Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Wibla

#1
elbil.no og elbilforumets nettsider / Sv: Hvor blei det av Elbilwiki?
tirsdag 06. desember 2022, klokken 21:38
Dette må vel være en spøk...
#2
Tesla i media / Sv: Tesla i norske medier
tirsdag 28. desember 2021, klokken 23:20
Antakeligvis en dårlig modul, sånt kan man jo faktisk få fikset... men Tesla tar ikke på seg den jobben.
#3
Sitat fra: elektrolux på onsdag 16. juni 2021, klokken 19:46
Og da er prøveperioden med string inverteren historie og erstattet av 3 stk mikroinvertere for 3 fase strømproduksjon.

Siden elektrikkeren la opp et stikk kunne jeg gjøre resten selv og plugge inn det "mobile" anlegget.😀

Hvilke mikroinvertere endte du med?
#4
Lading av Tesla / Sv: Spørsmål fra en ladenoob
torsdag 15. juli 2021, klokken 18:29
Blir for dumt å ikke ha type2-kabel i bilen. Jeg har både en 4m lang kabel med knapp og den på 7.5m som fulgte med bilen liggende i bagasjerommet.
#5
Jau, i perioder så blir det jo sånn, og for hver utenlandskabel vi legger blir det verre... Samtidig får vi ny effektavgift/nettleie i 2022 som vil premiere reduksjon av spisseffekt, så sånn sett er det ikke så dumt med timer på VVB allikevel.
#6
Det er da fortsatt vesentlig billigere strøm på natta enn på dagen, selv nå på sommeren. Har man stor nok VVB til at man ikke trenger å "fylle på" varme i løpet av dagen så kan det funke fint, det.
#7
Sitat fra: elektrolux på fredag 04. juni 2021, klokken 19:42
Skal være et 10 kW 48V LiFePo4 batteri montert inn i en rack montert kasse. Hva reell kapasiteten er har jeg til gode å måle.

Har du noen bilder av dette oppsettet? :)
#8
Hvilket batteri kjører du?
#9
Sitat fra: Motorwatt på torsdag 22. april 2021, klokken 15:23
Stokke E18 er ikke med på listen, men er på kartet. Q2 2021.

Enda en superlader i Vestfold? hjelpes.
#10
Sitat fra: olemm på tirsdag 20. april 2021, klokken 01:27
Sitat fra: Kenny på tirsdag 13. april 2021, klokken 19:25
Er det noen som har erfaringer med Ohmiaavtaler som inngås direkte med utbygger, og lovligheten av disse?

Har nemlig sett flere eksempler på at det i prospekter for nybygg reklameres med nettopp Ohmia Charging.
En ting er kortvarige avtaler utbygger inngår, men avtalen med Ohmia setter tross alt klare begrensninger på bruken av egen parkeringsplass, tenker da spesielt på dette med fast bil per lader samt at man i prinsippet er forhindret i å sette opp en egen lader.
I tillegg virker det som en avtale det kan være krevende å komme seg ut av, ref. krav til flertall samt en kunstig høy utkjøpssum.

Jepp, har kjøpt leilighet i nybygg hvor dette har skjedd! Først fikk vi prisliste på tilvalg, hvor det stod at ladepunkt på garasjeplass kostet 50 000,- jeg fikk forhandlet meg fram til å få dette inkludert. Noe jeg fikk. I etterkant fikk jeg beskjed at utbygger hadde valgt Ohmia isteden, snakk om å føle r*vkjørt. Tok en lang prat med ansvarlig hos utbygger, som ikke så problemet, for jeg måtte jo skjønne at «jeg kunne lade så mye jeg ville, til fastpris. Det var jo en kjempegod løsning» jeg skal ihvertfall gjøre mitt for å komme ut av den avtalen så raskt det lar seg gjøre. Noen burde starte en Facebook-gruppe, som heter «UT med Ohmia», hvor man kan henvende seg for å få bistand til å kvitte seg med denne løsningen. Er mange elbileiere som blir sittende fastlåst i svinedyre ladeløsninger.

Dette ville blitt advokatmat om det hadde skjedd meg midt i en kjøpsprosess.
#11
Sitat fra: elektrolux på lørdag 27. mars 2021, klokken 06:02
Alle restriksjonene du nevner stemmer dessverre, men det er håp uansett.

Det jeg lurer mest på er om microinvertere som har innebygget forrigling mot å levere strøm om nettspenningen faller vekk trenger ekstern forrigling i tillegg.

Og hvordan slik ekstern forrigling er i praksis.

Forriglingen jeg snakker om er relatert direkte til reservemating av strøm fra generator o.l., ikke for tilkobling av invertere til strømnettet.

I en normalsituasjon med noen solcellepaneler (med mikroinvertere) på taket slik du har vist oss, så kobler man bare disse inn på en dedikert kurs i sikringsskapet og så tar mikroinverterne seg av resten selv, måten de oppfører seg på er forutsigbart. "Problemet" oppstår når du ønsker å få dette inn under apparatforskriften. Det tror jeg nok ikke du får til.

Ville nok vært annerledes om du hadde dette på stativ på plenen o.l., men selv da må installatøren risikovurdere dette deretter.
#12
Sitat fra: elektrolux på fredag 26. mars 2021, klokken 05:23
Det finner vi ut av. Kjører dette som en "diplomoppgave" i forbindelse med et solcellekurs og håper det kan gå under apparat forskriften.
Det må du avklare med en installatør, mer utfyllende rundt dette under...
Sitat fra: elektrolux på fredag 26. mars 2021, klokken 05:23
Tror det har gått inflasjon i paragrafer som skal oppfylles i forbindelse med solceller. Koblet opp som et eget apparat i stedet for fast opplegg kan være en måte å tillate egeninnsats og kostnadskontroll.
Alt arbeid med spenninger over 50V og/eller effekt over 200VA krever at du bruker elektriker, så du er ganske stuck.
Sitat fra: elektrolux på fredag 26. mars 2021, klokken 05:23
Det hjelper lite om prisen på paneler raser, når installasjonskostnadene øker raskere. En del av oppgaven min var beregning av økonomien i dette anlegget, og selv med betydelig egeninnsats, og null avanse på delene vil aldri dette anlegget betale seg selv. Bare utgiftene til søknaden til Stavanger kommune spiser opp verdien av de 3 første årene med egenprodusert strøm.
Stavanger suger, dette er opplest og vedtatt, hett tips: flytt.
Sitat fra: elektrolux på fredag 26. mars 2021, klokken 05:23
Her er tanken å dele jobben opp og montere et forskriftsmessig stikk for tilkobling av ekstern UPS/Generator/solceller, og så selv montere solcellene på taket.
UPS/Generator-stikk krever gjerne at du har en forrigling i sikringsskapet slik at du ikke kan fore strøm tilbake i nettet ved et uhell.
Selve sammenkoblingen av paneler til mikroinverter, og tilkobling fra mikroinvertere til plugg som går i stikk på vegg må gjøres av elektriker om du skal følge FEL.
Sitat fra: elektrolux på fredag 26. mars 2021, klokken 05:23
Om alle hadde et par paneler tilkoblet nettet sitt via en microinverter ville strømnettet blitt avlastet. Det er ikke snakk om å selge strøm, men redusere forbruket fra nettet. Skulle det en sommerdag bli overproduksjon kan det dirigeres mot VVB og elbil som i praksis er akkumulatorer for energi.
Skal du først montere "et par" så kan du like gjerne montere noen kilowatt, ellers er jeg forsåvidt enig  :)
Sitat fra: elektrolux på fredag 26. mars 2021, klokken 05:23
Alternativ plan er å bygge eget frittliggende tracking system inkludert batteripakke og hybridinverter tilkoblet en ladestasjon. På taket kan disse 6 panelene produsere rundt 1200 kWt/år eller nok til rundt 10 000 km med strøm til mine energieffektive #bomfrie 2-3 og 4 hjuls MC. Satt opp på en stolpe i hagen som følger Solen ser jeg for meg 50% økt effektivitet grunnet optimal vinkel mot solen og dobbel så lang soltid som på taket.
Da kommer du fortsatt innunder FEL som nevnt over, selv om tanken er god.
#13
Sitat fra: elektrolux på mandag 22. mars 2021, klokken 05:33
Takk for oppmuntrende kommentar. Panelene ble lagt rett oppå skiferpannene for å lage bilder til søknaden, og vil nok bygge noe mer i høyden når de festes til skinnene.

Likevel godt fornøyd med hvordan de glir inn med tilnærmet lik farge som taket forøvrig.

Tanken videre var hybrid inverter og batteribank, men det ble uendelig med paragrafer så går i stedet for microinvertere og tilkobling via et dedikert stikk. Da blir det nesten ikke noe DC kabling, og i praksis et frittstående apparat som kun kan produsere strøm til et spenningsatt nett.

Hvordan har du tenkt å utføre dette og samtidig holde deg innenfor forskriftene? Kan vanskelig se for meg at de godtar å koble til solceller via industristikk f.eks.
#14
Model S 2013 - 2022 / Sv: 10% reduksjon på 85kWh-batteriet...
mandag 15. februar 2021, klokken 14:57
Dette gir ganske mening, spent på om det kommer noe mer informasjon om begrenset ladehastighet på supercharger.
#15
Sitat fra: DagfinnN på fredag 05. februar 2021, klokken 10:16
Ring nødnummer. Kald bil er ikke kjørbar.

Med de temperaturene vi har nå, så er dette eneste riktige svar. Ring Tesla og forklar problemet.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA