Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - sims

#1
XC40-EV / XC40 P8 som taxi
mandag 10. mai 2021, klokken 14:19
Så første XC40 i taxiutgave i helgen. Noen som har erfaringer å dele? Uansett artig at den nå også er i taxidrift.

#2
XC40-EV / Volvo sier opp forhandlernettverk
mandag 23. november 2020, klokken 22:31
Noen tanker rundt at Volvo sier opp sin største forhandler i Norden?
https://finansavisen.no/nyheter/bil/2020/11/23/7591301/volvo-sier-opp-forhandleravtalen-med-bilia-far-konsekvenser-i-norge

Kan virke som tanken kanskje er å bygge en mer direkte salgs og serviceorganisasjon a la Tesla?
#3
Model S 2013 - 2022 / Klimaanlegget ved tunnelbrann
fredag 26. juni 2020, klokken 10:02
Hypotetisk spørsmål for de fleste forhåpentligvis, men hvordan ville dere brukt klimaanlegget (med bioweapon filteret) ved tunnelbrann? Ved å slå på BDM så går jo vifta på max og all luft kommer utenfra & går gjennom filteret. Men er det lurt, ref denne anbefalingen om å bruke omlufting? https://www.dinside.no/motor/denne-knappen-kan-vaere-livreddende/72056083
#4
BMW i3 / i3 vs TM3
lørdag 17. november 2018, klokken 14:52
Hei,

jeg skal kjøpe bil til mine foreldre (de betaler...), de er rundt 80 men har begge lappen fremdeles. Har en dag 1 reservasjon på model 3, så vi var og så på den idag på Skøyen. Rett etterpå prøvekjørte vi i3S og i3. Både i3 og TM3 kan dekke deres behov - men jeg har noen synspunkter og spørsmål som mange her sikkert kan svare på. Pris er forøvrig ikke en parameter her, begge bilene er innenfor budsjett. (De gamle har prøvekjørt min MS, men synes bilen er for stor og bred).

Våre samlede vurdering:

Pros i3
Enkel inn og utstigning av bil, både forsete og baksete med spesialdørene (høyere tak, og far er stiv i kroppen. Han sliter med å komme inn i en TM3)
Veldig godt utsyn fra førerplass, god utsikt selv for lave personer. Bedre enn på TM3
Enkel innlasting i bagasjerom (pga bagasjelokket). Her virker TM3 mer klønete, man må liksom bøye seg ned for å få lagt inn mange ting. Virket enklere å laste mye bagasje også når man legger ned setene på i3
Lite vindstøy i 100km/t. Dette overrasket meg, synes bilen var overraskende stabil på E18 sørover. Lite vindstøy vs ModS som jeg kjenner godt. Antar det derfor ikke er noen særlig forskjell i denne hastigheten vs Mod3 (de gamle kjører aldri over 100 uansett).

Pros TM3
Elektriske seter. Skuffende at dette ikke er tilgjengelig på i3
Bedre bagasjeplass (men i3 med nedlagte seter er mer forsegjordt, likte bl.a lastekrokene i i3)
Bedre rekkevidde og supercharger nettverk (dette gjør sannsynligvis ikke noe, da 120ah i3 har god nok rekkevidde dit de skal til vanlig. Ved lenger turer Oslo - Bergen stopper de mange ganger for hvile uansett).
AWD er tilgjengelig. Ikke et stort poeng, men antar det er lettere å kjøre seg fast med en i3 enn en TM3 AWD.


Noen åpne spørsmål:
1. Hvordan er nær og fjernlys på i3 på natten vs model S? (Regner med at TM3 bilr tilsvarende. Er ikke fornøyd med lysene på TMS, her har BMW vært bedre - ihvertfall på nyere 5 serie som jeg kjenner godt til.)
2. Hvordan er stabilitet på i3 appen? Er det lett å sette forvarming av bil og batteri? (Dette er normen: De gamle bestemmer seg plutselig for å kjøre en tur, så innstilling av avganstider i bil etc blir for vanskelig. De vil ønske å bare sette bilen på varming, vente 30min og så kjøre avsted. Bilen vil alltid stå tilkoblet strøm hjemme). Her er Tesla helt glimrende, men hvordan er nyeste versjon av BMW app?
3. De gamle liker å gå på langrenn om vinteren. Går det greit å legge ned sete for å få med seg 2 par langrennski, eller er bilen rett og slett for kort til det? Styre med seasucker stativ eller annet på taket er utelukket.
4. Hvordan fungerer i3 dørene på vinteren? De rammeløse tesladørene kan være litt kinkige, man må legge silikon langs listene.

Annet man bør tenke på for denne aldersgruppen? Leveringstid for min del er ca likt for begge bilene, i3 kan leveres i februar og TM3 i løpet av Q1. Synes forøvrig ikke det var særlig forskjell på i3 og i3s, men begge bilene hadde nokian piggfrie vinterdekk.

Vi holder en knapp på at det blir i3 bestilling foreløpig. Anser forøvrig at Leaf 40kwh og den nye golfen har for dårlig rekkevidde og batteristyring (sommer / vinter). Leaf 60 hadde vært en kandidat, men den gidder vi ikke vente på.





#5
Tesla SW og AP / Tesla stanser salget av FSD opsjonen
fredag 19. oktober 2018, klokken 09:32
FSD opsjonen er ute av konfiguratoren for alle biler, men kan bestilles "off menu" for en ukes tid fremover

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/tesla-removes-full-self-driving-fsd-option-from-design-studio.132482/#post-3132899

Hvis vi ser på det som tidligere er sagt om FSD pakken og bruken av et fremtidig "Tesla Network" for selvkjørende taxitjeneste, så tenker jeg at det vil være mer naturlig å relansere FSD opjsonen som en abonnementstjeneste, evt med en betaling pr kilometer - men da til en pris for eieren som er "betydelig mindre enn taxi eller uber". Hvorfor? La oss si at Tesla faktisk klarer å implementere en FSD løsning med app som virker "98 % av tiden". Da vil det fremdeles være mange situasjoner der noen må gripe inn. Jeg tenker da at de vil være nødt til å ha en egen organisasjon for Tesla Network, med operatører a la de som styrer en flåte av droner f.eks. Da vil man jo ha en faktisk kostnad pr kjørte km for FSD (der sjåføren ikke er ansvarlig), og det vil være mer naturlig å fakturere pr kjørte km.

Tanker? (Full disclosure: Jeg forhåndsbetalte FSD pakken hovedsakelig av denne grunnen. Full FSD for 25knok er/var en bargain gitt at det faktisk blir implementert. Nest beste Tesla deal var forøvrig 8års service pakken m deler som de solgte noen år tilbake, prisen var for god til å være sann ;D ).
#6
Hei,

da ligger bilen min på finn til en ferdig pruttet pris på 500k: https://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=91321147&ref=conversation&fks=91321147


Detaljer:
MS03 Model S Standard 2014
BT85 85 kWh Batteri
PMTG Grå Metallic Lakk
RFPO Panoramatak i helglass
SU01 Aktiv luftfjæring
TP01 Tech-pakke
PK01 Parkeringsassistent
CW01 Vinterpakke
AU01 Lydstudio-pakke
CH01 Dobbeltlader
LP01 Lyspakke
SP01 Sikkerhetspakke
PS01 Pakkehylle

8 års vedlikeholdsplan / 160.000km
Vinterdekkpakke (Nokian)

Serviceplanen følger bilen, og har idag en verdi på over 40k nok, se https://www.tesla.com/no_NO/support/maintenance-plans?redirect=no

Service for år 1 og år 2 er tatt, mens jeg har reservert 3.års service hos Tesla Skøyen i mai. Denne kan enten beholdes eller skyves på.

I tillegg fikk bilen full Ceramic Pro behandling da den var ny. (Om jeg skulle beholdt bilen videre, så hadde jeg tatt en oppdateringsbehandling nå til våren). Bilen leveres med både sommer- og vinterhjul på originale Tesla 19" felger. Bilen har forøvrig elektriske innklappbare speil (er blant de første bilene som fikk dette).

Bilen står i garasje sentralt i Oslo. Send PM hvis du er interessert. Jeg kjøpte forøvrig bilen ny og er den eneste som har kjørt bilen. Den har stort sett blitt brukt til helge- og langturer.


Selges grunnet kjøp av ny S90D.
#7
Andre Elbiler / Morgan EV-3
tirsdag 07. juni 2016, klokken 19:28
Noen som vurderer å kjøpe denne her inne?

http://www.morgan-motor.co.uk/ev3/


https://youtu.be/MUsE4rkfzkc

#8
Lading av Tesla / Lading i Tsjekkia
onsdag 08. juli 2015, klokken 15:50
Hei,

har noen funnet og prøvd 22kW lading i Tsjekkia? Der er det jo ingen SCer, så man må finne andre løsninger. Jeg mailet med "CEZ elektromobilita" og fikk akkurat dette svaret. Betyr det at fast chargerne på kartet er gratis alle sammen???

Thank you for your questions.
If you want to use our charging stations, you have to be our customer. We haven´t got one-time payment at this moment.
The contract you can see in the annex.
The another way are our fast – charging station, which are free, without any payment.
The charging staions map you can see here: http://www.elektromobilita.cz/cs/mapa-dobijecich-stanic.html

Best regardds,
#9
Ifølge flere artikler som siterer byrådet i Oslo så skal muligens fossilene kastes ut av bykjernen innen få år..... noen som tror det realiseres?

http://www.dn.no/nyheter/politikkSamfunn/2015/06/19/2200/Klima/vil-stenge-oslo-for-bensinbiler

#10
Elbilen i Samfunnet / Danmark bruker like lite strøm som i 1972
lørdag 31. januar 2015, klokken 10:20
http://e24.no/energi/rekordlavt-energiforbruk-i-danmark/23386110

Da burde det vel være rom for flere elbiler i Danmark :-)
#11
Lading av Tesla / Supercharger hastighet i kulda?
søndag 04. januar 2015, klokken 11:33
Hei, jeg kjørte tur/retur Oslo - Hafjell igår for å prøve skiene. På hafjell parkerte jeg ved elbil laderne og ladet 13a fra ankomst (ca kl 0930) til avgang (ca 1530). Ved start fra Hafjell forvarmet jeg (utetemp kaldt, -9c hvis jeg ikke husker feil). Stiplet linje på 30kW regen ved start. Kjørte deretter til SC Lillehammer, ankom med ca 45% SoC og fremdeles 30kW stiplet linje på regen. Måtte vente ca 5min ved SC siden 8 biler ladet allerede, men da jeg koblet på fikk jeg kun 22kW, som økte til 50kW etter ca 20 min.

Hva slags hastigheter får dere ved SC lading i kulda? Kan det være at kapasiteten var "sprengt" på SC Lillehammer, eller kan man få så lavt som 22kW effekt fra start nå i kulda - slik som i mitt tilfelle?
#12
Nå som elbilsalget er >10% av nybilsalget, nye ladestasjoner spretter opp som paddehatter og elbiler begynner virkelig å bli synlig i vårt langstrakte land:

Burde vi ikke snart få Norges første utslippsfrie gate eller område?
Elbilforeningen kunne f.eks lyse ut en konkurranse blant kommunene i Norge om å være først. Gaten /området kan f.eks være en handlegate / torg eller sentral gate i sentrum (minimumslengde 100m, f.eks?). Så kunne man fått inn sponsorer med for å tilby f.eks ladestasjoner som premie.
Så måtte man fått istand et nytt skilt for denne type vei, f.eks opplysningskilt med "vei for utslippsfrie kjøretøy" http://www.vegvesen.no/Trafikkinformasjon/Lover+og+regler/Trafikkskilt/Opplysningsskilt

(Alternativet er vel forbudsskilt med "forbudt for motorferdsel unntatt nullutslippskjøretøy).

#13
Model S 2013 - 2022 / Nye VIN koder for 2014
fredag 17. januar 2014, klokken 07:19
Hei, jeg fikk akkurat endret VIN fra 5YJSA2H17EFP31xxx -> 5YJSA3H1XEFP31xxx.
Googlet litt på TMC og fant denne nye linken til ny VIN dekoder: ftp://ftp.nhtsa.dot.gov/MfrMail/ORG9130.pdf

Et par interessante ting:
- det skilles ikke lenger mellom S og P modeller i VIN. (Kanskje S får en SW begrenset P drive unit :-) )
- inneholder single eller dual motor drive (så da bør det vel produseres AWD i 2014??)
- batteri er enten H (high capacity) eller S (standard capacity). Dvs, de angir ikke kwh lenger. Kanskje fordi det hovedsakelig skiller på vekt mtp regulatoriske egenskaper??
#14
Model S 2013 - 2022 / Gratis pils til sjåføren?
tirsdag 02. april 2013, klokken 09:38
Antar at mange kommer til å dra på kompisturer etc med model S, og da er det vel ikke uvanlig at man vanligvis hadde delt på drivstoffregningen. Blir kanskje litt rart at det skal være "gratis" å sitte på fra nå av? Mitt forslag er derfor "ny, norsk folkenorm": 1 gratis pils til sjåføren etter endt tur hvis man er passasjer på langtur med model S  :P.

Andre ideer eller kreative synspunkter?
#15
Model S 2013 - 2022 / Interesse Tesla Model S i Norge
søndag 17. februar 2013, klokken 10:32
Jeg bruker Googles annnonseverktøy endel og kom over denne:
http://www.google.com/trends/explore#q=tesla%20model%20s

Ganske sinnsyk graf egentlig, den stiger jo eksponensielt. Tallene sier også at av antall internettbrukere i Norge vs USA, så søker (100/37) ganger så mange på "Tesla Model S" her vs over dammen, dvs Tesla S er 2,7 ganger så poppis i Norge :-).

Og enda mer interessant blir det hvis man f.eks sammenligner med interessen for Nissan Leaf...
http://www.google.com/trends/explore#q=tesla%20model%20s%2C%20nissan%20leaf&cmpt=q

Interessen for Tesla S er høyere enn Nissan Leaf per idag!
#16
Model S 2013 - 2022 / Supercharger network
tirsdag 25. september 2012, klokken 05:54
Jeg så akkurat live streamingen fra supercharger eventen. Tesla overrasker! Noen hovedpunkter:
- gratis superlading til alle model S eiere for alltid (såfremt bilen har støtte for dette)
- laderne skal gi netto overskudd av strøm ved hjelp av solarcity solpaneler (mer strøm generert fra solpanelene enn det som trengs for å lade biler, i snitt over ett år)
- ladeeffekt opp til 120kw (men kun 90kw med dagens model s)
- første 6 ladere er satt opp i California, hele USA dekket innen 2 år
- ladere kommer i Europa / Asia  :) :)

Forøvrig ser laderen ut som en bauta med tesla logo. Kan muligens være 3-5m høy, så slik ut på videoen.

På tide å bestille en Tesla for de som ikke har gjort det!  ;D

http://www.engadget.com/2012/09/24/tesla-supercharger/
#17
Elbilen i Samfunnet / Kommende el-bil rush i Sveits?
tirsdag 28. august 2012, klokken 15:49
Hvis finansministeren får viljen sin, skal vi gjette på en bratt oppgang i etterspørselen etter elbiler?
http://www.aftenposten.no/okonomi/utland/Sveits-vil-ha-30-kroner-literen-6976519.html

;D
#18
Model S 2013 - 2022 / Roadtrip Palo Alto - Oslo?
torsdag 23. august 2012, klokken 18:08
Jeg har alltid hatt lyst til å kjøre US på tvers, cruise på route 66 som en skikkelig amerikaner. Noen som har en formening om det ville være praktisk mulig å hente min norske Tesla på fabrikken i Palo Alto, kjøre til østkysten og sende bilen over dammen? Hvis man bare kunne få noen prøveskilter, midlertidig forsikring og en fornuftig båttransport.... så burde det vel gå an? ;D


#19
DRIFTSBATTERI / Lengre rekkevidde på 2013 Leaf?
torsdag 23. august 2012, klokken 18:00
De siste dagene er det flere nettsteder som refererer til lengre rekkevidde på Leaf i 2013, eks http://insideevs.com/nissan-leaf-to-getmore-range-cheaper-model/

Det blir interessant å se hvordan dette går i årene fremover! Her blir det konkurranse! ;D
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA