Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - trygvelo

#1
Hei.

Jeg har lett og lett, men klarer ikke finne en tråd her inne som forklarer Teslas rangering av batterier som har blitt reparert. Jeg vet jeg har lest det her inne tidligere. Eventuelt om det ligger forklart på en annen nettside. Noen som kan hjelpe?
#2
Hei.

Har overtatt en 2011 modell I-Miev. Så vidt jeg har skjønt er medfølgende ladekladd 16A på 2011 modellene (fra 2012 er det 10A), men elektriker vil kun legge opp 10A kurs med vanlig schuko. Hvilke alternativer finnes?

- Kanskje holder det med 10A kurs, er det i så fall mulig å stille ned ladestrømmen på ladekladden til 10A?
- Kan elektriker heller sette opp 16A enfas blå kontakt og man kjøper en annen ladekladd som kan nyttiggjøre seg denne?
- Andre alternativer? Ønsker ikke å legge for mye penger i dette, men det finnes kanskje gode ladestasjoner som ikke koster skjorta?
#3
Noen som har vært borti dette før? Bilen stod på tidsinnstilt lading til 05:00, var 149 km igjen i går. Får i løpet av natten melding fra app om at "Charging stopped because of battery" (mulig meldingen var lengre, men det syntes ikke på telefonen). Sjekket status på app, 71 tkm igjen (se screenshot i link). Jeg måtte forte meg av gårde til toget så jeg fikk ikke sjekket bilen selv, har ringt Tesla og de skal sjekke loggene på bilen. Sjekket via app igjen nå og er nede på 48 tkm.

Hvis noen har opplevd liknende, fikk dere stoppet utladingen? Og hva var i så fall galt i deres tilfelle?

https://dl.dropboxusercontent.com/u/10042236/Screenshot_2015-11-12-08-02-50.png
#5
Lading av Tesla / Hvorfor høyt strømforbruk etter superlading?
onsdag 02. juli 2014, klokken 11:04
Superladet for første gang nå i helgen og la merke til at strømforbruket var veldig høyt rett etter lading. Typisk forsvant ca. 1-2kWh etter å ha kjørt kun noen hundre meter. Hva kommer dette av? Feil i beregning av batteristatus eller meget tung bruk av kjølevifter og vannpumpe pga. høy varmeutvikling. Annet?
#6
Model S 2013 - 2022 / Tak lekker i bakkant
mandag 17. februar 2014, klokken 22:35
Usikker på om noen har rapportert dette før, men oppdaget dette etter at bilen hadde stått ute i over middels kraftig vind og regn i helgen. Litt dårlig bilde, men man kan se det mørke feltet som går nesten fra interiørlyset og bakover. Alcantaraen ned mot området med mørk plast bak setet var veldig vått.

#7
Model S 2013 - 2022 / Får ikke superladet!!! Står i Lillehammer!
søndag 16. februar 2014, klokken 18:09
Litt krisestemning her nå. Står på Lillehammer og får ikke ladet m supercharger, har testet 4 forskjellige. Noen tips?
#8
Lading av Tesla / Adaptere
torsdag 17. oktober 2013, klokken 08:38
Hei. Var innom Tesla på Alnabru på tirsdag. Fikk da beskjed om at levering av adapterne var utsatt til 1.kvartal 2014, altså i verste fall mars. Det har vel lett for at "verste fall" er det som stemmer med virkeligheten når det gjelder slike ting...
#9
Model S 2013 - 2022 / 3 voksne menn i Tesla Model S
mandag 18. mars 2013, klokken 11:19
Tre voksne mannfolk bak blir veldig trangt, har testet med to der vi satt i midten og det ene setet på siden. Kan ikke anbefales.
#10
Model S 2013 - 2022 / Treigere å lade i kulda.
onsdag 13. februar 2013, klokken 10:15
Enda et problem for oss i kalde Norge som jeg ikke var klar over når jeg reserverte MS er at lading går atskillig treigere i kulda. Det går ganske klart frem av NYT artikkelen som diskuteres i en annen tråd her, men http://www.ladestasjoner.no/hurtiglading/om-hurtiglading/63-elbilen-er-sjefen viser godt hvor mye temperaturen faktisk har å si. Nå skal det jo sies at MS kan varme opp batteriet, men denne oppvarmingen bruker vel ca. 6kW. Hva som da går raskest av å varme opp batteriet samtidig med ladingen eller å lade et kaldt batteri kommer vel an på hvor mye energi som er tilgjengelig på ladepunktet. Med en supercharger tipper jeg oppvarming + lading går absolutt raskest, om da ikke selve strømstyrken ved supercharger lading er nok til å varme batteriet tilstrekkelig ved lading alene? Tviler litt på det i temperaturer under -20 f.eks.
#11
http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/13416-Hypermiling-in-the-Cold

For å summere:
- Ca. 30% tap av rekkevidde om vinteren, hovedsakelig pga. kupevarmer og til dels oppvarming av batteriene.
- Mellom 80 og 90 km/t
- Rekkevidde øker betraktelig med lavere fart, ca. 5 km rekkevidde pr 1km/t reduksjon i snittfart.
- For lav fart vil ikke hjelpe på rekkevidde fordi man da bruker lengre tid og kupevarmeren brukes lengre.

Synes også denne var interessant:
http://www.elbil.no/elbiler/491-kjorelengde-og-kupeoppvarming-for-i-miev

SitatBoxwell konkluderer med at oppgitt rekkevidde kan være mulig å oppnå ved bykjøring så sant det ikke er kaldt og vinter. Men anbefalingen er krystallklar, og den gjelder ikke bare for i-MiEV, men for alle elbiler: Halvér den offisielle kjørelengden når du vurderer om elbilen dekker ditt eget behov. Da kan du få en sikker, praktisk rekkevidde og slippe bekymringer uansett forhold.

Ser mange snakker om dieselvarmer for kupévarme i andre elbiler, kanskje det hadde vært noe for Model S også?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA