Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Lars_G

#1
TMS Hjul, dekk og felg. / Sv: En liten dekk- og felgguide
onsdag 28. august 2019, klokken 21:01
Jeg har bestilt noen Landsail LS588 nå og nye nittentommere, så nå tror jeg på en mykere og mer støyfri kjøreopplevelse. Gleder meg til det.

Et spørsmål: Ifølge Teslabjørn( https://www.youtube.com/watch?v=kJWOyJxLCao ) er det Roadclaw sine dekk som var mest effektive wh/km og heller ikke så verst på støy - men jeg stod over å kjøpe de fordi jeg ikke fant noen som helst tester eller erfaringer på disse, mens Landsail hadde god test fra NAF samt mange kommentarer her fra forumets brukere. Jeg har også prøvd å søke i forumet. Noen her som har prøvd og vil dele sine erfaringer eller synspunkter på det merket?
#2
Model S 2013 - 2022 / Sv: Selge eller vente?
onsdag 28. august 2019, klokken 20:51
Takk for gode tilbakemeldinger, folkens.  :+1:

Jeg har bestemt meg for å beholde bilen til våren - så får jeg se hva jeg gjør da.
#3
Model S 2013 - 2022 / Sv: Selge eller vente?
mandag 26. august 2019, klokken 23:09
Takk for gode innspill. Når jeg ser nå på Finn ser det ut til at jeg kan få 450 000 kroner for en Tesla model S85D( med mitt utstyrsnivå og 90000 km). Det har gått 14 måneder og 18000 km og jeg kjøpte bilen for 570000. Er ikke dette et helt sinnsykt verditap? Er det Model 3 som fikk prisene til å droppe så drastisk? I så fall ekstremt dårlig tima av meg. Vurderer derfor å bare beholde bilen- for kan ikke skjønne at bilens verditapkurve må ha stabilisert seg noe? Ser broom og lignende snakker om et verditap på 10-12% fra det tredje til det fjerde året på en bruktbil, men teslaen min har hatt et verditap i samme periode på tjueen prosent.
#4
Model S 2013 - 2022 / Sv: 10% reduksjon på 85kWh-batteriet...
onsdag 14. august 2019, klokken 17:38
Leverte bilen min inn til service i dag for å få fikset diverse ting (blant annet en AC som har streika). Da jeg tok opp batteri-reduksjonen lot de som om de ikke kjente til det. Da jeg sa det var en kjent sak på diverse forum for Tesla-eiere fnyste han bare og sa at ja, der har han også sett det, men at ingen faktisk har kommet inn og klaget på det. Endte med at jeg måtte ta til takke med at jeg må betale 2000 kroner om de ikke finner feil på batteriet. Nokså håpløs service, synes jeg. Har tross alt vært inne der fire-fem ganger på under ett år og hadde kanskje håpet de var litt snille og runde i kantene, men nei.
#5
Model S 2013 - 2022 / Sv: 10% reduksjon på 85kWh-batteriet...
mandag 12. august 2019, klokken 12:55
Sitat fra: fredag på søndag 21. juli 2019, klokken 22:29
Sitat fra: Lars_G på fredag 19. juli 2019, klokken 11:03
Min bil (85D, 2015) gikk fra maksrekkevidde på 430 til 401 over natta. Lader saktere på superchargers også.  :-1:

430km på en 85? Da har du den stilt inn på rated, ikke på typical, right?

Sorry sent svar. nei, det var typical. Etter reduksjonen får jeg 401 km - og jeg vet den er strupet fordi den regenerer selv når den er ladet 100%.

#6
Model S 2013 - 2022 / Sv: Selge eller vente?
mandag 12. august 2019, klokken 12:53
Tusen takk for gode svar, folkens. Ja, det er jo noe med å vurdere hva årlige verkstedsregninger er vs verditapet. Men jeg er ikke avhengig av bil, så jeg får vurdere om jeg er villig til å betale ekstra utgifter i året for å beholde denne luksusgoden.

Er det andre ting enn listen over med feil som er typiske ting som bør byttes / sjekkes før garantien går ut?
#7
Model S 2013 - 2022 / Sv: Selge eller vente?
fredag 09. august 2019, klokken 13:19
Jeg er i ferd med å skifte jobb og bytte leilighet, så for øyeblikket må jeg vente litt med å kjøpe ny - så svaret på spørsmålet ditt er egentlig selge for å få mest mulig for bilen. Men klart, om det er 30 000 kroner i forskjell fra å selge nå eller om ett år så er det jo bedre å bare beholde bilen. Snakker vi 70 000 kroner i forskjell er det kanskje lurt å selge nå.
#8
Model S 2013 - 2022 / Selge eller vente?
fredag 09. august 2019, klokken 12:49
Hei,

jeg har hatt en Model s 85 D 2015 (førstegangsregistrert juni 2015) nå i halvannet år. Jeg kjøpte den brukt i fjor og har vel egentlig vært OK+ fornøyd med den. Men nå som km-telleren er på 90 000 km og det kun er ett år igjen av reklamasjonstiden så begynner jeg å bekymre meg. Før Teslaen hadde en Mini cooper clubman S som hadde gått ut på reklamasjon. Bilen hadde massevis av feil og verkstedsregningene ble raskt like høye som bilens egenverdi - jeg sverget til meg selv at jeg aldri skal eie en bil utenfor reklamasjonstiden. Første halvåret med Teslaen var problemfritt og jeg ble raskt veldig glad i bilen - jeg tenkte at jeg kanskje kunne beholde bilen i flere år. Verditapet er vel tross alt høyest jo nærmere ny den er. Men siste halvåret har det vært massevis av feil på den. Her er de jeg kommer på:

- Lekkasje fra soltaket
- Feil på luftfjæringa (alt måtte byttes),
- Ulyder fra ventilasjonen,
- Feil på AC
- Masse feil på autopiloten
- Fukt i lykter
- Feil på dekkventiler
- Vinduer bak feilkalibrert (de var for lave, og nå er de for høye)
- Parkeringsbrems hang seg fast

Gitt lista over og det jeg hører fra andre så er jeg ganske bestemt på at jeg må selge den før / straks garantien har gått ut. Som singel leilighetseier midt i Oslo er det begrenset hvor store uforutsette økonomiske utgifter jeg komfortabelt kan forholde meg til. Men nå kommer det store spørsmålet: Bør jeg selge nå, som det er igjen et år igjen av garantien (og ca 10 000 km) eller bare vente ett år og ta verditapet da? Trass alle sine feil så er jeg jo veldig glad i Teslaen min, men jeg er absolutt ikke avhengig av bil (jeg bor midt i Oslo). Vil bilen falle veldig mye i verdi når det ikke er mer garanti igjen vs ett år igjen?

og om den skal selges: Noen som har en dealer som gir okei priser? Er Marcusbil og slikt å anbefale, eller taper man uforholdsmessig vs å selge privat?

Jeg hadde satt veldig stor pris på deres synspunkter på dette.

Og salg nå eller i juni: jeg skal nok garantert ha Model S igjen senere.

#9
Model S 2013 - 2022 / Sv: 10% reduksjon på 85kWh-batteriet...
fredag 19. juli 2019, klokken 11:03
Min bil (85D, 2015) gikk fra maksrekkevidde på 430 til 401 over natta. Lader saktere på superchargers også.  :-1:

#10
TMS Hjul, dekk og felg. / Sv: En liten dekk- og felgguide
onsdag 03. juli 2019, klokken 13:00
Sitat fra: fonberg på onsdag 03. juli 2019, klokken 09:22
Sitat fra: OlaM på onsdag 03. juli 2019, klokken 09:16
Sitat fra: Lars_G på onsdag 03. juli 2019, klokken 01:41
Vil dere si det er stor støyforskjell på 19 og 21 tommere - om man sammenligner to 'stille' dekktyper på hver av størrelsene?

Jeg vil ikke si det er stor forskjell nei, men den er merkbar. Man blir gjerne litt lurt av begrensede sammenligninger. Ofte går man kanskje fra et slitt sommerdekk til nytt vinterdekk, da er forskjellen større i materialet enn i dimensjonen. Uansett hadde i alle fall ikke jeg tvilt på å velge 19 fremfor 21!

Dette er egentlig ganske enkelt, om man er ærlig med seg sjøl: Hvis utseende er viktigst, velg 21". Hvis støy er viktigst, velg 19". Samtidig er det også ganske store forskjeller på ulike dekk i samme dimensjon også, så det er verdt å sjekke ut dB-verdier når man skal kjøpe nye hjulsett eller dekk.

Jeg har nå hatt litt "flaks" fordi min vanlige Model S85D (med 21 tommere) er på verksted og jeg har fått lånebil med 19". Merker noe til lydforskjell (men skal teste mer), men jeg legger enda mer merke til at bilen er mye mer komfortabel over humpete asfalt. Den ekstra gummien gjør at man 'svever' mer. Kanskje litt på godt og vondt - bilen føles langt mykere. Mulig jeg går over til 19" bare for komfortens skyld.

Muffinman: Så du anbefaler Lexani eller Achilles dekk for å få det stilt med 21"?
#11
TMS Hjul, dekk og felg. / Sv: En liten dekk- og felgguide
onsdag 03. juli 2019, klokken 01:41
Takker for svar!

Liten hjerneblødning fra min side der angående prisen på Sonic Carbon Slipstream. Da er de fryktelig dyre nye, ser jeg. Synd, jeg synes uorginalt ofte ser litt malplassert ut. Jeg fant noen originale slipstreams i mørkegrå 19" på finn, mulig jeg slår til der.

Vil dere si det er stor støyforskjell på 19 og 21 tommere - om man sammenligner to 'stille' dekktyper på hver av størrelsene?

#12
TMS Hjul, dekk og felg. / Sv: En liten dekk- og felgguide
søndag 30. juni 2019, klokken 23:36
Hei,

Jeg har to spørsmål jeg gjerne skulle hatt svar på av dette forumets kompetente brukere.

1. Jeg har noen 21 tommer dekk til min Tesla Model S 2015 som snart må byttes ut. Jeg har blitt fortalt at de har en sesong igjen. Jeg har noen originale 21" turbine i grå som er felgkjørte alle sammen. Er dette noe å selge på finn - altså som komplette hjul? Hva antar dere er riktig pris å legge ut slikt for?

2. Jeg vil gjerne kjøpe noen nye komplette sommerhjul i 19". Jeg synes de nye grå 19" Sonic Carbon Slipstream-felgene er fine. Når man er i konfiguratoren for ny Model S står disse til 12500 kroner - antar samme pris gjelder om man bestiller dem løst? 

3. Når det gjelder dekk så er det viktigste for meg er at det er lavt lydnivå. Hva bør jeg gå for da?


På forhånd takk for hjelpen!
#13
Model S 2013 - 2022 / Sv: Mine første timer i min egen Model S!
onsdag 25. juli 2018, klokken 16:47
Gratulerer med ny bil!

Jeg fikk beskjed om "1-3 uker" da jeg snakket med dem og de ba meg sende mail til EU service eller hva det nå er. Etter fem uker hadde jeg ennå ikke hørt noe. Var på bilferie i Norge og stoppet hos Tesla Trondheim (som forøvrig er _sykt_ mye hyggeligere enn pampene på Skøyen) som hjalp meg sette opp konto og purret på Tesla sentralt om aktiveringen. Det gikk vel en uke til og så fikk jeg endelig en mail fra Tesla om at overføringen er gjort. Min oppfordring til deg er altså å mase hos et Tesla service-senter etter et par uker.

Jeg må si den at den appen er helt fantastisk, det gjør det veldig mye mindre "angstete" å planlegge tur når man kan følge med på batteriet fra hvor som helst - og mye enklere å gjøre andre ting mens man lader. Nettopp kjørt Norge rundt i én måned og var temmelig avhengig av å lade fullt batteri i løpet av kvelden på campingplassene jeg var. Det var derfor temmelig prekært at jeg da fikk beskjed fra appen at bilen plutselig hadde sluttet å lade i 2300-tiden - en sikring hadde gått. Da kunne jeg løse det med en gang og likevel våkne opp til (nokså) fulladet batteri. :)

#14
Model S 2013 - 2022 / Sv: Mine første timer i min egen Model S!
torsdag 14. juni 2018, klokken 23:32
Ah, jeg trodde premium interiør var at man hadde dette alcantragreiene rundt omkring. Regnet med at ratt var ekte skinn :O
Hvordan ser du at bilen mangler disse tingene?
#15
Model S 2013 - 2022 / Sv: P85D, uling fra frontmotor
torsdag 14. juni 2018, klokken 15:34
Hei,

beklager å ta opp en gammel tråd, men har det kommet noen løsning på dette? Kan jeg ta bilen min inn til service? Synes den pipelyden på 70 kmt er fryktelig, fryktelig å høre på. Får vondt i hodet og dotter i øra av den.

Har en 2015 S85D cirka kjørt 75 000 km. Nylig kjøpt, så er usikker på om denne feilen har eksistert i bilen lenge.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA