Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Emner - Caspar

Sider: [1] 2 3 ... 11
1
Som overskriftes sier, er på utkikk etter en Classic i en av disse fargene og det spiller ingen rolle om den går eller ikke

2
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Hvilke farger ble produsert og hvor mange?
« på: onsdag 14. februar 2018, klokken 08:32 »
Finns det noen oversikt over hvilke farger som ble produsert og i hvilket antall? Det virker jo som det er langt flere f.eks røde biler enn gule og grønne 

3
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / SOC signal fra BMS
« på: søndag 21. januar 2018, klokken 20:42 »
På side 23 i koblingsskjemaet så er det en kabel mellom BMS og samlekontakten som heter ladetilstand. Jeg har et PWM signal fra min nye BMS som leverer et pulset 0-100 signal for å indikere SOC. Virker det ikke ganske sansynlig at pinne 11 fra den originale BMSen er det signalet som går til innstrumentene? Er det noen som har et engelsk strømskjema som kan sjekke hva dennne kabelen heter der? [ You are not allowed to view attachments ]

4
"Nye" TH!NK City produsert fra 2008 - 2012 / Ønskes kjøpt, ladekabel
« på: lørdag 06. januar 2018, klokken 18:48 »
Trenger en ladekabel til Think, noen som har en til overs?

5
Kjøp og salg av deler og utstyr / Original sommerhjul til VW eUp
« på: fredag 05. januar 2018, klokken 12:29 »
Vi har et sett med originale sommerhjul til en Eup som ble til overs. Noen som trenger? 1000,- Står i Oslo men kan sikkert få fraktet de dit du ønsker

Caspar Hille
Møller Mobility Group

6
Tidlige: Buddy / Kewet / Liten stakkar bortgjemt i Trysil
« på: fredag 08. desember 2017, klokken 15:49 »
 [ You are not allowed to view attachments ]

7
Dette er høringsnotatet som har ledet frem til de reglene vi har i dag for batterikjemibytte og konvertering til eldrift. Elbilforeningen fikk de i sin tid på høring. Kunne vært gøy å høre med noen i foreningen om det noen gang ble gitt noe tilsvar, eller om foreningen tok dette for "god fisk"

https://www.vegvesen.no/_attachment/367212/binary/629843?fast_title=Høringsnotat%2C+forskriftstekst+og+høringsliste.pdf

8
Viktig melding / Bilder fra Ipad
« på: mandag 27. november 2017, klokken 21:49 »
Jeg poster stort sett fra Ipad. Noen ganger så tilpasser forumet selv bildene til passe størrelse, endre ganger blir de alt for store og ser helt håpløse ut. Hva skyldes dette.
 [ You are not allowed to view attachments ]

9
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Godkjent lithiumombygging av Think Classic
« på: torsdag 23. november 2017, klokken 19:04 »
Betyr dette at du har bygget om Think Classic til lithium og fått det godkjent? [ You are not allowed to view attachments ]

10
Avansert: Konvertering til elektrisk / VW eup batteri i Think Classic
« på: lørdag 11. november 2017, klokken 16:34 »
Da er jeg i gang med batteribytte på en av Classicene mine. Tenker jeg starter en egen tråd vil bli lettere å følge. Planen er å bruke moduler fra en 2017 modell VW eup. De passer veldig bra i den originale batterikassen og står originalt i 2 høyder; i upen og det er det greit plass til i Thinken også. Jeg har ikke ambisjoner om å bruke noe av BMS opplegget fra Upen. Jeg må jo koble om modulene for å få riktig spenning i forhold til Thinken. Upbatteriet består av 17 moduler hver med 12 celler. I modulene er 2 og 2 celler koblet parralel så jeg må endre koblingen der og koble 4 og 4 parralel for å treffe bedre på spenningen. Ideelt kunne jeg tenke meg å øke spenningen litt, men av godkjennisktekniske hensyn tror jeg det er lurt å stå over det. Jeg ser at det er 6 år siden jeg startet byggetråden på Minien min, så da er det vel på tide at det blir litt aktivitet i denne delen av forumet igjen. Jeg har brukt litt tid oå å lese meg opp på ECE100 og ISO6469-1 og jeg er ikke lenger bekymret for om dette vil kunnne godkjennes. Det avhenger litt om hvor rigid SVV vil være i forhold til de testene som må gjennomføres. F.eks så ser kravet om Hydrogenavgassing ved lading ganske omfattende ut. Det er vel ikke veldig relevant når vi snakker om litium ion celler?
Cellene er montert 12 stykker i moduler og de sitter ganske stramt, jeg plukket ifrahverandre en og hadde et svare strev med å få den sammen igjen. Jeg har derfor laget en «cellekomprimator» for å få de sammen igjen etter å ha koblet om til fireparralel.
Modulene er skrudd ned i skinner som er punksveiset i Upens batterikasse, jeg begynte å borre ut disse, men det stemmer ikke helt med den retningen jeg skal ha modulene stående så jeg laget nye festeskinner. 

11
Think City "Classic" (2000 - 2002 mod) / Frimerker
« på: fredag 03. november 2017, klokken 20:39 »
Jeg regner med at alle Classiceiere har vært sitt ansvar bevist og handlet inn frimerker?

12
Kjøp og salg av deler og utstyr / Brede sommerdekk til Think (solgt)
« på: lørdag 28. oktober 2017, klokken 15:02 »
195/45-14 Dekkene er noen år gamle med ubrukte. Tilnærmet samme rullediameter som 155/70-13 men ser jo vesentlig kulere ut. 800,- for 4 stk.

13
Kjøp og salg av elbiler/elkjøretøy / Think Classic selges
« på: lørdag 19. august 2017, klokken 10:58 »
Fruen tvinger meg til å selge meg litt ned på antall biler og da må denne gå. Ladet fint når jeg parkerte den for en del mnd siden men har nå isofeil og kassen må nok ut en tur. Alternativet mitt er jo å ta ut laderen og legge den i hylla og resten på huggeren, men jeg hadde helst håpet at denne skulle finne et hjem hos en entusist som vil være med å ta vare på dette kapitelet av norsk industrihistorie. Hel og fin bil ellers. 8000,- og kom innom og hent de cellene du måtte ha behov for når du får ned kassa.

14
Avansert: Konvertering til elektrisk / Dårlige tider for hjemmekonvertering
« på: fredag 07. juli 2017, klokken 10:03 »
Kanskje ikke helt nytt, men nytt etter at jeg bygget Minien. Tidligere så var avsnittet om krav til dokumentasjon ved ombygging av kjøretøy veldig bra utformet. Her var det listet opp at hvis kjøretøyet skulle endres osv. så krevdes det dokumetasjon fra kjøretøyfabrikant eller kompetanet uavhengig laboratorium. Det er jo greit nok, men det som før var siste avsnitt (merket blått) var jo det som reddet muligheten til å bygge så mye man måtte ønske. For her var det jo opp til ditt lokale vegkontor å vurdere hvilke endringer de selv ville godkjenne. Med andre ord, hvis du ville ha en helikoptermotor på 8000 hk i bilen din, så var det forvaltningsmessig helt ok for en lokal Trafikkstasjon å godkjenne dette, forutsatt at du hadde redegjort grundig og overbevisende for at dette var en god ide. Men nå har de lagt inn 2 avsnitt om ombygging til eldrift, og bytte av batterikjemi. Disse 2 nye avsnittene har de plassert under det som tidligere var siste avsnitt (blått) og da har Vegdirektoratet fratatt regionvegkontorenen muligheten til å tenke og vurdere selv. Veldig synd, for slik som de 2 nye avsnittene er utformet så ville det vært enklere og skrive: Bygge om til eldrift-Nei, og Bytte batterikjemi-Nei

7. Krav om dokumentasjon

For kjøretøy som repareres/ombygges/oppbygges slik at vitale deler på kjøretøyet - ramme, karosseri, bremser, lysutstyr, styring, motor, fjærer, støtdempere, felger, dekk osv. - avviker fra den utførelsen som er foreskrevet eller tillatt av kjøretøyfabrikanten og/eller fra den utførelse som kjøretøyet hadde ved første gangs registrering i riket, skal det fremlegges dokumentasjon fra kjøretøyfabrikanten eller fra kompetent, uavhengig laboratorium for at de benyttede deler er egnet og at kjøretøyet etter reparasjonen/ombyggingen/oppbyggingen har tilfredsstillende kjøreegenskaper og vil tåle de påkjenninger det kan regnes med å bli utsatt for.

Slik dokumentasjon som nevnt i første ledd, kreves ikke dersom kjøretøyet på de aktuelle punkter med rimelighet kan kontrolleres av regionvegkontoret. I tillegg til kravet i første ledd, gjelder følgende:

Ved endring av batterikjemi på elektrisk drevet motorvogn eller hybridkjøretøy, skal det dokumenteres at benyttet batteri og tilhørende kontrollsystemer tilfredsstiller gjeldende utgave av ISO-standard 6469-1, og er tilpasset den aktuelle kjøretøytype/variant. Det skal også dokumenteres at batteri og tilhørende systemer er installert etter anvisning fra kjøretøyfabrikanten eller kompetent, uavhengig laboratorium. Videre skal det dokumenteres at de funksjonelle kravene i gjeldende utgave av ECE 100 om sikkerhet i batterielektriske kjøretøy, er oppfylt etter ombyggingen. Dokumentasjonen skal komme fra kjøretøyfabrikanten eller kompetent, uavhengig laboratorium.

Ved konvertering av kjøretøy til batterielektrisk drift, skal det dokumenteres at de funksjonelle kravene i gjeldende utgave av ECE 100 om sikkerhet i batterielektriske kjøretøy er oppfylt. Videre skal det dokumenteres at benyttet batteri og tilhørende kontrollsystemer tilfredsstiller gjeldende utgave av ISO-standard 6469-1, og er tilpasset den aktuelle kjøretøytype/variant. Dokumentasjonen skal komme fra kjøretøyfabrikanten eller kompetent, uavhengig laboratorium. Installasjon av lader og elektriske komponenter knyttet til denne skal kontrolleres og godkjennes av et nasjonalt utpekt teknisk kontrollorgan innen EØS med kompetanse på område.

Som kompetent, uavhengig laboratorium i denne sammenheng anses laboratorium som har sertifisering etter ECE 100.

0 Endret ved forskrifter 6 des 2006 nr. 1371 (i kraft 1 jan 2007), 17 april 2007 nr. 419, 10 juli 2013 nr. 893, 9 des 2013 nr. 1431 (i kraft 1 jan 2014), 23 des 2015 nr. 1844 (i kraft 1 jan 2016).

15
Oslo og Akershus elbilforening / Kø langs Bjørvika?
« på: tirsdag 28. mars 2017, klokken 09:53 »
Er det noen som har en god forklaring på hvorfor det i morgenrushet nå står kø fra rundkjøringen under Ekeberg og hele veien ned til lyskrysset ved Dronning Eufemisgate?

Sider: [1] 2 3 ... 11