Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - elektrolars

#1
Kjøpe elbil? / Sv: Bilforsikring i mors navn?
mandag 07. mars 2022, klokken 19:32
Sitat fra: Gullars på lørdag 05. mars 2022, klokken 12:33
Jeg mottar en TMY til uken. Dette blir min første bil og jeg har ingen opparbeidet bonus. I denne forbindelse hadde jeg en interessant prat med en forsikringsselger i Tryg.

De har en avtale med Utdanningsforbundet som gir 75% startbonus. Min mor er lærer og medlem, og selgeren hevdet bastant at jeg kan ha bilen i mitt navn, forsikringen i min mors navn, og etter 6 mnd «speile» avtalen over på meg slik at forsikringen står i mitt navn med 75% bonus.

Kan dette virkelig stemme? Vil det være mitt eller Tryg sitt problem hvis det om 6 mnd viser seg å ikke fungere?

Mange gode tips og triks her, men jeg hadde tenkt at hvis en representant/selger foreslår denne fremgangsmåten og mener at det er greit, så hadde jeg gått for det. Bare sørg for å få skriftliggjort selgers opplysninger, f. eks. ved at du sender en e-post hvor du opplyser om ovenstående og ber om en bekreftelse på at dette er riktig forstått/korrekte opplysninger.
#2
Kjøpe elbil? / Sv: Billigbil nummer to -ca.150k-
mandag 07. mars 2022, klokken 19:26
Jeg har aldri opplevd noe til den såkalte "rapidgate" (dvs. at bilen reduserer ladehastighet for å skåne batteriet da Leaf ikke har aktiv batterikjøling), men det lengste jeg har kjørt er vel rundt 300 km før jeg har tatt en grei pause. Jeg har for øvrig ikke installert den oppdateringen som forhandler tilbyr som gjør at bilen beholder ladehastigheten lenger selv om batteriet blir varmt pga hurtiglading.

Degradering har jeg ikke merket noe til, kapasiteten på min er like god i dag som da den var ny for fire år (og ca 54k km) siden. Jeg har riktignok passet godt på batteriet, men ut fra hva jeg kan lese så er det andre som ikke har brydd seg om å skåne batteriet som også fortsatt har god rekkevidde. Det gjelder riktignok 2018-versjonen, for de eldre modellene med mindre batteri så er det kanskje litt andre erfaringer.

Jeg er enig i at Chademo-standarden har tapt for CSS, men jeg vil tro at ladestasjonene fortsatt kommer til å tilby dette i mange år. En ting jeg tror mange glemmer er at kostnaden med å etablere en lader med både CSS og Chademo er liten sammenlignet med alternativet som er å utestenge en to-sifret andel av kundene fra sitt tilbud.

For øvrig har min Leaf blindsonevarsel, men vet ikke om det er tilleggsutstyr eller standard. Det var faktisk denne videoen fra EuroNCAP som viser sikkerhetssytemene i praksis som overbeviste samboer om bilen: https://youtu.be/CVeSCjgACiA?t=123
#3
I utgangspunktet er det vanskelig å beregne rekkevidde ut fra batteristørrelse, men WLTP kan også være veldig villedende. I tillegg til ABRP vil jeg sterkt anbefale å se på oversikten til en bruker her på forumet:

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1CVnR2uM_xi4dKHVuC5FBTYoWqyPAX_lWtZPD1qagoUw/edit#gid=1341204073

Se på kolonnen "pendling vinter" og bruk det som en worst case. Jeg har selv ikke klart å kjøre så kort som bilen min er oppgitt til i oversikten, selv med komibinasjonen mye motorvei, vinter, full bil, mye bagasje, ski på taket og mange høydemeter stigning. Men som foregående påpeker, stor forskjell å ligge i 110+ eller om du klarer deg i 100 km/t.

Før jeg fikk elbil lå jeg som regel alltid i venstre fil på motorveien, men nå pleier jeg å finne en buss eller trailer som ligger i 100 og så ligge bak den med adaptiv cruisecontrol og noe podcast på øret. Det går overraskende greit.

Hva gjelder tilstand på batteri så tror jeg det er litt bingo. Du kan kanskje kjøpe en dongle og app på telefon og lese av, men jeg har ingen erfaring med dette. Kan eventuelt også lese seg opp her på forumet for å se andres erfaring, men les med kritisk blikk da mange mener det de selv har er best og at alt annet dermed er (mye) dårligere. Jeg har selv fulgt anbefalingene rundt lading (aldri over 80% med mindre jeg skal dra med en gang) og jeg har ikke opplevd noe reduksjon i rekkevidde etter 4 år og 54k km. Jeg tenker litt som når jeg har kjøpt brukte klokker og hifi, man kjøper selger, ikke produktet. 
#4
Kjøpe elbil? / Sv: Billigbil nummer to -ca.150k-
lørdag 05. mars 2022, klokken 11:33
Her er det nok mye snakk om prioriteringer og smak og behag. Å påstå at en modell er "klart best" for en person trenger ikke nødvendigvis bety at den er "klart best" for alle andre.

Jeg endte selv opp med en Leaf 2018 pga plass og "totalpakke", vi hadde da en nyfødt og en seksåring og trengte plass til barnevogn og mye annet utstyr når vi skulle på tur. Prøvekjørte IONIQ'en, men tror den utgikk da den var for liten, tilsvarende med Kia Soul som så vidt jeg husker ikke hadde så mye bagasjeplass.

Har blitt veldig glad i alt utstyret som fulgte med (Carplay, adaptiv cruise, app, kollisjonsvarsling med aut. nedbremsing, osv) og rekkevidden er tilstrekkelig for vårt bruk. Etter å ha lest litt på forumet her så har jeg etterhvert også blitt glad for at den bare virker, noe som ikke virker å være helt standard på alle modeller. Skal for øvrig bytte den ut nå, men det er mest fordi jeg ikke har noe annet å bruke pengene på...
#5
Sitat fra: spiralvimpel på mandag 28. februar 2022, klokken 16:19
Takk for info. Du har også 40kW-batteri på Leaf'en din fra 2018?

Ja, den har gått rundt 50k og batteriindikatorien viser ingen degradering.
#6
Sitat
Hvor lang rekkevidde har forresten Leaf'en på vinterstid?

Jeg har en 2018 og fra Oslo/Vålerenga til hyttefeltet overfor Veggli (ca 1000 moh.)/Rollag så hadde vi 3 % igjen ved ankomst. Avstand 160 km. Dette var vinterferie i fjor, med to voksne og to barn + bagasje for en uke og en skipose på taket. Forsøkte ikke å kjøre spesielt sparete. WLTP på den er 270 km så vidt jeg husker. Var ikke veldig bekymret da tester viser at har en grei reserve selv om den indikerer 0 % gjenstående.

Se ellers NAF som målte 209 km på vinter og 305 på sommer: https://nye.naf.no/bilguiden/bilmodell/nissan-leaf/rekkeviddetest-nissan-leaf-40kwh-2020
#7
XC40-EV / Sv: Erfaring adaptiv cruisecontrol og barn i baksetet
lørdag 08. januar 2022, klokken 22:43
Takk for svar og erfaringer  :+1:

Viktigste kriteriet mitt ved dette bilkjøpet er at samboer, som ikke er glad i å være sjåfør, synes bilen er OK å kjøre. Slik at hun kan ta med unger og dra alene på hyttetur eller et annet sted så jeg får litt hjemme alene tid i disse felles hjemmekontor tider. Og det hun likte godt med Volvoen var at den føltes trygg og god og at det ikke var tusen instillinger for alt mulig. Alt var som i en "gammeldags" bil.

For andre som vurderer Volvo elbil så kan jeg også opplyse om at vi nå har prøvekjørt Tesla M3, Ford Mach-E, Ioniq 5 og EV6. Var veldig fristet av en EV6, men de kan ikke leveres i rimelig tid med 4wd eller med greit utstyr (forhandler kan bare skaffe enklere utgave uten doble vinduer og oppgradert HiFi, men de har ingen demobiler som gjør det er mulig å teste hvor stor forskjell det er fra den bedre utstyrte demobilen...).

Da vi i tillegg var tilbake hos Volvo for å teste baksetehøyden for datter så var vi enige om at Volvoen har en premiumfølelse som ingen av de andre gir - og vi var begge litt overrasket over at det betydde så mye for oss...

Så nå gjenstår å kjøre en testtur med hele familien, og kanskje også se på noen lett brukte EQC og I-pace (siden vi først snakker rundt 600k) for å se om de frister.     
#8
XC40-EV / Sv: Erfaring adaptiv cruisecontrol og barn i baksetet
fredag 07. januar 2022, klokken 13:12
Takk for svar. Så lenge den fungerer OK på motorvei så er jeg greit fornøyd.

For øvrig var vi og testet baksetet på en utstillingsmodell i går, det er såvidt en litt kortvokst jente på 9 klarer å se ut av vinduet selv om hun sitter på pute. Så vi tenker å prøvekjøre med henne for å se hvordan hun opplever å sitte i baksetet og om det lave setet har noen påvirkning på om hun blir bilsyk.
#9
XC40-EV / Erfaring adaptiv cruisecontrol og barn i baksetet
torsdag 06. januar 2022, klokken 09:33
Prøver å finne ny bil til familien og samboer likte C40 veldig godt (XC40 er dessverre uaktuelt pga lang leveringstid). For meg er det et par potensielle dealbreakers jeg gjerne skulle har mer kunnskap om...

Jeg synes det er rimelig kjedelig å kjøre motorvei og er en aktiv bruker av ACC (adaptiv cruisecontrol) på min 2018 Nissan Leaf. Da vi hadde en rask prøvekjøring av C40 så fikk jeg ikke lane assist til å fungere (var visstnok skrudd av i menyen). Er det noen som kan si noe hvordan Volvo sin adaptive cruisecontrol fungerer? 

I tillegg virker baksetene til å være veldig lave og vi er redde for at barn på 3 og 9 ikke vil se så mye ut av vinduet selv om de sitter i barnesete begge to. Spesielt eldste kan lett bli bilsyk og det er viktig at hun har godt utsyn for å redusere risiko for kvalme og oppkast. Noen som kan dele sin erfaring med dette?

Tusen takk!
#10
Kjøpe elbil? / Sv: Elbil #2, isofix fram?
mandag 24. mai 2021, klokken 11:02
Leaf 2018 har isofix foran. Flere som klager på sittekomfort/-posisjon (manglende lårstøtte og lengdejustering av ratt tror jeg), men virker som det er mest et problem for de høye. For en på 170 cm er det ingen problemer.
#11
Ble det et kjøp?

CCS er ikke noe mer fremtidsrettet, det er fremtiden. Men vil nok finnes chademo en god stund til.

Hvis du vurderer eGolf så bør du lese litt på forumet her ang problemer med varmepumpe, etc. Virker som det er en svakhet når den passerer garantiutløpstiden. Har selv 2018 Leaf LE og aldri vært noe feil, men må samtidig sies at det er en ganske kjedelig bil, jeg ville kanskje i stedet kalt den et transportmiddel ;)
#12
Model 3 / Sv: Dårlige opplevelser med brukt TM3
tirsdag 27. april 2021, klokken 09:52
Enig med Vidar her, bedre å kjøpe fra privatperson fordi du kan se an selger og dermed vurdere hvordan bilen er blitt holdt. På en slik bli ville jeg sett etter tegn i annonsen som tydet på at selger er over gjennomsnittet opptatt av hvordan den bilen behandles, som rustbehandling, lakkforsegling, aldri vasket i maskin, gummimatter, osv. Hvis man drar hjem til selger får man også raskt et inntrykk av om vedkommende er ryddig og ordentlig.

Jeg synes også det er viktig at batteriet ikke er ladet til 100 % for ofte, har inntrykk av at bilene er på 100 % konstant hos forhandler.

At prisen er bedre ved privatsalg er bare en bonus så lenge produktet er greit innenfor garanti/reklamasjonstid. Nå kjenner ikke jeg Tesla spesielt godt, men det bør ikke være så mange slitedeler som bør byttes på en M3 med mindre km-stand er veldig høy. Så NAF-test hadde jeg ikke giddet, men selvsagt en grei kjøretur og god inspeksjon for bulker, steinsprut, osv.

Jeg er selv litt i tenkeboksen for en M3 og inntrykket er at kvalitetskontrollen før utlevering er dårligere enn den bør være. Tenker derfor det er best med en brukt så man slipper styret med garantiutbedringer ved nysalg som det ser ut som mange må gjennom. Godt tips fra Waddy forresten, det har ikke jeg tenkt på.

#13
Zoe / Sv: Skistativ på ZOE?
mandag 01. mars 2021, klokken 21:22
Nå er jeg verken eier av nevnte zoe eller jurist hos biltilsynet, men valgte å Google det da svaret et par hakk over provoserte meg litt...

Jeg vil tro din venn i biltilsynet tenker på denne: https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1994-10-04-918/KAPITTEL_36#§36-1

Så vidt jeg kan se er det altså tillat å kjøre med takstativ så lenge kravene i denne forskriften oppfylles. Kravene fremstår som meget generelle og viser ikke til hva som står i vognkortet eller hva bilen er typegodkjent for.

Det kan naturlig nok argumenteres for at å kjøre med takstativ som er tyngre enn typegodkjenning eller det som er oppgitt i vognkortet ikke er forsvarlig, men i ditt tilfelle så gjelder (utrolig) nok sunn fornuft. For å være sikker kan du bare ta en telefon til nærmeste trafikkstasjon som jeg tidligere har opplevd som serviceinnstilte.
#14
Kjøpe elbil? / Sv: Mellomstor familiebil max 300k-ish
mandag 01. februar 2021, klokken 16:15
Jeg ville nok også prøvd MG'en som på bildene virker som den har god plass. Den kan også ha gitter ml baksete og bagasje så du kan laste helt opp til taket hvis du må (jeg legger da til grunn at rekkeviddeproblemene jeg har lest om er/blir løst rimelig raskt).

Og ja, blir nok fort et spm om penger, Leaf'en får du vel brukt for 200k, MG ligger vel på rundt 250k og e-C4 må vel opp på 300k.
#15
Kjøpe elbil? / Sv: Mellomstor familiebil max 300k-ish
mandag 01. februar 2021, klokken 11:19
Vi kjøpte en 2018 Nissan Leaf ny og har to barn som nå er 2 og 8 år. Mye bil for pengene, veldig driftssikker, vi kjøpte den pga plass/pris-forholdet, i tillegg til at rekkevidden var "god nok" og at den hadde mange fine sikkerhetssystemer. Jeg vil tro du kan få den rimelig brukt og at verditapet ikke blir stort i årene fremover.

Du sier ikke noe om hva slags barnesete nr 2 har, men hvis begge har bakovervendt, kan det være en dealbreaker på Leaf'en. Det bakovervendte hos oss var på passasjersiden og da hadde samboer (som er 170 cm) grei plass foran. Jeg er litt høyere og tror ikke jeg ville vært fornøyd om det barnesetet var bak meg. Samtidig er jeg usikker på om noen av de andre du foreslår er store nok til å ha to bakovervendte barneseter og samtidig sitte OK foran. Og det er sikkert forskjell på hvor mye plass disse setene krever - vi kjøpte det som ADAC vurderte som det sikreste.

Ang. dine spm, Chademo hadde jeg ikke vært så bekymret over, blir det et problem med manglende hurtigladere med den kontakten, vil det nok raskt dukke opp en overgang. Ang. barnevogn til 1-åring (jeg antar det ikke er sånn liggevogn?), vi hadde en av de største (Emmaljunga et-eller-annet) og den måtte legges på tvers (i Ford Focus st.v. gikk den på langs) og tok derfor en del plass, men skulle vi på ferietur med mye bagasje så tok vi av hjulene og da gikk den på langs. Etterhvert kjøpte vi en egen bilvogn som ikke tar mye plass sammenlagt (et-eller-annet GT med tre hjul) og det funker fint.

Til info vurderer jeg nå å bytte ut Leaf'en, men det er få rasjonelle argumenter for å bytte, kun et ønske om mer opplevd luksus i hverdagen fordi jeg har bedre økonomi. Leaf'en er et godt fungerende fremkomstmiddel, men kan ikke falle meg inn å bare kjøre en tur i den som jeg gjorde med f. eks. motorsykkel.

Og en siste ting; Leaf'en har greit med utstyr, i hvert fall den Launch-utgaven jeg har. Apple Carplay (et must!), 360 ryggekamera, adaptiv cruise og kollisjonsvarsling er utstyr som du vil sette pris på. Så uansett hva du velger, anbefaler jeg dette.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA