Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Balrog

#1
Elbil og økonomi / Nordisk Bilgaranti AS "Bilbeskyttelse" advarsel
tirsdag 14. februar 2023, klokken 01:38
Fikk et "tilbud" fra denne luringen i posten. 2995 kr i året for "garanti" på en gammel Tesla Model S, hvor data er hentet fra vegvesenet ser det ut til.

Selskapet har en tilsynelatende seriøs nettside, men dette er en klassisk scam. Sjekk selskapet på proff.no
https://proff.no/selskap/nordisk-bilgaranti-as/oslo/annen-forretningsmessig-tjenesteyting/IFC5XYV10LQ/

Ingen ansatte, kun en person i styret, solid underskudd og ingen inntekter.

Her har dere gode muligheter til å bli kvitt penger dere har til overs. Ikke bli overrasket når dere oppdager at dette ikke er verdt papiret garantien er skrevet på, om dere skulle prøve å benytte dere av det "fantastiske" tilbudet.
#2
Model 3 / "Betalingsforsikring" DNB billån gjennom Tesla
torsdag 13. juni 2019, klokken 17:21
Fikk tilbud på billån gjennom Tesla da jeg kjøpte Model 3, som jeg takket ja til og signerte på elektronisk.

På terminbetaling nr 4 dukket det opp kr 275 i betalingsforsikring som jeg ikke kan huske å ha bestilt noen gang.

DNB forteller at midt på side 264 i vilkårene står det at jeg samtidig tegner betalingsforsikring som er gratis i 3 måneder når man signerer elektronisk. Måtte ringe og maile for å få ordnet opp i dette som DNB var imøtekommende og ordnet enkelt.

Lager en tråd om dette til info for de som eventuelt som meg måtte undre seg hvorfor terminbeløpet plutselig øker om det skulle skje.
#3
Model 3 / Nybegynner med autopilot i Model 3
tirsdag 19. februar 2019, klokken 03:50
Uten noe erfaring med autopilot fra før vil sikkert mange synes tråden og spesielt dette innlegget er helt på jordet, men kanskje vi kan hjelpe hverandre litt i gang med erfaringer fra norske forhold, og kanskje kan tråden være av interesse for de som lurer på om de skal velge autopilot eller ikke...

Min første tur med autopilot på ordentlig: Tenkte det var lurt å teste ut dette rundt midnatt, så jeg ikke lagde for mye sirkus i trafikken...

Kortfattet: Model 3 er en sykt fet og lettkjørt kvikk sportsbil. Å forsøke å bruke autopilot til slik "aktiv kjøring" gir deg en hvilepuls på langt over 100. Bruk av autopilot på jevn vei med godt tilpassede fartsgrenser i slapp-av-hastigheter fungerer derimot overraskende bra.

Litt om farta først:

Adaptiv Cruise Control (kun tilgjengelig på EAP-pakken) Utrolig deilig funksjon. Mange kjenner til dette fra før av og er bortimot så bra at det forsvarer EAP alene. Man slipper den stadige på og av med cruise controllen og Model 3 holder rimelig avstand (justerbar) til bilen foran, uten at kjøringen blir rykkete. Genialt å justere farten med scrollehjulet på rattet. Supert ved køkjøring.

Model 3 kan også holde fartsgrensene som bilen oppfatter (oppdatert fra Google maps?) og man kan øke eller redusere dette. under settings på autopilot +- 10km. Mer på scrollehjulet på rattet.

Digg å kunne holde fartsgrensene uten å følge med, men man må følge med fordi alle fartsgrenseendringer er ikke oppdatert i kartene på bilen.

Autopilot funker som bare det på motorvei og god landevei, og veier ned til 40 som har enkelt trafikkbilde uten for krappe svinger. Ja man må holde i rattet, men uten å styre.

Begrensningene er blant annet: Eksempelvis på vei inn til det lille tettstedet Vollen i Asker tror bilen at det er 60-sone når det er 40 med fartsdempere. Setter man den til å være +10 km betyr det at man kjører over en 40-sone fartsdemper i 70 om man ikke følger med til fare for alle medtrafikanter og man settes direkte i fengsel uten å passere Start.
Rundkjøringer er registrert som 40 eller 50-sone og bilen bremser på ingen måte ned. Fartsdempere bremses det ikke opp for, heller ikke fotgjengerfelt eller trafikkerte kryss. Her må man ta kontrollen selv. Er veien svingete og fartsgrensen for høy blir turen med autopilot ubehagelig og like spennende som fjellklatring uten tau. Det samme gjelder ved mye møtende trafikk. Setter man farten ned går det derimot helt fint

Er veien dårlig (hullete) er også autopilot ubrukelig, ettersom majoriteten av de store hullene i veien gjerne er midt i hjulsporene i veibanen. Det blir rimelig ubehagelig å kjøre rett oppi alle disse uten at farten reduseres så mye som en km/t. Autopiloten skrus av bare du vrir på rattet, på samme måte som cruise control skrus av når du trykker på bremsen.

Det er svært imponerende hvor godt bilen holder seg i feltet enda de nedslitte refleksstripene i veien er tildekket med sand, grus, is og snø. Motorvei går supert og med tålmodighet fungerer feltskifte-funksjonen utmerket (sett på blinklyset, vent og bilen skifter felt når det er klart)

Hver eneste gang jeg kjører bil framover når jeg er litt sliten eller spesielt interessert i omgivelsene vil autopilot bli brukt. Alle gamle i trafikken burde ha dette som krav når de kjøper bil i stedet for at bilen må være en Toyota i samme sølvgrå farge som håret deres.

Det er en del piping og meldinger fra autopiloten når den skrur seg av og på, og litt forvirrende at cruisecontrollen fortsetter når bilen slipper styringa, så jeg trenger nok en del timer med dette før jeg helt skjønner hvordan det fungerer best.

Håper at alle lar Tesla samle inn data om trafikk og veier så dette blir best mulig. Noen som vet hvordan man får meldt inn gale fartsgrenser?

Summon: kjøre bilen inn eller ut av (trang) parkerings- eller garasjeplass. Funker bra, man må holde forward eller reverse-knappen inne på mobilen mens man står maks noen meter fra bilen. Genialt når man har lite plass, eller er blitt parkert inne. Og ikke minst når du kan få andre til å se på at du kjører bilen utenfra med mobilen om du vil imponere naboer og sånt.

Har ikke testet autopark-funksjonen ennå.

"Naviger til" er ikke tilgjengelig før bilen min får lastet ned siste versjon av kart via wifi, som jeg ikke ser noe sted at jeg kan tvinge den til å gjøre.

Har heller ikke installert minnepinne til dashcam-et

Er autopilot verdt pengene?

Om all kjøringa di er til og fra nærbutikken og du ikke bor i Finnmark: Definitivt nei.

Jo lenger du har tenkt å ha bilen og jo mer du kjører, spesielt på litt større veier, desto mer verdi tror jeg den vil ha. Og det er ingen tvil om at den gjør det lettere å få solgt bilen når du eventuelt bytter den ut.

Jeg tror følgende testspørsmål er det enkleste: (om du har bil med cruise control fra før) Bruker du cruise control relativt mye fra tidligere: Velg autopilot-pakka. Har bilen din hatt cruise control, men du har aldri brukt den, da er autopilot neppe noe for deg.

Er autopilot vanskelig å bruke? Nei. Du vipper spaken på rattet ned to ganger og bilen svarer med et pip. Men det er jo noen blant oss som ikke klarer å håndtere de enkleste digitale hjelpemidler eller ikke klarer å kildesortere papir og plast, så det er neppe noe alle klarer å bruke.

#4
Testet Enegica Eva (Carpoint AS) og Zero SR og endte opp med Zero SR ettersom den er helt lydløs.
Elektrisk motorsykkel er faen meg det morsomste man kan gjøre med klærne på. Disse gjør 0-100 på fra 2,9-3,3 sekunder eller noe sånt, men til forskjell fra alt av fossile MCer jeg har kjørt/prøvd så blir det faktisk det også.
Så SINNSYKT lettkjørt!

PRØV!

Jeg bruker nå 30% kortere tid til jobben enn med "vanlig" MC, kanskje ikke så trafikksikkert men så utrolig lett å tråkle seg rundt i trafikken med og for den saks skyld offroad også.

REKKEVIDDE?
Skal teste dette mer ut men, i forhold til Leaf og lignende er ikke rekkevidde noe problem. De aller aller aller fleste turer er under 200km, og denne lader hvor som helst med "PC-kabel". På Energicaen leveres det med standard hurtiglader for de som skal på lengre turer. (30 minutters ladetid til 80%.

Prøv en da vel!
#5
Model S 2013 - 2022 / Regen borte etter 6.1 2.2.173
torsdag 05. mars 2015, klokken 14:48
Fikk oppgradering 2.2.173 i natt.
3 varmegrader i dag, INGEN regen (60% batterikapasitet). Kjører til jobben (20 min), 2mm grønn stripe, dvs i praksis ingen regen på hele turen. Høyt strømforbruk.

Tilnærmet samme opplevelse hjem. Slik har bilen aldri oppført seg før, selv i maange minus.

Har andre opplevd dette eller må jeg på service med bilen?
>:(
#6
Leaf 2010-2017 / Regen forsvinner i "høy hastighet" nedover?
mandag 23. februar 2015, klokken 22:30
Tror ikke dette har skjedd før men nå er det slik at dersom jeg kjører nedover Lierbakkene til Drammen i 110 km (laang bratt bakke) forsvinner muligheten til regen enten jeg kjører i Eco eller D. Jeg får derfor renset bremseskivene for rust. I bunnen av bakken når hastigheten reduseres dukker regen opp igjen. Noen som opplever det samme eller som har en idé om hvorfor? Testet i varmegrader, 4 streker på batteritemp og drøyt 8 streker på batterikapasitet.
#7
Model S 2013 - 2022 / Super Tesla-service
fredag 30. januar 2015, klokken 20:21
Fant bare en gammel tråd om dette som inneholdt stort sett klaging og syting, så tar meg friheten å opprette en ny.

Bilen begynte umotivert å pipe som Olga Marie Michaelsen hvert 4. sekund med PIPIPIP! og Warning for at panseret var åpent. Stoppet på motorveien, gikk ut og sjekket, ingenting galt. Åpnet og lukket igjen på nytt. PIPIPIP! PIPIPIP! PIPIPIP! Ny stopp, med banning og sverting, panser opp og igjen, sjekke låsemekanisme. Avgårde igjen og PIPIPIP! PIPIPIP! PIPIPIP! Ikke mulig å "overdøve" den skjærende pipelyden med musikk, selv ikke med Cannibal Corpse.

2 dager skal vi på langtur. Kjører desperat inn på Tesla Skøyen kl. 21.00. En hjelpsom gresk tekniker ("Panna"?) drar opp låsemekanismen og konstaterer at den må byttes, men at det kan de sikkert klemme innimellom dagen etter.

Ringer Tesla Drammen 0900 og de ber meg komme med bilen, selv om de har hekken full. Får låne verdens beste bil og blir oppringt kl. 1700 om at de har fikset låsen. Leverer lånebil og får bilen tilbake i riktig farge. Noe hadde knukket i "sikkerhetslåsen" og forårsaket feilmeldingen. Byttet på garanti.

Klar for langtur.  :D

Ganske annen opplevelse enn hva Møller/Audi klarte å hoste opp selv med de stive prisene de har på A8-service.
#8
Model S 2013 - 2022 / Vindusspyler som virkelig funker
onsdag 10. desember 2014, klokken 14:39
"Oppdaget" et lite triks med vindusspyleren som jeg tror kom med ny SW. Veldig kort trykk på vindusspylerknappen: Vindusspyler og pusser starter samtidig slik at pusseren kommer først og bare drar spylervæsken ned igjen på retur så man må trykke på nytt og det samme gjentar seg med stripete vinduer og mye banning. Akkurat slik det er på 99% av alle biler.

Trykker man derimot litt lenger på spylerknappen med en gang starter ikke pusserarmen umiddelbart og ruta blir derfor faktisk skikkelig rein uten striper med et trykk og minimal bruk av miljøgrisete spylervæske.  :D
#9
Lading av Tesla / Hatten av...
fredag 01. august 2014, klokken 20:11
Fy faen så jævlig bra supercharger-opplegget til Tesla er!

Dette gjennomfører de i et tempo jeg aldri hadde trodd var mulig med 100% funksjonalitet hele veien. Helt ufattelig bra. Dere andre skulle forsøkt dere noen uker med Leaf, i3, e-Golf, trilling E-Up e.l. så hadde dere forstått hvor vanvittig bra Teslas ladeopplegg er. Og det blir bare bedre...
#10


Leverte bil for å få installert twin charger som ikke var installert ved levering. Det siste jeg gjorde før jeg leverte bilen var å hive adaperkabler inn i frunken for at bilen skulle være ryddig innvendig, og så som vanlig over bilen som var normalt møkkete.

Henta bilen da den var ferdig etter 2 dager og oppdager følgende riper straks jeg parkerer hjemme. Vaskejobben de hadde gjort er for øvrig den dårligste bilvasken jeg har sett i hele mitt voksne liv.

"Nei det må ha vært der før vi fikk bilen" sier Tesla Skøyen. Oppe ved takluka er det også møkkete fingeravtrykk som sikkert heller ikke kom da de skiftet en list der.

Nå må panseret hellakkeres.

En ting er sikkert - jeg har ikke råd til å levere bilen inn til Tesla.

Jeg anbefaler alle at dere omhyggelig fotodokumenterer ut - og innside av bilen før den leveres til Tesla.

...om dere tør.
#11
Jeg opplever til stadighet at det samler seg snø rundt viskerne i snøvær og det blir til is inne i den idiotiske konstruksjonen ("huset" til pusserbladet) slik at pusserarmene blir stive og ikke gjør ruta rein. Det er et lite helvete å fikse uten varme eller varmtvann og de fryser gjerne til igjen etter nye 10 minutters kjøring i snødrev. Jeg har aldri hatt dette problemet i nærheten av samme grad på biler før. Bruk av spylervæske forverrer problemet. Jeg bruker alltid varmt (ikke kokende!) vann til å fjerne is og snø fra frontruta i stedet for isskrape.

Andre som har opplevd dette eller har en løsning på problemet? (Nei jeg har ikke vinterpakke, og Tesla forteller at de ikke vil ettermontere tilleggsutstyr, serviceinnstilt som de er)
#13
Model S 2013 - 2022 / kromlist nederst på bakfanger
lørdag 07. desember 2013, klokken 14:44
Hvilke modeller er blitt levert med dette? Ser jo lekkert ut.
#14
Lading / Kupevarme umulig under lading?
lørdag 30. november 2013, klokken 20:32
Etter en tur på 8 mil i 2 minus uten kupevarme måtte jeg lade. Først med Schuko, deretter med hurtiglader. Helt umulig å få på kupevarme mens dette skjedde uansett hva jeg trykket på. Låste bilen opp og igjen, skrudde på og av bil, klimaanlegget blåste bare kald luft på full spiker. Skal det være slik? Testiklene frøs fast i setet og jeg måtte ha hjelp av brannvesenet som skar meg ut av bilen.

Har det evt. noe med at det er programmert forvarming på ukens øvrige dager?
#15
Model S 2013 - 2022 / CF spoiler på Performance ikke levert
fredag 29. november 2013, klokken 13:39
Noen har sikkert debattert dette før men jeg finner ingen egnet tråd...

CF spoiler var inkludert på Performance da jeg bestilte i 2012 og så vidt jeg kan se fremdeles standard på Performance i dag. Min ble levert uten, og jeg fikk beskjed om at i likhet med manglende adaptere, vinterhjul, dobbeltader etc skulle jeg bli kontaktet og få dette levert seinere. Når jeg etter flere mails og utallige telefonforsøk seinere får tak i dem får jeg vite at "Nei, spoiler vil ikke du ha, for det står ikke i din bestilling". Dessverre har jeg ikke tatt utskrifter av bestillingssidene til Tesla så ift dette er jeg hjelpeløs. Jeg vet at jeg alltid krysser av på alt som må krysses av på hvis det er gratis...

Har noen faktisk fått CF spoiler på sin P85? Har noen som meg fått levert uten (på tross av at de ville ha)? Har noen fått etterlevert spoiler og i så fall hvordan foregikk det?

Tesla er enkelt og greit verdens beste bil, men jeg har vel aldri kjøpt noe som helst til over 1000kr hvor kundeoppfølging, tilgjengelighet og kunnskap om eget produkt har vært mer fraværende. For min del forstår jeg ikke hvorfor det i det hele tatt er "Tesla Stores" i Norge. Jeg kunne like gjerne ha hentet min TMS på containerhavna i Drammen, registrert den selv og i etterkant snakket med den samme tomme containeren ift. spørsmål jeg måtte ha. Den ville riktignok ikke svart "jeg tror det", "jeg har hørt rykter om det" og "det vet jeg ikke" og "det kommer sikkert senere" og "du vil bli kontaktet", men det kunne vært tagget på containeren som kunne vært "Tesla Store and Service Center".

Uten dette forumet hadde jeg neppe "overlevd" som Teslaeier. Jeg synes det er utrolig at en så positivt innstilt og lite kravstor kunde som jeg kan bli så lei av et så bra produkt.

(Litt pissed off akkurat nå..)

NB! OPPFORDRING TIL NYE TESLA-KJØPERE: TA SKJERMDUMP AV ABSOLUTT ALL INFO PÅ ALLE TESLAS SIDER VED BESTILLING. BLIR DU LOVET NOE, FÅ DET SKRIFTLIG. (beklager skrikingen)
#16
Model S 2013 - 2022 / 0 Regen? Feature or fault?
søndag 17. november 2013, klokken 13:10
Startet med ca 70% batterikapasitet, 2 grader Celsiun og markør på noe under 15kW limiter på regen. Likevel var det helt umulig å få regen på bilen. Dette varte i ca 7 km, og "battery warming" kom først etter 5 km.

Noen som har innsikt i hvordan dette fungerer? Jeg har alltid hatt regen fra start tidligere selv om temperaturen har vært lavere og batteriet fullere.
#17
Model S 2013 - 2022 / Key not detected
torsdag 07. november 2013, klokken 10:56
Låser opp, setter meg inn og får "Key not detected" med nøkkel i lomma til stadighet. Noen tips for å unngå denne irritasjonen?
#18
Model S 2013 - 2022 / Alle vinduer åpne
mandag 28. oktober 2013, klokken 15:39
Oppdaget bilen med alle vinduer åpne om morgenen. Etter en del googling fant jeg ut på us-forumet at dette skyldes laaangt trykk på taket på nøkkelen.

Sikkert kjekk funksjon i USA, men her mener jeg funksjonen kun er aktuell 30-50 dager i året.

Tesla kjenner visst ikke til mulighet for å skru av funksjonen (kan være et problem med nøkkelen i klem  i lomma eller i en veske). Finnes det en mulighet for å skru funksjonen av?

Er det noe triks for å få alle vinduer opp?
#19
Sitat fra: trygvelo på torsdag 17. oktober 2013, klokken 09:24

Salto skal forresten sette opp hurtiglader i Oslo og har lagt opp mulighet for 120kW tesla supercharger. De antar at Tesla ikke vil sette opp superchargere i/nær de store byene pga. løftet om gratis strøm. Tror det blir et stort marked for slike og det ble antydet en betalingsløsning med pris i området 30kr/10 minutter.

Dette er jo en fantastisk nyhet som løser ladeproblematikk for mange!
#20
elbil.no og elbilforumets nettsider / Forumrangering
søndag 11. august 2013, klokken 12:19
Av en eller grunn kommer trillingene først, deretter Nissan, så Buddy, Tesla, Reva og Think på forsida til elbilforum.
http://elbilforum.no/forum/index.php

Ser man ut fra antallet innlegg er Tesla soleklart nr 1 foran Nissan, som også gjenspeiles i bilsalget.

Ettersom verken alfabet eller kronologi er noe sorteringskriterium på elbilforum burde bilmerkene sorteres etter popularitet (antall innlegg), slik at det blir en enkel form for logikk i inndelingen.

Buddy og Reva er nå for spesielt interesserte og de klarer sikkert å finne fram selv om Tesla og Nissan kommer øverst.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA