Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - kenneho

#1
Kia Soul EV / Sv: Sjekke status på 12v-batteriet
søndag 24. november 2019, klokken 13:55
Sitat fra: _OE_ på søndag 24. november 2019, klokken 10:20
Min 30 kWh Soul hadde samme problem med 12v batteri var ofte nede i 3-4 volt.... Etter litt frem og tilbake på verksted ble høyre bakdør lås skiftet... Etter det forsvant problemet

#FTS#

Jeg har hørt om flere som har lignende problem. For mitt vedkommende ble denne problemstillinge sjekket og utelukket for en tid tilbake, så eventuelle problemer jeg skulle få vil antakelig komme av at jeg bruker 12v-batteriet mer enn det klarer å lade seg opp.
Slik jeg gjør det nå er at jeg lader det en gang i måneden, men det hadde vært bra å slippe å lade det unødvendig, men heller fått varsel når det er på tide å lade det.
#2
Kia Soul EV / Sv: Sjekke status på 12v-batteriet
søndag 24. november 2019, klokken 07:48
Denne tråden har blitt liggende i dvale, men kort innpå: Dersom 12v-batterier et halvfult, vil en slikt voltmeter under oppstart da vise vesentlig lavere volt (f.eks 6 volt), og dermed gi meg hint om at det er på tide å lade? Med andre ord: med et slikt voltmeter kan jeg få en indikasjon på når det på tide å lade batteriet?
#3
Takk for svar.

Den laderen jeg har er så vidt jeg kjenner til ikke laget for slik kickstart, men heller ordinær lading av batteriet. Men skal det allikevel kunne gå an å koblet til laderen, og starte bilen mens laderen står tilkoblet?
#4
Hei.

Jeg har en https://www.defa.com/product/smartcharge-4a/ som jeg har brukt for å lade 12v-batteriet på Kia'en tidligere, og det har fungert utmerket.

I sted gikk 12v-batteriet tomt ute på tur, og jeg fikk hjelp av NAF for å starte bilen slik at jeg kunne komme meg hjem for å lade. Når jeg plugget inn ladere vil den ikke lenger lade batteriet, og går i feilmodus. Har time på verksted på torsdag for å få nytt batteri, men det hjelper meg ikke i morgen. Nå står Kia'en til og med og blokkerer for stasjonsvogna vår, så jeg er nødt til å få flyttet den.

Går det an å bruke SmartCharge'en for å "kickstarte" 12v-batteriet? Eller ser det mørkt ut nå som den ikke engang vil lade? Hva kan i tilfelle NAF gjøre annet enn å taue den inn til verkstedet?
#5
Kia Soul EV / Sjekke status på 12v-batteriet
lørdag 16. februar 2019, klokken 09:09
Hei.


12v-batteriet på Soul'en min har gått tomt tre ganger, så jeg skal kjøpe meg en lader. Fremfor å lade batteriet veldig hyppig just-in-case det er i ferd med å gå tomt, tenkt jeg ordne slik at jeg kan får en varsel om at det er på tide å lade.

Kom over https://www.defa.com/product/battery-status-indicator/, som ser ut til å kunne gi en indikasjon på hvor fullt 12v-batteriet er. Usikker på om denne passer til Soul, men jeg tenkte jeg skulle høre her hva andre bruker. Har andre Soul-eiere erfaring med slike målere, og kan anbefale noen konkrete produkter?

#6
Kia Soul EV / Sv: Anbefalt lader til 12v-batteriet
søndag 03. februar 2019, klokken 09:10
Sitat fra: Usikker på lørdag 02. februar 2019, klokken 21:58
Sitat fra: kenneho på lørdag 02. februar 2019, klokken 19:57
Takk, denne så veldig bra ut. Hvordan utfører man ladingen i praksis - drar jeg bare en skjøteledning fra vegg-kontakten og ut til denne boksen, og kobler boksen på polene på batteriet? Må panseret stå oppe under lading?

Plugg den i vegge med sjøteleding om nødvendig og rød på + polen og grå på negativ pol på batteriet, legg panseret forsiktig nedpå, sett den i på ettermiddagen/kvelden og la den lade over natta

Takk!
#7
Kia Soul EV / Sv: Anbefalt lader til 12v-batteriet
lørdag 02. februar 2019, klokken 19:57
Sitat fra: knute på lørdag 02. februar 2019, klokken 16:10
Har kjøpt, og brukt, DEFA SmartCharge.

Jeg gikk for billigste / svakeste versjon, 4A. Så lenge den kan lade over natta, så er ikke det noe problem.
https://www.defa.com/product/smartcharge-4a/

Funker knall, er enkel i bruk, og tømmer ikke lommeboka.
Har også brukt den på den gamle dieselvogna uten problemer, som har en del større batteri enn Soul'en.

Kan kjøpes hos f.eks. BilXtra (600kr) og Jula (800kr).

Takk, denne så veldig bra ut. Hvordan utfører man ladingen i praksis - drar jeg bare en skjøteledning fra vegg-kontakten og ut til denne boksen, og kobler boksen på polene på batteriet? Må panseret stå oppe under lading?
#8
Kia Soul EV / Sv: Anbefalt lader til 12v-batteriet
lørdag 02. februar 2019, klokken 19:51
Sitat fra: goev på lørdag 02. februar 2019, klokken 16:10
Jeg har hatt Biltema sin i over et år: https://www.biltema.no/bil---mc/elektrisk-anlegg/starthjelp/kompakt-starthjelppowerpack-2000035586
Den har fungert veldig bra. I en periode måtte jeg bruke den daglig før jeg fikk bilen på service og de fikset problemet.

Takk for svar. Jeg forstår det som at denne brukes for å starte bilen dersom 12v-batteriet er tomt, men kan ikke brukes for å lade 12v-batteriet. Riktig?

Hva var det verkstedet gjorde for å fikse problemet, forresten - byttet ut det medfølgende batteriet med et bedre et? Mitt kjøremønster består i alle hovedsak av småkjøring, så selv med et bedre 12v-batteri vil jeg vel før eller siden oppleve at det tømmes, i og med at det sjelden eller aldri får ladet seg helt opp under kjøring?
#9
Kia Soul EV / Anbefalt lader til 12v-batteriet
lørdag 02. februar 2019, klokken 15:25
Hei.


Etter at 12v-batteriet nå for tredje gang har gått tomt for strøm, innser jeg at jeg må kjøpe en lader slik at jeg kan lade det helt opp med jevne mellomrom.

Hvilken lader anbefaler andre Soul-eier å gå til innkjøp av?
#10
Takk for svar. Da høres det ut som om låsen rett og slett var frosset.
#11
Hei.

I morges opplevde jeg at Kia'en (igjen, for tredje gang på et halvt år) ikke ville starte på grunn av tomt 12v-batteri. Jeg måtte inn i bilen for å åpne panseret, men opplevde at jeg ikke kom meg inn selv ved bruk av nøkkelen. Tenkte først låsen var frosset, og skal ikke utelukke det, men lurte på om det rett og slett kan være at bildøren ikke lar seg fysisk låse opp når 12v-batteriet er tomt. Er det noen som vet om dette kan stemme? I så tilfelle er det jo ganske ille, for man blir låst ute fra Kia'en når batteriet er tomt, og man må inn i bilen for å få åpnet panseret for å få ladet/startet batteriet.

#12
Kia Soul EV / Hva er din beregnede kjørelengde nå?
torsdag 21. juni 2018, klokken 19:38
Hei.


Jeg kjøpte Soul'en min sist høst, og beregnet kjørelengde i vinter var omtrent 10-11 mil, men nå, selv om det sommer, har ikke beregnet kjørelengde økt til mer en rett under 15 mil. Ser at forbruket jevnt over ligger på 15 kWh, noe som sikkert forklarer den begrensede kjørelengden.

Riktignok er det litt bakker i området jeg bor i, og kjører korte strekninger på motorvei noen ganger i uken, men skulle ikke tro det var så mye større belastning for Soul'en min enn for andre.

Hva ligger dere andre Soul'eier på i forhold til beregnet kjørelengde nå for tiden, og hvor høyt forbruk har den typiske kjøreturen din?

Noen tips til hvordan jeg kan redusere forbruk, annet enn å kjøre rolig, redusere kjøring på motorveier, og å redusere bruk av klimaanlegget?
#13
Sitat fra: Usikker på tirsdag 19. juni 2018, klokken 15:59
Du bør henge på en ekstern lader og la den stå over natta, 30 minutter kjøring kan være for lite
Batteri finner du her (rød sirkel)

Takk!
#14
Sitat fra: Amatøren på tirsdag 19. juni 2018, klokken 07:09
For lading av 12 V batteri bør denne være grei:

https://m.clasohlson.com/no/CTEK-CT5-START-STOP-batterilader/41-1352

Takk for tipset - skal se nærmere på denne dersom jeg velger å kjøpe meg en lader.
#15
Takk for svar.

Det var 12V-batteriet som var dødt ja. Han kjørte på med startkabler, og fikk beskjed om å kjøre rundt en halvtimes tid for å lade opp batteriet.

Til neste gang: Hvor finner jeg det batteriet, og hva slags lader skal jeg bruke for å lade det opp?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA