Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Bowers

#1
Polestar 2 / Omregistrere bilen etter performance oppgradering?
torsdag 11. mai 2023, klokken 22:44
Har noen kjøpt Performance Software Upgrade til bilen og fått oppdatert vognkort osv i ettertid?
Hvordan var prosessen isåfall?
#2
Polestar 2 / Hva skjer med bilene om Polestar skulle gå under?
torsdag 11. mai 2023, klokken 19:16
Det er tøffe tider for nye bil produsenter og Polestar har gitt uttrykk for at de har penger nok til å klare seg gjennom 2023, men de vil trenge innskytning av penger for å klare seg videre i 2024. Nå har eierne i dette tilfellet mye penger, men jeg har nettopp bestilt en bil så tanken slo meg... Hva vil typisk skje med garanti og videre service ansvar om et selskapet må legge ned?
Ville Geely med Volvo's service apparat naturlig overtatt ansvaret i dette tilfellet eller risikerer man å stå med en bil hvor ingen har garanti ansvar?

#3
6 mnd gammel M3 LR AWD, grå med 12k på telleren. Vil det være helt feil å gi 450k for den privat?
#4
Jeg skal straks kjøpe min første Tesla og jeg har forstått at mange foretrekker bilene med radar og USS samt at den nye Ryzen CPUen skal være fin å få med seg.
Jeg er helt åpen for å kjøpe nyere brukt så jeg lurer på om det er noen spesielle biler man bør se etter for å få det beste kompromisset mellom nyere bil og best sensor opplegg og evt CPU?
#5
Elbilen i Samfunnet / Halv pris på parkering — for fall?
søndag 18. februar 2018, klokken 23:11
Kan det se ut til at det ikke blir innført halv takst på parkering fra sommeren?

https://www.nettavisen.no/nyheter/nye-regler-for-parkering-slaktes-av-nesten-alle-i-hring/3423415291.html

#6
Elektriske Sykler og Motorsykler (2 hjul) / Adaptto deler ønskes
mandag 15. januar 2018, klokken 12:05
Om noen skulle ha Adaptto deler liggende så er jeg interessert i å kjøpe de. Controller, BMS, coiler og skjermer er interessant.

(Fant ingen bedre plass å legge posten)
#7
BMW i3 / iOS 11 og i3
tirsdag 19. september 2017, klokken 22:38
Har noen oppdatert til iOS 11 på iPhone og testet i bilen ennå?  Isåfall, opplevd noen problemer etterpå?

Ved problemer så nevn gjerne hvilken iPhone modell du har og hva du har testet.
#8
Jeg fikk akkurat en epost fra Elbilforeningen/Storebrand om at jeg kunne se på deres nye elbil-forsikring.
Denne dekker tap av ladekabel o.l. (1 gang pr. år)

Var det forventet at denne forsikringen ville være merkbart dyrere enn å forsikre elbilen med vanlig bilforsikring?

I mitt eksempel gikk prisen opp fra 4100.- pr år til 4700.- pr år.  (2017 i3 96ah, 0 tidligere skader, super-dekning, 12k kjørelengde og 4k egenandel)
Jeg er forsikret hos Storebrand fra før så jeg sammenligner kun Storebrands egne produkter her...

Det skal nevnes at elbil-forsikringen også dekker parkeringsskader uten bonustap opptil 20k (uten å utdype dette)
#9
BMW i3 / Faktisk forbruk pr 100 mil
torsdag 02. februar 2017, klokken 09:36
Som en fullstendig uvitenskapelig test så har jeg målt faktisk forbruk fra stikkontakten de første 1000km bilen har gått (i3 94ah FC 2017).

Det har vært mellom -3 og +5 grader hele perioden og bilen går primært på korte turer. Typisk 2-6 mil pr tur.

De fleste morgener har bilen vært plugget inn med forvarming aktivert, men ikke alle. Tipper ca 7 av 10 morgener.
Jeg kjører bilen som en hvilken som helst annen bil og klimaanlegget har stått på 24c hele perioden.

Bilen lades med en 1-fas 32A ladestasjon, men den har stått på 16A hele perioden. (Dedikert kurs og jeg har kontrollmålt med en måler i begge ender av kursen for å eliminere måler-feil).

Det totale forbruket fra stikkontakten første 1000km er på 390 kw/h. Altså snaut 4 kroner pr mil.

Andre erfaringer?
#10
Elbiler i media / Økt årsavgift på Elbiler
torsdag 03. november 2016, klokken 00:54
Er det noen indikasjoner så langt hvorvidt dette budsjettforslaget går igjennom i år?

Hva tror man konsekvensen vil bli?
#11
BMW i3 / i3 - Betjene Spotify via rattet virker ikke?
torsdag 08. september 2016, klokken 08:20
Jeg oppdaget en ting når jeg prøvekjørte en i3 i går... jeg kunne ikke velge Spotify sanger via scroll-hjulet på rattet? Jeg fikk en feilmelding som sa "Ikke tilgjengelig" eller noe i nærheten.
Dette fungerer jo helt fint i min tilårskomne F10 med CiC.

Noen som har fått dette til å fungere eller vet hvorfor det ikke fungerer?

#12
BMW i3 / Rattvarme - Big deal?
onsdag 07. september 2016, klokken 12:05
Så... jeg var i ferd med å trykke på avtrekkeren på en i3 94ah i går... før jeg fant ut at den ikke har oppvarmet ratt :O

Jeg trakk meg og må tenke litt på saken... etter å ha hatt oppvarmet ratt de siste 7-8 årene så hadde jeg heller droppet elektriske vinduer enn oppvarmet ratt ;)

Men... dere som har bilen i dag (og kanskje har hatt oppvarmet ratt tidligere), hvor big deal er det i denne bilen?
Blir rattet iskaldt på vinteren eller er materialet rattet er laget av noenlunde lunt å ta i på vinteren?
Har noen undersøkt muligheten for å ettermontere på noe vis? F.eks kjøpe et oppvarmet 3-serie ratt og få det til å fungere i i3'en?
#13
Jeg skal snart begynne på sykkelprosjekt nr 2 og begynner å få kontroll på hvilke komponenter som skal brukes, men motor har jeg ikke bestemt meg for ennå.

Sykkelen vil få et 48V 30AH batteri bestående av 130 Samsung 18650 celler.
Jeg har også siktet meg inn på en Adappto Mini-E kontroller/Display.

Har noen erfaring nok til å foreslå en bra bakmontert motor som tåler peak på +/- 2Kw? Den bør ha plass til 5-6 tannhjul i en standard MTB 135mm bakramme. Moment er viktigere enn topp-fart.


#14
Jeg lurer på å bygge om min "standard" Wheeler sykkel med Rezer's 1000w kit.

Det jeg lurer på er hva slags erfaring andre har med butikken Rezer.no og kit'ene de selger?

Jeg har sendt de en henvendelse, men ikke fått svar... er butikken i det heletatt i full drift?

Hører gjerne erfaringer med kit'ene de selger og evt andre butikker som kan tilby noenlunde det samme.

#15
Model S 2013 - 2022 / Konstant forbruk i jevn hastighet
fredag 26. desember 2014, klokken 23:06
Kun av ren nyskjerrighet... hva ligger effektmåleren på ved vedlikehold av f.eks 120 km/t? 

Etter å ha kjørt samme strekning frem og tilbake noen ganger ser jeg at min bil bruker ca 20-25 kw for å vedlikeholde 120 km/t. I 60km/t ligger jeg rundt 10-15 kw. (Føreforhold: -10c og snø/saltet veibane, piggfrie dekk)

Hvordan er forbruket på TMS i omtrent samme hastighet?
(Jeg har en 2013 5-serie diesel)

#16
Model S 2013 - 2022 / TMS med vann opp til lyktene
søndag 12. oktober 2014, klokken 13:28
Ser det er noen som har vært svært uheldige her...
http://www.f-b.no/nyheter/tor-arne-skulle-bare-pa-hyttetur-1.8615908

Hadde vært spennende å høre hvordan bilen/batteripakken har taklet å stå i så mye vann over lengere tid.

#17
Model S 2013 - 2022 / Bilder av Model S P85D
lørdag 04. oktober 2014, klokken 12:30
Her er en artikkel hvor Model S P85D tilsynelatende er avbildet:

http://www.teknofil.no/artikler/dette-er-trolig-teslas-nye-modell/164069

#18
Model S 2013 - 2022 / Ønsketenkning - Model S til "Premium" nivå
mandag 15. september 2014, klokken 22:08
Som man vet så koster det ikke relativt sett såå mye å gjøre tildels små endringer på en bil hvis det gjøres fra tegnebrett stadie.

Jeg er en av de som bestilte en TMS før jeg prøvekjørte den, men endte til slutt opp med å måtte avbestille fordi det ikke føltes rett.
I mitt tilfelle endte jeg opp med en 2013 5-serie istedenfor.

Etter prøvekjøring satt jeg igjen med en skuffelse over kvalitetsfølelsen på bilen og mangel på endel utstyr jeg personlig finner viktigere enn rask akselerasjon.
Jeg bryr meg ikke om miljøfaktoren og heller ikke om pris på drivstoff. Jeg ser det som helt akseptabelt å betale en tier for hver mil jeg kjører i drivstoff. (Dette får være en annen diskusjon) ;)

Men... til stadighet tar jeg meg selv i å tenke "hva om bare..." når jeg ser en TMS på veien.

Så til saken... (Og jeg guestimerer vilt når det kommer til kostnader, samt at jeg forutsetter at ting ble gjort fra starten av slik at man sparer egne utviklingskostnader evt, øker innkjøpskostnader marginalt)

Hva om Tesla hadde gjort følgende...

* Kjøpe seter fra f.eks MB eller en annen produsent med gode seter og sette sitt eget preg på de, evt bare endre formen slik at sidestøtten blir bedre og sitteputen justerbar i lengde samt en skikkelig nakkestøtte.
Skulle de gjort det selv så ville det kanskje kostet maks noen hundrelapper i ekstra skum og et par ekstra mekaniske ledd for å gjøre sitteputen justerbar som f.eks BMW sin.
Dette er et gjentakende klagepunkt fra mange brukere.

* Legge til et par ekstra festepunkter på dashboard og midtkonsoll slik at man ikke kan løfte hele dashboardet oppover og midkonsollen sidelengs.
Kostnad ville kanskje vært toppen noen tikroninger.
Ikke et stort punkt, men noe av det jeg fant svært skuffende i en bil jeg hadde blitt fortalt gjennom medier osv at skulle konkurrere med "premium" merkene.

* Montere justerbare nakkestøtter bak.
Kostnaden kan ikke være mer enn noen få kroner da slike festemoduler til nakkestøtter kan byttes ut på andre biler for hundrelapper i "retail" pris.

* Lyktespylere og nivåregulering. En ting er å selge en bil uten lyktespylere... de programmerer jeg bort på alle bilene jeg har med en gang... men fordi regelverket i hele europa er som det er så kreves de for å ha fullstyrke Xenon på bilen.
Kjøp "hyllevare" og la bilen få nivåregulering og spylere slik at ikke europabilene må kjøre rundt med lys som er så dårlige (etter min mening) at de ligger minst 10 år bak de "store" merkene.
Jeg har hatt både tyske og japanske biler med bedre lys fra midt på 2000 tallet.
Denne kostnaden ville nok vært noen tusenlapper.

* Midtkonsoll
Dette er omstridt, men mitt inntrykk er at majoriteten ville foretrukket noe mer oppbevaringsplass i senterkonsollet. Antallet som har forhåndsbestilt "premium" centerconsol antyder iallefall dette ;)
Å utvikle og implementere en form for midtkonsoll med et par oppbevaringsrom kunne ikke kostet skjorta om det var gjort fra starten av. Her er det ikke behov for å finne opp kruttet på nytt.
Samtidig ville det tatt nøyaktig en testtur med en europeisk mobiltelefon liggende i konsollet for å avdekke svakheten med signaler som slår inn slik de gjorde i en gammel Ford Escort XR3i jeg hadde en gang på 80 tallet.

* Skifte ut rammen rundt skjermen og andre detaljer med ekte alu, evt legge et par tiere mer i kvaliteten på hardplasten som pryder den nå.
Kostnad på kanskje en hundrings eller to?

* Støydemping
Sett en ramme på tilsvarende 4000 NKR og la ingeniørene vise hvor langt de kommer med noen få kilo ekstra dempematter på strategiske steder. F.eks 5-10 kilo ekstra på en bil på 2,1 tonn vil ikke påvirke rekkevidde eller kjøreegenskaper merkbart. Det tilsvarer omtrent en treningsbag liggende i bagasjerommet...

* Belysning
Bruk 500 kroner ekstra på noen meter kabel og en håndfull dioder for å bringe interiør/baggasjeroms belysningen til et langt bedre nivå.

* Vinduspussere
Disse kan også implementeres i en bil uten å finne opp kruttet på nytt. Selv 170.000 kroners koreanske biler har fått til dette bedre enn TMS i mange tilfeller og burde ikke koste rart å gjøre bedre hvis det ble gjort fra planleggingsstadiet.

* Generell kvalitet på pasninger, karosseri, interiør osv. (Fit and finish)
Sett en ramme på noen få tusenlapper i produksjonskostnad til å ta en ekstra justering av pasninger, se til at gummilister både i åpninger og i interiøret er hele og rette.
Osv osv...

* Ratt
Switcher, hjul og knapper av høy kvalitet koster tiere på ebay og skal man kjøpe en rattbetjening eller bare bryterene i hundretusentall fra en produsent av god kvalitet så koster det svært lite pr stk.
Bryterene på rattet oser av kjip kvalitet og kunne vært tatt til et langt høyere nivå for veldig lite penger om det var gjort fra starten av.
Det ville heller ikke kostet stort å gjøre rattet oppvarmet og det er en ting jeg aldri vil være uten i en bil igjen... Ever ;)


Jeg tar ikke med fraværet av sikkerhetssystemer/komfort-funksjoner som HUD, ACC, Pre-crash, driver assistanse systemer osv, osv da dette er en bevisst strategi fra Tesla. Minst mulig som kan lage problemer fra start osv... mange ting er planlagt i kommende produksjons serier og det er greit nok. Dette vet man allerede før man ser bilen ved å lese utstyrslisten.
Design ser jeg også helt bortifra da smaken er som baken. Selv synes jeg den ser flott ut bakfra og tildels fra siden... fronten derimot synes jeg ikke gir inntrykket bilen fortjener. Igjen, KUN min objektive mening...

Så bare for å leke med tanken... om bilen med disse (og sikkert et par ting jeg ikke har nevnt) forbedringene hadde kostet 10-15k ekstra... tror jeg at mange som ble skuffet av kvalitetopplevelsen hadde kastet penger etter Tesla.
Er det bare meg?  Jeg er helt åpen for den muligheten ;)

Jeg skulle rett og slett bare ønsket med en bil med f.eks BMW's kvalitetsfølelse og TMS's egenskaper ;) Sånn er det å ikke bli voksen nok til å slutte å drømme ;)

Og til slutt... absolutt ingenting i dette innlegget er ment negativt om TMS. Jeg elsker at bilen finnes og jeg skulle gjerne byttet ut min egen mot en TMS... om den bare hadde gitt meg den samme "solide" kvalitetsfølelsen som en 5-serie eller tilsvarende gir meg. Med trykk på "meg" for jeg vet at ikke alle setter pris på de samme tingene ved en bil. Heldigvis... verden ville vært kjedelig om alle følte og mente det samme ;)

Hva tror / hvordan tenker dere?
#19
Humor og kanari / Finn en feil...
søndag 09. mars 2014, klokken 18:10
Full tank takk ;)
#20
Model S 2013 - 2022 / Ville du kjøpt Model S hvis...
torsdag 12. september 2013, klokken 12:15
Den hadde en 150HK EL-motor og kostet det samme?


Det er et spørsmål jeg stadig stiller meg selv og jeg sliter med å bli enig (med meg selv) ;)

Bakgrunnen er at i denne prisklassen er det en hel del premiumbiler å velge mellom.
La oss ta ca 600.000.- som et utgangspunkt da det er et nivå jeg tror veldig mange Model S kjøpere havner på.

Da kan man få en godt utstyrt BMW 5-serie, MB E-klasse, Audi A6 osv osv...
Jeg har selv erfaring med disse 3 modellene.

Så... prismessig så kan man med større visshet vite hva man får igjen for disse etter f.eks 3 år enn med TMS da markedet ikke har eksistert lenge nok.

Når det kommer til opplevd kvalitet på bilen så er TMS etter min personlige mening ikke i nærheten av hva disse byr på. Kvalitet på seter, nakkestøtter, knirking, støynivå i kupeen i fart, lys, lyden av å lukke døren (Ja, det har noe å si for underbevisstheten) osv osv...

Samtidig har TMS en stor bonus midt i bilen. Skjermen, speedometer osv gir et utrolig kult utrykk og er mer enn litt morsomt å leke med. Vel og merke hvis/når bugs, DAB-dekning osv er fikset.

Og til slutt... sikkert den største bonusen for de fleste... man kan kjøpe en 4-5 sekunders bil i norge uten å bli fullstendig ranet av staten.

Sluttregnskapet etter 3-4 år er nok ikke veldig forskjellig i mitt tildelle uansett om jeg velger fossil eller el.
Drivstoffutgifter osv utgjør en forsvinnende liten del av det totale bilregnskapet over tid. Verditapet på bilen står for den aller største utgiften og siden det selvsagt er usikkerhet rundt verditapet på en TMS pga begrenset levetid på batterier, norges dårligste nybilgaranti og mye skepsis rundt elbil i markedet så kan vinningen brått gå opp i spinningen for alt vi vet i dag...

F.eks en BMW kan jeg selge etter 3 år med resterende 2 års nybilgaranti og over 110.000km til neste eier.
En TMS må jeg selge etter 3 år uten garanti og trolig noe slitasje på batteriene som forøvrig har 8 års garanti uten at noen vil/kan opplyse om garantert restverdi på batteriene.
(Kjører ca 25-30k i året)

Så mitt spørsmål til meg selv og dere blir til slutt...  Er det verdt å leve med en litt begrenset opplevd kvalitet (amerikansk) og noen ulemper mht lading, svakere lys, usikkerhet rundt verditap osv for å ha +/- 400HK og en flott skjerm å leke med?

Redigert: Beklager at jeg ikke spesifiserte at jeg mente en 150HK EL-motor. Samme rekkevidde.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA