Så etter å ha vært elbileier siden 2014 (E-UP!) fikk vi i mars bilen vi hadde ventet på i flere år, nemlig en sort Model 3 AWD. Etter knapt to måneder i vårt eie dukket muligheten for hengerfeste og SR+ opp og da hev vi oss rundt og solgte AWD'en med litt fortjeneste.
Nå venter vi på SR+ og leier en Hyundai Kona i mellomtiden. I helga ble det tur/retur Oslo for første gang med elbil (tidligere har det blitt vestlandsturer med Model 3'en) og for en åpenbaring det var.
Jeg regner med at mange som meg velger elbil av miljøhensyn, ikke bare utslipp men også effekten det har på økonomien og teknologien rundt batterier. Om man skal nå målene om flere nullutslippsbiler på veiene må man få ut fingeren når det gjelder ladestruktur. Her kommer en liten rant som gjør at jeg gleder meg ekstra mye til ny Model 3 kommer:
Vi kjører lett inn til Oslo på en lading fra Kristiansand, vi vet det må lades på vei tilbake. Jeg regner med at bilen kan fortelle meg hvor det er fornuftige ladestopp på veien tilbake til sørlandet, det kan den ikke. Eller det vil si, den forteller meg mye men ikke noe av det kan brukes til noe. Jeg ender opp med en potpurri av ladestasjoner som er så ulogisk lagt opp at jeg får flashback til tyskundervisningen.
Så da ender jeg opp med å laste ned Ionity appen, jeg husker jo at det stod i Bil24 i januar "Her hjemme går byggingen også lynraskt". Til min store skuffelse er stasjonene utenfor min gjenværende rekkevidde eller i feil retning. Javel..
Men så husker jeg at Fortum har oppgradert noen stasjoner, sjekker appen, men dessverre så fungerer det ikke å sortere på ladere basert på effekt (ut over hurtiglading), ei heller i noen av de andre appene jeg har tilgjengelig. Ender opp med å laste ned Nexcharge-appen hvor jeg kan sortere på CCS2, da får jeg opp en stasjon i Notodden. Hipp hurra. Jeg glemte kanskje å skrive at vi var begge fyllesjuke og ville hjem (bryllup), så kvoten for å taste på telefonen var i ferd med å renne ut.
Endte opp med å sette nesa sørover med 12mil rekkevidde og et stopp på liertoppen, kvinnen min ville ha milkshake på Macdonalds. Der var det ladekø. Bestemte oss for å kjøre videre til neste på lista et par mil lengre sør, et sted uten milkshake, dårlig stemning i bilen. 8 mil rekkevidde. Kjørte forbi 8-10 superladere på høyre side da vi drev å leita etter stasjonene som passet "vår bil". Mye ledig. Kom frem, ladekø. Fuck!
Kjørte da videre mot drammen, vi begynte å nærme oss 5 mil rekkevidde da vi omsider kom frem til stasjonen. Der var det en ledig stasjon. Plugget inn, startet lading og drakk tre kopper kaffe. 45 min senere hadde vi akkurat nok til å komme oss hjem.
Fremdeles ingen milkshake ender dama med å overta kjøringen fordi jeg holdt på å sovne. Jeg våkner litt før brokelandsheia og det er nå klart at vi ikke vil nå frem med gjenværende rekkevidde. Stopper på brokelandsheia, en ledig stasjon. Som er ødelagt. Den må resettes og etter litt om og men så våkner den til liv. Fremdeles ingen milkshake, dårlig stemning. Lader 30 min eller så, peaker på 43kw.
Vel hjemme så tenker jeg tilbake på da vi kjørte fra Kristiansand til Haugesund. Etter en deilig uke på vestlandet kjørte vi tilbake og fikk beskjed om at et lite stopp i Lyngdal var nødvendig. Etter få minutt med 120kw suste vi videre og var hjemme før barnetv.
Ps. Synes man det er mye dekkstøy i en Model 3 anbefaler jeg å låne en Hyundai Kona og kjøre til Oslo. Etter denne turen har alt blitt mye stillere rundt meg, tror det er påbegynnende tinnitus.
Nå venter vi på SR+ og leier en Hyundai Kona i mellomtiden. I helga ble det tur/retur Oslo for første gang med elbil (tidligere har det blitt vestlandsturer med Model 3'en) og for en åpenbaring det var.
Jeg regner med at mange som meg velger elbil av miljøhensyn, ikke bare utslipp men også effekten det har på økonomien og teknologien rundt batterier. Om man skal nå målene om flere nullutslippsbiler på veiene må man få ut fingeren når det gjelder ladestruktur. Her kommer en liten rant som gjør at jeg gleder meg ekstra mye til ny Model 3 kommer:
Vi kjører lett inn til Oslo på en lading fra Kristiansand, vi vet det må lades på vei tilbake. Jeg regner med at bilen kan fortelle meg hvor det er fornuftige ladestopp på veien tilbake til sørlandet, det kan den ikke. Eller det vil si, den forteller meg mye men ikke noe av det kan brukes til noe. Jeg ender opp med en potpurri av ladestasjoner som er så ulogisk lagt opp at jeg får flashback til tyskundervisningen.
Så da ender jeg opp med å laste ned Ionity appen, jeg husker jo at det stod i Bil24 i januar "Her hjemme går byggingen også lynraskt". Til min store skuffelse er stasjonene utenfor min gjenværende rekkevidde eller i feil retning. Javel..
Men så husker jeg at Fortum har oppgradert noen stasjoner, sjekker appen, men dessverre så fungerer det ikke å sortere på ladere basert på effekt (ut over hurtiglading), ei heller i noen av de andre appene jeg har tilgjengelig. Ender opp med å laste ned Nexcharge-appen hvor jeg kan sortere på CCS2, da får jeg opp en stasjon i Notodden. Hipp hurra. Jeg glemte kanskje å skrive at vi var begge fyllesjuke og ville hjem (bryllup), så kvoten for å taste på telefonen var i ferd med å renne ut.
Endte opp med å sette nesa sørover med 12mil rekkevidde og et stopp på liertoppen, kvinnen min ville ha milkshake på Macdonalds. Der var det ladekø. Bestemte oss for å kjøre videre til neste på lista et par mil lengre sør, et sted uten milkshake, dårlig stemning i bilen. 8 mil rekkevidde. Kjørte forbi 8-10 superladere på høyre side da vi drev å leita etter stasjonene som passet "vår bil". Mye ledig. Kom frem, ladekø. Fuck!
Kjørte da videre mot drammen, vi begynte å nærme oss 5 mil rekkevidde da vi omsider kom frem til stasjonen. Der var det en ledig stasjon. Plugget inn, startet lading og drakk tre kopper kaffe. 45 min senere hadde vi akkurat nok til å komme oss hjem.
Fremdeles ingen milkshake ender dama med å overta kjøringen fordi jeg holdt på å sovne. Jeg våkner litt før brokelandsheia og det er nå klart at vi ikke vil nå frem med gjenværende rekkevidde. Stopper på brokelandsheia, en ledig stasjon. Som er ødelagt. Den må resettes og etter litt om og men så våkner den til liv. Fremdeles ingen milkshake, dårlig stemning. Lader 30 min eller så, peaker på 43kw.
Vel hjemme så tenker jeg tilbake på da vi kjørte fra Kristiansand til Haugesund. Etter en deilig uke på vestlandet kjørte vi tilbake og fikk beskjed om at et lite stopp i Lyngdal var nødvendig. Etter få minutt med 120kw suste vi videre og var hjemme før barnetv.
Ps. Synes man det er mye dekkstøy i en Model 3 anbefaler jeg å låne en Hyundai Kona og kjøre til Oslo. Etter denne turen har alt blitt mye stillere rundt meg, tror det er påbegynnende tinnitus.