Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Emner - tomrh

#1
Får ikke startet vår 2012-modell. Det vises et rødt batterisymbol og rødt utropstegn. Alt annet virker, bortsett fra girvelger som ikke kan flyttes og står bom fast i P. Bremsepedal er heller nesten ikke til å rikke.

Tenkte kanskje dette skyldtes et svakt 12V batteri, så har derfor prøvd ladekabler fra vår env-200 uten at det hjalp. Har også prøvd å resette ved å koble fra negativ batteripol en god stund. Fremdeles det samme.

Forut for denne situasjonen var alt normalt. Hovedbatteri viser 13 av 16 streker.

Noen tips?
#2
Nissan e-NV200 / Økt rulleomkrets
lørdag 26. juni 2021, klokken 09:48
Vår gamle 12-leaf er besluttet å vrakes (ødelagt ombordlader, 69% soh, ikke mye bil igjen..) Den har imidlertid relativt nye 205/60R16 sommerdekk. Lurte på å bruke disse videre på evalia, men avviket i rulleomkrets fra standard blir da på hele 5%. Er det noen som har erfaring med hvordan bilen takler såpass store avvik?
#3
Nissan e-NV200 / Bilen lader ikke
søndag 17. november 2019, klokken 20:49
Bilen har stått fulladet to dager mens jeg var bortreist, og kona skulle bruke den i går. Hun merket at en gul varsellampe lyste konstant (symbol av en bil som sender ut lyd), samt at alle forbrukstall var nullet ut. Den lille skjermen viste ---% regenerering, et skjermbilde verken hun eller jeg har valgt, og det kom en lav summetone bak hver gang hun bremset. Etter hun kom hjem ville den ikke lade, ingen blå ladelys eller pip som indikerer start av lading. Prøvde med flere ladeledninger som virker på de andre elbilene. Lurer på om det er ombordladeren som har tatt kvelden? Skal høre med forhandler i morgen, regner med de fikser det på garanti.
#4
Interessant artikkel:
https://www.abcnyheter.no/nyheter/verden/2019/06/09/195584721/dette-kreves-for-a-elektrifisere-et-lands-bilpark?fbclid=IwAR20jt0_Rea4wEnsMvh_Z7UzY0KON5JBVWAXN5gKsCcBNtT5tbhUeWaLAiM

Det er såvidt bare nok til å elektrifisere Storbritannia. Hvordan skal vi kunne elektrifisere hele verden?

«For å elektrifisere bilparken bare i Storbritannia trengs det over 207.000 tonn kobolt, 264.000 tonn litiumkarbonat, 7.200 tonn neodym og dysprosium (metaller av typen lantanoider) og 2,3 millioner tonn kobber, går det fram av utregningen.

Dette tilsvarer hele verdens produksjon av neodym, to ganger verdens produksjon av kobolt, tre fjerdedeler av verdens produksjon av litium og minst halvparten av verdens produksjon av kobber.»

Er dagens batteriproduksjon et blindspor ressursmessig sett? Slik jeg forstår det så bør vi snarest over på en annen bærekraftig batteriteknologi?
#5
Nissan e-NV200 / Hvorfor har kassebiler små og smale hjul?
fredag 24. mai 2019, klokken 18:09
Har lurt en stund på hvorfor e-NV200 og kassebiler generelt har små og smale hjul som standard. Finnes det noen god grunn? Jeg leste også en meningsytring fra et dekkfirma her om dagen, om å respektere bilens originale dimensjon fordi det er lagt ned mye testing og forskning fra produsenten for å finne det optimale. Så med en gang bilen får litt høyde og volum så blir det altså mer optimalt med små og smale hjul?
#6
Lade hjemme / Justerbare ladekabler og sikringer
lørdag 04. mai 2019, klokken 23:22
Jeg har en 32A ladekabel, justerbar til 24A, 20A, 16A og 10A. Hvis jeg justerer den ned til f.eks. 16A da skal den vel ideelt sett alltid trekke maks 16A. Kan det skje at slike justerbare ladekabler i korte øyeblikk kan trekke mer enn de er innstilt til? Den trekker strøm fra en av fasene på 3x32A. Spør fordi jeg ofte har en 16A ladekabel på en annen av de tre fasene, som jo skal gå bra. Men sikringen har en sjelden gang røket. Uforståelig. Eneste grunn må jo være at en av dem kan trekke mer strøm enn innstilt?
#7
Nissan e-NV200 / Lade til «80%»
lørdag 04. mai 2019, klokken 11:02
For oss som er over snittet opptatt av batterilevetid, er det trist at 80% ladebegrensning er fjernet i 40 kWh modellen. Hadde vært så praktisk å bare kunne plugge i uten å tenke på det. Med 40 kWh og lengre rekkevidde ville 80%-funksjonen kanskje hatt større nytte enn på 24 kWh der man oftere trenger hele rekkevidden og 80% blir upraktisk kort.

For å kompensere har jeg tenkt på rutiner for å få det til likevel. Hvis andre har rutiner og lure løsninger som fungerer i praksis, så del dem gjerne!

Har ihvertfall fått på plass én fungerende rutine der jeg setter ladetimer til å fullade bilen til 3 timer senere enn når jeg faktisk drar på hverdagene. Har da ca 85% ved avgang (16A lading).

Helgene er mer knotete.
#8
Elektriske utfordringer / Visit dealer
fredag 05. april 2019, klokken 17:25
Et skremmende varsel kom plutselig med et pip i vår 12-mod: «Visit dealer». Samtidig som mange varsellamper slo seg på som juletrelys i dashbordet. Var rett før en tunnel og ingen mulighet for å stoppe, men fikk svingt av i en busslomme etter noen km. Slo av bilen og startet bilen igjen. Meldingen forsvant og alt var normalt, puh! Hva i all verden slags hickup var det der mon tro? Har sett andre tråder her med opplevelser av varselet, men da i forbindelse med utladet 12V batteri eller problemer med parkeringsbrems som henger. Tror ikke dette er noen av årsakene her, hva annet kan utløse dette varselet?
#9
Nissan e-NV200 / Svakheter med e-NV200?
søndag 17. februar 2019, klokken 19:55
Dere som har hatt 24 kWh versjonen en stund vet kanskje litt om hvilke svakheter bilen har, hva man bør passe ekstra på ifm vedlikehold etc? Hva ville dere gjort om igjen med en splitter ny evalia?
#10
I går kveld kom en fortvilt dame bort til meg og spurte om hjelp til å få ut ladekontakten fra en type2 lader i Nonnegata i Trondheim. Hun hadde betalt med brikke, ladingen var avsluttet og hun hadde tatt ut kontakten fra sin e-Golf. Men i stolpen sto den bom fast. Jeg sjekket at hun gjorde det riktig ved å starte lading igjen, vente litt og så avslutte, men med samme resultat. Hun drev og ringte rundt, det var juleferie hos Fortum og Trondheim Parkering kunne ikke hjelpe. Jeg måtte gå, så vet ikke hvordan det gikk (om hun da ikke er på forum og kan svare). Det gikk forøvrig fint for meg å lade Leafen på en annen stolpe i samme gata, men var litt spent på om det samme kom til å skje med meg. «Urmannen» i meg hadde nok kommet til å røsket ganske så kraftig om jeg hadde hatt det travelt, ikke fått hjelp og vært irritert, og hadde nok blitt dyrt. Er det andre som har opplevd dette? Er det noe man som bruker kan gjøre feil, eller er det bare en feil med stolpen?
#11
Elbiler i media / Carlos Ghosn arrestert
mandag 19. november 2018, klokken 17:42
Mistenkt for underrapportering av egne inntekter og misbruk av selskapets midler. Er visst så alvorlig at han er umiddelbart suspendert.
https://m.nettavisen.no/na24/toppsjef-for-renault-og-nissan-arrestert/3423560549.html

Om Carlos Ghosn forsvinner som toppsjef i kjølvannet av dette, hvilke følger vil det kunne få for selskapets elbilsatsing?
#12
Elbiler i media / Rene brukt-elbil forhandlere popper opp
tirsdag 23. oktober 2018, klokken 22:23
Det skal satses i Stjørdal på videresalg av brukte elbiler, dessverre bak betalingsmur.

https://www.bladet.no/nyheter/2018/10/23/Skal-handle-med-brukte-elbiler-17736729.ece

Oppsummert: noen ansatte fra en eksisterende bilforhandler på Stjørdal skal starte egen bruktbilsjappe kun for elbil. Finnes dette også andre steder i landet mon tro?
#13
https://evtun.com/chargers.html

Boksen trekker lav strømstyrke fra to faser og kombinerer dem til enfase med høyere strømstyrke. Fyren sier han også jobber med å få til å kombinere tre faser.

Dessverre finnes boksen bare for 400V 3-fase og er beregnet for europeiske husholdninger med 16A sikringer, men liker prinsippet. Kraftselskapene liker jo ikke 32A enfas pga skjevbelastning, noen tillater det heller ikke. I endel norske husholdninger finnes også 16A blå trefas kontakter som i prinsippet kunne gitt over 6 kW ladeeffekt med slikt utstyr.

Er det forresten noe i norsk regelverk som ikke tillater ladeutstyr å kombinere faser slik han gjør?
#14
BMW i3 / Gammel-i3'n har det beste elbilbatteriet
lørdag 05. mai 2018, klokken 22:16
Ihvertfall iflg artikkel på pushevs.
80% gjenværende kapasitet etter 920.000 kjørte km tar jo rotta på alle andre modeller!
https://pushevs.com/2018/04/05/samsung-sdi-94-ah-battery-cell-full-specifications/
#16
Nissan e-NV200 / Aktiv batterikjøling?
fredag 06. april 2018, klokken 22:08
Synd at man må på andre delforum for å finne verdifulle opplysninger om env200. Men snappet opp fra en tråd på nye Leaf-forumet et par lenker som viser at env200 har aktiv batterikjøling:
https://transportevolved.com/2014/06/12/nissan-e-nv200-show-change-policy-battery-heating-cooling/
https://evobsession.com/nissan-e-nv200-uses-air-conditioning-cool-battery/
Noen som kan bekrefte at hurtigladefarta fortsatt er grei etter flere hurtigladinger sommers tid?

Regner med de beholder dette i 40 kWh versjonen? Dette betyr jo da at nye env200 vil være en duganes feriebil, ihvertfall bedre enn Leaf40 trass kortere rekkevidde.

(Edit: Etter litt leting fant jeg det diskutert her også: https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=23073.msg562701#msg562701)
#18
Nissan e-NV200 / Rekkevidde/forbruk for 40 kWh versjonen
tirsdag 20. mars 2018, klokken 11:12
Dette har vært diskutert i andre tråder også.
Jeg utledet teoretisk at rekkevidden vil være ca 85% av nye Leaf på landeveiskjøring.

24 kWh-utgaven har vel i praksis 10-13 mil avhengig av temperatur og vær såvidt jeg har forstått fra andre tråder?

Iflg prislista så er WLTP-rekkevidden 200 km med et forbruk på 2,59 kWh/mil. Er ikke dette et veldig høyt forbruk da? Får det ikke til å gå opp. 20 mil * 2,59 kWh = 51,8 kWh. Må være skrivefeil i prislista..
#19
Nissan e-NV200 / Skvettlapper
onsdag 14. mars 2018, klokken 21:08
Er litt sånn i bestillingsfasen, lurer på om vi skal ta med skvettlapper. Er det merkbar effekt med vs uten?
#20
Nissan e-NV200 / Leafbox virker også for e-NV200
fredag 16. februar 2018, klokken 20:43
Produsenten bekrefter kompatibilitet:
http://evtun.com/leafbox.html

For erfaringer for Leaf se
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=32740.0

Håper man i denne tråden etterhvert kan dele erfaringer fra bruk i e-NV200.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA