Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Elbildilla

#1
i-Pace / Sv: Kommende programvareoppdateringer for EV400
fredag 13. desember 2019, klokken 15:41
Det tar en viss tid før Topix blir oppdatert etter en oppdatering. Blir visstnok ikke fjernet før Jaguar sentralt har ferdigbehandlet refusjonen fra verkstedet.
#2
i-Pace / Sv: Tester og medieomtaler
onsdag 23. oktober 2019, klokken 22:09
Aha, interessant opplysning. It's not a bug, it's a feature!
Men som du sier ser RSC ut til å være ganske strengt satt opp ja.
#3
i-Pace / Sv: Tester og medieomtaler
onsdag 23. oktober 2019, klokken 20:20
Pga. høyere sidevanger på 18"-dekket blir det mer fleks i dekket ved krapp svinging. Styreresponsen blir noe tregere/mindre nøyaktig med mer gummi på sidevangen. 

Har 20" selv og har ikke prøvd den med 18", men antar det er merkbar forskjell på styreresponsen ved rask svinging jo høyere hastigheten er.  Jo lavere profil, jo raskere kan man kjøre slalåm mellom kjegler eller elger :o
#4
i-Pace / Sv: Tester og medieomtaler
onsdag 23. oktober 2019, klokken 19:45
Sitat fra: chiller på torsdag 17. oktober 2019, klokken 02:13
https://www.youtube.com/watch?v=VIijZptN8FY

Har ventet på at det skulle komme en "elg-test" ettersom dette jo er et ganske relevant scenarie på norske veier. Hadde forventet at I-Pace'n skulle gjøre det bedre i en elgtest enn e-tron siden den er lavere, lettere og markedsføres som en mer "drivers-car".

Beste resultat uten å rive kjegler:
- E-tron: 77 km/t
- I-Pace: 73 km/t
- Model X: 70 km/t

Merkelig hvordan det ytterste framhjulet låser seg midt i manøveren. Har sett et 20 talls av elgtest-videoene på samme kanal, har ikke lagt merke til samme oppførsel på noen av de andre.

Vet at det er 20" på I-Pace'n og 21" på e-tron, noe som går i Jaguars disfavør i denne testen. Om ikke annet var den bedre enn Modell X. Men den er jo ganske mye større på mange måter.

Nå sies det heldigvis at bilen utover låsing av ytre framhjul oppfører seg veldig stabilt og fint i manøveren selv om den ikke slo Audien. Spørs om ikke stabiliseringssystemet kunne trengt en liten update, men ser for meg at dette er en ganske omfattende prosess etter at bilen har kommet på markedet. Og slike slippes ikke OTA :)

Får håpe ingeniørene i Jaguar ser videoen og tenker at siden 25% ++ av kjøperne bor i elg-land. så hiver de seg rundt og oppgraderer stabiliseringssystemet!

Tilsvarende test av e-tron:
https://youtu.be/kuypUresF6k
#5
i-Pace / Sv: Setetrekk til barneseter?
søndag 05. mai 2019, klokken 12:12
Jeg vil anbefale setebeskyttelsen Seatsaver til produsenten "Prince Lionsheart" av tre grunner:

  • Ganske stivt = beskytter bra mot press-merker både på sitteflate og rygg.
  • Har en oppsamlingskant på bunn-delen. Dette er minst like viktig som 1 når barnet enten kaster opp eller søler. Spesielt viktig når man har perforerte seter og ikke vil ha gugge ned i porene.
  • Har en liten "leppe" som også dekker bra når barnet sitter forovervendt. Beskytter da mot sko-kontakt mot fremsiden av setet.

Har som sagt god erfaring med denne i min forrige bil. Passer for både frem- og bakoverlente barneseter. Rygg-delen kan også tas bort ved behov. Mulig det også går an å få tak i en lys utgave i utlandet, har ikke sett denne i Norge.

Bilde:


Et par steder som selger til kr 399:
https://www.lilleprinsen.no/produkt/prince-lionheart-seatsaver/
https://www.barnashus.no/prince-lionheart-setebeskytter-sort-40451.html
#6
i-Pace / Sv: Moment på hjulboltene og hjulskift.
tirsdag 30. april 2019, klokken 21:41
Prøvde i dag med et mini-brekkjern-prying-tool i plastikk, gikk ganske greit å jekke ut klipset på hver side av dekselet.

Takk for gode svar!
#7
i-Pace / Sv: Moment på hjulboltene og hjulskift.
tirsdag 30. april 2019, klokken 15:23
Sitat fra: Ingeniøren på søndag 14. april 2019, klokken 11:46
Apropos hjulbolter og dekkskift.

Er det vel definerte jekkpunkter på bilen ? Når jeg handlet prøvde jeg å kikke der det er merke med en pil men fant ikke noe vel definerte punker. Foran var det glatt mens bak noe udefinert....
Noen som har fjernet dette dekselet på kanalen ved jekkpunktet og som kan si noe om hvordan de gjørde det? Står ikke noe om det i manualen:


Når man løfter det litt ut, er det et hakk på hver side:


Er to clips bak, et på hver side. Har prøvt å dra det litt ut, men tør ikke bruke for mye krefter. Hvordan løsne?


Slik skal det se ut når dekselet er av:


Tips mottas med takk!
#8
i-Pace / Vond lukt fra aircondition + støy
onsdag 24. april 2019, klokken 00:52
Nå som vi har hatt sommerlige temperaturer i noen dager merker jeg at det lukter skikkelig vondt fra airconditionen. Var kona som merket det først. Synes det er rart at dette kommer så raskt på en 5 mnd gammel bil. Noen som har samme erfaring?

Skal bestille time på verksted for å få fiksa en del småting. Kommer til å føre dette på lista. Hvordan bør forhandler fikse dette? Er vel ikke bra nok å kjøre en standard «airconrens-parfymeflaske-spray»?

En annen ting med AC er at den støyer ganske mye. Merkes best når vifta går på 1 eller 2. Vanskelig å beskrive lyden, er ikke bare vanlig viftestøy. Er en slags durelyd som kommer fra fotbrønnen. Merkes godt hvor stille det blir når man skrur av AC med den oransje knappen. Andre som har merket det samme?
#9
i-Pace / Sv: I-Pace : Feil, mangler og workarounds
onsdag 19. desember 2018, klokken 00:02
Sitat fra: daktari på tirsdag 18. desember 2018, klokken 23:19
Kladden er laget av Delphi og leveres også til Smart electric. Den har en god feature ved at schuko-ledningen er lang og at boksen kan ligge på bakken.
Gode poeng, er godt det er noen fordeler med den :)

Sitat fra: Tellus på tirsdag 18. desember 2018, klokken 22:53
SitatKommer sannsynligvis også til å klage på sakteladeren som jeg synes er ganske klumpete og simpel.

Tror jeg ville latt være å klage på at ladekladden er klumpete. Da ber du om å ikke bli tatt alvorlig.

Vi har ikke fått adaptere så dette bør Jaguar tilby de som ønsker det.
 
Når det gjelder multifunksjonen til ladekabelen så hadde det vært interessant å vite hva Jaguar mente med det. Kanskje var det meningen å kunne styre ladestrømmen fra bilen slik som en del andre biler har mulighet til. Kanskje var det meningen å sende med en ladekabel med kladd som kan stilles.

Selve kladden ser ut som om den er laget til US Navy. Tror den tåler det meste av hva den kan bli utsatt for av vær, vind og ytre påvirkninger. Pen er den kanskje ikke  ;)
Enig, skal prøve å være saklig og ikke klage på utseende, men manglende multifunksjon. Kladden ser unektelig skuddsikker ut ja. Er ingen tjuvradder som synes den ser dyr nok ut til å gidde å stjele den med påfølgende herping av ladekontakten ;)
#10
i-Pace / Sv: Tips & triks
tirsdag 18. desember 2018, klokken 23:39
Har gummimattene som hører til bilen, men de er ganske dårlige til å fange opp vann eller snøsørpe som smelter fra skoene. Selv om jeg er påpasselig med å banke av det meste av snøen på skoene på utsiden av bilen, merket jeg i dag at det er rene vanndammen på filten under matten. Er flere ting som bidrar til dette:

- Mattene har nesten ingen kant som stikker noe opp for å holde vannet på plass.
- Det er to hull i matten som brukes til å feste dem til plastknottene som stikker opp fra gulvet. Vann og fukt renner ned gjennom hullene og ned i filten.
- Mattene dekker f.eks. ikke området til sjåførens venstrefot. Gjør at fukt som renner av skoene trekker inn under matten.

Noen som har noen gode tips til f.eks. noen absorberende remedier man kan ha under mattene som ikke ser jalla ut (helst sort om noe skulle stikke utforbi deler av mattene). Jeg har lagt inn et par av disse på et par skjulte steder i bilen. Men de vil bar trekke til seg noe av fuktigheten.

Er det ellers noen lure måter å få tørket opp dette vannet på?
Et alternativ er kanskje å periodisk sette på en vifteovn som blåser varm luft i et par timer. Men da må vel et eller flere vinduer stå oppe slik at fuktigheten slipper ut av bilen.

Er nesten som man skulle tro at de andre mattene (f.eks. premiummattene) absorberer fukten bedre så lenge man tar dem innendørs for å tørke dem opp innimellom.

Tips mottas med takk :)
#11
i-Pace / Sv: I-Pace : Feil, mangler og workarounds
tirsdag 18. desember 2018, klokken 20:30
Sitat fra: fantonsen på tirsdag 18. desember 2018, klokken 10:46
Jeg har samme erfaring med min S uten panoramatak.
Bilen er normalt støysvak, men jeg reagerer også på betydelig økt støy i tunneler.
Lyden kommer da bakfra, og det føles litt som deg, som om bakvindu eller bakluken er åpen, noe det ikke er.

Jeg regner med at dette er refleksjoner fra tunnel-taket/vegger som trenger inn enten gjennom taket, eller bak i bilen. Så det er tydelig at bilen ikke er like godt støyisolert på denne måten. Om det er forskjell på en med panorama-tak vet jeg heller ikke.

Dessverre har vi mange tunneler her på vestlanget. Jeg må gjennom 4 stk. på min daglige tur (13km) til jobben hver vei. Så dette merker jeg godt hver dag.
Det er ikke bra at også andre uten panoramatak opplever denne støyen. Men siden det er flere som har merka det samme, får man i hvert fall konstatert at det er en feil "by design". Er ganske dårlig at man i utviklingen av en slik flott bil skal spare seg til fant på elementære ting som støydemping i taket. Det går nesten ikke an å snakke i handsfree'en når man kjører i en tunnel siden den utvendige støyen "overbelaster" noise cancelling-systemet.

Jeg også merker at lyden kommer bakfra. De første gangene jeg merket det måtte jeg snu meg for å se om et av vinduene var åpent. Er lite sannsynlig at det kommer fra utette pakninger i dørene, for en slik feil ville også rammet de med glasstak.

Har samlet opp en liste over ting jeg trenger å få utbedret. Kommer også til å nevne støy i tunnel:

  • Panser vil ikke gå ordentlig i lås, kjent feil i følge Topix (JTB00619v3 - Bonnet Latch Warning Light Shown On The Instrument Cluster)
  • Synes ikke panseret er helt flush med fronten og framskjermene
  • Rar lyd når jeg trykker inn bremsene, kjent feil i følge Topix (SSM74070 - X590 I-PACE MY19 Brake Application Noise - Diagnostic)
  • Klunkelyd fra oppheng eller motor foran ved kjøring over humper, kjent feil (SSM74164 - X590 I-PACE Front suspension noise on Air Active derivative)
  • Knappene på venstre side på rattet henger seg opp når jeg trykker på venstresiden (pil venstre, favorittknappen etc). Må "løse dem opp" ved å trykke lett på høyresiden.

I tillegg kommer alle de "vanlige" softwarebug'ene som det jobbes med. Opplever f.eks. at rattvarmen ikke altid kommer på selv om knappen lyser. Hjelper som regel å skru dette av og på igjen.

Kommer sannsynligvis også til å klage på sakteladeren (som jeg synes er ganske klumpete og simpel) fordi den skulle være en multifunksjonslader med mulighet for å bruke på industrikontakt (og implisitt 16A lading). Man kan f.eks. ikke stille ned ladestyrken, og dette kan heller ikke gjøres i bilen. Vet ikke om dette er funksjonalitet som kommer.

Har også opplevd de svarte skjermene i midtkonsollen, løste seg av seg selv etter et par dager (Topix: SSM74213 - Upper and Lower screen blank. (IDMA and SICP))[/list]
#12
i-Pace / Sv: I-Pace : Feil, mangler og workarounds
mandag 17. desember 2018, klokken 15:32
Sitat fra: LittleHammer på mandag 17. desember 2018, klokken 06:31
Hei, opplever du kulderas fra taket også?
Nei, har ikke merket noe kulde fra oven. Kaldeste jeg har kjørt i til nå er ca -12, har fungert fin-fint varmemessig uten panoramatak. Bilen står til vanlig parkert ute i en uoppvarmet carport.
#13
i-Pace / Sv: I-Pace : Feil, mangler og workarounds
søndag 16. desember 2018, klokken 23:05
Jeg har en HSE, men valgte av forskjelige grunner å ikke inkludere panoramataket. Problemet er at når jeg kjører inn i en tunnel, så støyer det inni hampen mye fra taket. Støyen føles nesten som om man kjører med et åpent vindu.

Bilen oppleves ellers som godt lydisolert, synes derfor dette er veldig rart. Skjønner at bilen primært er designet for å ha panoramataket, men det kan virke som om Jaguar "har glemt" å støyisolere taket når man velger vanlig tak.

Nå har ikke jeg prøvd en i-Pace med panoramatak, så jeg vet ikke hvordan denne oppleves støymessig når man kjører i tunnel. Hva er "tunnelstøy-erfaringene" til dere andre med eller uten panoramatak?
#14
i-Pace / Sv: Tips & triks
torsdag 29. november 2018, klokken 13:14
Noen som har funnet en enkel metode for å deaktivere bevegelsessensoren til alarmen når man f.eks. skal inni en butikk mens det sitter noen inne i bilen?

Ønsker da å låse bilen fra utsiden. Har sett at andre bilmerker har et valg på «goodbye» skjermen for å midlertidig deaktivere alarm/bevegelsesdetektor.

Eneste som står om dette i manualen er:

Har ikke fått sjekket hvor lett tilgjengelig valget er inne i menyen, håper det er eller blir en lettere måte å gjøre det på.
#15
i-Pace / Sv: Multi function charging cable
fredag 16. november 2018, klokken 10:26
Til dere som har fått utlevert bil med Leaf gen1 ladekladd og forventet en multifunksjons-ladekabel:
Hvis dere har klaget ved eller etter overlevering, hva fikk dere av respons hos leverandør? Og hvilken leverandør hadde dere i så fall?

Ser at min kontrakt hos Insignia er ikke detaljert nok til at multifunksjons-lader er spesifisert. Men det var tydelig opplyst i det tilgjengelige informasjonsmateriellet at man skulle medfølge en slik som også hadde mulighet for tilkobling til industrikontrakt.

Jeg mottar bil forhåpentligvis ila. noen uker og forventer å få med en lader som også kan kobles til 16A industristikk. Skjønner at ikke alle trenger dette, men blir ganske skuffa dersom Jaguar prøver å «kjiper ut» på dette på en såpass dyr bil. Med e-tron ser det ut til å følge med en skikkelig multifunksjons-lader.

Har montert en 32A type2-lader hjemme, men ønsker et 16A lademulighet på hytta.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA