Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - jornheim

#2
Lading / Sv: Tur til Danmark med Nissan Leaf 2011
fredag 22. juni 2018, klokken 23:23
To selskaber i Danmark sælger el til biler - og strømmen er dyr i forhold til Norge.
De har hurtigladere med kabel og almindelige til type 2 kabel:

1. Eon
kort over ladestandere og app:
https://www.eon.dk/privat/strom-til-din-elbil/oversigt-ladepunkter.html
Opladning uden abonnement:
https://www.eon.dk/opladherognu
Det er lettest og "billigst" at tilmelde sig hos Easypark.no og bruge deres app!

2. Clever
kort over ladestandere og app:
https://clever.dk/kundeservice/find-naermeste-ladestation
Opladning uden abonnement:
Clever sælger "prepaid"-kort, som skal bestilles:
https://clever.dk/ladestasjoner-i-danmark
Her og nu kan man også bruge såkaldt sms-opladning:
https://clever.dk/webshop

På campingpladser, ved hotels, havne, marinaer, feriehuse etc.
kan man oplade via standardkontakt eller CEE(industri-)kontakt.
Men - standardkontakten i Danmark er ikke Schuko, som i Norge!
Dansk standardkontakt er enten helt uden jord (meget almindeligt, skal/kan ikke bruges til elbil) - eller der en dansk kontakt med jordpind:
http://en.wikipedia.org/wiki/File:K_plug.jpg

For overgang til Schuko (norsk standard) fås adaptere i de fleste danske el-butikker eller
byggemarkeder,  f.ex. hos Harald Nyborg:
https://www.harald-nyborg.dk/p1888/adapter-til-schuko-stik  (40kr).
eller i XL-byg-markeder (25kr.)

Obs. disse adaptere passer kun, hvis (dersom) schuko-stikket på dit ladekabel har et jord-hul (det har de fleste)
- sådan:
http://en.wikipedia.org/wiki/File:CEE_7-7.jpg

På campingpladser og marinaer er blå en-fase-CEE-kontakten det normale. Køb eller byg en adapter!
- CEE blå:
16A 1P+N+PE, 230V
http://it.wikipedia.org/wiki/File:CEE_16A_230V_Plug_Pinning.png

Desuden er følgende kontakter ret udbredte:
.
- CEE rød:
3x16A 3P+N+PE, 400V, med 230V mellem enkeltfase og N (industri, hoteller, tankstationer m.fl.):
https://www.harald-nyborg.dk/p6703/cee-stikprop-16a-5-pol-380v

- dansk flerpolet system "kraftstik" eller "komfurstik":
3x16A, flad kontakt, 3P+N+PE, 400V, med 230V mellem enkeltfase og N
(vaskemaskiner, køkkener, ældre værksteder m.fl.)
http://da.wikipedia.org/wiki/Dansk_flerpolet_system
https://www.harald-nyborg.dk/p5808/kraftstik-5-polet-16-a-hvid

Med to til tre adaptere er man ganske godt rustet, hvis (dersom) man har schuko på sit standard-ladekabel (eller mormor-kabel, som der hedder i Danmark) og vil oplade andre steder, hvor der ikke er type2-kontakt.

Lav adapterne  selv - eller køb dem, hvis du ikke har kendskab til el  ;)

PS. Har en Leaf, model 2014. Kan bare ikke ændre forum profilen, der kommer en fejlmelding.
#3
Hej Langemand,

køb evt. "komfyrstøpslet" i butikken Billingstadsletta 16, Billingstad, mellem Oslo og Drammen.
https://www.elektroimportoren.no/komfyrstoepsel-2x25a-j/1506011/Product.html
God tur!
Jürgen

PS. Vi mødtes en gang hos Peter i Tølløse.
#4
Tidlige elbiler: PSA / Sv: Rele som styrer Webasto - hvor?
lørdag 04. februar 2017, klokken 18:55
Sitat fra: Elmo på tirsdag 10. januar 2017, klokken 16:58
Jeg er ikke så sterk i Fransk eller Tysk at jeg får noe ut av siste innlegg :-[ :(

I mellemtiden har varemen fungeret igen, derfor har jeg ventet lidt med dette tema.

Sikringerne nr. 10 og 11 har noget med chauffage=varmeanlæg at gøre, men vilken funktion de har står ikke der. Jeg har heller ikke fundet dem.

Fejlen forsvand plutsligt, efter at jeg havde i nogle dage havde ført et kabel med 12V direkt til Webasto'en og tændt apparatet på den måde. Nu er alt tilsluttet som før og der høres ingen klik mere, når man tænder Webasto'en. Kan fejlen hænge sammen med tændlåsen?

Ved næste lejlighed vil jeg måle om mikroafbryderen er direkte forbundet med det kabel som giver tændimpulsen til Webasto'en. Hvis ikke, så ligger der måske en relæ ind imellem.

Min fransk er desværre helt ubrugelig - tysk er mit modersmål...
#5
Tidlige elbiler: PSA / Sv: Rele som styrer Webasto - hvor?
tirsdag 10. januar 2017, klokken 11:34
Sitat fra: Helge på tirsdag 10. januar 2017, klokken 10:46
Hm... som Elmo tror ikke jeg heller at det er noe rele som skal slå inn med microbryteren.(...)

Tak begge. I hæftet "Schematíque Électrique" fra mars 2000 (05_SaxoSchemElec_skjema.pdf i verkstedsmanualer fransk) er der en tegning som viser relæer:
10 - relais d'auto maintien coupure chauffage
11 - relais commande chauffage additionel

Jfr. tegning og en oversættelse fra det tyske forum hvor jeg også har stillet spørgsmålet.
http://21639.foren.mysnip.de/read.php?10510,444074

Som sagt - jeg hører noget, men kan ikke finde...
#6
Tidlige elbiler: PSA / Sv: Rele som styrer Webasto - hvor?
mandag 09. januar 2017, klokken 18:55
Sitat fra: Elmo på mandag 09. januar 2017, klokken 18:20
Hmm, jeg tror ikke det er noe rele på den forbindelsen (men jeg vet ikke). Men microbryteren selv gir et skikkelig klikk.

Ja, det gør den. Men relæet t.v. klikker endnu mere og meget tydligt, når man lægger hovedet under rattet... Og dette relæ har sikkert en fejl - men jeg kan ikke finde det! Hjælp søges.
#7
Tidlige elbiler: PSA / Rele som styrer Webasto - hvor?
mandag 09. januar 2017, klokken 17:48
Webastoen strejker i vores Saxo, fordi den ikke får styresignalet som normalt kommer gennem den gule ledning.

Mikrobryderen er i orden. Når jeg trykker på den (eller skubber håndtaget til højre) hører jeg et relæ nær sikringsboksen. På den gule ledning kan man måle en meget kort impuls, og den røde led lyser også et kort øjeblik. Men det er ikke nok til at tænde varmeren.

Jeg mener det er et relæproblem. Men hvor sidder dette relæ? Har fjernet 5 relæer fra sikringsboksen, men ikke fundet det riktige, som så tydligt kan høres.

For sikkerhedens skyld har jeg afprøvet Webastoen ved at klippe den gule ledning over og tilslutte 12V. Så starter den - uden problemer.

lytter
#8
Zoe / Sv: Bruke ladebøtte i Danmark?
lørdag 07. februar 2015, klokken 19:27
Danmark har TN-net! Men man bruger (næsten) ikke Schuko, som i Norge.

En "Standard stikkontakt" her i Danmark er enten en kontakt uden jord (fortsat meget almindeligt,  kan ikke bruges til Zoe!)
- eller en kontakt med jordpind, efter dansk standard:
http://en.wikipedia.org/wiki/File:K_plug.jpg

For schuko (norsk kontakt) fås adaptere i de fleste danske el-butikker
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?varenr=1888
(jeg fand den for 20kr. i et XL-byggemarket http://www.xl-byg.dk/ )
Obs. disse adaptere passer kun hvis schuko-stikket på dit ladekabel har et jord-hul, sådan:
http://en.wikipedia.org/wiki/File:CEE_7-7.jpg

Har stikket ikke jord-hul, kan du bruge f.eks. sådan en adapter:
http://www.ebay.co.uk/itm/Stromadapter-Danemark-Stecker-fur-Schuko-Buchse-DK-denmark-power-adaptor-/130857820663?pt=LH_DefaultDomain_77&hash=item1e77bbe1f7

Danmark har et udbygget type2-ladenet, fint for Zoe, både 22 og 43kW:
https://www.clever.dk/find-ladestander/
http://www.eon.dk/e-mobility/Oversigt-over-ladepunkter/
Obs! Eons 11kW-ladestationer skal (endnu) ikke bruges til at lade en Zoe:

For opladning fra andre kontakter se her:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,8259.msg99344.html#msg99344

#9
Zoe / Reset af r-link og GPRS-enheden
onsdag 21. januar 2015, klokken 17:00
Franske og britiske Zoe-ejere har skrevet en hel del om R-link-reset og reset af GPRS-enheden. ved at trække den passende sikring - dette er ikke dokumenteret i brugerhåndbogen:

Reset af R-Link:
http://translate.google.com/translate?sl=auto&tl=en&js=n&prev=_t&hl=en&ie=UTF-8&u=http%3A%2F%2Frenault-zoe.forumpro.fr%2Ft2842-fusible-r-link&act=url

Reset af GPRS-enheden:
http://myrenaultzoe.com/index.php/topic/lost-connectivity/

#10
Zoe / Sv: 12 volt batteriet - hvordan frakobler man det?
onsdag 21. januar 2015, klokken 16:52
Franske og britiske Zoe-ejere har skrevet en hel del om R-link-reset og reset af GPRS-enheden. ved at trække den passende sikring - dette er ikke dokumenteret i brugerhåndbogen. Se tråden om R-link:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,17582.msg314604.html#msg314604
#11
Zoe / Sv: Sykkelstativ til Zoe
søndag 04. januar 2015, klokken 07:55
På et tysk forum fortæller to at det lykkedes dem at montere Clio-modellen, på en Zoe i Østrig og en i Tyskland  - men begge har (indtil nu) ikke fået godkendelse, og Renaults garanti bortfalder sikkert også:
www.goingelectric.de/forum/renault-zoe-zubehoer/anhaengerkupplung-beim-zoe-t2916-130.html
www.goingelectric.de/forum/renault-zoe-zubehoer/anhaengerkupplung-beim-zoe-t2916-160.html
#12
Zoe / Sykkelstativ til Zoe
lørdag 03. januar 2015, klokken 18:55
http://paulchensystem.net/products/en/bike-carrier/renault/zoe.html
desværre næsten alt på tysk - og ikke helt billigt. Men producenten har et godt ry i Tyskland.
#13
Zoe / Ta ut bakseteryggen...
lørdag 03. januar 2015, klokken 18:41
Desværre er bagsædets ryglæn - bakseteryggen - ikke delbar i en ZOE. Det står heller ikke i brugsanvisningen, hvordan man fjerner dette.

Sådan får du mere plads i bilen: Tryk krogene, som holder ryglænet, tilbage ved hjælp af en skruetrækker eller lignende.

Se billeder her:
http://www.goingelectric.de/forum/renault-zoe-allgemeines/rueckbank-ruecksitz-im-zoe-ausbauen-t2241-10.html

#14
Zoe / Sv: 12 volt batteriet - hvordan frakobler man det?
mandag 20. oktober 2014, klokken 21:38
Tak for påmindelsen! Den skal tages alvorligt.

For dem som "må", må det være denne sikring:

kilde (fransk forum):
http://www.automobile-propre.com/forums/renault-zoe/pannes-renault-zoe-t460-30.html
#15
Zoe / Sv: 12 volt batteriet - hvordan frakobler man det?
mandag 20. oktober 2014, klokken 18:32
jervi:
Officielt skal man naturligvis ikke, det siger jo også den danske brugerhåndbog.

Men - for reset af R-link kan det være nødvendigt, og der må være en (uofficiel) vej. Se f.eks. denne diskussion:
http://myrenaultzoe.com/index.php/topic/zoe-completely-dead-any-ideas/

En tysk Zoe-bruger gør det sådan (det er ingen garanti for korrekt fremgangsmåde, skriver han):
http://www.goingelectric.de/forum/renault-zoe-bedienung-r-link/r-link-reset-t1197.html
1) åbne motorrummet og førerens siderude og lås/sluk siden ZOEn ved hjælp af fjernbetjeningen
2) Vent 5-10 minutter, indtil der høres en mørkt lyd fra et relæ (sandsynligvis fra DC-DC-konverter, som slukker)
3) fjern minus-kablet fra 12V-batteriet med egnet skruenøgle
4) vent et par minutter og tilslut 12V- igen
5) bilen udfører en nulstilling, man hører også en kort meddelelse fra ZE Voice
6) R-link virker igen (uden tab af data, i modsætning til fabrik-nulstilling via ikonet på R-link overfladen, som sletter alle R-link-apps og -data).

Måske kan Rav4_EV informere os om dette?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA