Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Emner - Caspar

Sider: [1] 2 3 ... 10
1
Avansert: Konvertering til elektrisk / VW eup batteri i Think Classic
« på: lørdag 11. november 2017, klokken 16:34 »
Da er jeg i gang med batteribytte på en av Classicene mine. Tenker jeg starter en egen tråd vil bli lettere å følge. Planen er å bruke moduler fra en 2017 modell VW eup. De passer veldig bra i den originale batterikassen og står originalt i 2 høyder; i upen og det er det greit plass til i Thinken også. Jeg har ikke ambisjoner om å bruke noe av BMS opplegget fra Upen. Jeg må jo koble om modulene for å få riktig spenning i forhold til Thinken. Upbatteriet består av 17 moduler hver med 12 celler. I modulene er 2 og 2 celler koblet parralel så jeg må endre koblingen der og koble 4 og 4 parralel for å treffe bedre på spenningen. Ideelt kunne jeg tenke meg å øke spenningen litt, men av godkjennisktekniske hensyn tror jeg det er lurt å stå over det. Jeg ser at det er 6 år siden jeg startet byggetråden på Minien min, så da er det vel på tide at det blir litt aktivitet i denne delen av forumet igjen. Jeg har brukt litt tid oå å lese meg opp på ECE100 og ISO6469-1 og jeg er ikke lenger bekymret for om dette vil kunnne godkjennes. Det avhenger litt om hvor rigid SVV vil være i forhold til de testene som må gjennomføres. F.eks så ser kravet om Hydrogenavgassing ved lading ganske omfattende ut. Det er vel ikke veldig relevant når vi snakker om litium ion celler?
Cellene er montert 12 stykker i moduler og de sitter ganske stramt, jeg plukket ifrahverandre en og hadde et svare strev med å få den sammen igjen. Jeg har derfor laget en «cellekomprimator» for å få de sammen igjen etter å ha koblet om til fireparralel.
Modulene er skrudd ned i skinner som er punksveiset i Upens batterikasse, jeg begynte å borre ut disse, men det stemmer ikke helt med den retningen jeg skal ha modulene stående så jeg laget nye festeskinner. 

2
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Frimerker
« på: fredag 03. november 2017, klokken 20:39 »
Jeg regner med at alle Classiceiere har vært sitt ansvar bevist og handlet inn frimerker?

3
Kjøp og salg av deler og utstyr / Brede sommerdekk til Think (solgt)
« på: lørdag 28. oktober 2017, klokken 15:02 »
195/45-14 Dekkene er noen år gamle med ubrukte. Tilnærmet samme rullediameter som 155/70-13 men ser jo vesentlig kulere ut. 800,- for 4 stk.

4
Kjøp og salg av elbiler/elkjøretøy / Think Classic selges
« på: lørdag 19. august 2017, klokken 10:58 »
Fruen tvinger meg til å selge meg litt ned på antall biler og da må denne gå. Ladet fint når jeg parkerte den for en del mnd siden men har nå isofeil og kassen må nok ut en tur. Alternativet mitt er jo å ta ut laderen og legge den i hylla og resten på huggeren, men jeg hadde helst håpet at denne skulle finne et hjem hos en entusist som vil være med å ta vare på dette kapitelet av norsk industrihistorie. Hel og fin bil ellers. 8000,- og kom innom og hent de cellene du måtte ha behov for når du får ned kassa.

5
Avansert: Konvertering til elektrisk / Dårlige tider for hjemmekonvertering
« på: fredag 07. juli 2017, klokken 10:03 »
Kanskje ikke helt nytt, men nytt etter at jeg bygget Minien. Tidligere så var avsnittet om krav til dokumentasjon ved ombygging av kjøretøy veldig bra utformet. Her var det listet opp at hvis kjøretøyet skulle endres osv. så krevdes det dokumetasjon fra kjøretøyfabrikant eller kompetanet uavhengig laboratorium. Det er jo greit nok, men det som før var siste avsnitt (merket blått) var jo det som reddet muligheten til å bygge så mye man måtte ønske. For her var det jo opp til ditt lokale vegkontor å vurdere hvilke endringer de selv ville godkjenne. Med andre ord, hvis du ville ha en helikoptermotor på 8000 hk i bilen din, så var det forvaltningsmessig helt ok for en lokal Trafikkstasjon å godkjenne dette, forutsatt at du hadde redegjort grundig og overbevisende for at dette var en god ide. Men nå har de lagt inn 2 avsnitt om ombygging til eldrift, og bytte av batterikjemi. Disse 2 nye avsnittene har de plassert under det som tidligere var siste avsnitt (blått) og da har Vegdirektoratet fratatt regionvegkontorenen muligheten til å tenke og vurdere selv. Veldig synd, for slik som de 2 nye avsnittene er utformet så ville det vært enklere og skrive: Bygge om til eldrift-Nei, og Bytte batterikjemi-Nei

7. Krav om dokumentasjon

For kjøretøy som repareres/ombygges/oppbygges slik at vitale deler på kjøretøyet - ramme, karosseri, bremser, lysutstyr, styring, motor, fjærer, støtdempere, felger, dekk osv. - avviker fra den utførelsen som er foreskrevet eller tillatt av kjøretøyfabrikanten og/eller fra den utførelse som kjøretøyet hadde ved første gangs registrering i riket, skal det fremlegges dokumentasjon fra kjøretøyfabrikanten eller fra kompetent, uavhengig laboratorium for at de benyttede deler er egnet og at kjøretøyet etter reparasjonen/ombyggingen/oppbyggingen har tilfredsstillende kjøreegenskaper og vil tåle de påkjenninger det kan regnes med å bli utsatt for.

Slik dokumentasjon som nevnt i første ledd, kreves ikke dersom kjøretøyet på de aktuelle punkter med rimelighet kan kontrolleres av regionvegkontoret. I tillegg til kravet i første ledd, gjelder følgende:

Ved endring av batterikjemi på elektrisk drevet motorvogn eller hybridkjøretøy, skal det dokumenteres at benyttet batteri og tilhørende kontrollsystemer tilfredsstiller gjeldende utgave av ISO-standard 6469-1, og er tilpasset den aktuelle kjøretøytype/variant. Det skal også dokumenteres at batteri og tilhørende systemer er installert etter anvisning fra kjøretøyfabrikanten eller kompetent, uavhengig laboratorium. Videre skal det dokumenteres at de funksjonelle kravene i gjeldende utgave av ECE 100 om sikkerhet i batterielektriske kjøretøy, er oppfylt etter ombyggingen. Dokumentasjonen skal komme fra kjøretøyfabrikanten eller kompetent, uavhengig laboratorium.

Ved konvertering av kjøretøy til batterielektrisk drift, skal det dokumenteres at de funksjonelle kravene i gjeldende utgave av ECE 100 om sikkerhet i batterielektriske kjøretøy er oppfylt. Videre skal det dokumenteres at benyttet batteri og tilhørende kontrollsystemer tilfredsstiller gjeldende utgave av ISO-standard 6469-1, og er tilpasset den aktuelle kjøretøytype/variant. Dokumentasjonen skal komme fra kjøretøyfabrikanten eller kompetent, uavhengig laboratorium. Installasjon av lader og elektriske komponenter knyttet til denne skal kontrolleres og godkjennes av et nasjonalt utpekt teknisk kontrollorgan innen EØS med kompetanse på område.

Som kompetent, uavhengig laboratorium i denne sammenheng anses laboratorium som har sertifisering etter ECE 100.

0 Endret ved forskrifter 6 des 2006 nr. 1371 (i kraft 1 jan 2007), 17 april 2007 nr. 419, 10 juli 2013 nr. 893, 9 des 2013 nr. 1431 (i kraft 1 jan 2014), 23 des 2015 nr. 1844 (i kraft 1 jan 2016).

6
Oslo og Akershus elbilforening / Kø langs Bjørvika?
« på: tirsdag 28. mars 2017, klokken 09:53 »
Er det noen som har en god forklaring på hvorfor det i morgenrushet nå står kø fra rundkjøringen under Ekeberg og hele veien ned til lyskrysset ved Dronning Eufemisgate?

7
Avansert: Batterier og Lading / Er dette et standardbatteri ?
« på: mandag 27. februar 2017, klokken 10:45 »
Litt på siden av elbil, men det er jo mange her som kan mye om batterier. Dette er til oppvarming av alpinstøvler, kan dette være et standardbatteri, eller er det spesielt laget til Therm-ice?

8
Alt det andre / Ikke MVA på brukte deler fra elbiler
« på: onsdag 22. februar 2017, klokken 08:58 »
Kjøpte nettopp radio til Eupen på huggeren og kom i snakk med fyren om brukte deler etc. og han kunne opplyse om at myndigheten hadde svart en bransjeforening innen bilopphugging at det ikke skulle svares mva for deler som var plukket av en elbil. Årsaken var det i utgangspunktet ikke var betalt mva for bilen (delene) første gangen og da skulle det heller ikke beregnes ved videresalg. Jeg tror neppe eGolf delene kommer til å billigere for oss, men marginen blir sikkert bedre for bilopphuggeren. Det kan jo igjen føre til økt interesse for huggebiler som har hatt EL skilter

9
Oslo og Akershus elbilforening / Fort gjort å skifte mening!
« på: torsdag 16. februar 2017, klokken 13:15 »
Jeg har kjørt Mosseveien inn og ut siden 2007 og det hender jeg tar meg selv i å bli irritert over bussene som somler og må stoppe for å slippe passasjerer av og på. I dag tok jeg bussen siden jeg skulle på et møte i byen og irriterte meg over 3 elbiler forann bussen ved Ulvøya.

10
e-up! / DAB+ i eUp
« på: lørdag 28. januar 2017, klokken 11:44 »
Jeg har en av de første bilene og den har ikke DAB radio. Det er ikke så mange biler uten DAB men er det noen som har samme problem og har funnet en elegant løsning? Er jo litt få steder å feste antenne blant annet.

11
Elbilen i Samfunnet / Begreper i lærebok
« på: fredag 20. januar 2017, klokken 12:41 »
Jeg jobber med en elektronisk lærebok for bilfagene. Den heter bilfag og ligger gratis for nedlasting på Appstore eller Google play.(kun på lesebrett, ikke telefon)  Det er nå kommet en ny læreplan for bilfaget hvor det er tatt høyde for alternative drivlinjer. I den forbindelse så holder vi på å skrive et kapittel om el.drift. Jeg tenkte å starte avsnittet med en liten ordliste og lurte på om noen her hadde neon innspill?

Forord til kapittel om el og hybridbiler.
I dette avsnittet vil du møte mange nye begreper som ofte brukes litt om hverandre. Her har vi forsøkt å lage en ordliste som skal gjøre det litt lettere for deg å forstå innholdet
Elbil
Med elbil så mener vi biler som kun har en elektrisk drivlinje og som lades med ledning fra strømnettet enten med AC, eller hurtiglades med DC. Veldig mange av de temaene som er forklart i dette avsnittet er aktuelle for alle typer bil med en eller annen elektrisk drivkilde, uansett om det er en ren elbil, hybrid eller annen form for alternativ drivlinje til bensin og diesel, Eksempler på dette kan være tema som «batteriets oppbygging» Da vil vi bruke begrepet elbil. Som for eksempel «batteriet i en elbil……….»

Hybridbil
Begrepet hybridbil brukes om biler som har en vanlig diesel, eller bensinmotor og i tillegg en liten batteripakke som lades ved den energien som bilen selv genererer ved oppbremsing eller av bilens forbrenningsmotor. Disse bilen kan da under gitte omstendigheter kjøre korte distanser på eldrift
Plug in hybrid, eller ladbar hybrid
Dette er en bil tilsvarende som en hybridbil, men her er batterikapasiteten større og batteriet kan også lades ved at bilen kobles til strømnettet på tilsvarende som for en elbil. Denne kan da normalt kjøre en lengre distanse på eldrift, men dette forutsetter at brukeren aktivt lader bilen med kabel fra strømnettet.
 
Hydrogenbil
I en hydrogenbil så produseres strømmen via en brenselcelle og batteriet i bilen lades opp ved hjelp av denne. Det betyr at selve fremdriften i en Hydrogenbil er elektrisk på samme måte som en ren elbil. Men strømmen i bilen produseres ved hjelp av Hydrogen.

Høyspenning 
I en elbil er det også et vanlig 12 Volt anlegg som bilen bruker til lys, radio, el.vinduer etc. Det batteriet som brukes til fremdrift av bilen har gjerne en spenning på mellom 300 og 600 Volt og omtales ofte som høyspentbatteri.
Ifølge International Electrotechnical Commission (IEC) så defineres spenning først som høyspenning når den overstiger 1000V AC eller 1500V DC. Dette er normer som Norge følger ref: Norsk elektroteknisk komite og alle regler for elektriske anlegg i Norge (bla NEK 400) baserer seg på denne definisjonen. Følger man normen så er det derfor ikke riktig å kalle bilens fremdriftsbatteri for høyspent. Men vi har ikke funnet noe godt alternativ og begrepet «Høyspent» er godt innarbeidet. Vi har derfor besluttet å bruke begrepet «høyspent» om den spenningen som er på bilens fremdriftsbatteri.
 
Rekuperasjon
Gjenvinning av energi ved bremsing er vanlig på alle elbiler i dag. Dette er omtales ofte som regenerering. Fabrikkene bruker begrepet Rekuperasjon og vi har derfor valgt å bruke det her. 

12
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Webasto i kombinasjon med bilens varmeapparat
« på: onsdag 12. oktober 2016, klokken 08:51 »
Jeg har oftte lurt på hvorfor Think i sin tid monterte Webastoen på gulvet inne i bilen. Resultatet er jo at du bare kan få varme på benene, og at du mister den gode og romslige plassen på gulvet. Når jeg har spurt om dette så er som oftest svaret at kanalene i bilens vareapparatvikk etåler den varme luften? Nå har jeg montert en Thermotop 2000 foran i motorrommet og ledet varluften inn i bilens originale luftinntak. Det fungerer svært bra og varmen kan styres dit du ønsker. Selve varmeren passet bak vakumpumpen. Jeg laget en plate som brukte samme festehullene som vakumpumpen, og hevet den ca. 10mm med hylser. Da ble det fint plass til eksosrøret

13
Kjøp og salg av elbiler/elkjøretøy / Think Classic selges (defekt lader)
« på: onsdag 08. juni 2016, klokken 15:49 »
Hel og fin bil, gikk inntil laderen sa takk for seg, sikkert mye bra deler.
Selges kr. 6500,-

14
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Endring av delenummer på Elbilwiki
« på: mandag 25. mai 2015, klokken 15:50 »
Under deler til Think Classic så står det 08-2985-14 på bremseskiver fra Sørensen og Balchen. Riktig nr. skal være 08.2985.10. Jeg har tidligere fått adgfang til elbilwiki, og jeg kan logge meg inn, men derfra skjønner jeg ikke så mye. Betyr det at jeg kunne gått in og gjort den endringen selv?

Nederst så står også Automotive Service som aktuell deleleverandør. Det stemmer vel ikke helt lenger. De gikk konk og solgte delelageret til Reac, og når de gikk konk gikk vel delene videre til noen?

15
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Luftinntak til varmeapparatet, hvor?
« på: fredag 15. mai 2015, klokken 11:39 »
Noen som vet hvor bilen suger inn luft til varmeapparatet?

Sider: [1] 2 3 ... 10