Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - magnus.arnesen

#1
Hei!
Tirsdag satte jeg i gang med batteribytte på konas Revai 2009 AC. Som bakgrunn brukte jeg guiden jeg fant på det engelske Reva/G-Wiz forumet før det ble tatt ned tidligere i år. Jeg brukte en del timer på forhånd for å få oversikt over prosessen og evt fallgruver. Jeg har også flere kollegaer som er elektroingeniører og også en som holder kurs i drift, sikkerhet og vedlikehold av batterier. De bekreftet at det ikke er noen andre fallgruver enn kortslutning av batteripakka.

Valg av batteri
De fleste på det engelske forumet anbefalte Trojan batterier, enten T-105 eller T-125 (225Ah vs 240Ah). Etter en del research på diverse forum deriblant amerikanske RV-forum falt valget på T-105. Forskjellen på disse annet enn kapasitet er visstnok at blyplatene på T-125 er større, noe som gir mindre klaring i bunnen til avleiringer som skjer over tid. T-105 bør derfor ha en del lengre levetid enn T-125. Jeg har hørt opptil 50% flere sykluser rapportert fra RV-entusiaster i USA.
Godsnakk med Nordic Batteri så får du kanskje også batterier til 13 000,- ink mva og frakt ;)

Batteriterminaler
Sjekk hvilke batteriterminaler du har fra før. Jeg hadde sveisede terminaler, noe som gjør at du må lage nye kabler til ny batteripakke. Etter samtaler med Nordic Battery (der jeg kjøpte mine batterier) anbefalte han EUT-terminaler da disse skal sitte bedre enn andre terminaler. Det jeg oppdaget i etterkant er at dette gjør kablingen en del mer komplisert og at jeg måtte modde terminalene noe for å få strekt kablene dit jeg ønsket (se bilder i linken under). Det kan fint hende ELPT-terminaler er bedre siden kablingen blir enklere.
(se bilder og info her: http://www.trojanbattery.com/product/t-105/)

Jobben
Selve jobben med å bytte batteriene er egentlig ikke annet enn tidkrevende. Jeg fulgte guiden (se link under) med å fjerne sikringer først og deretter kuttet jeg kabel mellom batteri 4 og 5. Derfra tok jeg en liten snarvei og kuttet alle kablene og byttet alle batteriene før jeg begynte å kable på nytt. Før kablingen monterte jeg vanningssystemet. Her oppdaget jeg et lite problem; avstanden mellom hullene i de nye batteriene var ~10mm(!) kortere enn de gamle, jeg måtte derfor kutte en del slange mellom hullene og kjøpe ny PCV 6mm slange til å legge mellom batteriene. Tok 2-3 timer ekstra, men ikke et stort problem. Pass på at slangene er vanskelige å få av, jeg knakk en nippel på det ene lokket, fort gjort ;) (tetter det med litt silikon). Deretter kablet jeg kontroller, bat8, bat7, bat6, bat5 og deretter kontroller, bat1, bat2, bat3, bat4. Batteri 4-5 til slutt.  Deretter reverserte jeg guiden og koblet på sikringer osv.

Bilen er ikke helt ferdig enda, gjenstår noe rydding og testing, men bilen kjører(!) og lader tilsynelatende riktig! SOC viste ~35% etter montering, noe som stemte bra med spenningen på batteriene. Etter lading viste den 100%. Det hadde lekket noe vann fra batteriene over natta, usikker på årsak enda, men det kan være at jeg fylte litt mye vann (før lading) når jeg testet vanningssystemet.

Diverse
Link til Dropbox-mappa mi (her finner du guider, bilder, software etc): https://www.dropbox.com/sh/gef078i62a3w1yr/AAA27QjqZY3wHb2vT7ygWhODa
Jeg brukte 50kvmm batterikabel og passende kabelsko. Anbefaler en presstang med sekskantpress for montering av kabelsko (for eksempel biltema artno 71604).


Planen er å få bilen ferdig på lørdag og klar til en lengre prøvetur. Hittil har jeg nok brukt 10 timer, men da har jeg tatt meg god tid til å kvalitetssikre alt jeg har gjort.

Blir noe labert med aktivitet gjennom sommeren da jeg har mange andre prosjekter på gang (les: oppussing av hus), men hvis jeg har glemt noe her eller noen lurer på noe så fyr løs!

God sommer til dere alle!


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA