Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Kamuflars

#1
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 25. august 2023, klokken 15:19Det var og sånn at Tesla hadde gratis hurtiglading for f.eks. 2014 Model S, som faktisk gjelder ennå. Var og en grunn til at de ikke hadde ladere i byer. Den viktigste riktigste strategiske beslutningen var å bygge MANGE ladere. Nå kaprer de store markedsandeler i en bransje med vekst, får stordriftsfordeler og sikrer vanedyr-kunder. Ladenettverket er verdsatt veldig høyt av investorer.

Det er ingen som faktisk behøver å lade mer enn 5 ganger hver dag. Det gir tross alt 2000km. Oslo-Harstad er 1740km og tar 20 timer og 44 minutter....uten ladetid.

Poenget mitt var simpelthen at Tesla, i motsetning til Ionity, har sikret seg mot «misbruk» fra f.eks. taxi-bransjen ved å ta inn disse begrensningene i vilkårene sine. Og nettopp taxier kn man tenke seg at kunne finne på å klattlade litt (ABC...) mellom turer, som fort kan bli mer enn fem ganger per dag.
#2
Sitat fra: Rollep på torsdag 24. august 2023, klokken 15:11Det er fordi Tesla nå har langt flere stasjoner og ikke minst mange ganger flere ladere per lokasjon.

I begynnelsen bygget vel ikke Tesla alt for nærme tettsteder. Gjerne for å unngå at folk med gratis lading brukte stasjonene som hjemmelader.


Tesla har også en begrensning på fem ladeøkter per SuC per dag, og forbehold i brukervilkårene om at de ikke kan brukes av kommersielle kjøretøyer.
#3
Sitat fra: RJK på onsdag 16. august 2023, klokken 13:03Jeg kan se at for de som sjeldent lader borte, er 89,- per måned en lettere "pille" å svelge. Men husk at du bør se på all kjøring i året, inkludert ferietider. Da vil man fort kunne se at det lønner seg med Passport direkte fra Ionity. Dog kanskje ikke sammenlignet med Tesla SuC for kunder med avtale, som fremdeles kommer bedre ut.



Det man må huske er at slubbertene i ChargemyHyundai også tvinger deg til å tegne abonnement med tre måneders bindingstid, mens Ionity Passport kan tegnes for én enkelt måned, og CMH har heller ikke justert ned sine priser hos Ionity etter at sistnevnte reduserte sine priser. Beholder et kostnadsfritt Flex-abonnement hus CMH kun for de få gangene jeg av ulike grunner må bruke ladere fra ymse operatører her eller i utlandet, men ellers synes jeg opplegget til CMH er såpass uryddig og uoversiktlig at jeg anser meg ganske ferdig med dem. Etter sommerens langkjøring er jeg nyfrelst SuC-fan, og så lenge de også har lavest priser kommer jeg nok til å holde meg til Tesla på langkjøring. Og ved bruk av Ionity vil nok Ionity Passport være førstevalget mitt fremover, ikke den dårlige dealen til CMH.
#4
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Cirkel K hurtigladestasjoner
onsdag 04. mai 2022, klokken 22:03
Sitat fra: elektro på søndag 01. mai 2022, klokken 21:52
Noe nytt om Circle K Brokelandsheia? Kommer det ladere der?

Nå er det jo generelt bra med ladere nedover, men Brokelandsheia er like fullt et yndet stoppested for de som skal gjøre mer enn å bare lade.

Problemet her var vel usikkerhet om ny veitrasé?
#5
Sitat fra: audund på mandag 29. november 2021, klokken 09:05
Hva er planene for å utvide fra 4 til 6 ladere på Alvdal?  Det ser jo ut som om de 4 laderne der er GODT besøkt nå. Er det noen tekniske begrensninger som står i veien for å sette opp de to siste ladestasjonene?  Ionity Alvdal har jo allerede lagt opp infrastruktur, støpt fundamentene og markert opp plasser for de siste 2 ladestasjonene.

Alvdal ser ut til å være utvidet til seks ladere nå.
#6
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Cirkel K hurtigladestasjoner
lørdag 23. april 2022, klokken 15:32
Sitat fra: ThomasEL på tirsdag 05. april 2022, klokken 09:28
Er det noen som har noe oppdatering om disse? Cirkle K's egne? Eller Ionity? Forventet ferdigstillelse?

Ligner ikke på noe Ionity-oppsett jeg har sett før. Kan se ut som om det skal tre og tre ladere inn i hvert sitt "glassbur", så vil tippe Circle Ks egne.
#7
Sitat fra: Tankeboks på onsdag 08. september 2021, klokken 08:56
Jeg mener min gamle kia soul (2016) støttet ChaDeMo opp til 80kw, men fikk aldri testet det når jeg hadde den. De bilene er det jo massevis av i Troms i alle fall :)

Det kan være, men de færreste ChaDeMo-ladere som er plassert rundt omkring i Norge klarer å levere mer enn 62,5 kW, så det er ofte der begrensningen ligger.
#8
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Nye BKK ladestasjoner
onsdag 14. juli 2021, klokken 12:43
Sitat fra: Java på tirsdag 13. juli 2021, klokken 16:55
6 x 180 kW (BKK) Alti Svolvær i drift  :)
https://chargefinder.com/no/ladestasjoner-elbil-svolvaer-alti-svolvr/zxqykp

Nå snakker vi! Det er vel mer enn de har forpliktet seg til, men de blir sikkert flittig brukt av elbilturister.
#9
Da har Ishavsveiens ladestasjoner i Ifjord og Vardø åpnet. Berlevåg og Båtsfjord skal åpne i begynnelsen av august, mens det er mer uklart hvordan de ligger an med Hesseng og Roavagieddi.
#10
Sitat fra: JorgenM på fredag 09. juli 2021, klokken 18:24
Scroll bildet til høyre så ser du teslan :+1:

Aha, skjønner at jeg ikke fikk med meg hele bildet!
(Bokstavelig talt...)
#11
Sitat fra: turfsurf på fredag 09. juli 2021, klokken 14:44
Sitat fra: DeepFu på fredag 09. juli 2021, klokken 10:52
Ah, the irony!! :laugh:
Hvorfor det? Kople er vel ingen konkurrent til Tesla, og Teslaer er vel gode biler til å teste ladere med.

Med fare for at jeg har misforstått noe; bilen som er avbildet ved Kople-laderen er vel en Polestar, ikke en Tesla?
#12
Audi Q6 e-tron og SQ6 e-tron / Sv: Audi Q6 e-tron (eMacan derivat)
tirsdag 06. juli 2021, klokken 20:22
Sitat fra: Finnøy (Arne Johan Larsen) på mandag 05. juli 2021, klokken 22:17
Sitat fra: Kamuflars på mandag 05. juli 2021, klokken 17:29
Q6 e-tron skal visstnok også bygges i Belgia. Virker kanskje litt rart at to såpass like modeller skal produseres side om side på samme fabrikk?

Etter det jeg har sett så skal Q6 basert på PPE plattform bygges i Ingolstadt i Bayern, mens kommende Q8 (også PPE) skal bygges i Belgia om noen år og erstatter da dagens e-Tron.

Ja, det har du rett i, det er jeg som surrer!
#13
Q6 e-tron skal visstnok også bygges i Belgia. Virker kanskje litt rart at to såpass like modeller skal produseres side om side på samme fabrikk?
#14
Sitat fra: DeepFu på mandag 05. juli 2021, klokken 08:45
Ja, for å spre det litt utover, og kanskje sette 4 ladere på Ulvsvåg og 2 på Drag ville jo være rene skjære galskapen..

Kanskje ikke, men det ville vært litt utypisk for Ionity.
#15
Sitat fra: RJK på søndag 04. juli 2021, klokken 15:15
Sitat fra: Kamuflars på søndag 04. juli 2021, klokken 10:24
Jeg synes Ulvsvåg er et litt pussig valg, ettersom denne stasjonen ikke blir et alternativ for de som tar fergen fra Drag.

Det er 12 minutters kjøretid en vei, fra avkjøringen til Drag og til Ulsvåg. I krysset der er det jo ingenting, mens Ulsvåg har allerede noen tilbud som kan gjøre stoppet langt mer trivelig.

Tipper Tesla mener de som trenger lading, gjerne tar omveien uten å klage (for mye). Og så er muligens andelen som skal til Bognes noe større, siden den og tar ferga til Lødingen i tillegg til Skarberget.

Mange av de som tar Drag-Kjøpsvik ferga gjør det nok nettopp for å slippe Ulvsvågskaret. Det er muligens tolv minutters uproblematisk kjøring på sommeren, men en av de mest ufortsigbare strekningene vinterstid, hvor veien rett som det er er sperret på grunn av berging av trailere. Jeg mente ikke at de skulle legge laderne i Drag-krysset, men f.eks. ved Shell på Innhavet.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA