Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - shvoldum

#1
Tydeligvis ikke.
#2
Sitat fra: Caspar på torsdag 18. januar 2018, klokken 16:19
Takk for tips, men i denne saken rundt elkonvertering eller battribytte så har VD tatt ganske kraftig i. De forlanger ECE100 og ISO6469, som jo da er strengere enn hvis du skal typegodkjenne en ny bil. (Da kreves bare ECE100) Dette er kurrante normer som er mulig å teste opp mpt, koster selvsagt litt penger, men det kunne jeg levd med. Jokeren til VD er jo at i tillegg til å måtte oppfylle disse 2 normene, så må produsenten av bilen bekrefte at delene er egnet, og anbefale de i forbindelse med ombyggingen. Dette er jo et krav som er helt umulig å tilfredstille, uansett om fabrikken finnes eller ikke. I mitt tilfelle har jo fabrikken vært konkurs noen år. VD har tydeligvis laget disse reglene i håp om at ingen ville utfordr de. Det er nå snart 2 mnd. siden jeg har sendt en henvendelse til SFOR for å få et møre og avklare dette. Jeg har purret 2 ganger og enda ikke fått noe respons. Det velger jeg å tolke som de ikke helt har lyst på det møtet
Slik jeg leser disse kravene så er det produsenten av komponentene som må bekrefte at de passer til bruken de skal gjennom, ikke produsenten av bilen. Er du sikker på at det er bilens produsent som skal gå god for dette?
#3
@Caspar; Del gjerne ordlyden i svaret ditt her om mulig.

Jeg fant en oppsummert versjon av ECE100 her: http://rebbl.com/approval-homologation/ece-r100/

#4
Jeg har så smått begynt å leke med tanken på å konverter en gammel dieselbil jeg har stående til eldrift, og kom over denne siden her.

Veldig kjedelig å lese at reglene for ombygging strammes inn, men slik jeg leser forskriftene handler det om at man skal kunne dokumentere at komponentene som brukes tilfredsstiller gjeldende standarder, samt er tilpasset bruken.  Mer spesifikt skal batterier og tilhørende kontrollsystemer (lader og styring?) tilfredsstille ISO-standard 6469-1, samt at funksjonelle krav til sikkerhet i ECE 100 tilfredsstilles. Sistnevnte har jeg ikke lest, så det er kanskje noe jeg ikke får med meg der? At komponentene skal være tilpasset den aktuelle kjøretøytype/variant betyr vel at man ikke uten videre kan bruke en motor som ikke er spesifisert brukt i personbiler, så som f.eks. å bruke en truckmotor?

Dokumentasjonen i forhold til ECE 100 tilsvarer vel noe á la kontrollen f.eks. 2EL måtte gjennom for å sjekke at det elektriske anlegget var forskriftsmessig utført?

Kravet om ISO-sertifisering gjør vel at det blir umulig å handle batteri og styring "billig" fra Kina, men påvirker det noe annet?

Kort sagt; Kan noen forklare hva jeg ikke får med meg her, og hva det er som i praksis betyr at en ombygging i Norge ikke lenger vil være mulig å få godkjent?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA