km på min E-UP! men nå er jeg litt i stuss (hvis du ikke gidder å lese hele teksten så handler dette altså om en ladekladd og hvorvidt dette er en garantisak).


Fikk opp varsel om service og ringte Gumpen Auto i Kristiansand hvor jeg fikk snakke med en hyggelig person i andre enden. Dessverre var det ventetid på godt over en måned og servicen skulle i følge bilen utføres innen 14 dager. Men, ikke stort å gjøre med det, bare å smøre seg med tålmodighet. I mellomtiden streiket Garminenheten som står festet på Dashbordet, den ga beskjed om at den var tom for strøm og slo seg av. Den viste også et batteriikon med et uttropstegn over, hva nå enn det betyr. Renset kontaktpunktene men ingen bedring. 

Ladekladden sluttet også å funke. Dette har den gjort flere ganger, men jeg har bare resatt hele greia, så funker det igjen. Men med barn og en vinter på trappene er det mindre og mindre gøy å komme ut til en iskald bil. Det kan også nevnes at kladden har blitt byttet en gang før. Feilen skjer både hjemme og på jobb, begge steder er det stikk som er nyere enn to år. Feilen ble dokumentert med flere bilder i begge tilfeller. Dette skjedde en fredag og lørdag stakk jeg innom Gumpen i Setesdalsveien. Bilder ble vist frem og det ble notert i ordren.

Noen uker senere våknet Garminenheten til liv, da tok jeg kontakt og sa at den plutselig hadde begynt å fungere igjen etter to uker.

Tiden for å gjennomføre service kom omsider og bilen ble levert, jeg dobbeltsjekket at de hadde notert dette med Garminenheten og ladekladden, det hadde de. I tillegg var det en knirking fra venstre hjulstilling/forstilling som jeg ville de skulle sjekke.

Jeg fikk så en hyggelig telefon fra en kundebehandler hos Gumpen som triumferende kunne si at "Nå er bilen ferdig". Hun leste høyt fra en rapport skrevet av verkstedet som gikk gjennom de forskjellige punktene. Ladekladd: Testet, fant ingen feil. Garminenhet: Testet, fant ingen feil. Knirking: Smørte et stag.

Jeg ble litt paff, og sa at jeg synes det er underlig at de ikke fant noe feil med Garminenheten og Ladekladden, men at det er forståelig, det er tross alt en sporadisk feil.
Til det så kunne hun si at jeg måtte bare se om det skjedde igjen, de trengte mer info. Hva mer trenger de? Etter å ha vært i kontakt med Gumpen for service har jeg vært i kontakt med dem flere ganger for å oppdatere om status i saken, jeg var så innom med bilder for å vise feilmeldinger mm og fulgte opp da jeg leverte bilen, totalt tre ganger!

Fikk en mail etter at servicen var gjennomført hvor de ville jeg skulle gi en tilbakemelding på servicen, mye enstjerners der gitt. Dette var en fredag. Så kommer mandag morgen, klar for jobb, friskt mot og alt det der. Ladekladden blinker rødt som det gjør innimellom og bilen har nesten ikke ladet. Perfekt!
Kjører så ned til Gumpen, jobb kan jeg bare drite i, kommer ikke frem, og sier "tataaaaa" her har dere mer info. Får en unnskylding fra serviceleder og en leiebil. Drar på jobb.

I går kveld fikk jeg en telefon fra Gumpen hvor de lurte på om dette skjedde ofte og om det skjedde flere steder.  :o Igjen bekrefter jeg, ja: Det skjer innimellom, hver 2. - 3. uke, noen ganger en gang pr måned. Ja, det skjer flere steder. Da måtte de visstnok ha bilen, ikke bare kladden, enda lengre for å feilsøke mer.

Lang post, straks ferdig: Så spørsmålet er. De har vel tre forsøk på å rette feilen. Men anerkjenner ikke "mine" feil og vil se det med egne øyne (bildebevis holder i en straffesak, men ikke hos Gumpen Auto). Betyr det nå at de har "registrert" en feil på kladden (den funket ikke når jeg kom ned dit og de har bekreftet at de måtte resette hele greia), og at jeg nå må "bevise" dette to ganger til?

Sorry lang post, ganske oppgitt her. Sikkert småbarnståka som har satt sine spor.
#13
e-up! / Knirk/knaking fra fronten
tirsdag 18. oktober 2016, klokken 08:59
Stort sett veldig fornøyd E-UP! eier med rundt 65 000 kjørte kilometer. Har tidligere fått byttet støtdempere, stag og foringer foran. Men fremdeles hører jeg tidvis lyder når jeg f.eks kjører over en fartsdump eller over ujevnheter i veien. I dag morges satt en kollega på med meg (90kg ekstra vekt) og vi kjørte over en fartsdump av brostein, da kommenterte han at det hørtes ut som om noe var "løst".

Er det noen andre som opplever disse lydene?
#14
e-up! / Mekaniske feil, støtdempere
tirsdag 01. desember 2015, klokken 13:49
Er stort sett fornøyd med bilen, men for ca en måneds tid siden merket jeg en knirke/knakelyd i understellet. Dette har jeg lagt merke til før og tok derfor turen til forhandler. Der prøvde de først å bytte noen foringer for deretter å bytte begge støtdempere foran pluss noen stag og annet fiksfakseri. Nå synes jeg fremdeles det er litt knakelyd når jeg går over fartsdumper og noen brostein, andre som har dette problemet?

Bilen har forøvrig gått 50 000.
#15
Kia Soul EV / Kia Soul EV prøvekjørt, med hjelmkamera
søndag 31. august 2014, klokken 21:48
Jeg og madammen er storfornøyde med E-UP!, men nå som bensinbilen er i ferd med å gå i oppløsning ser vi oss etter en litt større bil. E-up! blir i så fall solgt.

Soul'en var super den, liker utseendet, men jeg synes selv at materialvalgene var litt dårligere, ble aldri klok på navigasjonsenheten og savnet bla. realtime forbruk. Den fremsto som litt treigere enn up, og det var en del mer støy, i alle hastigheter.

Til slutt testet vi mekanismen som åpner luka til lading foran, jeg er ganske sikker på at den slo inntil lakken på dekselet til venstre.

Resten er sammenfattet i en ekstremt lite gjennomtenkt video med meg og madammen som bare skravler mens vi kjører med hjelmkameraet fra motorsykkelen.

http://youtu.be/0q5isir9P0w
#16
e-up! / Uorginal kladd på E-up
fredag 21. mars 2014, klokken 14:00
Sikkert mange som husker denne saken om uorginalt ladeustyr.

http://www.dinside.no/926413/naa-blir-elbileierne-sinte

Hadde service på bilen i dag (vindusviskerproblematikk, skruegreier og et par andre ting) og fikk snakke med fyren som er ansvarlig for elbil når han kom ut med bilen. Da spurte jeg om det var slik at garanti gikk åt skogen om man brukte uorginalt ladeutstyr. Svaret jeg fikk var ganske enkelt "ja".

Det fordrer selvfølgelig at de kan bevise at utstyret har skadet bilen, men likevel så kan dette være lurt å ha i bakhodet når man ser på svaret fra f.eks BMW.

Fullstendig idioti å ha så strenge regler, antar at det kommer en endring på dette en eller annen gang i tiden.
#17
BMW i3 / BMW i3 med nødblink på vei til jobb i dag
fredag 07. mars 2014, klokken 14:09
Passerte en i3 med nødblink i en bakke østgående retning like etter Tjore i dag morges (lokal info for kjentfolk), noen her inne som hadde problemer? Jeg og en kollega som kjører Leaf snakker positivt om elbiler om dagen, så det kan være greit å vite for kjøpetørste men dieseltrøtte kollegaer :)
#18
e-up! / Close call
tirsdag 14. januar 2014, klokken 23:43
Halvt batteri i Kristiansand pleier vanligvis å bety ca 1 mil igjen på batteriet når jeg er fremme i Grimstad (4,8km) men ikke i dag. Antar at det har noe med kulda å gjøre og at jeg var litt for snill med meg selv og antall grader på varmen. Hadde også glemt å sette på Eco-mode, resultat var 1km rekkevidde når jeg omsider kom frem til garasjen. Når jeg hadde 3km igjen kom det en skilpadde opp og reduserte motokraft til ca 20%, uansett hvor langt inn jeg dyttet pedalen.



Spennende!  ;D
#19
e-up! / Lading fra vanlig schuko 16A
torsdag 19. desember 2013, klokken 21:10
Lykkelig eier av en E-UP, har fått noen hundre kilometer bak meg nå og stort sett er jeg veldig fornøyd. En av tingene jeg ikke er så begeistret for er ladetiden. I dag parkerte jeg bilen med ca 15km igjen på GOM'en, jeg har justert ned kladden litt til 6 eller 10A slik at det ikke skal skje noe lumsk i garasjeanlegget om det kommer flere med EV. Fikk tilbakemelding via app at den var fulladet om 9 timer og 45 min. Ikke at det er noe stort problem nå om dagen, men i løpet av januar flytter jeg ut av byen og det er et par scenario hvor det blir nødvendig med litt hurtigere lading.

Jeg jobber ca 5 mil unna ny kåk, bilen klarer akkurat tur/retur med temperaturer rundt 0 grader (og da mener jeg akkurat), jeg får ladet på jobb, men skal man et par ærend og litt snæks på veien er man plutselig ned mot halvparten av batteriet igjen. Hadde jeg kunnet lade et par timer hjemme for full føner (16A) ser jeg for meg at det ville blitt litt enklere.

Så til spørsmålene mine:

- Det stemmer vel at man kun får 10A på vanlig schuko? Og at begrensningen ligger i kladden?

- Ser at EV-Institute selger denne: http://www.ev-institute.no/product.html/16a-ladekabel-med-mennekes?category_id=5 noe for oss UP eiere? Noen som har aversjoner mot noe sånt? Ser kanskje litt tynn ut i forhold til den som følger med bilen?

- Møller sier at laderen i UP "foreløpig" er på 3,6kw og at det vil være mulig med en oppdatering i fremtiden, har spurt hva dette betyr for oss som eier en UP i dag og om det er maskinvare eller programvareoppdatering det er snakk om. Det betyr at den interne laderen greier max 16A. Forstår jeg det da riktig at for å få mer enn 16A så er det DC hurtig/semihurtig som gjelder hvor "ladeenheten" ligger i "stasjonen"?

Takker og bukker for svar :)

#20
Kjøpe elbil? / Autofil kar med pendlerbehov ser på iMiev
tirsdag 15. oktober 2013, klokken 13:04
Hallo, jeg trodde vel egentlig aldri at jeg skulle skrive et innlegg på et elbilforum, men med (forhåpentligvis) nært forestående boligkjøp 5mil fra arbeidsplassen og 60kr i bom hver vei til og fra jobb er det kanskje på tide.

Jeg har kikket mye på iMiev, liker utseendet, størrelsen og enkelheten. Leaf og andre biler som "kommer for salg en gang i løpet av 2014" er uaktuelt både på grunn av pris og mine behov.

Fra nytt hjem og til jobb er det ca 5mil, 20% er i 50-70 soner, resten er 100 sone, rett vei med lite bakker. Bor sørpå så det er ikke noe stort problem med snø i veibanen på motorvei heller.

Jeg er virkelig ikke kresen, og regner enhver bil som jeg kjøper som en kraftig oppgradering i forhold til det jeg kjører i dag. Det har blitt nevnt komfort som ikke er spesielt prioritert av hverken meg eller dama. I dag kjører jeg en gammel klassisk mini cooper, det å ramle ned en bratt skråning hakket mer komfortabelt, det samme kan sies om motorsykkelen som er fra 74, altså noen år før man begynte å tenke på komfort og ergonomi.


Spørsmålet mitt er rekkevidde, holder en iMiev tur/retur? Hvor mye mister batteriene når bilen bare står? Jeg kan nok ordne lading på jobb, men pdd. er det ikke satt opp en egen stasjon for dette.

Jeg vurderer, siden jeg bor på sørlandet, å sjekke ut Sørimport som etter hva jeg kan se har noe billigere biler en mange andre: http://sorimport.no/biler.html

Noen som har erfaring med disse? Er det forskjell i rustbehandling av bilder fra europa kontra Norge? Andre ting jeg bør tenke på som jeg ikke allerede har spurt om?

Veldig takknemlig for alle svar.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA