Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - LA-Thing

#1
Model S 2013 - 2022 / Er 85-batteriet blitt mer følsomt for kulde?
fredag 21. januar 2022, klokken 21:23
Har merket denne vinteren at jeg ofte får meldingen 'Regen disabled'. Skjer ved utetemperaturer fra +2-3C og kaldere, selvsagt ved ingen eller begrenset forvarming. Må forvarme ganske lenge for å unngå meldingen.

Etter ca. 5-10 min. kjøring forsvinner meldingen og gul stiplet strek begynner å jobbe seg nedover i wattmeteret.

Tidligere fikk jeg meget sjelden denne meldingen, og det var alltid noe regen å hente selv ned mot -10C. Åpenbart må batteriet nå opp på en mye høyere temperatur før regen tillates. Er dette en av funksjonene i softwarepakken som begrenser ladehastigheten?
#2
Min arbeidsgiver har installert 14 ladepunkter type ZapCharger Pro. Samlet kapasitet 44kW (63A, 400V), max. kapasitet pr. punkt 22kW (32A, 400V). Systemet fordeler automatisk kapasitet mellom tilkoblede kjøretøy.

Har klassisk P85 med dobbeltlader, men begrenser som regel ladestrømmen til 16A, trenger ikke mer enn 11kW når bilen skal stå parkert i 8 timer. Når jeg kobler på om morgenen får jeg stort sett full effekt; 16A, 400V 3- fas, dvs. 11kW. Etterhvert som hybridgjengen kobler til faller fasene ut og strømstyrken reduseres.

Jeg kan se status på ladepunktene fra kontoret, hybridene er fulladet på ettermiddagen. Men selv om det da er ledig kapasitet i anlegget går ikke min bil tilbake til 3-fase lading, den holder seg på 16A, 1-fase dvs. 3,7kW.

Så til spørsmålet; er det bilen som ikke kan/vil veksle tilbake til 3-fase lading eller er det ladestasjonen?
#3
Elbiler i media / Borgward BX7
tirsdag 01. november 2016, klokken 23:01
Leser i Süddeutsche Zeitung at Borgward skal montere en 'vollelektrisch angetrieben' BX7 utenfor Bremen fra 2017/18. Denne modellen produseres og selges idag i Kina som plug-in hybrid med typisk 5 mils rekkevidde.

Blir spennende å se om den faktisk blir helt elektrisk. Fullelektrisk drift kan bety så mangt på tysk, kanskje er det bare den samme ladbare hybriden som i Kina; den kan selvsagt kjøre helt og fullt elektrisk noen kilometer.
#4
Tesla / Lurt å nekte salg?
onsdag 03. februar 2016, klokken 22:26
Ser at det nå også er en reservasjonsholder i USA som har blitt nektet å kjøpe Tesla. Forrige helg var det reportasje i DN om en nordmann som er blitt nektet å kjøpe flere biler.

Er dette en fornuftig taktikk av Tesla?

Jeg har også noen kunder jeg gjerne skulle nekte å selge noe til fordi de er masete, aldri fornøyde, klager på alt mellom himmel og jord, etc., men de betaler. Bedriften, og dermed jeg, lever av pengene fra salg. Så jeg smiler, holder kjeft og tar imot dritt, men leverer og mottar cash.

Ville ikke Tesla også være tjent med flest mulig salg? Akkurat nå selger de kanskje alt de klarer å produsere, men på sikt er det forskjell å være 'production restrained' på 50 000 enheter mot 'sales restrained' på 500 000 enheter.
#5
Model S 2013 - 2022 / Model S modell 1:18
mandag 09. november 2015, klokken 23:34
Noen som har spandert på seg denne: http://shop.teslamotors.com/collections/apparel-accessories/products/model-s-p85-diecast-1-18-scale.

Har slike modeller av nesten alle bilene jeg har/har hatt og kunne tenkt meg en slik på hylla. Men prisen er stiv, spesielt nå med høy dollar. Er den verdt det? Burde ikke også elbil modeller egentlig vært fritatt for mva.....
#6
Humor og kanari / Lokale utslipp likevel?
lørdag 20. juni 2015, klokken 21:49
Fomlet litt med posene etter en handletur og la merke til at bilen må ha sluppet ut ca. 60g Nox.

Kan jeg i vanvare ha ladet fra en stikkontakt tilknyttet et kullkraftverk?
#7
Model S 2013 - 2022 / Hvor blir det av kondemnerte Model S'er?
mandag 20. april 2015, klokken 23:24
Ifølge denne artikkelen http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/elbil/tror-antallet-elbiler-som-maa-kondemneres-vil-skyte-i-vaeret/a/23325231/ er det 5 Model S'er som er blitt kondemnert hittil (se bildetekst).

Men hvor er de blitt av? Tar Tesla Norge hånd om dem, sendes de tilbake til USA eller havner de hos brødrene London? Har ikke klart å finne noen biler eller deler som er tilgjengelige for salg.

Går selvsagt med skumle planer om å bli selvforsynt med strøm og trenger noen 'smådeler'....
#8
Avansert: Batterier og Lading / Portabel solcelle-carport
torsdag 08. august 2013, klokken 09:44
Sammenleggbar carport med fancy design. Sier ikke noe om lade-kapasiteten, men kanskje greit å ha med på tur? http://synthesis-dna.com/pure-tension-volvo-v60-pavilion/
#9
Kjøretips / Lengre rekkevidde uten kjørelys?
onsdag 17. juli 2013, klokken 11:07
Ser i trafikken at de fleste Leaf og Miev enten kjører helt uten lys, eller kun med de små spottene i frontfangern på. Kan ikke huske å ha sett noen med tente baklys. Dette er helt greit i.h.t. de nye lysforskriftene som ble innført for 3-4 år siden for å redusere utslipp av CO2.

Etter mitt syn er imidlertid kjøring uten baklys i Norge en sikkerhetsrisiko da vi ofte har regn ,snø, tåke, mørke, dårlig belyste tunneler etc. Jeg vet at lyset egentlig skal slå seg på automatisk, men det ser ikke ut som det skjer så ofte. Har kjørt inn i tuneller bak mange nyere biler som forblir lysfrie, bare unntaksvis blir baklysene tent.

Uten å kjenne spesifikasjonene eksakt kan jeg ikke tenke meg at lys foran og bak trekker mer enn ca. 150W. Er risikoen for å bli påkjørt bakfra verdt den ekstra kjørelengden dette kan gi? Sparer vi virkelig miljøet vesentlig ved å kjøre uten baklys?
#10
Model S 2013 - 2022 / Konkurrent?
tirsdag 09. juli 2013, klokken 23:25
Aftenposten http://bil.aftenposten.no/bil/Forste-Porsche-med-stikkontakt-47199.html#.Udx94e84WM8. Samme vekt, effekt, akselerasjon (nesten), men dobbel pris....

Misliker at journalister alltid skriver statsstøtte når det egentlig er avgiftsfritak. Reduksjon eller bortfall av avgift er ikke støtte, men vi er vel så vant til avgifter på alt at mange oppfatter det slik.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA