Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Eyvind

#1
Tidlige elbiler: PSA / Berlingo 5 seter til salg, Kristiansand
fredag 10. august 2018, klokken 20:52
"Elmer" søker ny eier!
Helst en som kan skru og har mer tid og tålmodighet til det enn meg. Bilen er defekt - lader ikke - og har ikke kommet seg til EU-kontroll.

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=123948853&fks=123948853

Om ladeproblemet kan man se diskusjon her: https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=38001.0

Har fått noen bud som jeg sikkert burde ta til takke med..
#2
Tidlige elbiler: PSA / Berlingo vil ikke lade
mandag 05. februar 2018, klokken 12:55
Hei,
kona er lei av at bilen (Elmer) brukes som garasje, så jeg må enten fikse, selge eller vrake bilen. Begynner med første alternativ.

Først: Bilen har stått i tre år! (Ikke rart kona er litt lei kanskje.) Den ble parkert da den sluttet å ta til seg strøm, rimelig uten forvarsel. Vi hadde et annet kjøretøy, så motivasjonen for å fikse denne var noe laber.

Bilen ble kjørt som normalt, men ville ganske plutselig ikke lade.
Symptomer: Bilens nødblinklys ble aktivert et par minutter. Ved siden av forbruksindikatoren lyser et gult lys. Vifte og kjølepumpe starter. Første gang problemet oppstod, tok jeg en stor reset, og ladet igjen. Da startet ladingen normalt, men bare et par minutter. (Bilen kjørte fortsatt.)

Så har jeg prøvd et par ganger til i senere tid. Sist oppdaget jeg at bilen faktisk ladet, men bare i 1,5 A og bare et par timer (se bilde).

Noen diffuse symptomer jeg noterte meg i ukene før bilen ble parkert:
- Vifte starter umiddelbart ved lading (ikke bare kjølepumpe).
- Samme uke mente jeg at bilen hadde selvutladet fra ca10 til 0 % på to døgn.

Tips mottas med takke. Evt andre løsninger.
#3
Min arbeidsgiver har innhentet pristilbud for å oppgradere el-anlegget i P-kjelleren så elbilistene kan tanke der. Det er snakk om seks 16A-kurser. Så langt er det tre Leaf-eiere her, hvorav den ene mer eller mindre er avhengig av å lade.

Samtidig legger vi opp til en ladestolpe med to kurser utenfor, tiltenkt gjester. Antagelig blir disse utstyrt for standard-nøkkel.

Men det er noen som egentlig ikke ønsker at bilene skal lades i kjeller av hensyn til brann. Finnes det noe dokumentasjon på risiko for dette? (Kjeller er riktignok dimensjonert for å tåle en bilbrann, men det er likevel ikke å foretrekke..)

Andre ting vi bør tenke på?
#4
Hei,
har en litt trøblete Berlingo. Den står nå hos Grimstad Bil, men skal etter planen fraktes til Stavanger for service og reparasjon.

Samtidig er det litt kostbart å frakte den til Stavanger - og tilbake. Føler heller ikke jeg, eller Kristiansand (hvor vi bor), er i besittelse av den kompetansen som trengs for å sikre drift av bilen på sikt. Tanken er selvsagt litt trist da bilen har vært gull for familien (og bil nr 1 av 1).

Slenger ut en melding her for å lufte interessen! Be gjerne om flere detaljer den som ønsker.
#5
Tidlige elbiler: PSA / Elektrisk feil - og bilen starter ikke
onsdag 07. november 2012, klokken 00:18
Tegnet for elektrisk feil lyste plutselig i kveld (tirsdag), og Elmer (en Berlingo, red.anm.) starter ikke! Skulle bare flytte bilen litt. Prøvd stor reset, samt å lade noen minutter. Hjelper ikke. Vannpumpa går.

Noen stikkord:
- Vannservice foretatt for en uke siden, kjørt ca 12 mil etterpå. Alt normalt.
- Kjørte sist mandag.
- Første skikkelige frostnatt til tirsdag. 4 minus kanskje. Ca 0 grader nå.
- Fikk byttet blinklys torsdag, om det skulle ha noe å si...
- Bilen kjørt 86500 km, børster byttet ved 72000.

Teori: Bilen har en hittil ukjent sperre mot å kjøre på glatta med sommerdekk? Andre forslag? Noe som ikke har tålt kulde?

Skal (skulle) tilfeldigvis på verksted for å bytte bakaksel onsdag, men det blir nok vanskelig.. Setter bilen til å lade noen timer i natt (står litt under 20 % nå).
#6
Fillern!
Kjørte på jobb i dag og satte igang vannserviceprosessen i P-kjelleren. Startet ved 50 % batteri kl 08.40 ca.  Planen var å fylle vann når den er ferdig etter jobb (en gang mellom kl 16 og 18 tipper jeg?).

Så slår jeg opp intranett og ser at strømmen skal kuttes ifm noe sjekk av hoveddører ca 11.30-12.00! Faen pule  :o

Det står i bruksanvisninga
"The procedure should not be done if the operation is likely to be interrupted, such as having to move the vehicle or disconnect the power."
Det er alt som står.

Er det noen formening om hva jeg bør gjøre? Bare restarte prosessen etter at strømmen er borte, eller bare fortsetter han automatisk der han slapp? Eller skal jeg avbryte nå og ta det i morgen eller noe? Kjedelig når man omsider har kommet igang lissom.

Svar ønskes naturligvis raskt  :)
#7
Første gang jeg skulle til med vannservice selv, synes jeg det var litt vrient å finne riktig fremgangsmåte før jeg fikk bruksanvisningen til Ev-lite i hendene. Den er i tillegg på engelsk, som forsåvidt er greitt.

Skal i gang igjen nå, og fant det smart å skrive ned framgangsmåten kort og greit. Legger den ut her til hjelp for andre, med håp om kvalitetssjekk og tips! (Er noen ?? som gjerne kan fjernes..) Bit merke i at jeg altså bare har gjort dette en gang selv, og er spesielt for Berlingo/Partner, med små justeringer for Saxo og 106.


1.   Temperaturen må under hele prosessen være over null, helst minst 10-15 grader. Max 35..
2.   Sterilisert vann, 20 liter, må holde 20 – 25 grader.
3.   Parker på flatt underlag. Så flatt som mulig(?)
4.   Koble til Ev-lite. Velg "Maint. Charge". Deretter OK.
5.   Koble til ladekabel, skru på tenning. Trykk OK på ev-lite. Bilen setter nå igang Maintenance Charge – vanlig fullading samt 5 timer overlading.
6.   Når ferdig, lyser "vannfylling" på Dachbord
7.   Ha alt klart av vannfylleutstyr. Vannbeholder bør ligge/henge ca 40 cm (?) høyere enn vanninntakene. Rengjør kontakter på vanninntakene. Koble til det høyre inntaket (sett forfra).
8.   Koble fra lader. Vannfylling må nå startes umiddelbart.
9.   Åpne for vann fra beholder. La vannet renne relativt raskt (relativt..). Legg en beholder under drensrøret (se komplett manual) under bilen. La renne til det er fullt, og la det renne over ca 0,5 liter, eller til det ikke lenger er bobler og renner jevnt. Første fylling bør ikke ta lenger tid enn 5 minutter (?), ellers bør vannet strømme raskere på de neste. Ta tiden.
10.   Fortsett så med neste inntak til venstre osv.
11.   Alt bør være fullt i løpet av 30 minutter.   
12.   Når ferdig – velg meny "reset vater" på Ev-lite. Trykk OK to ganger.
13.   Koble fra Ev-lite. Prosedyren er ferdig, men det kan være en ide å dobbeltsjekke at AH-teller er nullstilt.


Første par påfølgende sykluser med kjøring og lading bør gjøres skånsomt, med kortere ladeintervall enn vanlig.

Komplett manual bør også leses, da denne er en forenkling, med enkelte tillegg.
#8
PSAbiler / REVA / Th!nk / Vannservice - ser etter lokale
lørdag 27. oktober 2012, klokken 20:39
Hei,
begynner å bli nervøs for batteriene og trenger vannservice. Gjør dette selv, men gradestokken er ikke på min side. Dessuten har vi snekkere hos oss som skifter taket, og de trenger ladestasjonen min til utstyret sitt :-(

Er det noen i Kristiansand som kan tilby et passelig oppvarmet lokale til dette? Bor på Lund selv, så gjerne deriområdet. Tenkte egentlig å gjøre dette søndag eller mandag nå, men er fleksibel.

Et alternativ er parkeringskjeller på jobb, men det er litt upraktisk.
#9
Hei folks,
har en Sagem-boks for Berlingo fra 2002 med en interessert kjøper. Han spør etter pris, og jeg har ikke peiling på hva jeg bør kreve. Hva trur dere?
Boksen min har defekt DC-DC, ellers bra.

Det han egentlig trenger, er riktignok motorstyringen. Et alternativ da er å ta hans i innbytte (tungvindt å bytte visstnok). I så fall er spørsmålet: Hvor mye bør jeg ta for bare motorstyringen?

Haster visst litt, så fett med raske svar..
#10
Tidlige elbiler: PSA / Feilkoblet 12v batteri!
torsdag 22. desember 2011, klokken 09:46
Eller: Har verden sett en større kronidiot? (Trolig, men neppe forumet her inne.)

Skulle bytte 12 v batter i dag tidlig på Berlingoen vår. Det stod på lading over natten og var fult da jeg stod opp. Stressa litt før jeg og familien skulle dra, og klare å koble feil poler! Idioten satte også i sikringa og starta bilen før han innså fadesen.

Satte så batteriet i korrekt, og startet igjen. Tilsynelatende så alt bra ut, men oppdaget snart noen småting:

- servostyring går ikke
- vebasto varmer ikke
- stereoanlegg går ikke
- varseltegn 12v lyser
Mente også at displayet ikke viste indikasjon for reversj eller forover, men dette lyste når jeg startet bilen senere. Ellers går bilen normalt. Kjørte til jobb (20 km), skal lade litt før jeg kjører hjem.

Diagnose: Kronidiot. Men for bilen?
#11
Tidlige elbiler: PSA / Vannpumpa starter uten grunn
torsdag 15. desember 2011, klokken 11:48
På Berlingoen Elmer min starter nå vannpumpa litt i hytt og gevær - når bilen står stille. Går en stund (20 min +) før den stopper. Til synelatende litt oftere når jeg har vært og åpnet og lukket en av dørene uten å starte motor, men det kan være tilfeldig.

Regner med det er vannpumpa, det er samme lyd som starter ved lading, hvor pumpa starter som normalt.

Forslag? Bør jeg være bekymret? Elmer har holdt på 4 - 5 dager med dette her.
#12
Tidlige elbiler: PSA / Vifta vil ikke stoppe
onsdag 30. november 2011, klokken 13:45
Da jeg stoppet i parkeringskjelleren på jobben i dag  tidlig, oppdaget jeg at radiatorvifta gikk. Vel er november svært mild, men likevel. Tenkte ikke mer over det.

Da jeg var nede og kikka nettopp, 5 timer senere, oppdaget jeg at vifta fortsatt gikk!
Rikelig med radiatorvæske. Ingen drypping eller andre unormale ting. Robometeret viser 17 grader. Mener at batterinivået var gått fra omlag 22 % til 17% - tror det har vært en viss tapping utover det normale, men ikke helt sikker.

Hva kan dette være? Jeg skal kjøre hjem om halvannen time. Skal så på juleseminar torsdag morgen til lørdag. Ikke lyst til at vifta skal kjøre i mellomtiden.. Gode råd?!?
#13
PSAbiler / REVA / Th!nk / Lager gåent - noen som vil mekke litt?
onsdag 17. august 2011, klokken 14:24
Hei folks,
virker som Elmer har et gåent lager i ett av bakhjulene. Bråker fælt. Usikker på om jeg fikser det selv - noen som vil ha en liten jobb?

(Dreier seg om en Berlingo.)

Mitt nr om noen vil slå på tråden: 47631712. Bor på Hånes.
#14
Agder elbilforening / Ladestasjoner i Danmark?
torsdag 24. februar 2011, klokken 20:34
Agder er jo nærmeste gruppe, men strengt tatt burde det vel være et eget tema for ladestasjoner her på forumet? Vet det er et ladeforum på ladestasjoner.no, men virker som om det er lite aktivitet der.

Men altså: Vi planlegger tur til skagen 5. mars ettersom vi har fått en gratisbillett med den nye ferga til Hirtshals. Det er omlag 50 km til Skagen fra Hirtshals, pluss 10 km til ferga i Kristiansand: Vi trenger opplagt en bortimot full lading i Skagen. (Elmer rekker neppe stort over sju mil nå om vintern, særlig om det kommer snø.)

Etter hva jeg har hørt er det ikke tillatt med lading på ferga for tiden.

Noen som vet noe om ladestasjoner i Skagen og/eller i Hirtshals?
#15
PSAbiler / REVA / Th!nk / PSA-deler til salgs
mandag 07. februar 2011, klokken 17:59
Skrev dette også under deler til salgs, men siden godsakene er stasjonert her i Kristiansand, legger jeg det inn her også:

Hei,
jeg kom tilfeldigvis over en kræsjet Partner hos Bjarne Johansen, og fikk tak i en del deler. Vurderer en del av dette solgt. Info om bilen: 2003 modell. 55 000 km. Ellers vet jeg ikke stort, annet enn at bilen må ha vært i bruk helt til den kolliderte (moderate skader venstre del av fronten). Tidligere eid av ett av kraftselskapene.

Delene:
Driftsbatterier
Ladekabel
Fartspedal
Webato (bensin, 5kW. Selve brenner pluss tank og eksosrør)
Styreboks (Sagem)
Servostyring
Vakumpumpe
Lykter foran + bak
Instrumentpanel
Bakaksel

Motor, fjøreben foran samt 4-er kassa har jeg mer eller mindre lovet vekk til Electrolux.

Slenger ut en melding her for å lodde stemninga

(RED: Ser at jeg kom i skade for å skrive Peugeot, mens det selvsagt dreier seg om en Partner..)
#16
Kjøp og salg av deler og utstyr / Deler fra Partner 2003 til salgs
mandag 07. februar 2011, klokken 00:04
Hei,
jeg kom tilfeldigvis over en kræsjet Partner hos Bjarne Johansen (huggeren i Kristiansand), og fikk tak i en del deler. Vurderer en del av dette solgt. Info om bilen: 2003 modell. 55 000 km. Ellers vet jeg ikke stort, annet enn at bilen må ha vært i bruk helt til den kolliderte (moderate skader venstre del av fronten).

Delene:
Driftsbatterier
Ladekabel
Fartspedal
Webato (bensin, 5kW. Selve brenner pluss tank og eksosrør)
Styreboks (Sagem)
Servostyring
Vakumpumpe
Lykter foran + bak
Instrumentpanel
Bakaksel

Motor, fjøreben foran samt 4-er kassa har jeg mer eller mindre lovet vekk til Electrolux.

Slenger ut en melding her for å lodde stemninga  :)

RED: Det dreide seg vitterlig om en PARTNER, ikke en Peugeot..
Batterier er solgt, samme gjelder motor og webasto. Trenger også nå selv DC-DC konverter.
#17
Tidlige elbiler: PSA / Berlingo - import og ombygging til femseter
mandag 11. oktober 2010, klokken 19:41
Vi har vært i kontakt med et britisk firma som selger elbiler, særlig Berlingo, og vurderer å importere (til tross for høyreratt). Vi trenger selvsagt 5 seter, og bilene de har presentert foreløpig er varebiler. Men de bygger gjerne om for ca 14000 NOK.

Problemet da er import, da vegvesenet krever at man må dokumentere styrken på festene til setene. Dette er "i praksis umulig" (sitat vegvesenet) da man må ha originale setefester fra Citroen. Noen erfaringer her?

Firmaet uttalte for øvrig at ALLE elektriske Berlingoer i utgangspunktet ble bygget som varebiler, og evt siden bygget om. Det synes jeg høres pussig ut - noen som kan bekrefte/avkrefte dette?

Svaret fra vegvesenet i sin helhet ang. en ombygd Berlingo:
Det må dokumenteres at bilene tilfredsstiller alle kjøretøytekniske krav som gjaldt i Norge på det tidspunktet som bilen ble registrert 1.gang i utlandet.  For varebiler som ombygges til personbiler etter 01.10.1999, vil dette i praksis ikke være mulig å få dette til uten at bilene opprinnelig har vært en personbiler.  Grunnen til dette er at det er krav til å dokumentere styrken på seteinnfestinger og uten at det benyttes originale fabrikkfester, vil det være vanskelig å dokumentere.  Det er derfor særdeles viktig at bilene opprinnelig har vært personbiler, slik at originalinnfestinger til setene kan benyttes ved ombygging til personbiler.  Det er også krav til montering av bilbelter på alle godkjente sitteplasser.  Biler registrert 1. gang etter 1.okt. 2004 er det krav til 3 pkt. bilbelter på alle sitteplasser i en personbil.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA