Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - henrikj

#1
Jeg har hatt min 2015 Model S inne hos Tesla Servicesenter Porsgrunn for et par uker siden i forbindelse med utbedring av tre feil. Det var en sensorfeil i den sekundære frunk-låsen, venstre dørhåndtak bak var defekt og en LED-lysstripe i baklyset var defekt. Jeg booket servicetime via appen, og gjorde de der oppmerksomme på at jeg mente at dette dreide seg om feil som omhandlet deler med forventet levetid over 5 år og derfor dekket av reklamasjon.

Dette gjorde jeg de igjen oppmerksomme på ved innlevering av bilen på servicesenteret. Jeg ble allikevel bedt om å signere på et kostnadsoverslag på bytte av delene, så skulle servicemedarbeideren ta dette videre med servicelederen for å få endelig avdekket om dette gikk på reklamasjon eller ikke. Jeg fikk da beskjed at de ikke ville ta inn bilen for å se på disse feilene om jeg ikke signerte på denne (elektronisk). Motvillig signerte jeg derfor dette overslaget etter igjen å ha uttrykkelig gjort det klart at jeg mente at dette dreide seg om reklamasjonssaker. Alternativet hadde vært å ta med seg bilen igjen etter å ha ventet 1,5mnd på serviceavtale og en times kjøring til servicesenteret.

Litt utpå dagen kom en SMS med en oppdatert kostnadsberegning, som de ville jeg skulle svare OK på for å iverksette arbeidet. Denne svarte jeg ikke på, men tok heller kontakt med servicetelefonnummeret til Tesla sentralt. Der forklarte jeg saken min og ba om å få snakke med servicesenteret i Porsgrunn. Etter en times tid ble jeg ringt opp av en medarbeider derfra, som ikke hadde annet å komme med enn at reparasjonen ikke ble dekket av reklamasjon. Jeg ba da om å bli oppringt av servicelederen, og fikk beskjed om at han skulle ringe meg i løpet av dagen.

Det skjedde aldri og på kvelden fikk jeg ny SMS om at bilen var ferdig og kunne hentes på servicesenteret. Da jeg ikke hadde hørt noe mer antok jeg at det betydde at de enten ikke hadde gjort noe med den, eller at servicelederen hadde godkjent reklamasjonssaken. Men nei...

Da jeg kommer ned dit dagen etter for å hente bilen, får jeg beskjed om at jeg ikke kan ta den med meg før jeg har betalt fakturaen der og da med kort. Det er jo selvfølgelig uaktuelt, og dermed tar det 1,5-2 timer med diskusjon med servicelederen før jeg får dra derfra med bilen (uten å betale). Argumentasjonen min i denne diskusjonen er at jeg hele tiden har gjort dem oppmerksom på at dette bør være åpenbare reklamasjonssaker, og at siden de er uenige i dette gjør det nødvendig å få en avgjørelse fra en tredjepart (forliksrådet) før jeg betaler regningen.

Etter jeg har kjørt av gårde med bilen får jeg en mail fra servicelederen hvor det bl.a. står: «Denne saken vil bli avsluttet når betaling er utført i sin helhet fra deres side. Saken er sendt videre til inkasso for at dette skal gå i orden. Om fakturaen blir betalt omgående, kan dere se bort ifra inkassovarselet som dere vil få da det automatisk vil gå ut beskjed om innbetaling.
Til deres info. Bilen deres vil ikke motta service eller hjelp fra Tesla før vedlagt faktura er betalt i sin helhet»
Etter å ha forklart at det ikke er riktig slik det fungerer får jeg følgende svar:
«Saken deres er avslått fra vår side. Du har ikke krav på utført reparasjon under noe form for reklamasjon. Dette er også informert deg ved utlevering av bil.

Ansvaret for å ta dette videre foreligger hos kunden. Så du kan ta dette videre om det er noe du mener du er uenig i.
Faktura vil settes på hold og saken vil isåfall tvistes etter at det foreligger en sak til Tesla fra de rette instanser.»

Etter dette har jeg ikke hørt noe. Jeg har ingen større planer om å sende forliksklage til meg selv...

Såååå, siden jeg har en bil som fortsatt er under 5 år (blir fem år i slutten av mars i år), booket jeg time hos Tesla Service Drammen (for å unngå å provosere lederen i Porsgrunn ytterligere) for å få gjennomført oppgradering til LTE-bulletinen. Jeg fikk da en SMS som gjorde meg oppmerksom på at de ikke ville ta inn bilen før fakturaen ble betalt. Jeg ga dem da igjen beskjed om at fakturaen var omtvistet, og ba de innstendig om å oppføre seg saklig som den profesjonelle part.

Jeg har igjennom dette prøvd å holde meg så saklig, avbalansert og høflig som mulig gjennom alt dette, men det har vel sikkert til tider skint litt igjennom hvordan jeg egentlig føler om denne saken.

Så hva tenker dere, er det jeg som er gæern? Om ikke, er det noen som har kontaktinformasjon til noen hos Tesla med beslutningsmulighet som det går an å snakke fornuftig med?
#2
Elektriske utfordringer / Vampire drain?
tirsdag 21. mars 2017, klokken 08:49
Heisann,

Har akkurat kjøpt en 2012 (norsk) Leaf med ca 75k på telleren. Fortsatt alle batteribarene på plass, men har ikke fått OBDII-dongle ennå, så har ikke fått sjekket den med LeafSpy.

Er det normalt med "vampire drain" på Leaf også? Jeg har en Model S fra tidligere, og her er jo dette et kjent fenomen, men trodde ikke dette var tilfellet på Leaf.

Bilen ble parkert søndag kveld, og nå (tirsdag formiddag) har 4km rekkevidde forsvunnet (sjekket fra Carwings). Er dette normalt?
#3
Hei,

Jeg kjøpte en brukt iMiEV i høst, og nå viser det seg at fjernkontrollen for fjernstyring av varmeapparatet er litt ødelagt, da den nederste delen av displayet er helt blank. Forøvrig fungerer fjernkontrollen fint.



Jeg har vært i kontakt med Mitsubishi, og de ville gjerne ha 7000 for en ny en, så det alternativet er relativt uaktuelt. Jeg har kikket rundt hos bilhuggerier, og har ikke funnet noen der heller.

Så mitt spørsmål:

Dere som har denne fjernkontrollen, kunne dere gitt meg detaljert info om hvilke knapper som skal trykkes på, og hvor mange ganger, for å aktivere forvarming? Om det er samme sekvens hver gang, er det jo ikke verre enn at jeg kan lære meg denne utenat :)

Om det er noen som føler seg veldig inspirert hadde det vært tipp topp med en video med gjennomgang av alle menyvalgene på fjernkontrollen.

Tusen takk :)
#4
Lading av Tesla / Ny strømkurs i garasjen
fredag 13. mars 2015, klokken 14:20
Jeg venter levering av min S85 om to uker og må ha en ny kurs i garasjen på sikt.

Det er idag bare en 230V 10A-kurs i garasjen.

Jeg har en 3x50A hovedsikring idag og 3x16mm2 inntakskabel til sikringsskapet (se vedlagte bilder).

Burde det gå greit å hekte på en ny enfase 32A-kurs her til garasjen uten noen andre større endringer? Kan jeg evt. bytte hovedsikring fra 3x50A til 3x63A uten skifte av inntakskabel? På inntaksboksen på loftet står det 3x100A.

Ca. pris på dette om jeg graver selv? (ca 5 meter fra hus til garasje + ~5m fra sikringskap til yttervegg mot garasje)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA