Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Focus

#1
Hvem har ansvaret for å fordele utgiftene til et felles ladesystem i et sameie.
Jeg bor i et nybygget sameie med 24 leiligheter. Det er 8 ladestasjoner i garasjen, dette kan fortløpende utvides.
Jeg har snart bodd her 1 år. Jeg har nå blitt spurt om jeg kan ta meg av denne fordelingen. Det er et Zaptec pro system som er montert.
#2
Hva med en helt ny Zoe til 240 000
#3
Andre elektriske doninger / Vil ha en slik
tirsdag 25. april 2017, klokken 14:23
#4
Tidlige: Buddy / Kewet / Sv: TESTE BATTERIER
onsdag 15. februar 2017, klokken 21:24
Du må tenke gammeldags helt tilbake til win 2000.
du kan prøve om du finner noe her http://elbilwiki.no/index.php/Forside
I denne tråden står det og noe om problemet http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,401.0.html

#5
Tidlige: Buddy / Kewet / Sv: Tegninger ønskes
lørdag 28. mai 2016, klokken 19:34
har du sett her?   http://www.elbil.no/wiki/Buddy
#6
Hvis du henvender deg til en lakkforhandler kan de lage en sprayboks med original lakken. Du må ha nummeret på lakken. jeg tror den står i håndboka, hvis ikke må du få koden av forhandler.
Da er det ingen kunst å pusse forsiktig med fint smergel papir kamuflere rundt og spraye på.
Et tips gjør det når det er varmt i lufta og varm spray flaske opp i kokende vann først.
#7
Focus / Sv: Typisk rekkevidde
torsdag 21. januar 2016, klokken 18:40
Når du snakker om normalrekkevidde på ca 80 ved minus 15 og ca 105 om sommer er det da det som bilen bregner eller faktisk kjørte km.
For å beregne rekkevidde bruker bilen de siste kjørte milene når den regner ut rekkevidde. DVS at dersom du kjørerer en lang oppover bakke som de siste 2 milene vil du få en dårlig rekkevidde fra bilen, motsatt dersom det er en lang nedoverbakke.
Skal du få et noenlunde riktig svar på rekkevidden bilen har må du lade opp 100% 0 stille trippteller for så  kjøre den nesten tom for strøm lese av trippteller. Når du så har ladet opp får du en rekkevidde fra bilen som er noenlunde korrekt med den topografien, temperaturen og bruk av varme du har. Jeg har klart å komme opp i nesten 118 km med min, men da snakker vi om sommer helt flat vei og ikke over 70 kmt.

Jeg ser at jeg har en trykkfeil i den siste setningen. Det skal selfølgelig være (nesten 181 km).
#8
Kan du ikke bare sette sammen beltet og la det stå innkoblet hele tiden.
#9
Focus / Sv: Kjøpt Ford Focus fra USA
lørdag 03. oktober 2015, klokken 22:19
Du trenger en helt vanlig type 1 kabel.
Du bør forlange å få med en kabel fra forhandler som fungerer.
Det eneste som kan være et problem for deg er at du er på et IT net som jeg tror kan være et problem.
Hvis du ikke får noe av forhandler finner du det du trenger her  http://elbilhjelpen.no/
Han holder til i stavanger som du tydelighvis er i siden fu snakker om både Forus og Lura
#10
Zoe / Sv: Hvordan kan man selv måle batterikapasiteten?
tirsdag 26. mai 2015, klokken 13:10
Den eneste metoden jeg kan tenke meg er å gjøre som jeg har gjort.
Du finner en rute som er passe lang slik at du bruker nesten hele kapasiteten. Så kjører du den ruta noen ganger i året registrerer temp, føre og andre relevante verdier. Da vil du etter hvert kunne registrere om rekkevidden blir mindre, i hvert fall med 10 til 30 %. Det er jo og viktig å kjøre med det samme mønster hver gang og tidspungt slik at du kan holde den samme hastigheten.
#11
Jeg tror du overdriver ladebehovet ditt som de fleste gjør til å begynne med.
Jeg har hatt elbil siden 2007 og har klart meg med 16a 1 fase uten noen problemer.
Når jeg skal oppgradere lademuligheter blir det 3x32A selv om jeg pr dato ikke trenger det.
Derfor mener jeg at du kan legge ut som du selv sier en 3x32A med tanke på fremtiden. Det koster ikke mye mer enn om du legger 3x16. Det kan senere vise seg at det blir bruk for det. FEKS ZOE som kan lade 3 fase. Det er det sikkert flere som kommer med.
#12
Etter mitt syn så er det helt fornuftig. Det eneste det krever er at du har full kontroll over det totale forbruket. DVS at du kan skru av alt annet forbruk. Ta for eksempel at du har et totalforbruk inklusive lading på 9 KW, hvis du da har en bereder på 3 KW som slår inn så ryker hovedsikring. Så alt forbruk som er termostatregulert må holdes under kontroll mens ladingen er på. Normalt er jo dette gjort på et par timer, dersom du ikke skal lade fra 0 til 100%.
Jeg regner med at du bare skal bruke 1 fase siden det dreier seg om en leaf som har en begrensing på 7 KW dersom den er utstyrt med det. Hvis ikke er du begrenset til 16 A uansett.
#13
deler av den går på 12 v, men selve oppvarmingen går på kjørbatteriet.
Dersom du har satt på ladingen burde du kunne sette på tenningen for å se om den nå er klar til å starte.
#14
Sansynlighvis er 12v batteriet ditt flatt. Det står fremme sett på en vanlig 12v bil lader så er nok alt i orden etterpå
#15
Focus / Dab kanaler i focus.
fredag 19. desember 2014, klokken 13:31
Er det noen som forklare meg eller har oppskriften på hvordan man søker / finner nye DAB kanaler i sony radioen som står i fokusen.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA