Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - TJV

#1
App "problemene" til id.4 kunne skje innimellom før, men den har vel kanskje feilet én gang siste året. Ja, den brukes opptil flere ganger daglig på det meste her på vår 2021 modell. Må si meg enig at på software 3.0 og høyere tok de sikkert livet av de fleste bugs i software.
#2
Lading i Sverige og Danmark / Sv: Lading i Danmark - Samletråd.
søndag 21. april 2024, klokken 23:44
Sitat fra: Svk på søndag 21. april 2024, klokken 20:28Noen som har kjørt fra Hirtshals og nedover til Tyskland?(motorvei)
Hvor ofte ladet dere?Er vel 130km hele veien.

Hvordan var det med lading langs veien?

Ja, er hovedsakelig 130 sone.
Visst det kan være til noe hjelp, så fant jeg et bilde fra ferien der forbrukstall fra vår ID.4 med 20' hjul.
193km,
2timer og 3min,
snittfart 98km/t,
20,2kWh/100km.

Den lengste etappen vi kjørte var fra Billund til Hirtshals uten å være i nærheten å tenke på lade, selv om det tidvis var 140-150 i 130-sonen. Startet med fullt batteri.

Var greit nok med lading visst du ikke absolutt har én leverandør du ønsker å lade hos. Husker minst én app jeg lastet ned var ufattelig enkelt å legge inn betaling da man kunne bare velge Apple Pay. Så fra appen var lastet ned tok det kanskje et minutt så kunne man starte å lade. Så jeg tok det bare fortløpende å lastet ned app visst det var en ny leverandør det passet seg å lade hos.
Er du ikke fremmed for å lade hos flere leverandører mener jeg det er like enkelt å reise på elbilferie i Danmark som Norge.
Tyskland kan jeg ingenting om.
God tur.
#3
Kjøpe elbil? / Sv: Beste tilbud/kampanjer?
torsdag 18. april 2024, klokken 21:47
BYD selger mer biler i Norge hittil i 2024 enn f.eks Ford og Kia.
Bare sånn til opplysning for de som tror BYD er på vei ut av Norge.
#4
ID.4 / Sv: Kjøpe ID.4 med høy kilometerstand?
søndag 07. april 2024, klokken 13:48
I tillegg til info i innleggene over bør du sjekke litt om hjulstilling bak på bilen du vurderer å kjøpe. Helst få fullstendig historikk på bilen. Har den ikke vært en "mandagsbil", så ser jeg ikke så veldig store hinder for å kjøpe en id.4 med høy km og delvis utenfor garanti.
Noen bileiere har vært veldig uheldig å må bytte bakhjul opptil flere ganger. Tror faktisk jeg ikke ville vurdert å kjøpe en slik bil med sånn hjulstilling siden noen biler har vært utbedret flere ganger og tydeligvis ikke friskmeldt fremdeles. Du kan bare glemme at Møller tar noe goodwill etter garanti. Det er ikke Toyota goodwill hos Møller dessverre.
Hovedbatteriet er bygget opp i moduler (16stk?) og kan byttes én og én såvidt jeg har forstått. Det taler for mindre kostbare reparasjoner selv om tusenlappene får vinger.
På en bil som har rullet 150-200k km bør du uansett ligge til side noen kr hver måned. Lykke til, det kan gjerne bli et godt og økonomisk valg du tar. Det vil bare tiden vise dessverre.
#5
Elbiler i media / Sv: Tesla endrer prisen på TMY sr igjen
søndag 07. april 2024, klokken 11:35
Ja, ser de har oppdatert prisen til det man faktisk kan kjøpe bilen for. Ikke fått noe svar på mailen min jeg skrev til han om skrivefeil og feile priser, så skal ikke nødvendigvis ta æren der siden bare priser og ikke skrivefeil er rettet.
#6
Elbiler i media / Sv: Tesla endrer prisen på TMY sr igjen
lørdag 06. april 2024, klokken 18:19
Er faktisk en direkte villende artikkel med feil i.
Elbil24 skriver at vi kan kjøpe den billigste Model Y for øyeblikket til 424.990kr, men Tesla sine sider viser 32.531kr mer, altså 457.521kr (+vinterhjul).
Har akkurat sendt en mail til han som har skrevet artikkelen og spurt om mitt eller hans regnestykke er riktig. Oppfordrer dere andre til å gjøre det samme, så kan vi forhåpentligvis lese artikler i fremtiden som er riktig.
#7
ID.4 / Sv: Feil/Mangler
torsdag 21. mars 2024, klokken 12:05
SveinJ - du måtte bytte hengslene til bakluke? Sikker på det ikke var smøring/forsegling? Det er det en "kampanje" på som man ikke blir innkalt men de bare gjør visst bilen er innom merkeverksted. Er blitt utført på vår.

Er folk usikker på om det er noe sånne "småkampanjer" som mangler på bilene sine er det bare å ta kontakt med merkeverksted å høre om noe mangler på deres bil.
#8
Elbiler i media / Sv: NAF Vinterens El Prix 2024 31. januar 2024
mandag 04. mars 2024, klokken 11:58
Jeg stilte spm til elektro noen innlegg lenger oppe THE. Visst du ønsker svar fra meg så må jeg si meg dønn enig med deg.
#9
Elbiler i media / Sv: NAF Vinterens El Prix 2024 31. januar 2024
søndag 03. mars 2024, klokken 20:44
Sitat fra: elektro på fredag 01. mars 2024, klokken 23:16Hiphi har fortsatt ikke registrert en eneste bil i Norge. https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/76EKV8/kutter-bemanningen-men-hiphi-avviser-norge-exit

Hvorfor i huleste har denne konseptbilen med alt for stort batteri fått så mye spalteplass?

Alt for stort? Hva tenker du den burde ha som maks?
I annonsen på Finn står det 120kWh, men er usikker på om det er brutto eller netto. (Noen bilmerker annonserer med brutto og noen netto). Visst vi tar utgangspunkt i brutto er det vel "bare" 20% mer enn Model S med største batteri (uten videre sammenligning forøvrig).
#10
Omtalt for noen uker siden på norske nettsteder også.
https://www.tv2.no/broom/flytter-grensene-for-hva-mange-trodde-var-mulig/16415675/
315kW ladeeffekt på 80% er villt!
#11
Elbiler i media / Sv: NAF Vinterens El Prix 2024 31. januar 2024
fredag 01. mars 2024, klokken 22:46
I naf testen kan man faktisk ta 2 dønn like biler med, den ene klarer akkurat seg over bakketoppen og den andre ikke, og den ene får ca 50km ekstra "rekkevidde".
Slike resultat får man ikke på en flat bane.
Forøvrig bor vi ikke i Danmark, så opp og nedoverbakker er bra i en test, men NAF klarer desverre ikke formidle det så bra i media at en bil kan stoppe rett før en bakketopp og hvordan det hadde gått hadde den klart 200m til.
Og de blånekter å lage en annen testrute.
#12
ID.4 / Sv: Bestilling og levering av 2024 modell
tirsdag 27. februar 2024, klokken 21:28
Er vel ganske udiskutabelt at jo flere valg det er på en bilmodell jo dyrere blir den. Koster å utvikle mye forskjellig og lager/logistikk. Hvor mye hadde vært interresant å vite.
Japanske bilprodusenter er litt kjent for å ha noen "få" pakker. Nissan Leaf leveres vel i 4 utstyrsgrader og farge på bilen i tillegg (sånn grovt sett). De tyske har som tradisjon ja å spekke en bil akkurat sånn som man vil ha, det kanskje Audi tar det steget helt ut.

Beklager tråden sporet av, men er det sånn at jo mer man vil ha som utstyr jo lengre ventetid er det på nye biler (enda)?
#13
ID.4 / Sv: Bestilling og levering av 2024 modell
tirsdag 27. februar 2024, klokken 20:18
Det er no bare sånn at VW har valgt å lage ID.4 og ID.5 som i mine øyne kniver litt om de samme kundene. Derfor skal de nesten litt til at ID.4 kommer høyest på norsk registreringsstatistikk siden der skiller det mellom ID.4 og ID.5.

Bare meg som synest det er rart at noen bilmodeller skiller det ikke forskjell på to-eller firehjulstrekk i statistikk, mens andre bilmodeller deler de det opp i flere på statistikken?

Å se på registreringsstatistikk måned for måned kan ofte være misvisende (spesielt for Tesla). Kvartal, halvår og årlig er det eneste som jeg ser på.
#14
Elbiler i media / Sv: NAF Vinterens El Prix 2024 31. januar 2024
mandag 19. februar 2024, klokken 23:50
Fordi én bilmodell er blitt testet av 2 personer (?) så er NAF sin test verdiløs? (Tar litt forbehold, spolet mye gjennom den videoen).
Hvorfor er NAF-testen verdiløs i forhold til de andre bilmerkene og modellene selv om noen andre gjør en test av 2stk Model 3?

Er forøvrig kritisk til NAF testen siden de kommuniserer fryktelig dårlig ut i markedet om en bil stopper 100m før en topp, eller om den hadde hatt flaks og kommet seg 200 meter til og vunnet nye 50km i nedover"bakker". Slik utgjør mye i forhold til WLTP.
#15
Elbiler i media / Sv: Her påstår Teslaen at den krasjer
tirsdag 13. februar 2024, klokken 09:09
Sitat fra: daktari på tirsdag 13. februar 2024, klokken 08:36Herlig kundebehandling av Tesla!

Tror jeg ville byttet ut ordet herlig med skremmende/forventet/vanlig.

Svarer stort sett aldri media (utenom når det er positive saker).

Her i Norge har vi løsninger som man prøver før rettsapparatet, men da skal Tesla vise at de mener den amerikanske standarden å dra det meste gjennom rettsapparatet er den eneste løsningen.

Men men, dette bør begynne å bli allmennkunnskap hos folk nå, så egentlig burde bare folk takke seg selv når de velger bilkjøp derfra. Burde nesten ikke kommet i "avisen", det er ingen nyhet at Tesla drar folk gjennom retten?
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA