Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Electrix

#1
Mekanisk / [Løst] Leaf C10E0 7709 parking brake
torsdag 23. desember 2021, klokken 10:29
Da var det min tur til å få feil på parkeringsbrems etter 9 år. Bilen virker, men vil ikke legge på parkeringsbrems, istedet begynner knappen på parkeringsbrems og det røde parkeringsbrems-symbolet i displayet å blinke, og varselet "visit dealer" kommer opp i displayet. Det virker som om den starter å legge på parkeringsbrems før den feiler. Jeg slettet feilkoder og alt ble normalt inntil jeg forsøkte å legge på parkbrems igjen.

Har demontert den elektriske aktatoren og wirene, men den er sterkt korrodert, spesielt bolter og muttere som holder den til ramma, så det er nok ikke mulig å demontere den mer uten å ødelegge disse mutterene. Torx-skruene til dekslene sitter også helt fast, har bare fått ut to, og er skeptisk til å ødelegge de da det kan bli vanskelig å bore ut og få inn nye i aluminiumshuset.

Har lest noen tråder her om problemstillingen og sett noen youtubefilmer. Jeg har en mistanke om at det er det nylontannhjulet i gearet som har blitt tregt, men er skeptisk til å "bryte opp" huset i tilfelle det er noe annet som er feilen. Jeg har testet at den går inn og ut med 12V.

Er det ikke trommelbrems på parkeringsbrekket? kan det være så enkelt at det er skoene, trommelen, eller justeringsmekanismen som er så slitt at wiren går for langt inn? Kanskje bare justere wiren eller muligens bytte skive/trommel?
#2
EL Lastebil / Tesla Semi nærmer seg
onsdag 15. desember 2021, klokken 11:04
Et lite steg videre, ser ut til at de har startet prøveproduksjon for testing hos kunder.

https://cleantechnica.com/2021/12/14/pre-production-tesla-semi-tractors-emerge-from-gigafactory-1/
#3
Ikke elbil egentlig, men siden det har vært en del hydrogendiskusjoner her så tenkte jeg at det var greit å ta med denne ganske lange og grundige oppsummeringen av Hyop og Ulf Hafseld.

https://www.side3.no/vitenskap/hyop-hydrogeneventyr-har-kostet-skattebetalerne-66-millioner-kroner-6787237

SitatHøsten 2016, for eksempel: Da ba Hyop om ekstra driftsstøtte på 1,7 million kroner utover allerede utbetalt driftstilskudd.
«Dersom ikke dette beløpet kan fremskaffes (...) vil Hyops styre måtte ta sitt ansvar og vedta nedstengning av driften (...) Dette vil medføre at samtlige eiere av hydrogenbiler må parkere sine biler», skrev Hafseld.
Fylkeskommunen var i tvil; burde slike opplysninger holdes hemmelig for offentligheten?

«Det (er) sannsynlig at nye bilkjøpere vil vegre seg mot å inngå avtale om kjøp av biler». «Dersom den situasjonen Hyop nå er i blir kjent, skaper dette usikkerhet blant bilfabrikantene, og kan bety at det kommer færre biler til Norge, hvilket igjen medfører at inntektsgrunnlaget for Hyop reduseres», svarte Hafseld.

For fylkespolitikerne var Hyops inntjening viktigere enn bilkjøpere og -selgeres kunnskap om realitetene. Søknaden ble behandlet og penger bevilget i hemmelighet.
#4
Mekanisk / 3 knepp fra parkeringsbrems
tirsdag 19. februar 2019, klokken 08:31
Parkeringsbremsen virker fremdeles fint etter 6,5 år, men den siste uka har den begynt å lage en ny lyd. Man har hele tiden kunnet høre en svak summelyd fra håndbrekkmotoren når den strammer eller slakker, men nå kommer det en slags knirkelyd som blir som 3 korte knepp rett før brekket er strammet helt til.

Noen som har vært borti dette, bare å ignorere eller bør jeg sjekke nærmere?
#5
Elbilen i Samfunnet / Elbil parkering Oslo
onsdag 23. januar 2019, klokken 23:06
Det er en stund siden jeg var i Oslo nå, men forstår det som at det fremdeles er gratis parkering for elbiler?

Jeg skal bo på Thon Panorama fredag kveld til søndag og satser på å finne en parkeringsplass i området da jeg har med kone og tre barn. Noen som vet om det burde gå greit? Vi tenker oss en tur på teknisk museum lørdag på dagen, men resten av tiden regner jeg med å ha bilen parkert i området Rådhusgata og omegn... Kanskje finner jeg også en ladeplass, men er ikke avhengig av det.

Noen som ser noen utfordringer her, eller burde det være grei skuring?
#6
Elbiler i media / 1,5 mill elektriske tuk-tuk i India
onsdag 14. november 2018, klokken 08:22
Det påstås ofte at det ikke spiller noen rolle at vi i Norge kjører mye elbiler når alle andre ikke gjør det, men det er spennende å se at elektriske drivlinjer slår an i mange områder. Ser f.eks. i en artikkel at India nå har over 1,5 millioner elektriske tuk-tuk.

Tenk hva det gjør med å dempe lokal forurensing og forbruk av drivstoff, slike småmotorer er ikke akkurat rene i forbrenningen.

https://cleantechnica.com/2018/11/12/electric-tuk-tuks-power-ev-revolution-in-india/

https://www.bloomberg.com/news/features/2018-10-25/india-s-rickshaws-outnumber-china-s-electric-vehicles
#7
https://www.nrk.no/sorlandet/elektrisk-drevne-livbater-skal-oke-sikkerheten-i-oljebransjen-1.14251205?fbclid=IwAR1s1SBOLZgfrjdK61iwjfKAua4nfeAxqtipb_xfnv56Izs5rqBhRwA69DU

SitatGår vekk fra diesel
– En dieseltank som blir kald og varm, den kondenserer. I tillegg kan den få problemer med tette dieselfiltre, noe som kan sette sikkerheten i fare, legger ingeniør Andersson til.
Det er noen av ulempene som den eldre generasjonen av livbåter medfører, og som har fått ingeniørene hos Norsafe til å tenke nytt. De har valgt å fjerne drivstoffsystemet og dieselmotoren.
For med elektrisk drivstoff som nå, vil drivstoffet være av samme kvalitet etter 20 år.

Bra å se at batterier gjør inntog i mange markeder. Spesielt interessant når det er drevet av økonomi og sikkerhet. Det er jo en perfekt løsning for disse båtene, de står jo uansett tilkoblet strøm hele tiden for at startbatteriet skal være klart, og om de en gang brukes så er det hovedsaklig for å komme seg i sikker avstand fra oljeriggen eller skipet.
#8
Elektriske utfordringer / [Løst] Hjelp vifta har sluttet å virke
fredag 12. oktober 2018, klokken 00:29
Vifta i ventilasjonsanlegget på vår Leaf fra 2012 har sluttet å blåse. Alt annet virker. På skjermen kan man se hvilken hastighet den står på og justere, men ingen luft kommer.

Merket det selvfølgelig i kveld etter hurtiglading ved telemarksporten. Måtte vente i kø 15 min før den enslige laderen ved vaskehallen ble ledig. Bilen var helt neddugget da vi endelig var ferdig med å lade og madamen var ikke aķkurat veldig fornøyd da vi ikke fikk bilen klar til å kjøre. Hun ble heller ikke beroliget da jeg røsket av midtkonsollen for å plugge ut varmemodden... Dessverre hjalp ikke det noe.

Forsøkte også å plugge ut OBDII bluetooth donglen uten at det hjalp.

Tørket godt av vinduet før vi kjørte igjen og under de første minuttene, og etter at bilen kom i litt fart så kom det nok luft inn pga lufttrykket forfra så da tørket vinduet opp så det er tydelig at alt annet virker, det er bare vifta som ikke blåser.

Sjekket også sikringene til venstre for rattet, det er 2 der som heter "blower", men begge var ok.

Noen som har vært borti noe liknende? Eller har noen gode råd?

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

#9
Det viser seg at cloud-funksjonen til Blackvue dashcam har en noe skjult default setting som deler alt åpent på cloud viewer der hvem som helst kan klikke seg inn og følge biler. :o :o :o

https://www.csoonline.com/article/3309952/security/blackvue-dashcams-share-cars-mapped-gps-locations-stream-video-feeds-and-audio.html

Siden det er en del her inne med slike kameraer kan det være greit å sjekke innstillinger
#10
Elbiler i media / De utrolige oppgraderer til elektrisk
lørdag 22. september 2018, klokken 22:41
Morsomt å se at Elastika i de utrolige 2 får en elektrisk motorsykkel, men det mest interressante var at de bare gjorde poeng av at den var mye sprekere, og ikke en eneste gang ble rekkevidde eller lite strøm nevnt.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

#11
Leaf 2010-2017 / unngå resirk ved forvarming?
mandag 10. september 2018, klokken 14:19

Ifølge denne linken så fungerer Leafs ventilasjon slik at overskuddsluften dumpes ut under bilen over batteriet. Noen spekulerer i om dette kan hjelpe med å kjøle ned et varmt batteri når bilen står stille, men det ser ut til at kjøleeffekten mer enn oppveies av økt tilført varme som dumpes ut under bilen fra AC systemet.
http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?f=38&t=22276

Men det jeg tenker på er at om bilen står med varme på over lengre tid en kald vinterdag så burde da overskuddsluften som dumpes ut av bilen hjelpe med å forvarme et iskaldt batteri? Og dermed gi bedre rekkevidde og økt hurtigladehastighet på langtur?

Dessverre må man ha bilen på for å gjøre dette, ved forvarming går ventilasjonen i resirk og det dumpes ikke ut noen overskuddsvarme over batteriet.

Finnes det noen måte å lure systemet til å ikke kjøre resirk ved forvarming? det hadde jo vært supert om det gikk an å lage et lite kit slik som varmemodden Leafnor på forumet lagde.
#12
Kjøp og salg av deler og utstyr / brukt batteripakke ønskes kjøpt
onsdag 05. september 2018, klokken 15:12
Jeg er på jakt etter en brukt batteripakke, eller en del batterier. Dette er tenkt brukt til noen påhengere som skal bygges om til elektrisk drift.

Jeg vet Leaf-pakkene er ganske greie å slitte opp og bruke, men kan også være interessert i andre om de greie å dele opp. Kan også ta ut batteriet av en delebil.
#13
Elbiler i media / Det norske forsvaret går over til elsykler
mandag 20. august 2018, klokken 09:44
Riktignok blir ikke alle kjøretøy byttet ut, men ser at grensevaktene langs den russiske grensen prøver ut elsykler. Et av argumentene var at de ikke advarer alle i kilometers omkrets med motorsøy

Interessant at man må lese dette på engelsk, har ikke sett noe om dette i "vanlig" norsk media.


https://electrek.co/2018/08/19/norwegian-soldiers-testing-electric-bicycles/

https://thebarentsobserver.com/en/security/2018/08/border-guards-first-military-unit-go-electric-terrain-bikes
#14
Elbiler i media / Tillater høyere totalvekt for el-varebiler.
fredag 06. april 2018, klokken 12:12
Storbritannia jobber med å endre reglene for B-sertifikat slik at man kan kjøre el-varebiler (og hybrid eller hydrogen) inntil 4250 kg på vanlig sertifikat i stedet for bare 3500kg som er vanlig regel. Dette skal da kompensere for eventuell ekstra egenvekt slik at man ikke mister lastekapasitet.

Dette kunne kanskje vært noe for Norge også?

https://insideevs.com/how-changing-a-license-law-can-influence-electric-car-sales/
#15
Mekanisk / 5,5 år, ny EU-kontroll og kanskje en service?
torsdag 22. februar 2018, klokken 13:48
Må ha bilen på EU-kontroll igjen og lurte på å ta en service, 3,5 år siden sist nå. Har bare byttet pollenfilter selv og sett over at ting ser greit ut. Forstår det slik at det da er på tide med skift av kjølevæske og bremsevæske, men fikk en pris fra Nissan på 6000,- for service + EU-kontroll. Høres litt drøyt ut, men er det noen her som har greie på hva som skal/bør taes nå?
#16
Om det er av interesse for noen her så kjenner jeg til en slik hybel som kommer for utleie på Søm i Kristiansand snart.
#17
Kjøp og salg av deler og utstyr / 12VDC til 230VAC invertere
tirsdag 28. mars 2017, klokken 13:35
Vi har en del slike invertere på 1700W! på jobb som ikke blir brukt likevel og antakeligvis skal selges.

Disse kan kanskje være interessante til båt eller mindre hytteprosjekter, jeg er ikke sikker på nypris, men gi beskjed her om noen er interesserte så skal jeg sjekke opp pris.

Disse er i Kristiansandsområdet et sted.
#18
Elbilen i Samfunnet / Hvordan velge el-taxi
mandag 21. november 2016, klokken 19:27
Jeg skal en tur til Oslo i morgen og må bruke fly+taxi i stedet for elbilen pga tidspunktene. Tenkte da at jeg skulle prioritere elektrisk taxi, men det er visst ikke så lett. Jeg vet at det er el-taxier både i Oslo og Kristiansand, men hvordan bestille en? Taxisentralene har visst ikke oversikt og mulighet til  å booke direkte, men om man har kontaktinfo til sjåførene kan man vel bestille en tur direkte dersom de har tid? Jeg har i hvert fall brukt "faste" taxisjårører" en del steder jeg har jobba tidligere. Kanskje vi burde lage ei liste over kontaktinfo til taxier i de forskjellige byene slik at vi kan støtte opp om el-taxier? Noen som har kontaktinfo til el-taxi i Oslo?
#19
TEST TEST TEST / Overskrift-test!
tirsdag 25. oktober 2016, klokken 07:45
Lorem Ipsum
#20
Jeg har tidligere med dieselbilen vent meg til å kjøre med cc på 115-120 på motorvei, dvs reell hastighet rett over fartsgrensen, og så bare skifte til venstrefeltet ved behov for passering. Med Leafen på langtur har jeg droppet de hastighetene, vi har tidligere i en del tråder beregnet og erfart at rundt 90 kmt er mest effektivt med tanke på tid brukt på kjøring og lading. Kjører man fortere bruker man mer strøm på luftmotstand og må dermed bruke mer tid på lading, kjører man saktere bruker man mer tid på å komme fram. Så da har jeg stort sett fulgt dette, og innimellom lagt meg bak en lastebil eller buss om jeg har fått behov for å tøye rekkevidden litt ekstra.

Men forrige uke kjørte jeg Kristiansand - Oslo igjen og ville teste litt med å kjøre bak andre i høyere hastighet, da en varebil av Caravelle-typen. Til min overraskelse brukte jeg nesten ikke noe ekstra strøm på å følge denne bilen i 120kmt som å ligge i 90-95 alene. Jeg valgte derfor å følge denne strategien videre og det fungerte overraskende bra, selv om jeg lå på de trygge 3 sekundene bak så hjalp det veldig godt, både bobiler, varebiler og SUVer med skiboks fungerer bra.

Jeg var veldig fornøyd med å "bare" bruke 5 timer og 35 minutter med min Leaf fra 2012 på denne 332 km lange strekningen, men måtte teste teorien fullt ut på hjemveien igjen senere i uka. En annen effekt er at i høyere hastighet er effektbruken høyere pr time selv om energibruken pr km er den samme, man bruker samme energien på kortere tid. Dermed varmes batteriet mer på både godt og vondt. Ved kjølige utetemperaturer som jeg hadde på kvelden (13-18 grader) så er det bare greit at man får opp tempen raskt slik at hurtigladingen holder høy effekt lengre opp. Jeg kjørte hjemover på kvelden og det var sånn passe med trafikk så jeg lå stort sett bak andre i venstrefeltet i 115-125 på speedometeret. Utover kvelden minket trafikken en del og "vi" holdt ganske grei fart uten noe særlig kø også der det ikke var flerfeltvei. Overrasket rullet jeg inn i garasjen hjemme 5 timer og 5 minutter etter at jeg dro fra kontoret i Oslo. Da hadde jeg brukt 51 minutter ifølge Fortum og Grønn Kontakt på 4 ladestopp.

Jeg har lagt meg i 90 noen ganger i høyrefeltet på langtur, men den tiden er over, nå er det living in the fast lane som gjelder. Vurderingene går nå på hvor langt foran en varebil må være før det ikke er lønnsomt å kjøre på for å ta han igjen hvis jeg kjører alene, eller hvor liten kan en bil være før det ikke er vits i å følge han. Jeg kan også legge til at jeg bytter "ledebil" noen ganger for at ikke folk skal føle seg forfulgt  ;)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA