Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - GreenEyez

Sider: [1] 2
1
Kjøretips / Sv: Lading i Danmark
« på: tirsdag 11. september 2018, klokken 08:16 »
e.on Danmark sitt ladekort koster 99 DKR i halvåret. Spørs om det er verdt å ha det hvis man ikke skal ned dit  jevnlig… På Sjælland fungerte det fint med easypark-appen.

Her er link til sidene til e.on https://www.eon.dk/privat/strom-til-din-elbil/oplad-pa-farten/city.html

2
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Fortum Nordby McDonalds - bruk av norsk ladebrikke. Status?
« på: søndag 09. september 2018, klokken 16:53 »
Jeg hadde nettopp kommet og kjørte inn og satte på laderen. Han kom like bak meg.

Han ga seg da jeg sa at han ikke får hurtiglada med to dc-ladere samtidig.

Hadde han insistert mere, ville neste frase fra meg vært det du foreslår :p


Sent from my iPhone using Tapatalk

3
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Fortum Nordby McDonalds - bruk av norsk ladebrikke. Status?
« på: søndag 09. september 2018, klokken 12:53 »
Det er fortsatt gratis AC 43 kW på huritgladeren til Vattenfall. Var der igår. Men det var mye mennesker der. Var rift om el-billadeplassene.

Med en gang jeg satte igang ladinga mi, var det en som kom bort ig insisterte på at jeg skulle flytte bilen min til en av de hvite Mennekes-laderne med 7 kW effekt for at han kunne bruke DC-lading på sin bmw.

Skjønte ikke hvorfor han mente å ha forrang foran meg. På tilbakeveien stoppet han på samme bensinstasjon som meg, og jeg hadde lyst til å gå bort og spørre hva han egentlig mente. Men min bedre halvdel lot meg ikke gjøre det.


Sent from my iPhone using Tapatalk

4
Kjøretips / Sv: Fakturert bompenger selv om jeg har Autopass
« på: søndag 09. september 2018, klokken 11:25 »
Jeg fikk el-bil i mai i år (2018). Jeg omregistrerte AutoPAss-brikken min fra Fjellinjen fra bensinbilen til el-bilen. Begynte da å bli trukket for bompasseringer via mitt VISA-kort hver gang jeg passerte og skjønte ingenting av dette.

Jeg hadde en AutoBizz-brikke (dansk for AutoPass) for Helsingborg-Helsingør-fergen som også var registrert på gamle bensinbilen (den er koblet opp mot betalingskort og trekker fortløpende for hver passering, her er det ikke fakturering i etterkant).

AutoPass/Bizz-ordningen fungerer tydeligvis slik at så lenge jeg ikke hadde sagt ifra til AutoBizz også at jeg hadde skaffet meg elbil, så begynte de å belaste for passeringene. Dette selv om AutoBizz-brikken ikke lå i el-bilen, men hjemme. Og også selv om AutoBizz-brikken var registrert på bensinbilen, som sto i garasjen hele tiden. Jeg forstår fortsatt ikke hvordan dette er mulig.

Klagde først til Fjellinjen. De sa at de ikke har noe med dette å gjøre og at jeg må kontakte AutoBizz.

Kontaktet AutoBizz i Danmark og klagde på dette. Opplyste dem at el-biler passerer gratis i Norge. De opplyste at jeg hadde brutt deres vilkår ved at jeg ikke hadde registrert eierskifte på brikken deres. Etter at de sjekket det opp (antakeligvis med Fjellinjen) kunne de tilbakeføre pengene mot at jeg ved "tro og love erklærede" at jeg ikke var eier av bensinbilen (noe jeg aldri var). Og at de ikke var pliktig til å tilbakeføre pengene, men at de ville gjøre et unntak i dette tilfellet og at jeg ikke kunne regne med slik etterkommelse i fremtiden.

En pussig opplevelse.  ??? Og rart at Fjellinjen ikke ville vedkjenne seg noen tilknytning til dette.

Etter at jeg endret til nytt reg.nr. på AutoBizz-brikken, ga det seg.


5
Kjøretips / Sv: Zoe: Oslo-København = helvetestur!
« på: lørdag 08. september 2018, klokken 12:06 »
@Burger: Du gikk vitenskapelig til verks. Jeg gjorde det forarbeidet og de forberedelsene jeg kunne, og overlot resten til learn-by-doing.

Du skriver ikke hvor du kjørte hen…kjørte du fra Stjørdal til Køben?

Det er en annen øvelse å kjøre elbil på langtur i utlandet.

6
Ladeplasser og ladekabler / Sv: E.on ladekort Sverige
« på: tirsdag 21. august 2018, klokken 23:20 »
Da kom ladekortet i posten idag. Men aldri i livet om jeg kjører 600 km i strekk igjen med en bil uten hurtiglading! Så tror ikke jeg får bruk for kortet.


Sent from my iPhone using Tapatalk

7
Elbilen i Samfunnet / Sv: Nye plasser på Alna senter
« på: tirsdag 21. august 2018, klokken 11:56 »
Jeg ble usikker nå, har hatt el-bil i 3 måneder... Jeg burde vel ha skrevet «nye (for meg)» som trådstarteren


Sent from my iPhone using Tapatalk

8
Elbilen i Samfunnet / Sv: Nye plasser på Alna senter
« på: mandag 20. august 2018, klokken 22:40 »
Det har kommet 6 nye ladeplasser på Alna Senter.

Plassering: Når man kjører inn fra McDonaldssiden, forbi oppkjøringen til Biltema, til høyre, forbi vareleveringen til Skeidar, så er de skiltet til venstre rett før innkjøringene til 2. etasjersp-huset.

Det er alltid spennende med type 2-ladestasjoner om de er IT- eller TN-nett. Kobla til min Zoe, og den begynte å lade. Så da er det vel TN-nett. Om det er 220 V eller 400 V, 1- eller 3-fase, 3,6, 7 eller 11 kW er uvisst.

Det er i hvert fall ikke 22 kW, for den skulle bruke 4,5 time på å lade fullt fra 69 %.

9
Zoe / Sv: Lading av ZOE for Dummies -en nybegynner guide.
« på: søndag 19. august 2018, klokken 00:20 »
Når er det du har behov for det?

Edit: Dette var et seriøst spørsmål, om noen skulle betvile det. Vi har kjørt ca. 55.000 km med Zoe (både R240 og R90/400), og hittil ikke hatt slikt behov, derfor er jeg interessert i å vite hva slags kjøre-/lademønster som gjør at man lade med lav hastighet på Type2.

Har behov for det hver gang jeg skal parkere på en kommunal ladeplass i Oslo. Og hadde Zoe kunne bruke de kommunale ladeplassene i hovedstaden, hadde jeg nærmest ikke trengt ladestasjon hjemme, da jeg bor rett i nærheten av en p-plass med flere slike ladeplasser. De er 3,6 kW 220 V IT-nett, og det lyser rødt i ladeporten og displayet når man plugger i kabelen.

Hvor har du brukt Zoe'en din i og med at du ikke har hatt dette behovet iløpet av 55' km?

10
Zoe / Sv: Lading av ZOE for Dummies -en nybegynner guide.
« på: søndag 19. august 2018, klokken 00:14 »
En ting som ikke fremgår helt klart for meg er at zoe ikke kan lades på alle stasjoner som har type2 mode 3. For det
stemmer vel at strømutfordringen ikke bare er på shuko-kontaktene?

@Lars C. Krogenæs: Dette tror jeg du kan skrive om i det innlegget du har reservert på toppen, dette er viktig å vite. For de kommunale laderne i Oslo er mode 3 (ladestolper) med type 2 kontakter (mennekes), men de er 220 V IT-nett. Det fremstår ulogisk at disse ikke skal fungere på Zoe, for de som ikke kjenner til det tekniske. Og de er heller ikke merket med hvilken effekt de gir.

I og med at IT-nett er vanlig i Norge, mens TN er vanlig i Sverige, betyr det at man kan lade fra vanlige Schuko-stikkontakter når man er i Sverige? Kan jeg da låne en ladekabel med en ladekladd fra en annen random el-bil og plugge den inn i Nordby-senterets vanlige stikkontakter? Disse skal, etter det jeg skjønner, være 220 V TN-nett?

Dette er viktig for dummies. Håper du har svar på dette.

11
Ladeplasser og ladekabler / Sv: Vær forberedt på Sverigeturen
« på: lørdag 18. august 2018, klokken 20:24 »
I sommer prøvde jeg å lade på Nordbysenteret. Jeg brukte kanskje halvannen time på plunder for å komme i gang med hurtiglading.

Det var mye knot med apper og kontoer, forlatte biler som opptok hurtigladere, og hurtiglader som ikke kommer overens med bilen så man må prøve neste, og lader som blei restarta av operatøren. Konto som du ikke får oppretta med norsk addresse osv.

Vattenfall hadde 2 apper som heter inCharge. En av dem hvor jeg ikke klarte å finne ladestasjonen, og en annen hvor jeg fant ladestasjonen. Etterhvert fant jeg fram til en app som jeg trur er den rette. Jeg gikk noen runder hvor jeg måtte trykke inn detaljer om betalingskort osv. Appen hengte seg etterhvert.

På Charge & Drive kom det stadig ubegrunna melding om at vi ikke var autoriserte til å lade. Det var forvirrende, da vi har lada hos dem i flere år. Løsningen var å legge inn detaljer om kredittkort i appen. Deretter måtte man knytte hver ladebrikke til et betalingskort. Man fikk ikke lengre lov å lade med ettersendt faktura som før.
Her også hengte appen seg, hvis man gjorde ting i feil rekkefølge og ikke plugga kabelen i bilen på forhånd.

Fra Clever kan man bestille ladekort i god tid i forveien.

Enig, vær forberedt. Bestill ladekort fra Clever (hvis du skal andre steder i Sverige enn Nordby-senteret) og e.On, last ned InCharge-appen og legg inn betalingskort, legg inn betalingskort i Charge&Drive-appen og gjør deg kjent med hvordan å koble opp betalingskortet mot ladebrikkene inne i appen.

Mye knot!

12
Zoe / Sv: Hvordan reagerer Zoe når en prøver å lade på IT nett?
« på: lørdag 18. august 2018, klokken 20:11 »
Prøvde å koble til IT-nett en gang, da lyste det rødt på ladekladden og i lyset inne i ladeluken. På dashboardet fikk jeg feilmeldingen "Check connections".

Gammel tråd, men det er også dette som skjer når man kobler til de kommunale ladestolpene i hovedstaden, selv om de har type2-kontakt. Det er egentlig ganske forvirrende at pluggen går inn, men at bilen ikke lader.


Sent from my iPhone using Tapatalk

13


I appen til Charge and Drive kan man legge inn ett eller flere kredittkort. Deretter må man knytte ett kredittkort til hver enkelt fysisk eller virtuell ladebrikke.



Det siste du skriver over står ikke på hjemmesidene til Fortum. Og vitterlig kan man velge om hver ladebrikke skal knyttes betalingskort eller ikke. Genial funksjon, men dumt at det er så dårlig informasjon om dette.

Takk for info!


Sent from my iPhone using Tapatalk

14
Ladeplasser og ladekabler / Fortum Nordby McDonalds - bruk av norsk ladebrikke. Status?
« på: onsdag 15. august 2018, klokken 23:11 »
Jeg var på tur til København med min Zoe (https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=40814.0

Var innom Nordby og måtte lade, fikk feilmelding hos Fortum, laderen ville ikke igang, feilmeldingen sa at jeg ikke kunne bruke appen i utlandet. På hurtigladestasjonen sto at man måtte laste ned den svenske Fortum-appen, men den er ikke tilgjengelig i norsk App Store.

Googla litt nå og fant denne: https://www.facebook.com/Fortum.Charge.Drive/photos/a.289778951178691.1073741833.289711371185449/740797792743469/?type=3&theater hvor Fortum hevder at det må bare er å bruke ladeplassen på Nordby.

Men her https://www.fortum.no/privat/lade-elbil/ladebrikke-elbil-rfid/registrere-ladebrikke-fra-elbilforeningen fremgår det at det slettes ikke er så rett frem. Rart at det ikke står noe om det på selve ladestasjonen heller, antar at det er en del nordmenn som lader der.

Man må legge inn betalingskort for at det skal funke. Får se hvordan det går neste gang jeg prøver meg der.

Inntil videre er det gratis AC-lading på hurtigladeren til Vattenfall.

15
Kjøretips / Sv: Zoe: Oslo-København = helvetestur!
« på: onsdag 15. august 2018, klokken 00:33 »
Merkelig at dere ikke fant Clever sin ladestasjonen på Shell Helsingør, der har jeg ladet et par ganger.  Den er på baksiden av stasjonen, der man kjører inn til vaskehallen.

Hvis du bruker operatørenes egne apps/ladekart så får du ofte bedre informasjon enn i 3.parts apps eller bilens navigasjon. F.eks bilder, hvor mange ladepunkter, om de er opptatt/defekt etc.

Med ZOE (med 22KW ladehastighet) ville jeg nok ha foretrukket de ladestasjonene der det er egne type2 stolper i stedet for der det er integrert i hurtigladeren. Clever har for eksempel 4 type2 stolper i Humlebæk, noen få km syd  for Helsingør langs Strandveien mot København.

Lykke til på hjemturen,  jeg tror det vil bli mindre stress for dere hvis dere satser på flere kortere ladestopp i stedet for å forsøke å kjøre lengst mulig pr lading.

mvh
Hugo

Takk for lykkeønskninger, vi har kommet oss hjem etter mye omog men og herk og fanteri.

På vei til Helsingør skulle vi fylle på luft, kjørte da innom Shell. Og det stemmer som du sier at ladestasjonen er på baksiden. Da vi ankom Helsingør på turen ned lynet og høljet det ned, sikten var dårlig, så ladestasjonen så jeg ikke da. Den er ikke belyst heller, så det var ikke rart at jeg ikke fant den. Men jeg syns det er rart at betjeningen ikke har kjennskap til om de har en ladestasjon på stasjonen sin.

Klarer ikke stole på ladestolper på gjennomreise. Sikter du deg inn på de, risikerer du at de har levere hastighet. Lader du på en hurtiglader, så vet du at du får 22 kW.

Vet ikke om det ville ha hjulpet med flere ladestopp enn tyning av rekkevidde...skal skrive et innlegg om konklusjoner og lærdommer, skal forsøke å skrive noen om det.

Sider: [1] 2