Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Daniel_0007

#1
EQB / Sv: Oppgradert EQB
lørdag 13. april 2024, klokken 18:52
359 kg for 4 passasjerer og bagasje er latterlig lite og i tillegg skal ha 600k for den, ikke rart den ikke selger.
#2
Tesla Pickup / Sv: Samletråd: Cybertruck - dette vet vi så langt
tirsdag 09. april 2024, klokken 22:01
Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 09. april 2024, klokken 21:58https://electrek.co/2024/04/09/tesla-cybertruck-teardown-battery-pack-is-half-empty-confused/?fbclid=IwAR3VJypJnAAlqJhRbF3SZ-YuiCkh8Gs79cqAEpZHypQh4HtO74_HBiOxF0Y_aem_ASlAvlxSFZe70Jxtt3FtkudkM04Tnp5W3Afn9CcwZOAvavk0aWKUZhx7cn1mPNeeKGc


Merkelig å ha tomrom når de selger en dyr oppgradering som likevel ikke når den lovede rekkevidden?

Er det så merkelig? De sliter med produksjonen av 4680 cellene, de ønsker å lage flest mulig for laveste kostnader, største kostnaden er batteriet.
#3
Model Y / Sv: Nøkkelkortalternativ
tirsdag 09. april 2024, klokken 13:38
https://www.reddit.com/r/teslamotors/comments/o4wjo1/stepbystep_diy_fob_from_key_card_see_comments_for/

Man kan løse opp kortet slik at man kommer til chippen og antennen så evt putte det i en rfid chip case.
#4
Kjøpe elbil? / Sv: Beste tilbud/kampanjer?
tirsdag 09. april 2024, klokken 13:34
Peugeot kjører rentekampanje men ikke så mye å rope hurra for, tviler på bos selgerne får så mye mer kunder pga den. Personlig så syns jeg det bedre med en nedsatt pris enn lav rente i 3 år.

https://www.peugeot.no/buy/new-vehicles-offers/lion-days.html

#5
Fisker / Sv: Fisker muligens konkurs (igjen)
mandag 08. april 2024, klokken 18:46
Fisker har i det minste lagd noen biler i motsetning til Byton som ble hypet opp uten at eneste bil ble lagd og gikk konk men allikevel har de fortsatt eget forum her 🙄
#6
Model Y / Sv: Rengjøring og smøring av bremsekaliper
lørdag 06. april 2024, klokken 00:49
Sitat fra: TerjeFjern på fredag 05. april 2024, klokken 20:51Hei. Neste uke har jeg bestilt rengjøring og smøring av bremsekaliper, via Tesla-appen, til 1990 kr, der de skal ha 500 kr for å ta hjulene av og på.

Føles jo litt meningsløst at sommerhjulene ble satt på i dekkhotell tidligere denne uka. Nå må jeg dermed betale for to runder med dekk av og på i løpet av en uke.

Så spørsmålet er: Finnes det dekkhotell (Stavanger-regionen) som kan ta seg av bremseservice, slik at man i framtiden slipper å betale for en ekstra runde dekkskifte-betaling?

Vianor har bremsesevice og, ta å hør med dem.
#7
Elbilen i Samfunnet / Sv: Elbil vs fossilbil Norge anno 2023
fredag 05. april 2024, klokken 14:19
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 05. april 2024, klokken 10:43
Sitat fra: suverin på fredag 05. april 2024, klokken 08:20"Toyota Has A 'We Told You' Moment As Stock Climbs 32% Year To Date"
https://insideevs.com/news/714827/toyota-stock-rises-as-tesla-shares-drop/

Interessante betraktninger fra Insidenews. Har noen selskaper hoppet uti for dypt vann for tidlig? Er det et "I told you so moment"- fra Toyota som kommer?

Sitat fra: insidenewsBut many experts consider that the EV industry here in the U.S. is past its first- and second-wave early adopter phase. The next wave of EV buyers want affordable EVs priced under $30,000, and they don't want to worry about charging and range. That's exactly where Toyota's hybrids come into the picture.
...
Second, the price war should theoretically help Tesla weed out the competition. However, it would also help Toyota. When the automaker is ready to embrace electrification, it will have less competition to deal with. In the meantime, the aggressively low pricing has wreaked havoc on Toyota's mainline rivals, many of which jumped a bit too far into the deep end.
....
While carmakers rush to build affordable EVs to thwart Chinese automakers's potential attempt to penetrate the U.S. market with irresistibly cheap EVs, Toyota can just continue doing what it does best. That includes selling conventional hybrids, PHEVs, and gas-powered models while working behind the scenes to bring 10 new pure electric cars to the market by 2026.

Samtidig så virker det som at Toyota i Norge kun fokuserer på elbil om dagen. Men spørs om andre land tvinger gjennom samme avgiftsregime på biler som Norge for å nå Paris-avtalens krav. Du skal være ganske rik eller sta for å å kjøpe Toyota Landrover / RAV4 nå om dagen....i Norge enn så lenge. "Fra 697.100" for RAV4 Hybrid nå. Holy moly.

Toyota klamrer seg jo til faststoff-batteri-tankene, så får håpe de får gang på det før alle forbyr bensinmotorer. Landrover med 180 kWh faststoff-batteri på 200 kilo hadde jo vært kult.

Tipper det ikke er lenge til Toyota gjør som lexus i Norge og kun har elbiler her, problemet er at de har bare en model og elbil satsningen fra toyota sentralt er ikke akkurat noe å skryte av så Toyota norge kan få et problem innen et år eller to.
#8
Sitat fra: vinterdekk på fredag 05. april 2024, klokken 07:18
Sitat fra: Moggen på torsdag 04. april 2024, klokken 10:39Har Enyaq på 3e året nå, meget fornøyd.
Enyaq er solid, men kjedelig og veldig "old school" på godt og ont.
Feks får min 2021 ikke noen oppdateringer lengere.
Du bør definitivt se på MY!

MEB bilene eldes litt fort. Blir forbedret i ett par år gjennom programvare og så kommer forbedret programvare i facelift. Man må kjøpe ny bil for å få programvareoppdateringen i facelift.

Jeg har fått to tre oppdateringer men kjører samme versjon som bilen ble levert med. Appen har blitt mer responsiv. Det skal komme en oppdatering senere OTA, men der tipper jeg vi får se noen feilrettinger og optimaliseringer. Bilen min er fra 23 men føles som en bil fra 21 men uten problemene som de første bilene hadde.

Tesla leverer siste versjon av programvare til tidligere årsmodeller. Det kan bety noe om man skal ha bilen lenge.

MEB bilene støtter i alle fall PnC (Plug & Charge) og V2H* som er ganske framtidsrettet.

* https://thedriven.io/2023/12/11/vw-rolls-out-bi-directional-v2h-charging-to-turn-its-evs-into-batteries-on-wheels/

Legg og til at det virker som meb bilenes batteri degraderes fort, batterylife sin id3 mistet vel nesten 10% kapasitet på 3 år, nylig hadde tesla bjørn en cupra born hvor det virket som batteriet manglet 8kwt kapasitet
#9
Kjøpe elbil? / Sv: Valg av familie el-bil til lavest mulig pris
tirsdag 02. april 2024, klokken 18:45
Sitat fra: Elbil er bedre enn sex på tirsdag 02. april 2024, klokken 18:40
Sitat fra: RJK på tirsdag 02. april 2024, klokken 15:11
Sitat fra: Borger_ på tirsdag 02. april 2024, klokken 13:38Tok en liten runde på FINN og ser at man får Y til under 450K, men flere andre biler til rundt 400 også, deriblant id4/5, Enyaq og e-tron q4. De eneste absolutt-kravene mine er minimum 500l bagasjerom bak + mulighet for takboks (og selvsagt nyttelast nivå slik at man kan ha med litt greier også). Og at den ikke er utover gjengs dyr å eie (servicekostnader, har feks. hørt at Hundai har sinnsyk dyr service kontra feks. Tesla).

Innspill til overnevnte bilmerker, evt. andre modeller dere anbefaler å se nærmere på?
Angående priser på Service på Hyundai/KIA, så virker det på meg som Hyundai-eier, at alle de som klager på prisene, bruker BOS (Bertil O. Steen).

Sammenlignet med de priser jeg hører de betaler der, så skjønner jeg at de klager. Derimot har prisene vært behagelig lave (2500 og 3500 annenhver gang pga filterbytte og bremsdeservice) hos Mobile som jeg bruker.

Nå må det og sies at servicer har tidligere (og på min er ennå) har vært årlig og 15/16 K km, men er for nyere modeller endret til hvert andre år og/eller 30 K km (det som kommer først).

Tesla har ikke årlig eller annethvert år service, og tillater deg å utføre dette selv, og likevel får opprettholdt garanti. Men det er fremdeles servicepunkter som må/bør følges, og mangel på dette kan påvirke garantien.

Er man ikke kyndig nok eller har plass og utstyr til å fikse dette selv, så kan man selvsagt gjøre dette enten hos Tesla, eller andre verksteder.

Kjenner ikke til serviceprisene til Tesla, men hører ut som de ikke er de som skal tjene seg rikest på servicen eller delene, selv om de som alle andre verksteder i Norge, sjeldent reparerer deler som er feil ved, men heller bytter de ut. Noe som i visse tilfeller kan bli skrekkelig dyrt om det ikke går på garanti eller reklamasjonsretten.
Nåh... Hadde du hatt en Hyundai fom 2020 med væskekjølt batteri så kunne du lagt på 9.000-10.000 spenn hvert 4. år/60.000 km, + 3.500 spenn hvert 3. år til e-callbatteri. Dette kommer selvsagt i tillegg til øvrige servicekostnader.
Jeg snakket med en i BOS-konsernet om det dårlige salget av elbiler fra BOS før påske, og virkningen på de ansatte rundt dette. De selger jo fanken meg ingenting om dagen, og tjener kun (gode) penger kun på verkstedene sine, og i administrasjonen går alle og skuler på hverandre og 'kriger' for å ikke bli sagt opp.
Det er nok en del av det samme hos andre leverandører.

Nja tesla, vag og Toyota er vel nesten eneste som selger om dagen.

#10
Kjøpe elbil? / Sv: Valg av familie el-bil til lavest mulig pris
tirsdag 02. april 2024, klokken 16:27
Hehe ja Bertel o Steen selger jo nesten ingen nye biler om dagen så da må ta inn pengene fra annet sted  ;D
#11
Kjøpe elbil? / Sv: Valg av familie el-bil til lavest mulig pris
tirsdag 02. april 2024, klokken 16:02
Sitat fra: RJK på tirsdag 02. april 2024, klokken 15:11
Sitat fra: Borger_ på tirsdag 02. april 2024, klokken 13:38Tok en liten runde på FINN og ser at man får Y til under 450K, men flere andre biler til rundt 400 også, deriblant id4/5, Enyaq og e-tron q4. De eneste absolutt-kravene mine er minimum 500l bagasjerom bak + mulighet for takboks (og selvsagt nyttelast nivå slik at man kan ha med litt greier også). Og at den ikke er utover gjengs dyr å eie (servicekostnader, har feks. hørt at Hundai har sinnsyk dyr service kontra feks. Tesla).

Innspill til overnevnte bilmerker, evt. andre modeller dere anbefaler å se nærmere på?
Angående priser på Service på Hyundai/KIA, så virker det på meg som Hyundai-eier, at alle de som klager på prisene, bruker BOS (Bertil O. Steen).

Sammenlignet med de priser jeg hører de betaler der, så skjønner jeg at de klager. Derimot har prisene vært behagelig lave (2500 og 3500 annenhver gang pga filterbytte og bremsdeservice) hos Mobile som jeg bruker.

Nå må det og sies at servicer har tidligere (og på min er ennå) har vært årlig og 15/16 K km, men er for nyere modeller endret til hvert andre år og/eller 30 K km (det som kommer først).

Tesla har ikke årlig eller annethvert år service, og tillater deg å utføre dette selv, og likevel får opprettholdt garanti. Men det er fremdeles servicepunkter som må/bør følges, og mangel på dette kan påvirke garantien.

Er man ikke kyndig nok eller har plass og utstyr til å fikse dette selv, så kan man selvsagt gjøre dette enten hos Tesla, eller andre verksteder.

Kjenner ikke til serviceprisene til Tesla, men hører ut som de ikke er de som skal tjene seg rikest på servicen eller delene, selv om de som alle andre verksteder i Norge, sjeldent reparerer deler som er feil ved, men heller bytter de ut. Noe som i visse tilfeller kan bli skrekkelig dyrt om det ikke går på garanti eller reklamasjonsretten.

Tviler på bertel o steen driver service på huyndai siden de ikke har det merket men kia ja, har forstått at største prisen på huyndai er kjølevæsken, kanskje du ikke har kommet di enda, er vel rundt 50 000 km at den må byttes men de endra vel det for årets biler at man ikke trenger å bytte den.
#12
Model 3 / Sv: Utskifting av kupéfiltre - momentnøkkel?
tirsdag 02. april 2024, klokken 09:38
Man kan og vurdere å bytte skruen til en såkalt thumb screw hvor man kan bruke fingra for å skru igjen så slipper man å skru den for hardt samt at det blir lettere neste gang man skal bytte.

https://www.ebay.com/itm/294266916107?siteid=0&customid=&toolid=10001&mpt=7847780
#13
Kjørte hjemover på søndagen, fra hafjell til oslo var det ganske fullt på alle tesla ladere, hjalp heller ikke at noen biler tok to plasser  ::)
#14
Fisker / Sv: Fisker muligens konkurs (igjen)
søndag 31. mars 2024, klokken 21:15
Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 31. mars 2024, klokken 16:29
Sitat fra: daktari på fredag 29. mars 2024, klokken 16:08Det er jo noen firma som kunne trenge ferdige elbiler. Spørsmålet er jo om det er billigere å utvikle på egen plattform eller kjøpe Fisker og rebrande dem? Eks. Toyota (?), Mazda, Ford (?), Mitsubishi, GM (?) mangler vel plattformer. Stellantis har Stla, VAG har MEB og mer, BMW CLAR og NK etc. Kia/Hyundai har GMP.
Daktari tror du er inne på noe vesentlig nå. Tipper det sitter mange bilprodusenter å regner på dette as we speak

Men eier fisker noen plattform da eller er det magna steyr som er eier?

SitatFisker plans on utilising Magna's electric vehicle platform, and will be giving Magna a stake of up to 6% of Fisker equity

Slik jeg ser det hvis man kjøper opp fisker så må man avtale med magna om å bygge bilene med mindre man arver en avtale som strekker seg over noen år men tipper er noen begrensninger i den avtalen.
#15
Sitat fra: Rosstopher på tirsdag 26. mars 2024, klokken 21:36
Sitat fra: BubbaJoFet på tirsdag 26. mars 2024, klokken 20:07
Sitat fra: Otkristo på tirsdag 26. mars 2024, klokken 14:27Ingen fordel av batteribytte hvis du skal til (sør) Europa i sommer..
Iflg NIO er det heller ikke økonomi til å fortsette utbyggingen de neste årene..
Synd, men artig konsept så lenge det varte

Hahahaha, ja NIO legger ned i morgen.
So long and thanks for all the fish.

Er du så misunnelig at det irriterer deg så mye at du bruker tid på dette?
Hadde du i det minste henvist til en kilde...

Her er status pt for Norge;

https://m.eu.nio.com/module_10007/content?is_nav_show=false&id=72N0y78OSXz3oF9D&lang=nb&region=NO&type=article

Morsomt forsøk på hersketeknikk. Hva med å svare på påstandene i stedet? Altså at det er dårlig med stasjoner sør i Europa og at Nio ikke har økonomi til å fortsette utbyggingen sør i Europa.

Men hvorfor skal nio bygge batteri stasjoner i markeder de ikke selger biler i?
Såvidt jeg husker så tok det ganske lang tid før tesla fikk ladestasjoner i sør Europa.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA