Alt har sin tid her i livet og nå har jeg ikke lenger Kona. Da er det tid for å tenke gjennom vår tid sammen.
Bilen i seg selv har i stor grad svart til forventningene. Rekkevidden både sommer- og vinterstid er etter min mening fremragende. Varme og kjølefunksjonen er det heller ikke noe å utsette på. Kjørekomforten er også på et akseptabelt nivå.
Det vil alltid være løsninger en er mer eller mindre fornøyd med, men i hovedsak synes jeg det har vært gode nok løsninger. Oppsettet med Krell lydanlegg, muligheten for skinninteriør som nå er mindre og mindre vanlig har gjort den daglige bruken positiv. Bilens størrelse er også positiv mhp bykjøring, parkeringshus osv. en funksjon jeg ikke har vært fornøyd med og derfor ikke benyttet er HUD. Enten har en HUD som speiles i frontruten eller så klarer jeg meg uten. Valg av materialer på interiør, tepper lydisolasjon osv er som det er på en bil som ikke er i premiumsegmentet - like it or not. Alternativet er å kjøpe en premiumbil.
Årsaken til at jeg ikke kommer til å kjøpe Hyundai igjen har med oppfølging og service fra importør og forhandler/verksteder. Allerede før levering av bilene startet rotet der importør var lite kommunikative i forhold til hvem som fikk bil og når. Dette kunne vært gjort bedre. Tilsvarende har det vært spesielt ifbm skifte av fremdriftsbatteriet.
At det oppstår feil på biler er naturlig, opplevelsen av hvor problematisk feilen er avgjøres av reklamasjonsprosessen. Her er det selvfølgelig forskjeller mellom forhandlere, men importør har også et ansvar. I Oslo-området er det spesielt en forhandler som overhodet ikke leverer til forventningene. Ved kontakt med en annen forhandler som ikke ligger i Oslo ga de uttrykk for at de var kjent med vanskelighetene, importørens manglende beslutninger og styring fra sentraleuropa. De tilbød seg å bistå for egen regning - «du må jo få hjelp». Jeg benyttet meg ikke av dette tilbudet av respekt for en seriøs forhandler. For litt over 5 år siden var Hyundai en marginal bilaktør i Norge. At suksessen med Kona kom brått på er forståelig, men importøren burde skalert opp og sørget for å ha en god service/ettermarkedsfunksjon. Resultatet av forbrukernes fornøydhet med merkeverkstedene taler sitt klare språk - det er rom for forbedring fra Hyundai sin side.
Jeg kunne gjerne tenkt meg nok en Hyundai bil til. Jeg orker imidlertid ikke opplevelsen som eier av Hyundai en gang til. Når det gjelder prisingen av ny Kona synes jeg også denne er i den høye enden sammenlignet med f eks Volvo EX30 som bl a har mulighet for awd. Hyundai hadde tidlig en komparativ fordel på rekkevidde, men denne er i ferd med å bli spist opp og da må det leveres konkurransedyktig på pris, kvalitet og service.
Jeg vil savne Kona, men ikke alt styret rundt...
Bilen i seg selv har i stor grad svart til forventningene. Rekkevidden både sommer- og vinterstid er etter min mening fremragende. Varme og kjølefunksjonen er det heller ikke noe å utsette på. Kjørekomforten er også på et akseptabelt nivå.
Det vil alltid være løsninger en er mer eller mindre fornøyd med, men i hovedsak synes jeg det har vært gode nok løsninger. Oppsettet med Krell lydanlegg, muligheten for skinninteriør som nå er mindre og mindre vanlig har gjort den daglige bruken positiv. Bilens størrelse er også positiv mhp bykjøring, parkeringshus osv. en funksjon jeg ikke har vært fornøyd med og derfor ikke benyttet er HUD. Enten har en HUD som speiles i frontruten eller så klarer jeg meg uten. Valg av materialer på interiør, tepper lydisolasjon osv er som det er på en bil som ikke er i premiumsegmentet - like it or not. Alternativet er å kjøpe en premiumbil.
Årsaken til at jeg ikke kommer til å kjøpe Hyundai igjen har med oppfølging og service fra importør og forhandler/verksteder. Allerede før levering av bilene startet rotet der importør var lite kommunikative i forhold til hvem som fikk bil og når. Dette kunne vært gjort bedre. Tilsvarende har det vært spesielt ifbm skifte av fremdriftsbatteriet.
At det oppstår feil på biler er naturlig, opplevelsen av hvor problematisk feilen er avgjøres av reklamasjonsprosessen. Her er det selvfølgelig forskjeller mellom forhandlere, men importør har også et ansvar. I Oslo-området er det spesielt en forhandler som overhodet ikke leverer til forventningene. Ved kontakt med en annen forhandler som ikke ligger i Oslo ga de uttrykk for at de var kjent med vanskelighetene, importørens manglende beslutninger og styring fra sentraleuropa. De tilbød seg å bistå for egen regning - «du må jo få hjelp». Jeg benyttet meg ikke av dette tilbudet av respekt for en seriøs forhandler. For litt over 5 år siden var Hyundai en marginal bilaktør i Norge. At suksessen med Kona kom brått på er forståelig, men importøren burde skalert opp og sørget for å ha en god service/ettermarkedsfunksjon. Resultatet av forbrukernes fornøydhet med merkeverkstedene taler sitt klare språk - det er rom for forbedring fra Hyundai sin side.
Jeg kunne gjerne tenkt meg nok en Hyundai bil til. Jeg orker imidlertid ikke opplevelsen som eier av Hyundai en gang til. Når det gjelder prisingen av ny Kona synes jeg også denne er i den høye enden sammenlignet med f eks Volvo EX30 som bl a har mulighet for awd. Hyundai hadde tidlig en komparativ fordel på rekkevidde, men denne er i ferd med å bli spist opp og da må det leveres konkurransedyktig på pris, kvalitet og service.
Jeg vil savne Kona, men ikke alt styret rundt...