Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Rasmus.B

#1
Lading av Tesla / Havari ved Arese Supercharger (Milano)
mandag 18. juli 2022, klokken 07:42
Da var det min tur, dessverre.
Kjørte fra Lørenskog til Sardinia med familien for å få oss en uke med gode venner. Vi hadde SAS billetter,  og alle vet vel hvordan det går.

På Sardinia begynte bilen å gå i "limp mode", men bare noen ganger.
Avtalte med forsikringen om at de skulle få den fraktet til Service senter på fastlandet. Ordnet billetter hjem med Norwegian på lørdag. Vei hjelp fikk ikke tak i noen som kunne få bilen  over til fastlandet,  så lørdag ettermiddag kjøpte jeg båtbillett og tok med meg bilen til Livorno mens familien tok fly hjem til Norge.

På vei nordover mot Milano begynte bilen å tulle igjen, og da jeg skulle lade på super laderen i Arese, nord for Milano stoppet den helt. Ville ikke lade eller kjøre.
Nå har jeg tatt inn på hotell og prøver å komme meg hjem. Det viser seg å være umulig. Alt av fly er fullbooket de neste dagene.

Er det en vennlig sjel som har plass til en passasjer ekstra i bilen som skal til Norge i dag eller i morgen og som passerer Arese supercharger?
Torsdag ettermiddag bør jeg være på arbeid, som ironisk nok er flyger for SAS😔
Jeg kan nås på telefon 0047 930 28 814
#2
LeafSpy / Sv: OBD2-leser til Leafspy
mandag 15. februar 2021, klokken 09:06
Hei.
Jeg trenger en OBD hvis du fremdeles har den.
#3
Nissan / Sv: 15k for bytte bærekuler + bro; dyrt?
onsdag 03. februar 2021, klokken 18:31
Sitat fra: audund på mandag 21. desember 2020, klokken 08:26
Hei
Har fått tilbud fra BNH på å bytte begge bærekuler foran inkl bærbro samt "4 hj. kontroll" og verkstedmateriell.
Fastpris på 14800 inkl mva. 

Er det litt dyrt?
(Forøvrig foreslår de å ta 690 kr for å bytte begge viskerblad)

Nissan Leaf 2013
Bærebro? Er du sikker på at ikke er bærearm du mener?
Er bærekulene utslitt er det like greit å skifte hele bære armen samtidig. Da får man nye foringer og man slipper å bruke tid på å presse ut kulene fra armen for å få satt i nye.
#4
Mekanisk / Sv: Bremser som "lugger" / Leaf 2013 mod
lørdag 11. juli 2020, klokken 12:26
Tror dette skjer med "alle" Leaf fra den tiden.
Jeg resetter bremsene ved å tråkke bremsepedalen helt i bunn, så er bremsene helt fine.
#5
Jeg skulle likt å se en elektriker som fakturerer 10 minutter for en jobb.
Det tar minst 10 minutter å få en oversikt om hva som kan/bør gjøres. Så skal verktøy og annet utstyr ut av bilen og på plass der jobben skal gjøres. Det skal beregnes kjøring i tillegg. Så skal jobben loggføres i systemet til elektro montøren og samsvarserklæring skal produseres.
Er du heldig, så blir du fakturert for 1 times arbeid pluss transport og forbruksmateriell.
#6
For å prøve å svare på det det spørres om, noe som ikke er helt lett, for det er mange variabler som f.eks om det i det hele tatt er plass i sikringsskapet til en jordfeilbryter, hvilken produsent elektrikeren bruker osv.
De billigste type B jordfeilbryterne koster ca kr. 1400, og andre koster over det dobbelte pluss påslaget til elektrikerfirmaet.
Hvis alt er plankekjøring burde det ikke koste mer en kr. 5000,-, og helst billigere om de går for et rimeligere vern.
#7
Mekanisk / Sv: Bremseklosser 2014 Leaf passer ikke
tirsdag 10. desember 2019, klokken 17:21
Dumt spørsmål, men du har sørget for å presse stemplene helt inn? Eller mener du at de ikke passer i selve klaven / bøylen?
#8
Dekk / Felger / Sv: Passer felger fra en 2018 Leaf en 2016 modell?
mandag 07. oktober 2019, klokken 22:31
Sitat fra: Rosstopher på mandag 07. oktober 2019, klokken 22:26
Ja.

Forundrer meg over at det var lettere å opprette profil her på forumet og spørre om dette enn det var å google det...
Det var da skikkelig hyggelig av deg, Rosstopher.
#9
Lading / Sv: Leaf vil ikke lade
torsdag 16. mai 2019, klokken 14:38
En vanlig feil er at ikke låsehaken går helt på plass. Da er det en microbryter i pluggen som ikke lukker, og lading vil ikke starte. Prøv å tvinge kontakten på plass, eller fil litt av låsehaken, slik at du er helt sikker på at den lukker helt.
Når man trykker inn utløseren for å koble fra bilen, åpnes microbryteren igjen, og lading stopper før du rekker å dra ut kontakten.
#10
Model S 2013 - 2022 / Sv: DIY - tråden
lørdag 11. mai 2019, klokken 17:14
Du får nye hos Tesla eller fra EBay.
Når du har nye kan du kappe de gamle

Sent fra min SM-G965F via Tapatalk

#11
Model S 2013 - 2022 / Sv: DIY - tråden
tirsdag 07. mai 2019, klokken 00:24
Jeg har også gjennomført full bremseservice på min 2014 P85. Hovedbremsene gikk greit å demontere, men parkeringsbremsene var litt verre. Etter mye hamring og banking fikk jeg ut pinnene på den ene calipperen, men ikke på den andre. Klossene var totalt ødelagte og fastrustet. Ett under at de i det hele tatt fungerte.
Tok med calipperen til Tesla for å få råd fra verkstedet, samt nye klosser. Det de gjør, er å kappe pinnene og deretter bøye og vri på de til de kommer ut. Nye pinner koster ikke mye. Bruker Permatex Ceramic Extreme Brake Parts Lubricant til å smøre inn pinner og glideflater.
#12
Leaf 2010-2017 / Sv: Feilmelding: i-key system fault
mandag 15. april 2019, klokken 16:20
Det kan det godt være. Intelligent key system er ett ganske vidtomspennende system som har med både låser, rattlås, flere antenner og start/stopp systemet til bilen å gjøre.

Sent fra min SM-G965F via Tapatalk

#13
Tesla / Sv: Tesla aksjer
tirsdag 09. april 2019, klokken 11:34
Det er vel de evindige dommedagsprofetiene og syrlige sarkastiske stikkene du konsekvent kommer med som jeg tenker på. I det øyeblikket det kommer ett rykte om noe som kunne vært negativt om Tesla og helst Elon Musk, så slår du på stortrommen og koser deg.
Kanskje du kunne bidra litt i Nissan forumet med detaljer om sparkede og fengslete toppledere, eller kanskje i folkevogn forumet der du kunne komme med litt innside informasjon om utslippsjuks og fengslede toppledere der også. Det er jo i de firmaene de virkelige bandittene jobber. De som motarbeider elektrifiseringen, driver lobbyvirksomhet for å redusere på utslippskrav, driver med kartellvirksomhet for å holde priser oppe. Så gidder du å fokusere på Tesla. Forstå det den som kan.

Sent fra min SM-G965F via Tapatalk

#14
Tesla / Sv: Tesla aksjer
mandag 08. april 2019, klokken 20:29
Sitat fra: Geirr på mandag 08. april 2019, klokken 16:56
Sitat fra: Geirr på mandag 08. april 2019, klokken 12:47
Sitat fra: creal på søndag 07. april 2019, klokken 21:05
Et litt mer seriøst spørsmål: var en avtale av denne sorten med Fiat/Chrysler forventet? Er den bortimot "priset inn" i dagens kurs? Eller kommer den som julekvelden på kjerringa?


Tviler på at markedet har innkalkulert dette. Vil uansett ha uvesentlig effekt på kursen, dersom antydede beløp i pressen stemmer.

..og da var fasiten der; opp 0,63% i skrivende stund. Et stort gjesp fra markedet der altså.
Att du virkelig gidder??
#15
Som noen andre påpeker, så er det skiltet med at landingen kan oppleves ustabil og at det er gratis enn så lenge. Får håpe at det også er en evalueringsfase, og ser at det er behov for justeringer.
Når det gjelder I-Pace, så er det synd at en Europeisk bilprodusent som har laget en premium bil med en èn fase lader, og da ender opp med å bare å kunne bruke 1/3 av potensiell lade effekt.

Sent fra min SM-G965F via Tapatalk

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA