Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - sjossang

#1
Model Y / Noen som har fått installert Homelink?
tirsdag 28. september 2021, klokken 13:05
I dag skulle jeg ha besøk av mobile service for å få montert min Homelink, men han måtte gi opp. Montert min modul, og en egen han hadde med, men ingen av dem ble gjenkjent av bilen.

Han sa dette var andre bil han har montert i, men ingen av dem har fungert etterpå.

Noen som har fått dette montert, og hvor det fungerer?
#2
Model Y / Fortsatt flere uten VIN?
torsdag 26. august 2021, klokken 21:59
Har inntrykk av at "alle" har fått VIN og at utleveringen er i god gang.

Selv har jeg ikke fått VIN, men fått svar fra DeliveryNO om at bil er på transport på vei til landet. Vi bestilte 4. juli i år, men endret bestillingen noen dager etterpå (fra sort til hvit interiør). Ellers helt standard hvit bil med 19" hjul.

Er det mange andre som også står uten VIN?
#3

https://youtu.be/7odtlsBAzbg

For de som vil høre hans synspunkter, så tester Bjørn Nyland bilen i dag/morgen, og streamer direkte på Youtube og er vel positiv til bilen så langt.

Nettopp kjørt bilen fra 100% til 1%.
#4
Finnes det en tråd hvor vi kan feilmelde problemer i appen?

- Når jeg filtrerer ladekartet, så blir det nullstilt etter at jeg har lest detaljer om en ladeplass. Jeg ønsker å ha "Nattlading" med (dvs, saktelading) på kartet. Om jeg finner et punkt og går inn på detaljene om ladeplassen, så forsvinner filteret mitt når jeg går tilbake til ladekartet :(

- Jeg har også registrert bilen min under Mine sider på nett. Må legge samme bil til i appen...
#5
Etter en langtur forrige helg vasket jeg bilen, og dagen etterpå sluttet Cruise Control og autopilot å fungere. Jeg dro innom SC Rud og fikk hjelp av en tekniker som gikk gjennom loggene. Bortsett fra å se selve feilmeldingen om at CC ikke var tilgjengelig så fant han ingen feil i systemet.

Fikk time for full diagnose, men dessverre ikke før i februar :(

Oppdaget etterpå at selv om kjørelyset står på auto, så er alltid nærlyset aktivert. Får meg til å mistenke at noe er galt med sensorene øverst i vinduet. Andre som har hatt samme feil - og som kanskje har en løsning?
#6
Leaf 2018- 40kWt og 62kWt / Leaf og Apple Carplay - ser bra ut!
fredag 02. februar 2018, klokken 14:14
Fikk tatt en minitur (100m) i nye Leaf. Liker den veldig godt. Litt som den gamle, men alt er nyere og bedre. En herlig oppdatering!

Oppstart i dashboard: https://i.imgur.com/a0Iyrun.gifv (GIF, så jeg får ikke forhåndsvist den her)



Apple Carplay


Tidal via Carplay:
#7
Jeg trenger litt hjelp fra forumet: BNH skal fra og med februar levere nye Leaf fra klargjøringsanlegget i Follestad (Røyken) og trenger flere ansatte.

https://recruit.manpower.no/no/ledig-stilling?job=1024347&title=vi-soker-dreamteam-til-utlevering-av-nye-biler

Vi trenger ansatte som vet hvordan man gir god kundeservice. De rette folkene bør ha gode muligheter til videre engasjement.

P.S. Jeg er bare datamann hos BNH og har ikke detaljer om bilene. Vet bare at de kommer snart :)
#8
Trenger litt hjelp fra forumet. Grendelaget jeg bor i har fått tilbud fra en Zaptec-leverandør og jeg lurer på om noen kan uttale seg om det høres "rimelig" ut eller ei - og finnes det alternativer?

Vi har 116 garasjeplasser i totalt 14 garasjerekker som er spredd ut over grendelaget. Vi har fått et tilbud på infrastruktur, med strømkabel og kommunikasjon mot en sentral som skal styre anleggene og fordele kostnadene for strøm til de enkelte beboerne.

Vi har totalt 6 sikringsskap som får overspenningsvern og PLC kontrollere. De ser for seg 9 wifi sendere/mottakere for kommunikasjon som blir montert med mast på vegger. Selve strømkabelen (flatkabel) blir montert på utsiden/baksiden av garasjene (?), men i to rekker må de legges innvendig pga terrenget.

Tilbudet vi har fått ligger på 380.000,- eks mva og eks gravejobber der dette er nødvendig (må graves 8 grøfter på ca 10m hver).

Hver beboer som vil ha lading i sin garasje må så betale 22.900,- inkl mva for sin lader.

Høres dette rimelig ut, og finnes det alternativer til Zaptec sin løsning?
#9
Hyundai KONA / Kona i butikkene (bensin)
torsdag 07. desember 2017, klokken 14:27
Nå som de forskjellige butikkene har fått Kona i butikkene, er det noen av dere som har vært og tatt nærmere titt? Pratet med selger i Oslo (BNH) som sa at de har fått indikasjoner på at seter og interiør på elbilen vil være annerledes enn bensin (dvs, mye bedre).

Jeg liker bilen veldig godt. Den er liten, men for en som kjører mye i byen så er det et stort pluss for meg!



#10
Tesla / Dagens skrekkhistorie: Homelink
torsdag 26. oktober 2017, klokken 09:20
For to dager siden fikk jeg meg en skikkelig støkk!

Med siste oppdatering (40.1.ett-eller-annet) kan man stille Homelink til å åpne/lukke når man er x antall meter fra porten. Vi bor i et trangt grendelag med garasjerekker og svært små garasjeporter. Min port er målt til 220cm bred og det krever en del ratting for å få bilen rett mot garasjen.

Etter at oppdateringen kom, var jeg raskt ute med å stille inn Homelink til å åpne/stenge garasjen når jeg var 3m unna. Fantastisk funksjon som gjør det enkelt å kjøre til og fra garasjen - trenger ikke tenke på at porten skal lukke seg når man drar.

For to dager siden var det et voldsomt uvær da jeg kom hjem. Porten åpnet seg som den skulle, og jeg begynte den tidkrevende (30-60 sek) lange operasjonen med å posisjonere bilen rett mot garasjen - det ble noen turer frem og tilbake slik at bilen stod i rett vinkel mot garasjen. Dårlig sikt med lite lys og mye vann på speil/bakluke, gjorde at jeg brukte ekstra lang tid.

Etter en meter eller to på vei gjennom porten, kom det et voldsomt smell i taket! Porten hadde begynt å lukke seg og traff taket noen cm inn fra der bakluken slutter. Smellet var øredøvende (ikke egentlig, men hjerte var på vei opp og ut av halsen)!

Tanken på at jeg nå må kjøpe nytt glasstak til en trillion kr lå i tankene mine da jeg kjørte fram og spratt ut i regnværet for å ta skaden i nærmere øyesyn. Kunne ikke finne en skramme! Rygget inn i garasjen og fant et håndkle. Tørket av bilen så godt jeg kunne, men fant ikke det minste spor til noe skade!

Tesla må ha brukt Gorillaglass i taket mitt :D

Automatisk åpning/lukking av porten er nå deaktivert, og jeg trenger ikke se noen skrekkfilmer til Halloween. Skrekk-kvoten for oktober er oppbrukt :)
#11
Lading av Tesla / Type 2 kabel: 1-fase eller 3-fase?
søndag 08. oktober 2017, klokken 01:15
Jeg må skaffe meg en ekstra Type 2 kabel, men spørsmålet er om jeg skal velge en 1-fase eller 3-fase?

Hvis jeg har forstått ting rett, så er det ingen grunn til å velge 1-fase, da 3-fase kabelen uansett ikke vil gi meg mer enn kontakten jeg kobler den til, eller?

Trenger også anbefaling til leverandør :)
#12
Tesla / Lån og ekstra avgifter? Hva blir effektiv rente?
søndag 24. september 2017, klokken 16:46
Noen som vet hva som kommer i tillegg på lånet? Vi får jo nå 0,25% rente, men med tinglysningsgebyr og fakturagebyr blir effektiv rente noe annet (0,8%?).

Noen som kjenner tallene?
#13
Har en ChargeAmps ladekabel som jeg brukte på min Leaf.

Tror den er verd ca 3.000,- og tar gjerne imot høyere bud.
#14
Tesla / Hvor viktig er navnet på bilen?
søndag 20. august 2017, klokken 15:01
Venter på en S75D og har engasjert familien med å komme opp med et godt navn til bilen. Så langt har vi et skikkelig barnslig forslag som alle ler godt av, men så kommer spørsmålet: hva brukes navnet til? Bare visning i displayet/app, eller andre steder også?
#15
Har en bil som har gått fra produksjon til frakt, og sjekket View Spec-kodene nå nettopp. Lurte litt om bilen var den "samme" før og etter produksjon, og fant ut at den ene koden har endret seg. Noen som klarer å dekode dem?

På bil i produksjon hadde jeg en kode som het SC04, men har nå fått SC05 på bilen som er på vei. Ellers ser det ut til å være samme koder.
#16
Har bestilt ny bil og tenkte å legge vår Leaf ut på Finn.no etter ferien (7. august), men lager en liten annonse her først (tryggest å selge til Elbilfolk!).

2016 Nissan Leaf, Nordic med 30kWh batteri. Kjørt 40.000 km (i daglig bruk fram til ferien). Takst på bilen er 209.000,-. Gi bud.

Utstyr utover standard Nordic:
- Vinterhjul
- 6,6kW-lader (maks 32A).
- Chrome Pack, men ikke montert på speil. Følger uansett med om du ønsker.
- Type2-kabel, ChargeAmps lader med 6A, 10A og 16A i tillegg til original ubrukt lader.
- Dirt pack, med gummimatte til bagasjerom og skvettlapper
- Ekstra gummimatter til vinterbruk (https://www.gytisautek.no/nissan-leaf-2013-gulvmatter-2-stk-fram)
- Brodit mobilholder til iPhone (med lightning lader)
- Full HD dashcam

Ta kontakt om du har spørsmål.

Edit: Bilder kommer!
#17
Fikk i dag vite at Nissan har sluttet å ta imot nye ordrer på Leaf. Det betyr at de vil produsere biler som er bestilt fram til i dag, men kunder som bestiller i framtiden må ta til takke med lagerbiler eller brukte.

Kanskje det kan presse prisen på bruktbilene litt opp?

Tipper de nå gjør produksjonslinjer klare for den nye modellen!
#18
Model S 2013 - 2022 / Hva er standar på 75 RWD?
fredag 07. juli 2017, klokken 23:26
Vi vurderer å gå for en TMS75 RWD. Vi dropper Selvkjøring, Premium og Hifi, men velger Vinterpakke og Oppgradert autopilot (AP2?).

Men så er det en del valg jeg ikke helt forstår og håper noen herfra kan hjelp meg med å oppklare:
- Luftfjæring er ikke et valg. Får vi da stålfjærer. Stor ulempe?
- Stoffseter, er disse ventilerte?
- Glasstak eller metalltak? Ser ut som vi får panoramatak i konfigurasjonen og jeg kunne faktisk godt tenkt meg å ikke ha glass over hodet.
- Har Leaf i dag og har en 32A Type2-lader i garasjen. Finnes det en type2-kabel til Tesla, og er den inkludert?

Og hva kan vi egentlig forvente av praktisk rekkevidde? Jeg har kjørt Leaf siden 2012 og kan kjøre forsiktig om jeg må, men bilen kommer hovedsaklig til å bli kjørt i/rundt Oslo og omegn med noen turer til Stavanger innimellom. Drømmen er å kjøre nedover Europa og ser ikke mange hindringer der :-)

Blir glad for gode tilbakemeldinger :)
#19
På fredag dro jeg på min første langtur med Leaf, og det hele ble mye mindre spennende enn jeg hadde forventet. Hadde flaks og måtte aldri stå i kø på hurtigladerne. Kjørte til Moss og tok ferge til Horten. Brukte en god del tid på veien da jeg måtte jobbe litt under/etter lading (hjemmekontor!). Med venting på ferger så endte jeg opp med ca 11 timer totalt til Jørpeland. 8 timer og 10 minutt bak rattet, og 83 minutt på ladestoppene.

På vei hjem kjørte jeg via Oslo og måtte derfor ta en ekstra lading hos BNH i Lier. Brukte mindre tid på hver stopp og var dermed mye raskere, 10 timer og 20 min totalt. 8 timer og 33 minutt bak rattet, og 86 minutt til lading!

Jeg lagde aldri kø, men prøvde å kjøre med 2-3 prikker på flatmark og 4-5 i de bratte oppoverbakkene. Fant bobiler og lastebiler jeg la meg bak, og prøvde så godt jeg kunne å vike for de som kom bakfra i litt høyere tempo enn meg.

Veldig glad i min Leaf, og må si at jeg er positivt overrasket over at langturer går så enkelt! Gleder meg til flere turer :)

Noterte km, ladetid og batteristatus underveis:
#20
Leaf 2010-2017 / Gruppekjøp av Nissan Leaf i Quebec
fredag 26. august 2016, klokken 10:16

Noen som har hørt om "gruppekjøp" før? I Quebec har en mann samlet interessenter som vil kjøpe Leaf, og sammen har de nå gått til bestilling av 3712 Nissan Leaf. Fram til nå er det bare solgt ca 4000 Leaf i hele Canada siden 2011!

Prisen er presset ned til omtrent 168.000,- pr bil. I tillegg kan de faktisk få 50.000,- i subsidier fra Canadiske myndigheter. 118.000,- for en ny Leaf er ikke ille...

http://cleantechnica.com/2016/08/18/nissan-leaf-group-buy-quebec-40-tesla-model-3-reservations-exclusive/
http://cleantechnica.com/2016/08/03/nissan-leaf-group-buy-quebec-2/
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA