Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - tobiast

#1
La forresten opp noen bilder her:
https://www.dropbox.com/sh/ap9mz1ii9hitm67/AAC9lT9lQFlY3sVU7NKi8Gzja?dl=0

Bilde av bilen med fanger vippet opp. Denne fjernes med tre klips på toppen, to i hjulbuene og fem under. (Såvidt jeg husker). Disse klipsene løsnes ved at man vipper ut en plugg i senter med en skrutrekker. Så kan hele klipset fjernes. Se også vedlagt utklipp fra verkstedmanualen.

La også med bilder av rørene og en video av brenneren montert opp på en plate.
#2
Takk - Jeg er enig i at det ikke er en optimal plassering, men det ser ut til å være ganske tørt der bak, tross alt.  Dessuten er det flere som har forsøkt det samme, med hell. (tråden er så gammel at bildene har forsvunnet - skulle gjerne ha sett hvordan de monterte den)

For å hindre vannsprut, kan man  eventuelt vurdere å montere en splash-guard slik at det ikke spruter fra undersiden? Driftstemperatur burde være greit. Den tåler ned til -40.

Uansett er varmeren såpass rimelig at jeg tar sjangsen. Så får jeg heller kjøpe en vannvarmer hvis denne går i stykker :-)

Når det gjelder fremføring, så fant jeg alurør på 60, 55, 50 og 45 mm hos biltema:
https://www.biltema.no/bil---mc/bildeler/Kjolesystem/aluminiumslanger/boyelig-aluminiumsslange-2000017975

De hadde ikke skjøtemuffer, men de kan skjøtes ved å bruke dimensjonen mindre som muffe. Kan også bygge meg ned i dimensjon slik at jeg kommer fra foran fangeren til luftinntaket.  Skal teste i kveld og eventult ta noen bilder.

-Tobias
#3
Hei,

Jeg har hatt en diesel luftvarmer liggende i en stund og begynte å se på dette i går iom at kuldegradene setter inn hvert øyeblikk.

Jeg har ikke så lyst til å ha den inni kupéen, og satser på å montere den bak støtfangerdekselet. Kjenner dere til noen som har gjort dette? Jeg ser plenty av eksempler på folk som har satt den i kupéen, men det bråker og stjeler plass. Dessuten får du ikke styrt varmen på vindu eller føttene.

Jeg tenker at det beste er å lede den varme luften inn i inntaket til varmeapparatet, men sliter litt med å finne en vei fra forran støtfangeren til inntaket. Noen som har tips til fremføringsvei? Eller kanskje link til noen som har beskrevet hvordan de har montert en slik varmer under panseret?

edit: Fant ut at jeg hadde spurt om dette før, uten å få svar,  men nå som jeg er igang er det kanskje greit å løfte det til en egen tråd. Setter pris på lenker, erfaringer eller andre tips :-)

https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=36550.30

Mvh
Tobias
#4
Sitat fra: erik e på torsdag 08. mars 2018, klokken 16:57
Det og montere en dieseltank innvendig i en bil mener jeg er uheldig. Garantert lukt,mye lukt. Den vil også ødelegge muligheten for og slå ned baksete ryggen,som er en av denne bilens store fordeler.

Nå er det jo en del som har gjort det og de virker jo meget happy, så at det garantert gir lukt er jeg litt usikker på. Dessuten - Vi kommer langt med å slå ned den ene ryggen. Bruker bilen kun til små-turer uansett, men begrenset

Den primære grunnen til utvendig montering slik jeg ser det, er at man da får luften inn i ventilasjonssytemet og dermed kan styre varmluftsstrømmen.

-Tobias
#5
Hei,

Jeg har ikke kommet i gang, men har mottatt varmeren. Den ser grei ut, men det er ikke med noe egnet brakett, og det er heller ikke med to eksosrør, så jeg er litt usikker på hvordan jeg skal få montert lyddemperen.

Jeg håper jeg kan få testet varmeren i helgen. Monterer den på en treplate i garasjen og forsøker å fyre den opp.

Det jeg lurer på nå er om jeg skal montere den under panseret, eller om jeg skal gå for en invendig løsning. Jeg heller mot førstnevnte, men da lurer jeg på om jeg må få laget et "kabinett" til varmeren for at den ikke skal bli ødelagt:
http://www.heatso.com/external-mounting-box-for-airtronic-d2-air-top-2000-st-stc/

Har spurt en blikkenslager om prisoverslag på dette.

Bestilte en eber-klone fra Ebay:
https://www.ebay.com/itm/2kW-12V-Air-Diesel-Heater-For-Car-Trucks-Motor-homes-Boat-Camping-Trailer/372204273666?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid=p2060353.m2749.l2649

I tillegg har jeg bestilt litt forskjellige bensintanker fra Aliexpress:
https://www.aliexpress.com/item/Dirt-Pit-Bike-Gas-Fuel-Tank-Cap-For-Honda-CRF50-XR50-50-70-110-125-CC/32804582206.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.V2Umy6

https://www.aliexpress.com/item/Gas-Petrol-Fuel-Tank-50cc-90cc-110cc-125cc-Quad-Dirt-Bike-Apply-to-Small-Hummer-ATV/32701576158.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.V2Umy6

Disse har jeg ikke mottatt ennå, så jeg er usikker på hvilke som passer.

Dessuten har jeg bestilt en strømpe til eksosen:
https://www.ebay.com/itm/EBERSPACHER-WEBASTO-HEATER-22MM-24MM-30MM-1M-METRE-EXHAUST-LAGGING-COVER-41V0001/221383945656?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid=p2060353.m2749.l2649



#6
Hei,

Jeg har bestilt en luftvarmer fra kina (billigste sort). 2kw, diesel. Drar den inn i bilens ventilasjonsanlegg som beskrevet over. Skal forsøke å dokumentere prosessen. Mulig jeg forsøker meg med en billig RF-remote oxo.

Jeg surrer litt med hvilke tankløsning jeg skal gå for. Har brukt et par kvelder på ebay, uten å finne noe jeg syns er ok.  Er egentlig kin på den originale eber-tanken med påfyllingslokk bak. Er jo greit å montere, ser det ut til av dokumentasjonen.  Noen som vet hva den koster og hvem som er distributør?

-Tobias
#7
Sitat fra: svingen på torsdag 15. februar 2018, klokken 10:29
er jo helt ran og betale 120k,får jo ny får 140 mener jeg?
kjøpte en 2011 modell får 4 år siden,ga 120k (da kosta vel ny 170) mener det burde koste rundt 60-70k jeg.
spesielt nå som man kan kjøpe leaf til neste samme prisen,og får ikke si noe negativt er det jo en lit  annen bil ;)

Jeg er enig med deg i at prisene er noe høye og 120k er aaaalt for mye, men prisene holdes oppe av:
- Bruksverdien er svært høy, og innsparingen like så.
- Ny bil koster 150 000 + levering + vinterdekk. I praksis 160-170?
- Etterspørselen blir drevet av nye bom-initiativer.
- Mange av bilene som selges nå har hatt betydelig høyere nypris enn dagens, så selgeres forventinger er høyere enn ved andre modeller.   

Det er vel normalt å regne ca 50% verdifall på 5 år, og i så måte er man ikke så langt unna normalen om man betaler 75-85k?

-Tobias

#8
Regner med at du mener 2013 modell?

Jeg kjøpte akkurat en 2013 modell om ble tatt ut i 2014. Nybilgaranti i ca ett år til.  Gått 40k. Meget pen og godt holdt, men litt slitte dekk.  Gav 80k. Syns det egentlig var litt dyrt, men eieren hadde gått ned en god del i forkant og var således vanskelig å forhandle pris med. Totalintrykket av eier og bil var såpass godt at jeg bare slo til, selvom jeg mener at den egentlig burde ha kostet nærmere 70, mye pga "høy" kilometer.

-Tobias
#9
Jeg undersøkte litt mer selv, og det virker som om det er dekselet under det jeg først trodde som er det riktige. Da stikker du varmluftslangen fra undersiden og over en kant og ned mot viften og pollenfilteret.

Utgangspunkt - dekselet in question

Dette dekslet sitter med to clips, som var enkle å åpne. Du vipper ut en liten sylinder, og så er det greit å ta ut clipset.

Clips åpnet

Det er en slange festet på dette dekselet - tror det er spylervesken, men denne kan festes et annet sted. Her er dekselet vippet ned. Dette må fjernes helt. Ellers kan man skaffe et brukt fra hoggern og lage et hull i det. (eller bestille fra mitsu)

Deksel vippet ned

Finner ikke helt ut hvordan jeg skal embedde bilder på forumet her, men skal se om jeg får fikset det seinere.
#10
Kikket litt i dag. For meg virker det som om dekselet jeg har markert med rød firkant er der slangen bør gå inn:

Lenke til dropbox for varig dokumentasjon :-)


Noen som husker den opprinnelige tråden som kan bekrefte?

Jeg har ikke skrudd på mitsubishi før, og er livredd for å herpe klipsene... Kommer fra VW og der var det stort sett torx :-S Har allerede tatt knekken på en clips.

Har noen sett en guide til hvordan man demonterer de forskjellige vanlige typene?

-Tobias
#11
Sitat fra: elekTrond på fredag 09. februar 2018, klokken 19:05
@tobiast: Jeg har stadig én 2kW luftvarmer og én 5kW vannvarmer til salgs:
Og her er min nå bildeløse, prokrastinerende byggetråd av vannvarmer i egen trilling.  :angel:
Sv: Binar 5S 12V diesel-til-vann parkeringsvarmer - installasjon og bilder



Her var det bilde av luftvarmer under panseret:
Sitat fra: elekTrond på søndag 04. desember 2016, klokken 22:25
Fant nettopp igjen et bilde av en tilsvarende Eberspächer Airtronic D2 montert i en i-MiEV / Ion / C-Zero trilling. D2 måler 310x115x122 mm, dvs. samme ytre mål som Planar 2D (310x119x120 mm). Slike finnes montert i diverse utgaver av Buddy, Leaf og Think.

(Klikk for større bilde)

Kilde: Ærlig og redelig stjålet fra Clio97 i Svar #17 @ Sv: Varme til IMIEV. Der finnes også flere detaljer om installasjonen lengre ned i tråden. (Takk til Clio97 som delte sitt pionérarbeide med oss allerede i 2011. : )

Takker. Det er dumt at bildene har forsvunnet, men følgende beskrivelse gjør vel at jeg er i stand til å finne ut av det på egenhånd. Er det noen som kan se på hvorfor vedlegg ikke funker lenger?

Hvis noen mot formodning skulle ha bilder liggende, blir jeg glad om de blir re-postet.

Beskrivelse av diesel luftvarmer og innføring i bilens luftanlegg:
"Under venstre panserhengsel (sett på bildet) sitter et plastdeksel som er festet med to plastklips. (Dette har som oppgave å lede bort regnvann) Dersom dette fjernes kan man stikke slangen opp over en terskel og ned i luftsjakten ned mot pollenfilteret og vifta. Ved å ta av hanskerommet kommer man til lokket til pollenfilteret. Ved å ta dette ut kan man kikke opp i sjakta og sørge for at slangen ikke kommer for langt ned. Jeg brukte hele meteren som fulgte med, det er viktig å bøye slangen slik at den ikke kommer i konflikt med hengslelet. Jeg vurderte å skjære hull i dekselet til slangen men har etter både kjøring og parkert i skybrudd ikke opplevd noe vann på avveier, verken inni bilen eller i "motorrommet.""

Dette virker som en farbar vei. Kanskje det går an å skaffe et ekstra plastdeksel slik at man kan få en grei installasjon.

Spørsmålet er egentlig hvor motstandsdyktige slike luftvarmere er mot fuktighet og kulde. De er vel stort sett beregnet på innvendig montering.


Mvh
Tobias
#12
Bra jobbet! Dette frister! Har noen lenke til han som monterte brenneren utvendig? Jeg er kin på luftvarmer, men vil gjerne ha den forran og koble den på luftinntaket:-) Luftvarmeren er jo billigere, enklere å montere og virker mer effektiv. Dessverre viser det seg at jeg er elendig til å søke på internett :-)

-tobias
#14
Lurer på å kjøpe denne:
http://finndel.no/delinfo.aspx?dnr=176345&f=005&bk=554501&dk=1659&no=4&regnr=

Deksel fra en ion. Passer ikke en standard 1din spiller rett inn i dette? Sikkert billigere og bedre kvalitet enn å kjøpe et 2din deksel fra kina?

Mvh
Tobias
#15
Takk skal du ha. Sendte PM med e-postadresse

-Tobias
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA