Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - Trond.Strom

#1
Model S 2013 - 2022 / Oppdatert App!
mandag 12. februar 2018, klokken 08:42
Endelig App starter setevarmere, rattvarmer og defrostere når det er kaldt!!
#2
Elbilen i Samfunnet / infrastrukturkostnad FCEV vs. BEV
mandag 29. januar 2018, klokken 15:54
Fikk denne via Bjørn Simonsen på Twitter:
http://h2-mobility.de/wp-content/uploads/2018/01/Energie-und-Umwelt_408_Robinius-final.pdf

De kommer frem til at kostand per personkilometer for infrastruktur er lik for Hydrogen og Strøm

Artig konklusjon, men så langt jeg kan se har de en learningrate på 6% på Hydrogeninfrastruktur og null for strøm. De lar også ladepunkter bli dyrere per enhet når man skal ha 20 millioner kontra 100 tusen.

Kan virke som et nytt bestillingsverk fra "hydrogenmafiaen" men kjør debatt!

#3
Elbiler i media / StoreDot lader celler på 5 minutter ( 12C)
fredag 12. mai 2017, klokken 12:02
Er jo ikke så gøy å lade bilen at det ikke hadde vært bra om det kunne skje på 5 minutter.

http://pr.blonde20.com/storedot-poc-ev/


#4
Model S 2013 - 2022 / Forbruk og batterikapasitet
tirsdag 21. mars 2017, klokken 15:01
Hei, tar opp igjen en gammel slager på batterikapasitet og forbruk.

Jeg har logget to turer til strømstad 30/1 og 20/3. Alle tall er fra teslalog.com.

Snitter jeg beregnet batterikapasitet kommer jeg frem til ca. 74KWh tilgjengelig til fremdrift.

Er forskjellen på 74 og 81 mitt varmeforbruk på disse to turene? Total kjøretid er ca 3,5 timer som gir snitt effekt på varmen på 2KW for å nå 7KWh

Bilen er en S85D fra juni 2015


#5
Elbiler i media / Expect the Unexpected
fredag 03. februar 2017, klokken 11:04
Grantham Institute/Imperial College of London har akkurat sluppet en analyserapport som peker mot en eksplosiv vekst i EV i årene som kommer.

http://www.carbontracker.org/wp-content/uploads/2017/02/Expect-the-Unexpected_CTI_Imperial.pdf

#6
Lading av Tesla / Lading med jordfeil, farlig for bilen?
fredag 12. august 2016, klokken 22:46
Er på hytte og tenkte å lade bilen. Når jeg plugger umc i jordet utekontakt og i bilen får jeg støt av å ta på kromlistene på bilen. Koblet fra da jeg oppdaget dette. Er det noe som kan skade bilen? Eller er det grei skurring å lade med så lenge man ikke tar på kromlistene?

#7
Model S 2013 - 2022 / High Bandwith required?
torsdag 16. juni 2016, klokken 20:42
I det siste har jeg sporadisk fått opp "High bandwidth requiered, connect to WIFI", når jeg hører på p13 og andre NRK kanaler. kan ikke husk at det skjedde i vinter. Noen som har samme erfaring og eller løsning på problemet?
#8
TLC / Vindusheis
onsdag 09. mars 2016, klokken 12:46
I min 2011 Leaf går høyre vindu foran opp vesentlig senere enn venstre. Dersom man starter å ta opp begge vinduene samtidig er det høyre vinduet foran ca 2/3 oppe når det venstre er helt oppe. Har kommentert dette på service og fått til svar at de smører opp vinduet og at det skal løse saken. Men vinduet er like tregt.
Er dette en bagatell eller skal jeg ta bilen tilbake til Birger N Haug for å få motoren byttet?



#9
Langkjøring med 24 / 30 kWt batteri / Virkelig ladetid Chademo
onsdag 17. februar 2016, klokken 14:35
Hei
Søsteren min vurderer å låne min 2012 Leaf for å kjøre til Skien fra Torshov i helgen.
Ser det er 72 kilometer til lader på Marche Grelland.
Det er meldt 2 grader og regn så et forbruk på opp mot 240Wh/km går vel med?
Isåfall er batteriet ganske tomt når hun kommer dit og skal 63 kilometer videre før hun er i Skien.

Hva er ladetiden 0-100% på en 2012 Leaf på chademo?

Jeg har bare brukt bilen til kortere turer så har ingen erfaring med taper, kulde og Leaf hurtiglading
#10
Model S 2013 - 2022 / Tur med Autozug
onsdag 27. januar 2016, klokken 08:33
Hei
Jeg prøver å booke Tur med biltoget gjennom tyskland og blir spurt om bredden på taket til bilen. Er det noen som vet det her inne?

Hvis ikke måler jeg i ettermiddag og poster svaret

#11
Model S 2013 - 2022 / Nokian R2 vs Michelin PS3 og vibrasjoner
tirsdag 27. oktober 2015, klokken 09:22
Etter jeg la om til vinterdekk startet bilen å vibrere voldsomt. Tesla sjekket og fant høydekast i dekkene og Vianor byttet dekkene på Nokian sin garanti.

Men selv med nye Nokian R2 synes jeg bilen vibrerer  mere enn Michelin PS3 sommerdekkene. Er dette normalt?

Nå rister ikke bilen vesentlig mere men det er den definitiv vibrasjon i rattet som jeg mener ikke var der med sommerdekkene

kjører med 3,4 BAR ( 50 PSI) i både sommer og vinterdekk

#12
Kjøpe elbil? / Aerodynamikk
fredag 09. oktober 2015, klokken 10:49
Car and Driver har testet aerdodynamikken til Leaf og Tesla S.
er det noen som har tall på de andre elbilene?

http://www.caranddriver.com/features/drag-queens-aerodynamics-compared-comparison-test-drag-queens-performance-data-and-complete-specs-page-7


#13
Model S 2013 - 2022 / Ladeluker i P-Hus
mandag 07. september 2015, klokken 11:03
Når jeg bruker min delvis ustabile åpne ladeluke knapp på min UMC i P-Huset jeg står parkert på jobb åpner det seg ofte en eller to andre ladluker i nærheten. Etter jeg har plugget inn UMC i min bil går jeg så å lukker andres ladeluker. Er det noe kotyme på dette? Jeg liker egentlig ikke å røre andres biler, men føler at jeg må ordne opp i rotet jeg har laget med min UMC.
#14
Model S 2013 - 2022 / WiFi dekning
tirsdag 25. august 2015, klokken 20:25
Synes det er relativt dårlig WiFi dekning for bilen. I oppkjørselen hjemme  har jeg tre streker og ca. 20Mbit på telefonen, men bare 1 strek og 2Mbit i bilen. Er det noe feil på bilen min eller er WiFi antenna dårligere i bilen enn i mobilen?

#15
Elbilen i Samfunnet / Gratis Ferje?
lørdag 01. august 2015, klokken 14:52

Jeg ble litt overrasket da jeg måtte betale for bilen på ferje fra Kragerø til Jomfruland. Dette var visstnok ikke en del av riksveinettet ettersom det bare er privat vei på jomfruland og dermed ikke gratis ferje.

Det jeg da lurer på er hvilke ferjer er det som har gratis elbil? Finnes det en liste noe sted?

#16
Model S 2013 - 2022 / setevarmer/ryggvarmer
onsdag 29. juli 2015, klokken 09:36
Fikk bil i Juni og siden det har vært en klassisk norsk sommer har jeg allerede hatt muligheten til å teste setevarmeren. Den varmer svært godt i ryggen/korsryggen men ikke spesielt mye ved lårene er dette normalt?
#17
Elbilen i Samfunnet / diskusjoner om utslipp fra el
onsdag 13. mai 2015, klokken 09:51
Ser at i de fleste diskusjoner om elbil blir utslipp fra en håndfull kraftmikser dratt frem. Tenkte jeg bare skulle gi en samenligning av oljefyr mot varmepumpe gitt samme tanker om kraftmiks.

Oljefyr 250g/kWh
Varmepumpe på kraftmiks:
kull: 333g/kWh
Nordisk: 39g/kWh
Europeisk: 159g/kWh

Dersom vi bruker samme argumentasjon om at all kraftbruk slipper ut co2 fra marginalverket og at dette er kull burde vi bytte alle varmepumper i Norge med oljefyr.

Men jeg er ganske sikker på at de aller fleste vil være enige i at varmepumpe er lurt og at problemet ligger ikke i bruken av varmepumper, men i bruken av kullkraftverk.
#18
Jeg bytter ut min leaf som jeg kjøpte av Birger N haug til den nette sum av 294 tusen i november 2011.
Bilen har rullet drøye 40 tusen kilometer, har fått service hvert år og tectylbehandling av understellet.

noen små merker har det jo blitt etter daglig bruk t/r sandvika-oslo som jobbtransport.

Ser på finn at det er stort sprik i priser på "gamle" leafer og tenkte jeg skulle ta en kjapp sjekk her med forumgjengen for å lande en fornuftig salgspris for bilen

ny bil kommer i mai så er ogs usikker på når jeg burde legge den ut for salg

Tips mottas med stor takk
#19
Lading av Tesla / Europeisk og amerikansk lader
torsdag 26. februar 2015, klokken 09:54
PÅ de amerikanske nettsidene til Tesla står det at man kan lade med 240V40A på en enkeltlader og 240V80A på en dobbeltlader.
http://www.teslamotors.com/charging#/solarfuel

I Norge derimot klan vi bare lade 240V32A
http://www.teslamotors.com/no_NO/charging#/onthego

Hvorfor har de "dårligere" 240V lader i norge?
#20
Model S 2013 - 2022 / nye frontlykter?
tirsdag 24. februar 2015, klokken 09:38
Noen har lasta opp bilder av en ny type forntlykter. Kanskje problematikken rundt "dårlig" lys på tesla model s har blitt tatt seriøst i california?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA