Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Olee

#1
Lade hjemme / Oppgradering av OV, ikke godkjent?
onsdag 16. oktober 2019, klokken 12:34
I forbindelse med installering av ny ladeboks fikk jeg tilbud fra elektriker om å legge opp til 22kW lading, og endring av OV til 50A. Bor i et forholdsvis nytt byggefelt med 400V. Etter installasjonen ser jeg at jeg har fått installert 16A sikring til ladeboksen, og får beskjed om at jeg kun fikk godkjent 40A OV. Lurer på om dette er normal praksis? Befinner meg i Lyse-land om noen skulle ha erfaring derifra..
#2
Kjøpe elbil? / Bytte ut nr 2 bilen
lørdag 14. september 2019, klokken 22:38
Skal bytte ut nr 2 bilen vår som stor sett blir brukt til jobbkjøring. I dag har vi en i-MiEV, men både rekkevidden begynner å bli dårlig, samtidig som den er uaktuell til de litt lengre turene. Har sett litt på Leaf 30kWh, da vi er kjent med Leaf fra før, i tillegg til at plassen i den er litt mer kurant enn nåværende i-MiEV.

Budsjettet er på ca 150k, og bilen bør av og til takle en kjøretur hjem til familien ca 40 mil unna. Har sett litt på eGolf også, som kanskje virker som et nesten like godt valg?
Jeg har plottet ruten hjem til familien inn i ABRP, der Leaf30 får 49 min lading, mens eGolf får 47min lading. Høres dette sannsynlig ut? Noen som har noen innspill? :)
#3
Ladeplasser og ladekabler / 1 ladeboks og 2 kabler
fredag 30. august 2019, klokken 15:47
Hvordan har dere med både type 1 og 2 biler løst "kabelrotet" som fort blir når man har flere kabler? Jeg har søkt etter en 3d-printet holder for type 2 enden som skal inn i ladeboksen, men det fant jeg ikke (kun enden som skal inn i bilen). Da blir det gjerne bare en enkel kabelholder til den kabelen som ikke er i bruk. Noen som har en fin løsning?
#4
Har nå hatt i-MiEVen på en kapasitetstest hos forhandleren. Resultatet var skuffende lavt, og langt under de 70% Mitsubishi garanterer. Bilen har snart gått 110k, så ikke avskrekkende kjørelengde heller på den..

Så til saken: Etter nybilgarantien gikk ut har ikke bilen vært på service. Dette likte ikke forhandleren, som sendte inn testresultatet til Mitsubishi for å høre om jeg fikk det dekket på garantien. Det fikk jeg altså ikke. Grunnen var at på service så blir batteriet "kalibrert", og uten denne kalibreringen så faller visstnok batterikapasiteten. Noe jeg synes høres litt merkelig ut, da denne kalibreringen kun skal tas hvert 2. år eller hver 40.000km. Mener da Mitsubishi at batteriet holder seg kalibrert i 2 år?  ::) :o

På serviceskjemaet står det at det skal tas en kapasitetstest, men det står derimot ingenting om noe kalibrering. Heller ingenting i instruksjonsboken som jeg kan se.
Ikke får jeg testresultatet fra forrige kapasitetstest på service heller, så jeg begynner jo å lure på hva kapasiteten var på batteriet før bilen var 5 år...

Noen som har noen tips til hva jeg kan gjøre videre, eller er dette en lost case?
#5
Fikk problemer med Mjauen i dag, og det virker som noe virkelig galt har skjedd med girkassen eller deromkring. Når bilen ble satt i D, så var det mye skrapelyder og ingen bevegelser fremover. Bilen står nå hos Motorforum, men tenkte å høre om noen hadde erfaring med noe lignende?  :-\
#6
Avansert: Batterier og Lading / Inverter til lading av bil
mandag 30. juli 2018, klokken 00:48
Er det noen som har erfaring med invertere av den litt billige sort til lading av elbil? Vil en typisk Kina-inverter (som leverer ren sinus) på 1500W kontinuerlig effekt klare å lade på 6A?
#7
Tidlige: Buddy / Kewet / Hvordan få liv i Buddyen igjen?
lørdag 09. juni 2018, klokken 23:24
Har to Buddyer fra 2008 som forhåpentligvis kan bli til en fungerende bil en dag, men sliter litt med å få liv i dem.

Bil nr. 1 virker det som det meste av 12V fungerer. Når jeg vrir om tenningen slår reléene inn, men ingen reaksjon fra motoren.

Bil nr. 2 er det nesten motsatt på. Ingen utvendige lys eller nødblink fungerer. Når jeg kobler på 12V batteriet så lyser dashbordet opp, men vrir jeg om nøkkelen forsvinner det. Motoren går fremover når den står på bukk, men på siste prøvetur stoppet den etter litt "hakking" fremover. Mulig et problem med børstene, i tillegg til mye annet?


Setter stor pris på tips til hvor jeg bør begynne! :)
#8
Kjøp og salg av deler og utstyr / OBDII Bluetooth dongle til LeafSpy
mandag 11. desember 2017, klokken 09:01
Leafen er solgt, så da trenger jeg ikke denne lengre. Denne har riktig versjon, så fungerer til LeafSpy  :)
Kan hentes i Stavanger/Sandnes, eller sendes i posten. Bud over 1kr mottas  8)
#9
Lading av Tesla / Lading når bilen står på verksted
tirsdag 28. november 2017, klokken 18:50
Sikkert et dumt spørsmål, men hva er vanlig mtp lading når bilen blir stående på verksted? Jeg går ut ifra at Tesla har kontroll(?) på biler de har stående, men hva med andre verksted?
Jeg spør fordi bilen har stått på verksted i en måned nå, og kom dit med ca 50% SOC. Hva den har nå aner jeg ikke da de har deaktivert mobile access og jeg ikke har ringt for å spørre om det  :P Burde jeg ta en telefon?
Det er forøvrig et "Tesla-godkjent" verksted..
#10
Tidlige: Buddy / Kewet / Ny Buddy?
søndag 22. oktober 2017, klokken 18:04
Blir det kanskje ny Buddy? Noen som har tilgang til TU ekstra, eventuelt har mer info? :)

https://www.tu.no/artikler/norske-buddy-vil-lage-sma-selvkjorende-biler-som-skal-transportere-deg-rundt-i-byen/410171
#11
Lading av Tesla / Aksdal-Aurland
onsdag 27. september 2017, klokken 21:05
Skal på langtur til helgen med min "nye" S85 og lurer litt på hvor mye jeg må lade i Aksdal for å komme meg til Aurland? Synes det er litt langt å kjøre innom Eidfjord, men så er det heller ikke så kjekt å "saktelade" på SuC heller. Setter pris på erfaringer fra dere som har kjørt der før :)
#12
Leaf 2010-2017 / Bruktpris norsk bil
onsdag 13. september 2017, klokken 18:37
Det er straks på tide å selge gode gamle Leafen, og blir ikke helt klok av prisingen på Finn.
Jeg har en standard 2015 Nordic-utgave (med Bose, LED kjørelys, 360graders kamera og 17" felger), og føler ikke det er så mye å sammenligne med. Hvor mye har km-standen å si? På Finn er det jo bare biler med 20-30kkm, mens min har gått 80.. Tar gjerne i mot tips, kanskje noen her har solgt i det siste :)
#13
elbil.no og elbilforumets nettsider / Hvor mye har forsvunnet?
onsdag 18. januar 2017, klokken 17:05
Ser at første innlegg i "Recent Posts" er fra tidlig 12. januar.. Har alt som ble postet etter dette forsvunnet?
#14
Leaf 2010-2017 / Skal ikke VP gå ved forvarming?
fredag 23. desember 2016, klokken 11:41
Når jeg starter forvarming med appen går ikke varmepumpen. Starter jeg bilen etterpå, begynner VP å dure med en gang. Skal det være slik?
Har ikke testet med tidsinnstilt forvarming, men antar samme resultat..
#15
Leaf 2010-2017 / Dieselvarmer i bil med VP
lørdag 12. november 2016, klokken 20:59
Er det noen som har erfaring med tilleggsvarmer i nyere Leaf med varmepumpe? Ser det er mange tråder om vannvarmere, men lite som omhandler luftvarmere. Fikk merke på langtur at varmepumpa ikke hjelper så mye når det er -15 ute  ;D Da ønsker man seg gjerne litt ekstra varme :)
#16
Tidlige: Buddy / Kewet / Kun nødblink og vifte funker
onsdag 31. august 2016, klokken 14:46
Har nå prøvd å resette CC, men er usikker på om jeg gjør det riktig eller om bilen er død.
Før og etter resetting er det bare nødblink og viften til diselbrenneren som virker. Før jeg resatte den kom det lys i displayet i 0,5 sek av gangen når jeg hadde på nødblinken på. Displayet er helt borte nå etter resetting...

CCen gir fra seg en lyd når jeg har satt på jumperne, er dette normalt? Tar gjerne imot tips til hva som kan være problemet..  :-\
#17
Tidlige: Buddy / Kewet / Gamle batteri, selge eller miljøstasjon?
torsdag 11. august 2016, klokken 22:17
Er det bare å levere batteriene på miljøstasjonen, eller er disse verdt noe? Batteriene har ikke gått langt, men har vært utladet en stund før de ble desulfatert i vår. Har dessverre ikke fått testet rekkevidden på bilen, men de virker okei etter litt testing i garasjen...
#18
Ladeplasser og ladekabler / Defekt/låst Charge Amps kabel?
onsdag 27. juli 2016, klokken 18:39
Plugger kabelen i stikkontakten og FAULT lyser et lite øyeblikk, før valgt strømstyrke lyser. Deretter tar det 1 sek før den begynner å blinke på FAULT. Har hatt kabelen i ca 1 år nå, kjøpt brukt. Tror det er av den første typen, den oransje kabelen. Noen som vet om den er defekt eller bare låst? Jeg har aldri brukt noen kode på den...
Kjipt å være på tur uten originalkladden  :-\ Takker for alle gode tips!
#19
Lading / Låsing av ladekabel
tirsdag 26. juli 2016, klokken 11:47
Har lett litt rundt omkring, men finner ikke ut om Leafen kun låser originalkabelen? Har kun Charge Amps tilgjengelig, og den låses ikke...
#20
Tidlige: Buddy / Kewet / Kobling av batteri
mandag 09. mai 2016, klokken 15:47
Tok visst ikke gode nok bilder da jeg tok ut alle batteriene for rekondisjonering. Lurer derfor på om noen kan hjelpe meg med å identifisere hvilke ledninger som går til hva.

Det eneste jeg egentlig er sikker på er at ledningen med teip på første bilde, kommer ut igjen ved håndbrekket.
Neste gang markerer jeg bedre!  ::)

Blir takknemlig om noen gidder å svare!  :P
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA