Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - siddis86

#1
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Eviny ladestasjoner
søndag 27. februar 2022, klokken 08:56
Hei!
Har en IONIQ 2019 og sliter med å starte lading på 75kw ladere. Noen med samme problem? 50kw er null stress, men ofte kø på disse hvor jeg er. Og ønsker jo å makse effekten.
#2
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Nye BKK ladestasjoner
mandag 22. februar 2021, klokken 09:04
Etter å ha vært på tur til Sirdal i helgen, må jeg komme med en presisering. Lynladeren er satt nærmest veien. Dvs at det går an å lade to biler samtidig her om en er bevisste, men det er ganske knotete og den som kommer først må virkelig tenke på å ikke parkere på oppmerkede plasser for å lage plass til neste. Virker også som om folk ikke oppfatter at en kan lade to om gangen her. Samtidig står poenget til "geear" fra denne og den andre tråden angående AC-ladingen og antall plasser.
#3
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Nye BKK ladestasjoner
mandag 08. februar 2021, klokken 19:54
Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal formulere meg, men det er jo fint at de setter opp lynladere og høyner kapasiteten. Men det er nesten litt provoserende at man nå huker av for bedre kapasitet når plassutnyttelsen ikke samsvarer med kapasiteten på selve laderene. At nå tre kan hurtig/lynlade samtidig kontra fire som ville vært maks utnyttelse er faktisk vesentlig forskjell på en fredag/søndag ettermiddag i vinterhalvåret. Og når biler, forståelig nok, kommer med henger, må man nesten riste på hodet av hele opplegget. Det har vært ille nok at fossilbiler parkerer på ladeplassene her pga dårlig parkering til butikken. Her burde noe vært gjort annerledes. Krysser fingrene for at et av trekkene eller Fjellbutikken går for hurtigladeløsning i nærmeste framtid.
Synes nesten det er litt rart at Fjellbutikken ikke har gått sammen med noen av de andre aktørene eller Lyse/BKK for lading der. Her er det også vesentlig bedre plass.
#4
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Nye BKK ladestasjoner
søndag 07. februar 2021, klokken 17:42
Ser nå at den enslige Chademoen er byttet ut med lynlader. Likevel er opplegget i samme gate. 2 ekstra CCS inne den fjellveggen er jo faktisk meningsløst. Lastekapasiteten er steget betraktelig, men det nytter jo ikke i det hele tatt når det ikke er plass. Med 22kw laderne kan vel nå 6/7 biler lade i teorien hvorav 4/5 på hurtiglading. (Usikker på om det går an å lade 2x CCS pluss Chademo på lynlader). Men det er bare plass til tre biler. Flott opplegg om dette stemmer.
#5
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Nye BKK ladestasjoner
lørdag 06. februar 2021, klokken 08:38
Sitat fra: geear på fredag 05. februar 2021, klokken 17:42
Kø på Tonstad i dag, begge CCS i bruk, og ingen på chademo såklart. Samme problemet er det ofte på Sinnes. Begge steder har to stk 50kW type 2/ccs/chademo, og en singel 50kW chademo, som jeg omtrent aldri har sett i bruk.. hadde vært kanon om det kunne blitt oppgradert med enten å få CCS også på den single, eller aller helst ekstra lynlader(e), for det tar jammen tid når bilene vi snakker om er Polestar, i-Pace, Model X og Model 3. Begge sistnevnte med henger. Eventuelt fått opp noe på Kvinlog eller Eiken også, det er ti mil til neste mulighet, på Evje.

Ladeopplegget i Sirdal er faktisk skandaløst. Store parkeringsplasser i tilknytning til kraftkrevende virksomheter som skitrekk. Det vil si at strøm i denne kraftkommunen ligger tilgjengelig. Mitt inntrykk er at de fleste hytter i området må parkere på felles parkeringsplasser og ikke kjører til veggen, selv om dette nok er i endring i nye utbygginger.
Stor trafikk om vinteren og gjennomgangstrafikk om sommeren.
Likevel presterer man å sette tre ladere inni en fjellvegg hvorav to er trege og en er ubrukelig for de fleste. Mange kjører store el-biler på fjellet, noe som gjør at denne ladingen tar en evighet. At ingen andre operatører har sett dette markedet når Lyse/BKK setter opp sine ladere på en så amatørmessig måte er helt merkelig.
I går kjørte jeg forbi Sinnes bare for å se at alle bilene som både ladet og ventet kunne ladet på det dobbelte av hva laderen der faktisk gir. Og når det er kø klokken 15.30, vil jeg helst ikke tenke på hvilket kaos som møtte dem som kom klokken 18.
#6
Rogaland elbilforening / Påkjørsel motorvei ved Mosvannet
lørdag 17. oktober 2020, klokken 08:29
Hei!
Kjører daglig på motorveien ved Mosvannet og kommer fra sykehuset. Hver gang ser jeg flere elbiler kjøre i Bussveien som starter rett etter Esso-stasjonen. Her er det vel ikke lov å kjøre da dette er merket som bussvei og ikke kollektivfelt?
#7
Lade hjemme / Sv: Ladestasjon hvor kabel kan låses + stolpe
torsdag 07. mai 2020, klokken 16:59
Jeg tenker å kjøpe en slik siden det er priskutt og at den er liten og lett:

https://intelligent-solutions.no/nettbutikken/wallbox-pulsar-t1-t2/

Kan det være mulig å sette en slik Wallbox Pulsar på en postkassestolpe som dette?:

https://postkasse.no/produkt/stolpe-for-trygg-postkasse-1-hoyde-l1600/
#8
Lade hjemme / Ladestasjon hvor kabel kan låses + stolpe
torsdag 27. februar 2020, klokken 08:32
Skal installere en ladestasjon i nær framtid. Jeg parkerer på en parkeringsplass med fast plass, men noen meter utenfor huset. Derfor må ladestasjonen stå fritt og ikke montert på vegg. Jeg lurer på om det finnes en oversikt over ladestasjoner hvor ladekabelen kan låses til stasjonen når man er ute å kjører? Jeg vet at denne funksjonen finnes i de smarte laderne, men finnes dette og i de billigere variantene?

Lurer også på om det finnes andre løsninger/erfaringer til stolper enn de som hører til produsentene? Disse er jo nesten dyrere enn selve ladestasjonen.
#9
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Nye BKK ladestasjoner
søndag 13. oktober 2019, klokken 22:33
BKK har nå fått samme prisstruktur som GK.
#10
Hyundai Ioniq / Sv: Ferie med Elbil 2019
mandag 29. juli 2019, klokken 21:15
Jeg må si meg enig i at bilen er en drøm å bruke på langtur. Det er ikke evig bagasjeromsplass, så litt planlegging i pakkingen må til. Nå kjørte jeg en annen rute enn deg. Jeg kjørte t/r Stavanger-Halmstad via Sandefjord-Strömstad. Det som overrasket mest positivt var hvordan batteriet holdt i hastigheter t.o.m. 110. Over dette gikk rekkevidden merkbart nedover.

Men jeg har en liten høne å plukke med utbyggere av hurtigladere på norsk side langs strekningen vi kjørte (via Kristiansand). En ska være bra tulling for å gå tom for batteri her og IONIQ er langt ifra bilen med best rekkevidde. Men det MÅ komme flere hurtigladere på i alle fall noen av de allerede etablerte stasjonene. Det vil spare alle for frustrasjon og usikkerhet på utfartsdager.
For det er frustrerende når noen går fra en ferdigladet i3 på den ene stasjonen på Amfi Kragerø og det er tre biler i kø. Skal man ta sjansen på at det går fortere på Brokelandsheia? Og når en kommer der er køen det dobbelte og en lader ødelagt uten at det står i appen. Slike ting ødelegger helhetsinntrykket av hele opplegget.
#11
Lading i Sverige og Danmark / Sv: Lading i Sverige - Samletråd.
mandag 15. juli 2019, klokken 12:51
Fungerer Fortum-appen i Sverige? Gode/dårlige erfaringer med stasjoner langs vestkysten ned mot Malmö? Har kort fra E.on, registrert elbilforeningbrikke hos Bee og app hos Fortum. Tenkte i utgangspunktet å lade i Kungälv og Himle/Falkenberg mot vår destinasjon i Halmstad. Kjører Ioniq. Hvordan er det med rekkevidden med så lang motorveikjøring? Det har vi aldri prøvd før heller :P
#12
Sitat fra: Rollep på mandag 08. juli 2019, klokken 14:51
Bare å konstatere at prisen for hurtiglading av min i3 på Grønn Kontakt har økt med 35% og er dermed det desidert dyreste alternativet i mitt nærområde (Nord-Jæren)

Dermed datt de langt ned på listen over mine foretrukne leverandører som nå blir:

1) Lyse / BKK
2) Circle K
3) Fortum
4) Ionity
5) Grønn Kontakt

Over 30% på Ioniq også. Ganske voldsomt fra en dag til en annen. Aldri prøvd Circle K eller Ionity, men med prisen Fortum har satt mellom Ålgård og Mandal, faller disse godt på min liste. Grønn Kontakt sine nye ladere har heller ikke lange nok ladekabler hvis de ikke står på siden og er derfor uaktuelt her i gården.
Aldri opplevd ødelagte ladere hos Lyse. Lange kabler og ladebonus, samt tilgjengelighet og beliggenhet her i Stavanger/Sirdal gjør at dette er min foretrukne hurtigladeleverandør, men ting endres jo kjapt i disse dager.
#13
CCS / ChaDeMo hurtigladere / Sv: Hurtiglader Sørlandet.
mandag 08. juli 2019, klokken 11:26
Usikker hvor jeg skal legge denne, men den kommer her:

Nå har vi kjørt på en langhelgtur til Sørlandet og gjort oss noen erfaringer med hurtiglading i området. Har vært på fjellhytte i Lyngdal med forskjellige utflukter så det har blitt lading og planlegging. Med IONIQ klarer vi med null problem å komme oss til hytta og Lyngdal om vi starter hjemmefra med fullt batteri. Måtte lade i Lyngdal for å komme oss på dagstur til dyreparken. Vi kunne også kommet oss frem og tilbake til dyreparken på en lading, men litt snaut. Og dette er også grunnen til min lille frustrasjon.

For det første er dette etter GKs prishopp dyre greier mtp at Fortum sitt prispåslag mellom Ålgård og Mandal.

For det andre må skjønner jeg ikke forretningsmodellen til disse selskapene. 2-3 hurtigladere hver plass kunne med fordel blitt erstattet med færre lokasjoner og heller flere ladere på hver plass. Det blir litt kaotisk og kø på noen plasser og skal man da ta sjansen å kjøre videre til neste plass. Er det mer kø der? Står man lenge i kø, kan man se at det er bortimot tomt noen km lenger ned på strekningen. Og ja, jeg ser poenget med at det bor folk på disse plassene som trenger lading nært hjemstedet hele året. Men om man hadde hatt et stort «ladetorg» enten i Lyngdal, Mandal eller Søgne, tror jeg vi hadde unngått en del frustrasjon. Håper dette kommer med nye E39 som bygges der nede. Om Lyse eller CirkleK ønsker å etablere dette så er markedet «up for grabs». Fortum som måtte legge på prisen tror jeg bommer pga de har en til to ladere ved hver rundkjøring.

For det tredje og denne går til Grønn Kontakt. Helt i orden å ville tjene penger, men dere lurer ikke meg med mindre jeg må. Sørg i alle for at ladekablene deres er lange nok. Hva skjer med disse nye laderne hvor folk som kjører IONIQ må stå på kryss og tvers for å få ladet? Det er faktisk et elendig stykke arbeid.

Skal kjøre til Sandefjord og Sverige i neste uke og kommer til å planlegge med å lade på flest mulig IONITY-stasjoner bortover. Satser på en fin tur. Bilen er jo en drøm å kjøre.
#14
Er det merkelig å ha samme minuttpris på 150kw som på 75kw?
Og vil det ikke alltid svare seg å ta 50kw foran 75kw, selvinnsikt feks har IONIQ? Med mindre du absolutt må nå en ferje og spare noen få minutter?

Ellers fint med ladestasjon der ute selvom det sannsynligvis ville vært bedre forretningsmessig å hatt stasjonen nærmere ryfastluftehullet.
#15
AC fleksilading / Sv: Overnatting med lading Sandefjord omegn
lørdag 27. april 2019, klokken 20:19
Takker for gode svar:)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA