Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Chlangum

#1
Model S 2013 - 2022 / Tesla varmeapparat vs varmepumpe
onsdag 29. april 2015, klokken 10:44
I mange diskusjoner hvor det kommer fram at Tesla har konvensjonelt varmeapparat og ikke varmepumpe slik som nyere e-vw og Leaf har, blir det sett på som veldig negativt.

Jeg prøver å motargumentere at varmepumpe i en Tesla blir mer en ulempe en fordel. Men har egentlig ingen grunnlag for den påstanden da jeg aldri har prøvd en bil med varmepumpe.

Men kan forestille meg at et varmepumpe system er en del tregere med varme i oppstarten og en del mer leamikk.

Hvis Tesla nå plutselig skulle begynne å tilby biler med varmepumpe. Hadde folk gått mann av huse for ny bil? Og ikke minst. Sånn i praktisk, hvor mye ville det bety for rekkevidden på bilen forutsatt at man installerte en varmepumpe med tilsvarende ut-effekt som der som er i dag?
#2
Model S 2013 - 2022 / Tesla og museår?
lørdag 29. november 2014, klokken 10:12
I disse musetider hvor man til stadighet leser rapporter om biler som har fått viktige komponenter, slanger og legninger gnagd over i media, så lurer jeg på om noen Tesla eiere der ute har opplevd dette på sine biler?

Jeg tenker at Tesla og elbil generelt vil være mindre attraktiv da de ikke blir like varme. Men det er vel fortsatt andre ting som kan tiltrekke gnagerne som isolasjons stoff, matrester etc.

Bør vi gå og handle hvitløk vi også?


#3
Fikk plutselig en dag å få problemer med spilling av rdio og Tuneln. Var innom Tesla Bergen og de kunne konstatere at jeg hadde overskredet min 5 giga begrensning.

Nettverket i bilen virker ennå men det er betydelig tregere. Lydkvalitet på streaming ble av service tekniker satt ned slik at jeg kan bruke nettradio'en igjen. Kan ikke si at jeg merker den helt store lydkvalitet forskjellen. Men så er jeg ingen lydofil av meg, da.

Teknikker kunne fortelle meg at det var snakk om å utvide begrensningen. Hva som ligger i det vet jeg ikke

Så tips fra meg. Sett ned streaming kvaliteten slik at man unngår denne. Dessverre var jeg ikke tilstede når det ble gjort av Tesla men det er sikkert en eller annen her på forumet som har funne ut av hvordan man gjør dette.
#4
Lading av Tesla / Lading i Praha/Tsjekkia
lørdag 02. august 2014, klokken 19:26
Noen som har proevd seg paa det? Tips, forslag paa App'er og linker generelt mottas med stor takk  :)
#5
Model S 2013 - 2022 / På Amcar treff med Tesla
onsdag 04. juni 2014, klokken 12:51
Er det noen som har våget seg på Amcar treff med sin Model S?
Som mangeårig amcar tilhenger som til og med er medlem av ACCN og den lokale Amcar klubben her på øyen, vet at det lett kan rynkes på nesen av diverse konservative hvis man dukker opp med en El-Bil.

Har ikke engang vist meg på klubben siden jeg kjøpte Tesla  :P

Hvis motorsykkelturen går vasken, tar jeg kanskje turen til Västerås første helgen i Juli på Power Big Meet.
Ett av verdens største biltreff for Amcar's. Tipper jeg der vil få litt mer begeistring i forhold til gamlelandet.
http://bigmeet.com/
#6
Lading av Tesla / Lademuligheter Oslo - Malmö
torsdag 03. april 2014, klokken 14:02
Tenkte meg en tur til Malmö mai måned en gang.
Kjører helt bra Bergen og lading er helt plankekjøring helt til Sarpsborg.

Men videre nedover er jeg i ukjent territorium.

Tenkte å time det slik at jeg ankom Sarpsborg på kvelden og overnattet et sted der mens bilen fullades på Inspiria (eller andre plasser (forslag?))

Uppladding.no sier det er en lademulighet på Statoil Lassabacka i Varberg. De er åpent til 22:00 så det bør jeg rekke uten problemer fra Sarpsborg. Noen som har erfaring med å lade her? Ser at de beskriver i uppladding at man bør spørre betjeningen pent før man kopler seg i.

Har aldri vært i Varberg. Noe å ta seg til mens man lader der?

Tar gjerne imot forslag og erfaringer.

CL
#7
Model S 2013 - 2022 / Elektrisk støt av å ta på TMS???!
onsdag 12. mars 2014, klokken 23:35
Skulle ned i bilen i kveld for å hente laderen til mobilen. I det fine været vi har på vestlandet nå og det at skoene ikke var umiddelbart tilgjengelig, gikk jeg barfot ned i bilen. Bilen sto på lading (schuko, orginal UMC). Da jeg kom borti chromen rundt vinduene fikk jeg støt. Jeg skvatt skikkelig til men trodde først det var statisk. Så måtte jo prøve en gang til. Joda, kunne tydlig kjenne elektriske pulser gjennom hånden. Ikke serlig kraftig støt men sterk nok til at man trakk til seg hånden etter et sekund. Prøvde å kjenne litt rundt på bilen og dørhåndtak, men det var kun chromen rundt vinduene på begge sider jeg fikk støt. Avsluttet lading og da fikk jeg ikke støt. Når jeg åpnet ladeporten med pluggen kunne jeg tydelig høre en høyfrekvent pulserende pipelyd fra ladekontakten i bilen. Lyden sluttet med en gang jeg plugget i kontakten fra UMC. Ingen feilmeldinger på bilen og lader tilsynelatende helt ok. (Dere for unskylde meg at det ble ingen avsnitt i dette inlegget men av en eller annen grunn funker ikke "enter" knappen her)
#8
Model S 2013 - 2022 / Til Alperittet, Stranda med Model S
onsdag 22. januar 2014, klokken 12:27
Jeg tenkte å piske Tesla'en opp til Stranda i Sunnmøre for å få med meg årets alperitt 21-23 februar.
Ser at det er meget begrenset med lademuligheter den veien.

Er ganske nøyaktig 399 km fra huset mitt til Stranda (bor på Askøy utenfor Bergen). Den kan bli litt tøff på vinteren.
Kunne selfølgelig kjørt om Aurland men det er en good omvei. Spesielt siden jeg er på kurs fram til ettermiddagen på avreisedatoen i Haugesund. Så jeg får ikke kjørt serlig tidligt heller.

Noen som har tips på hvordan jeg kan klare turen?
Eventuelt noen som kan tillby ladelån på veien?

mvh

Christer
#9
Model S 2013 - 2022 / Leveringstid ifra reservasjon i framtiden
tirsdag 01. januar 2013, klokken 12:54
Heisann

Selv om jeg er en skikkelig pertolhead så vurderer jeg virkelig innkjøp av model S
Men det er noen ting som holder meg litt tilbake. Adaptive cruise controll og hengerfeste (vurderer ikke model X), og også anngående barnesykdommer i starten. Selv de virkelige tungvekterene i bilbransjen sliter på det punket med nye modell lanseringer for så å bli betraklig bedre kvalitet lengre ut i produksjonstiden.

ACC fordi jeg mener at en bil i denne klassen bør ha det og hengerfeste fordi jeg har gammelt hus som kontinuerlig blir renovert og det blir mange turer til og fra miljøstasjonen.

Har idag 3 biler! som alle trekker gjennomsnittalderen på den norske bilparken betraktlig ned. 10, 20 og 40 år gamle.

Så bytte ut de to "nyeste" bilene og beholde veteranen blir en vesentlig billigere bilhold for meg.

Men spørsmålet er egentlig om jeg tør å vente i ca 1 år før jeg leverer inn en reservasjon.
Er det noen som har en formening om hvor lang ventetiden vil bli på det tidspunktet?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA