Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Philip Marlowe

#1
Investeringsdirektør Robert Næss i Nordea venter at Teslas nye priser også vil føre til en betydelig nedgang i bruktprisene for de aller fleste elbiler.

Det er vel ganske åpenbart at dette vil vil påvirke prisene på brukte Model 3 og Y, men er vi enig i spådommen til Næss om de øvrige merkene?

https://www.motor.no/aktuelt/tror-teslas-nye-priser-gir-kollaps-i-bruktmarkedet/240764
#3
Tesla SW og AP / Problemer med å vekke bilen med Tesla-appen
tirsdag 19. januar 2021, klokken 19:48
Jeg har de siste ukene, ikke klart å vekke bilen med Tesla-appen. Muligens skjedde dette da jeg fikk versjon 2020.48.30, men jeg er ikke helt sikker. Jeg har WiFi i garasjen og abonnement på Premium Connectivity, hvis dette har noen betydning.

Noen som vet om dette skyldes en eller annen innstilling i bilen som jeg bør endre, eller om det er et problem flere har fått?

#4
Oslo kommune har en meget generøs støtteordning. Vårt sameie fikk dekket 20% av infrastrukturen til over 100 garasjeplasser. Alle kan dermed ettermontere en Zaptec Pro ladeboks på sin faste plass. Sameiet sender regning to ganger i året til seksjonseierne basert på den enkeltes strømforbruk.

Les mer her: https://www.klimaoslo.no/2020/04/29/fikk-en-halv-million-til-ladeplasser/
#5
Artikkelen omhandler to andre biler enn Tesla, men på slutten blir sammenligningen med Tesla dratt inn likevel.

"Det kan også være verdt å merke seg at glippene mellom enkelte av karosseriplatene i Taycan varierer like mye som vi har sett på tidlige biler fra Tesla, noe som ikke er Porsche verdig."

https://finansavisen.no/motor/biltester/2020/05/16/7520848/elbilen-porsche-taycan-turbo-moter-bmw-m8-competition-med-v8-bensin

#6
https://www.dn.no/motor/norsk-kundebarometer/torgeir-silseth/kundelojalitet/tesla-kundene-mer-fornoyde/2-1-808072

"I flere år har bilforhandlerne gått helt til topps blant bransjene når det kommer til kundetilfredshet i Norsk Kundebarometer. I år synker tilfredsheten for alle bilforhandlerne som er med i undersøkelsen, med unntak av Tesla.

Ifjor hadde elbilprodusenten Tesla det største fallet blant bilforhandlerne, et resultat som ble omtalt som en katastrofe for selskapet. I år er Tesla den eneste av bilforhandlerne som har høyere tilfredshet enn året før. Dermed hopper Tesla fra dårligst i bransjen, med en 51. plass totalt, til en 16. plass i år. Økningen på 3,9 poeng, er faktisk den sjette største økningen av alle bedriftene som er med i undersøkelsen."
#7
Tesla i media / Tesla Model 3 er nå godkjent som taxi i New York City
søndag 03. november 2019, klokken 22:40
Neste gang du tar taxi i NYC, så får du kanskje sitte i en Model 3?
https://www.motortrend.com/news/tesla-model-3-approved-new-york-citys-first-electric-taxicab
#8
Tesla / Fritt frem for tyver?
søndag 11. august 2019, klokken 15:01
Ifølge denne artikkelen er Tesla Model S og X blant bilmodellene som er like tilgjengelige som en sardinboks.
http://bilnorge.no/artikkel.php?aid=52083
https://www.adac.de/-/media/pdf/dko/keyless_systeme_2019_02_22_tabelle.pdf

Österreichischen Automobil-, Motorrad- und Touring Clubs  hevder at det er enkelt å komme inn og starte disse bilene.

Jeg har nå satt min bil opp med pinkode for å starte. Litt tungvint, men det føles tryggere i alle fall.




#9
e-208 / e-208 ombordlader. Skuffet
lørdag 20. juli 2019, klokken 18:37
Jeg ser i de tekniske spesifikasjonene at denne bilen får kun en 6,6 kWs ombordlader. I og med at jeg har Zaptec 22kW hjemme, så synes jeg dette er skuffende dårlig. Hvis prisen blir omtrent den samme som den nye Renault Zoe med 22kWs ombordlader og som har lenger kjørelengde, så blir det nok Renault istedenfor Peugeot til fruen.
#11
Jeg kjører ofte Trondheimsveien, og mellom Sinsenkrysset og Grorud fungerer autopiloten greit, men ikke i motsatt retning. Fartsgrensen er 70 km/t, og etter at man har passert Linderud og før man kommer til Bjerke, så finner bilen plutselig på at den vil kjøre i 40! Jeg håpet at en slik alvorlig feil ville blitt rettet i versjon 2019.16.2, men nei, da! Bilen vil fortsatt ned i 40.  >:(

Det jeg da lurer på er om det er lurt å holde Auto-report-ikonet inne når man opplever slike feil. Noen som tror Teslaingeniørene analyser disse tilbakemeldingene og forstår hva problemet er?
#12
1.juni må elbileierne betale bompenger. Ikke mange kronene pr. passering riktignok, men hydrogenbileierne slipper. Etter hva jeg har lest så kreves det 3-4 ganger så mye energi for å drive en hydrogenbil i forhold til en elbil. Er det da riktig av politikerne å stimulere bruk av hydrogenbiler mer enn elbiler?

https://www.fjellinjen.no/privat/priser/nye-bomstasjoner-i-oslo-og-akershus/foreslatte-takster/
#13
Rundkjøringer har vi jo mange av her i Norge, og det er nesten morsomt hvordan autopiloten strever når den nærmer seg en slik, og det tar ikke mange tidels sekunder før den skrur seg av. Det er nok like greit, men hva når FSD kommer? Jeg klarer ikke å forstå hvordan den skal tolke trafikken i rundkjøringer. Før vi kjører ut i rundkjøringen så har jo vi menneskelige sjåfører fått lang erfaring i raskt tolke trafikkbildet - vi ser på de andres plassering i kjørebanen, bilenes fart, blinker de til venstre, til høyre, eller ikke i det hele tatt. Noen ganger er det bilmodellen som avgjør om man tør kjøre ut i rundkjøringen eller ikke, andre ganger sjåførtypen.

Jeg har kjørt bil noen ganger i USA, men jeg har ikke sett mange rundkjøringer der borte. Jeg har bare sett slike i Boston hvor de kaller dem rotaries, men jeg har aldri sett slike i f.eks. Tesla's hjemstat California. Lurer derfor på om dette er noe Tesla's programmerere er opptatt av.

Nei, kanskje det beste man kan håpe på er at bilen legger seg i riktig kjørefelt og setter på retningsviseren? Eller hva mener og tror forumdeltagerne? Er jeg for pessimistisk?

Her en morsom video om feltplassering i Norges mest kjente rundkjøring. Den begynner etter 15 sekunders reklame.

https://www.vgtv.no/video/151054/kaos-i-sinsenkrysset-aa-herre-min-hatt
#14
I mars kom altså elbilandelen av personbiler opp i 58 %. Det selges altså flere elbiler enn plugginnhybrid-, hybrid-, bensin- og dieselbiler til sammen. Samtidig skal elbilene straks betale bompenger, og det vel heller ikke lenge til at elbilene må ut av kollektivfeltene. Finnes det da gode grunner for å beholde egne skiltserier for elbiler eller er dette unødvendig? Hva mener forumdeltagerne?
#15
Model S 2013 - 2022 / Ikke mulig å bestille takluke lenger?
lørdag 17. november 2018, klokken 20:47
Når jeg nå er inne i "Design Studio" for Model S, så klarer jeg ikke lenger å finne valget for takluke. Tidligere så lå dette valget i toppen sammen med farge, hjul og interiør. Hvis det er slutt på dette tilvalget så synes jeg det er synd for jeg satt stor pris på denne luka i min nåværende bil.
#16
https://www.tv2.no/broom/10152317/
Klaus Fröhlich: Dieselmotor er fortsatt god løsning. Mener elbil-debatten er helt irrasjonell.  ???


#17
Elbiler i media / Toyota: "Hvor i h…… kan man selge en elbil?"
tirsdag 16. oktober 2018, klokken 14:33
Toyota-sjefen Didier Leroy slår ut med armene og møter spørsmålet om merkets skepsis til batterielektriske biler med hoderisting og det enkleste av regnestykker: «Hvor i h...... kan man selge en elbil?»

https://www.motor.no/artikler/hvor-skal-vi-selge-elbiler-spor-toyota/
#18
Model 3 / Blås i tilhengerfestet! Jeg vil ha soltak!
søndag 10. juni 2018, klokken 18:04
Panoramataket på min Model S som jeg har eid i over fire år setter jeg stor pris på. Spesielt i disse varme ukene i år, har jeg hatt stor glede av å skru av a/c, åpne soltaket og alle vinduene 100 %. Deilig å kjenne sommerluften strømme gjennom bilen mens den ruller stille bortover veien.

Jeg har ikke sett at Model 3 skal komme med soltak. Er det noen andre som har sett noe om det?
#19
Lading av Tesla / En positiv overraskelse på Solli i går kveld
søndag 17. september 2017, klokken 08:47
I går kveld hadde jeg litt for lite strøm til å rekke hjem. Jeg svingte derfor innom Solli med litt under 20% på tanken. Det var bare to ledige "pumper" og jeg forberedte meg derfor på en noe treg lading. Ble derfor positivt overrasket da jeg fikk 103 kW. I bilen som delte nummer med meg satt det et par personer og jeg regnet derfor med at de hadde nok strøm og sikkert ville kjøre snart, men nei da: Da jeg dro med 55% på tanken, livet er for kort til å henge på superladerne i mørket, stod de fortsatt igjen.
#20
Model 3 / Produksjonstakt
torsdag 31. august 2017, klokken 15:39
30 biler ble altså levert i juli. 100 skulle etter planen produseres i august, 5 000 pr. uke i slutten av 2017, og 10 000 pr. uke i 2018 en gang.

Noen som har funnet ut om de 100 augustbilene er produsert eller levert?



© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA