Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - jorgror

#1
Model 3 / Sv: Servicepriser Model 3 - 2. års service
søndag 31. oktober 2021, klokken 10:51
Sitat fra: ViktorS på søndag 31. oktober 2021, klokken 09:34
Sitat fra: OlaM på søndag 31. oktober 2021, klokken 09:22
Sitat fra: ViktorS på søndag 31. oktober 2021, klokken 09:18
Når man kjøper ny Tesla M3, hvilke "servicer" er det man MÅ gjøre hos Tesla? Og hva gjøres da, og hvor ofte ? Hva kan man gjøre på lokalt verksted?

Prøver å beregne litt planlagte kostnader og sånt.  Bor i Hammerfest og må til Tromsø for nærmeste Tesla-sjappe.

Ingen, bare garantireparasjoner.

https://www.tesla.com/no_NO/support/car-maintenance

Legg inn to Tromsø-turer i budsjettet for garanti-fikser og så blir det bonus hvis bilen er perfekt.

Takk for svar. Ja, ser jo for meg at det kan bli en Tromsø-tur ett par ganger, det gjør dog ingenting.

Rotasjon av dekk, altså bytte framme/bak?
Disse filtrene, kan byttes selv eller vanlig verksted ja? Samme med bremsevæske-sjekk?

Rotasjon av dekk er en litt amerikansk ting. Vi roterer når vi bytter mellom sommer og vinterdekk.

Kupefilteret kan byttes selv. Det er litt trangt å komme til, men fult mulig å gjøre selv. Her er Tesla sine instruksjoner: https://www.tesla.com/no_NO/support/do-it-yourself-model-3#replace-air-filter

Har du utstyr/kompetanse til å sjekke bremseveske så kan du gjøre også dette selv. Hvis ikke så kan hvilket som helst verksted hjelpe deg med det.
#2
Sitat fra: GreenEyez på onsdag 17. februar 2021, klokken 13:02
Står under «Kjøpt». Og når jeg ligger meg inn på pc'n så står det Fullstendig Selvkjørende Egenskaper. Så regner med at også jeg kan senke skuldrene (om jeg hadde vært i Norge fortsatt).

Ble sms-oppgraderingen fra EAP til FSD gjennomført globalt (i mitt tilfelle: i Danmark) også?

Er svaret ja, så kan jeg sikkert senke skuldrene.
Så lenge det står Fullverdig Selvkjørende Egenskaper og bilen har feil hardware (HW2.5) så bør det være enkelt å få oppgradert. Om du har blitt oppgradert til FSD pga goodwill eller kjøpt oppgraderingen gjennom appen bør ikke ha noe å si. Bilen ligger inne i systemet til Tesla med et tilvalg som krever oppgradering av Hardware, og derfor skal du få det.
#3
Sitat fra: Counterpointer på tirsdag 16. februar 2021, klokken 12:02
Sitat fra: jorgror på tirsdag 16. februar 2021, klokken 09:44
DeliveryNO@tesla.com
Har veldig dårlig erfaring med mail til Tesla.

Av en ganske stor mengde er flertallet ikke besvart, av de som besvares er flertallet at det skal et annet sted. Nesten like mange svarer på noe som ikke blir spurt om.

Har f.eks gjentatte ganger etterspurt skvettlapper som skulle sendes ut.
Der har jeg ikke fått svar på mail noen gang. Tok opp dette på K100 når jeg var der og fikk garantert riktig adresse...... Du blir antagelig ikke overrasket når jeg ikke har fått svar på den heller

Mye er bra med Tesla men svar på henvendelser og lik behandling av like tilfeller er hit and miss.
Den mailen jeg oppga her ble brukt av Tesla for å kontakte meg å be om bevis på at jeg hadde blitt lovet oppgradering. Derfor antar jeg at dette er en god plass å ta kontakt, da de har kjennskap til saken og har mulighet til å gjøre endringer på konfigurasjon.
#4
Jeg har også fått oppgradering. Hvis du har kontaktet verkstedet, men fått svar at de ikke kjenner til det, kan det være at bilen din ikke er blitt riktig registrert med FSD. Sjekk Tesla-kontoen din og på detaljer om bilen skal det stå: Fullverdige selvkjørende egenskaper

Hvis ikke må du først få fikset dette. Jeg tror den beste plassen å henvende seg er DeliveryNO@tesla.com
Legg med skjermbilde av SMS eller annen dokumentasjon du har fått på at du skal bli oppgradert til FSD.

Når dette er i orden skal det nok gå helt fint å bestille oppgradering til HW3 på verksted via appen.
#5
Hvis dette var en konseptbil (type Roadster) så er jeg enig i at det er mye som kan skje før bilen er i produksjon. Men denne bilen skal levers dette kvartalet, så kan ikke tro annet enn at de nå produserer biler med Yoke.
#6
For at dette rattet skal funke må det være helt mulig å kjøre bilen uten å måtte rotere rattet mer enn  +/-90° slik at man aldri slipper taket.

Jeg tenker det er to måter de kan oppnå det på.

Progressivt utslag hvor hjulene endrer vinkel mer aggressivt hvor lengre vekk man kommer fra senter. Her må man ha en mer avansert servostyring som kompenserer litt for høyere motstand på slutten.

Den andre løsningen er adaptiv styring hvor forholdet mellom ratt og hjulvinkel er avhengig av bilens fart. Ved lav fart er utslaget mye større enn ved motorveifart. Denne vet jeg ikke hvordan de skal få til å føles naturlig, så kanskje ikke så veldig realistisk.

Ellers har jeg litt troen på at dette kan bli bra. Tesla Model 3 har endret måten jeg kjører bil på med tanke regenerering og one pedal driving. Jeg er sikker på at en ny måte å tenke ratt og rattutslag kan gi enda enklere og bedre kjørekomfort. Men det vil nok på samme måte som one pedal driving kreve litt tilvenning.
#7
Audi e-tron / Sv: Audi e tron kort
mandag 25. januar 2021, klokken 22:17
Sitat fra: eisa01 på mandag 25. januar 2021, klokken 21:27
Sendte en epost om moms og fikk svar. Månedsavgift har tysk moms fordi den leveres fra Tyskland, det er da feil?

Amazon leverer for eksempel ebøker fra Luxembourg eller noe, men de betaler da inn norsk moms fordi jeg som kunde befinner meg i Norge.

SitatVi betaler moms til både Tyskland, og Norge. Hva slags moms som ilegges en betaling kommer helt an på hva man betaler for. For selve ladeøktene, så betaler man norsk moms, ettersom disse finner sted på norsk jord. Når det kommer til selve støttetjenestene, som for eksempel månedsavgift, utsteding av erstatningskort vil dette ilegges tysk moms. Dette kommer av faktum at vårt hovedkontor befinner seg i Tyskland, og jobben med disse tjenestene finner sted der.
Dere må rapportere de til Økokrim også
#8
Model 3 / Sv: Varmluft i fotbrønn på sjåførsetet
tirsdag 19. januar 2021, klokken 16:34
Bjørn Nyland har satt litt fokus på dette problemet igjen:
https://www.youtube.com/watch?v=M0XDYE5Q7pM

Jeg kan også bekrefte at dette er et problem i min bil på kalde dager.
#9
Jeg har veldig god tro på at Tesla med dagens hardware kan legge inn funksjonalitet som oppfatter og måler friksjon til underlaget. Dette er egentlig allerede inkludert i anti-skrens. Ved å automatisk legge litt friksjon på bremsene og så måle rotasjon så kan dette lett måles kjappere og mer nøyaktig enn hva et menneske gjør på samme måte.

Denne funksjonaliteten kan ytterlig fobedres ved at biler kan rapportere til hverandre at de har opplevd lav friksjon på gitte veistrekk og autopilot kan så ta hensyn til dette.

Alt dette er kun en programmeringsjobb etter hvordan jeg ser det. Når og om det eventuelt kommer er dog et annet spørsmål.
#10
Tesla SW og AP / Sv: FSD – vår tids største bløff?
torsdag 10. desember 2020, klokken 08:54
Sitat fra: Counterpointer på torsdag 10. desember 2020, klokken 08:52
Sitat fra: Handyman på onsdag 09. desember 2020, klokken 00:18
Sitat fra: Counterpointer på onsdag 09. desember 2020, klokken 00:02
Sitat fra: Handyman på tirsdag 08. desember 2020, klokken 23:04
Sitat fra: jorgror på tirsdag 08. desember 2020, klokken 08:54
Sitat fra: hemi på mandag 07. desember 2020, klokken 21:59
Sitat fra: Stig-Arne på mandag 07. desember 2020, klokken 21:03
Sitat fra: hemi på lørdag 05. desember 2020, klokken 17:22
Fler med EAP har fått HW 3.0 upgrades, det var noe skriv/info de brukte, så fikk godkjent var det jeg hørte , så der har du muligheter.
Jaha.. Den var ny for meg iallefall. Sikker på at ikke de også har kjøpt FSD pakken i etterkant.?
100% sikker, dette har vært en snakkis blandt venner da fler tok ut identsil speca TM3P innnefor kort tid av hverandre, noen i slutten av feb, noen begynnelsen av mars. Skal linke han og se om han kan gi mer info
Hvis de bestilte Model 3 med EAP og fikk levert i mars 2019, så ble de oppgradert til FSD pga en pris-justering som skjedde rett rundt levering. Dermed får de både oppgradering til HW3 og FSD software når den blir tilgjengelig.
Jeg bestilte EAP og fikk bil 15. mars. Jeg ble oppgradert til FSD, og har fått HW3. Vet om mange i samme situasjon.
Etter det Tesla sa, så skal det gjelde alle som hadde EAP og fikk bilen i mars og senere.
Jeg har EAP bil (mars -19) og ble lovt oppgradering til FSD tidlig men har ikke fått det.

Noen som har link til konkret info. Er lite opptatt av autopilot, men mulig det kunne vært bedre med HW3 som jeg ikke har.
1. mars kl. 13:56 fikk jeg følgende SMS fra 59446433 (samme nummer som ble benyttet for info om leveringen:
Vi har oppgradert din Model 3 med Full Self driving Capability. Dette inkluderer funskjonene; Naviger på Autopilot, Autoparkering, Automatisk filskifte, Autopark og Summon. Oppgraderingen har ingen ekstra kostnad.   For å ikke lenger motta SMS, svar STOPP.
Jeg bestilte oppgradering i appen straks jeg hørte om at de hadde startet i Norge. Fikk time med en gang.
Takk. Jeg tror jeg må ta kontakt selv og få en tilbakemelding fra Tesla. Litt usikker på om appen er beste måten å ta kontakt, men men kundeservice på telefon er veldig varierende. Snakke med en selger er muligens bedre?
Jeg ville lagt inn en timebestilling i appen på oppgradering til HW3.0. Hvis de sier at du ikke kvalifiserer til gratis oppgradering kan du fremvise SMS.
#11
Tesla SW og AP / Sv: FSD – vår tids største bløff?
tirsdag 08. desember 2020, klokken 10:29
Sitat fra: jokke på tirsdag 08. desember 2020, klokken 10:24
Dere som har FSD, får dere software oppdateringer tidligere enn de uten FSD?
Nei
#12
Tesla SW og AP / Sv: FSD – vår tids største bløff?
tirsdag 08. desember 2020, klokken 08:54
Sitat fra: hemi på mandag 07. desember 2020, klokken 21:59
Sitat fra: Stig-Arne på mandag 07. desember 2020, klokken 21:03
Sitat fra: hemi på lørdag 05. desember 2020, klokken 17:22
Fler med EAP har fått HW 3.0 upgrades, det var noe skriv/info de brukte, så fikk godkjent var det jeg hørte , så der har du muligheter.
Jaha.. Den var ny for meg iallefall. Sikker på at ikke de også har kjøpt FSD pakken i etterkant.?
100% sikker, dette har vært en snakkis blandt venner da fler tok ut identsil speca TM3P innnefor kort tid av hverandre, noen i slutten av feb, noen begynnelsen av mars. Skal linke han og se om han kan gi mer info
Hvis de bestilte Model 3 med EAP og fikk levert i mars 2019, så ble de oppgradert til FSD pga en pris-justering som skjedde rett rundt levering. Dermed får de både oppgradering til HW3 og FSD software når den blir tilgjengelig.
#13
Model 3 / Sv: TM3 LR - Rekkevidde vinter
mandag 07. desember 2020, klokken 22:37
Du vi få bil med varmepumpe og varmegjenvinning fra motor/batteri, så din blir vil være bedre i kaldt vær enn tidligere Model 3. Få har erfaring med denne, men kort oppsummert vil du få bedre rekkevidde og større effekt av forvarming, da batteriet vil fungere som et varmelager som ventilasjonsanlegget kan benytte til å varme kupeen.

Det vil uansett være noe høyere forbruk grunnen høyere luftmotstand, mer effekt til varme og ofte våt veibane på vinteren. Du bør nok beregne rundt 20% rekkeviddetap ift 20 grader og tørr vei.
#14
Tesla SW og AP / Sv: FSD – vår tids største bløff?
fredag 04. desember 2020, klokken 15:43
Sitat fra: JorEl på torsdag 03. desember 2020, klokken 19:48
Fin, liten snutt. FSD-beta og hjorter.

https://youtu.be/pWJoe8hwu_I
Fra div kommentarfelt de siste 5 år: «hvordan vil FSD klare smale norske veier med snø og uten veimerking, og dyr som hopper ut i kjørebanen?».

Ganske bra etter min mening
#15
Tesla / Sv: Tesla utvider mobil service til hele landet
fredag 13. november 2020, klokken 22:35
Jeg var ikke klar over at dette var helt nytt, men jeg hadde besøk av mobil service på torsdag denne uken i Kristiansand. Jeg fikk  satt på noen manglende fester på støydempingsmattene i hjulbuene på min Model 3. Det var veldig greit å ikke måtte avspasere fra jobb for å gjøre service.


Sent from my iPad using Tapatalk
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA