Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - chargedup

#1
Fisker / Sv: Fisker muligens konkurs (igjen)
mandag 15. april 2024, klokken 17:56
Ser ikke ut som de som har prøvd å selge Ocean på finn "siden bil kom" har tatt innover seg at prisene har sunket enda i alle fall. Nå er 2 av de 3 "One" til 350' borte fra finn.

Er ikke registrert mer enn 4 nye biler i april enda. Jeg hadde trodd at en slik prising ville gjøre at lageret ble tømt relativt fort, selv om det kan være litt leveringstid. Heldigvis har media sagt klart ifra at det er sjansespill. Da vil forhåpentligvis ikke så veldig mange impulskjøpe bilen, som eneste bil ol.
#2
Fisker / Sv: Fisker muligens konkurs (igjen)
tirsdag 09. april 2024, klokken 11:57
Pr nå får man kjøpt kaskoforsikring. Om Fisker skulle gå konkurs, vil de nok sette prisen veldig høyt på kasko da risiko for totalvrak vil være stor dersom det blir vanskelig å få tak i deler eller umulig å sette inn en ny duppeditt som trenger å kodes. Feks får man fortsatt kjøpt kasko til Fisker Karma til 23'-32' for meg, men det er altså ca dobbelt så mye som Ocean eller en helt normal annen bil for meg.

Maskinskade/superduperforsikring spørs det om man får kjøpt til en ok pris dersom de går konkurs. Hvis man får kjøpt det, vil nok isåfall forsikring stå hardt på punktet om unntak fra dekning der det skulle vært dekket av garanti (noen har til og med tekstet den til å være, dersom norsksolgt bil ville vært dekket av garanti gjelder ikke maskinskade). Her må man isåfall lese vilkårene nøye. Forsikringen vil nok også bli ekstremt dyr dersom de blir nødt til å skrote bilen hvis feks den ikke starter og generisk feilkodeleser ikke hjelper.
#3
Fisker / Sv: Fisker muligens konkurs (igjen)
mandag 08. april 2024, klokken 23:19
Sitat fra: daktari på mandag 08. april 2024, klokken 18:04
Sitat fra: chargedup på mandag 08. april 2024, klokken 18:02Fisker Ocean er ikke vaporware nei, men det meste Henrik uttalte seg om fra 2016-2022 var jo ren vaporware. Hvor ble det av de revolusjerende SSB som de var lengst framme på i verden? Hvor ble det av millions of volume ifbm med Ocean? Hvor ble det av avtalen med Foxconn? Hvor ble det av alt de var milevis foran alle andre?
Håper ingen trodde på det. Men viser bare at "fake it till you make it" brukes av mange oppstarter stadig vekk.

Si det til de som kjøpte aksjen på nærmere 30 USD, rett før Henrik offentlig la planen om SSB på hyllen og aksjen begynte å falle ;D Henrik skulle jo lansere SSB ca 10 år før alle andre bilprodusenter spådde det kunne komme i vanlige biler :o
Nå er vel aksjen rundt 0,2 USD, så det svir nok for de som kjøpte aksjer, så kjøpte Ocean og hadde "diamond hands". Like før Fisker ble delistet eide 6500 nordnet kunder aksjen, ca samme antall som i starten av februar, så sannsynligvis mange nordiske småsparere med diamond hands.
Fool me once, shame on you; fool me twice, shame on me". Federal government i USA tapte vel noen milliarder NOK på Fisker sist gang de gikk konkurs, men de lærte, såvidt jeg vet, første gangen.

Samtidig har Henrik og Gupta tjent flere hundre millioner NOK på reisen fra børsnotering (basert på vaporware, hype og selvfølgelig en latterlig overprising av  hypeselskaper under covid), på salg av aksjer og lønn.
#4
Fisker / Sv: Fisker muligens konkurs (igjen)
mandag 08. april 2024, klokken 18:02
Fisker Ocean er ikke vaporware nei, men det meste Henrik uttalte seg om fra 2016-2022 var jo ren vaporware. Hvor ble det av de revolusjerende SSB som de var lengst framme på i verden? Hvor ble det av millions of volume ifbm med Ocean? Hvor ble det av avtalen med Foxconn? Hvor ble det av alt de var milevis foran alle andre?
#5
Audi Q6 e-tron og SQ6 e-tron / Sv: Pris mm.
mandag 08. april 2024, klokken 17:51
Nå har de fleste superbilmerker (Ferrari, McLaren, Bugatti osv) fått garanti i 7 år med mulighet til forlengelse. Porsche sin PAW kan vel kjøpes til bilen er 15 år eller 150' (200'?). Grunnen til dette var at prisene på reparasjoner var så avskrekkende (over 600' for en girkasse til Ferrari FF ryktes det) og at kunder da var redd for reparasjonskostnad. Da bakte de det heller inn i nybilprisen og salget har steget jevnt og trutt. De fleste merkene har mulighet for forlenging av garanti i Tyskland. Mercedes skulle i slutten av 2022 ha 6-7000 NOK (satt ned fra 10' ish) i Tyskland totalt for garanti fra år 3 til år 5 (norgesgarantien). Nå er jo Norge det eneste landet i europa de ikke tilbyr kunder å kjøpe det da, men det viser hvor lite Daimler sitt forsikringsselskap tar for "norgesgarantien". Hos Mercedes Tyskland (og sikkert alle andre land i europa bortsett fra Norge) kan man kjøpe forlenget garanti inntil bilen er 10 år.

Jeg spår at om noen år vil det være mulig å kjøpe forlenging av garanti fra de fleste bilmerker. Veldig få har råd til 500' for et nytt batteri eller en frontlykt til 50'. Kostnaden på reparasjon av bil har gått igjennom taket for lenge siden, bortsett fra hos Tesla. Det har blitt risikosport å eie en bil uten garanti. Jeg tror forlenging av garanti fra 5-10 år vil være noe som tiltrekker seg nybilkjøpere og norske kunder ville lett betalt 5-10' i året, så jeg forstår ikke hvorfor ikke Mercedes Norge (og andre) tilbyr det (bortsett fra å gjøre alt de kan for å hindre import). Bilmerket sikrer seg at alle bruker merkeforhandler ved å kreve service der (istedenfor nesten å halvere prisen på service som Møller gjør/gjorde etter garantiutløp), kundene betaler litt for mindre risiko og bruktbilprisene vil holde seg høyere.

Nå er dette langt unna temaet, men jeg tenker at forlenging av kjørelengde var relativt rimelig på Q6. Man kan jo også kjøpe superduperforsikring fra feks IF og få dekket noe av det en garanti hadde dekket, inntill 200'km og 15 (20?) år.
#6
Fisker / Sv: Fisker muligens konkurs (igjen)
mandag 08. april 2024, klokken 16:52
Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 08. april 2024, klokken 08:40Jeg tror de blir kjøpt og og at de fortsatt vil hete Fisker. Litt som gml MG ;D
Eller som Fisker, altså det forrige selskapet til Henrik som gikk konkurs og restene ble kjøpt opp av en kinesisk kreditor. Konkursboet gikk vel for ca 150 mill USD (i 2013?) og der fantes det da plattform for en bil. En lite vellykket bil, som Ocean, men allikevel en bil.
Karma ble navnet på restene av gamle Fisker fordi Henrik klarte å få med seg rettigheten til navnet videre. Husker Karma Revero ble lansert for mange år siden i Miami da jeg var der på ferie. Ikke spesielt stor interesse for en bil som lanseres på nytt 5 år etter den første, selv om lansering var på et 5 stjernes hotell langs stranda. Såvidt jeg kan forstå ble Fisker Karma 2.0 (evt karma Revero, som den faktisk heter) ikke et vellykket prosjekt for den nye eieren.

Hvis historien gjentar seg, vil konkursboet til Fisker døpes til Ocean. Henrik vil om noen år starte sitt 3. bilmerke som heter Fisker og investorer vil nok en gang bli rundlurt av vaporware ;)
#7
Fisker / Sv: Fisker muligens konkurs (igjen)
søndag 07. april 2024, klokken 22:28
Jeg vil tro at man sannsynligvis kan få tak i reservedeler for egen regning, men aldri vil få en fullt fungerende bil. Med fullt fungerende bil mener jeg en bil som for det meste har softwarefeil, selv etter 2.0. De fleste "feilene" (noe av det er vel som FSD, "kommer senere", som nøkkel på mobil osv osv) på ocean er software og ikke hardware, selv om det visstnok er noe issues med brems borte i usa. I Norge har jeg kun fått med meg at spoiler sprekker i kulda som hardware problem. For 400' får man Norges billigste nyelbil med over 600km rekkevidde, men selvfølgelig en risiko dersom feks batteriet til 400' (?) ryker.
Dersom ocean hadde hatt fungerende software ville jeg, personlig, kjøpt en nå.

At noen fortsatt tenker at fisker er en kjempekandidat for oppkjøp eller pengeinnsprøytning er for meg fortsatt en gåte. Fisker har bevist at de har en plattform som fungerer med Ocean, men den er lansert altfor tidlig og har derfor masse bugs. De har produsert en bil som er  middels (sett bort ifra software trøbbel) på specs ift pris og salget har vært elendig.

Er det kun fordi Henrik er dansk at så mange heier på han i Norge? Etter alle løgnene fra 2016-2022 (da ocean ble lansert) skulle man tro at fisker ble gjennomskuet?
#8
Fisker / Sv: Fisker muligens konkurs (igjen)
fredag 29. mars 2024, klokken 01:22
Kan bli tøft å få solgt den billigste på finn til 589 med 3'km, hvis de setter nybilpris til 400' fra forhandler! Det skulle vel skje rundt månedsskiftet i USA og jeg tipper Europa og Norge vil få samme prising. Fisker har fjernet "inventory" fra nettsidene sine, så sikkert de 5000 bilene der (totalt i verden) man kan få til nesten halv pris.

Hjelper ikke at man kan være heldig å ha fått en kongebil (altså en bil uten feil/driftsstans), den mangler fortsatt veldig mye funksjonalitet som ALLE andre nybiler har, med en bitteliten sannsynlighet for at de noensinne vil få det.

Til 400' tipper jeg mange velger å se bort ifra konkursspøkelset (derav manglende garanti og softwareupdates) og dermed blir de kvitt lageret på relativt kort tid. Med andre ord, mye impulskjøp.
#9
Fisker / Sv: Fisker muligens konkurs (igjen)
onsdag 27. mars 2024, klokken 18:28
https://electrek.co/2024/03/27/fisker-slashes-msrp-ocean-trims-fights-to-stay-in-business/

Da kutter de prisene med opptil 24' USD. Er vel ca 40% avslag på extreme. Kan ikke se noe til den prisen på norske nettsiden enda, men det kommer nok.

Det tilsvarer at norske prisen blir ca 400' på extreme. Da detter nok prisene på finn og snart...
#10
Fisker / Sv: Fisker muligens konkurs (igjen)
mandag 25. mars 2024, klokken 17:10
Da var det offisielt at det ikke lenger er "en stor bilprodusent" som er interessert i fisker lenger.
https://www.reuters.com/business/autos-transportation/ev-startup-fiskers-deal-talks-with-large-automaker-ends-2024-03-25/
#11
Fisker / Sv: Fisker muligens konkurs (igjen)
fredag 22. mars 2024, klokken 11:12
Vanvittig risiko for leasingseslakpet å ta da. Skulle Fisker gå konkurs må man regne med at bilene har ekstremt lav verdi etter 3 år. Bilene kan repareres og reservedeler vil være mulig å skaffe, men garanti og mulighet for å oppdatere software vil sannsynligvis bli borte ved en evt konkurs. Setter leasingselskapet restverdien veldig lav (ift andre biler) vil jo leasingen bli vanvittig dyr og da vil vel ingen velge å lease den heller?

I Norge er prisene på finn som nypris ish (de som faktisk har tatt noe særlig tap, har vel slått av ca 100' på One), men i USA kan man få kjøpt relativt nye med ca 200' NOK i verditap allerede. Nypris ca 69' USD og brukt fra ca 50', kilde: https://www.cars.com/vehicledetail/bc1ee9d1-f477-4d1d-869a-cac2302ef829/?aff=atempest&utm_campaign=atempest&utm_source=autotempest&utm_medium=trp&utm_campaign_id=1&utm_trusted=TRUE


Mulig det bare er den nye forhandleren (fra feb/mars, Kokstad var det vel de het?) som forpliktet seg til noen demobiler og bare et par faktiske salg?
#12
Fisker / Sv: Fisker muligens konkurs (igjen)
torsdag 21. mars 2024, klokken 09:31
Ja, de sier selv at lageret av biler er på over 200 mill USD.
Vil tro det var vanskelig nok å selge Ocean før konkursspøkelset dukket opp. Overraskende at det fortsatt registreres nye i Norge, det er registrert 6 stk i mars.
#13
Fisker / Sv: Fisker muligens konkurs (igjen)
tirsdag 19. mars 2024, klokken 14:22
Det er ikke kjent hvilken rente eller andre vilkår på lånet, bortsett fra summen på 150 mill USD og at de får 10 prosent rabatt på det konvertible lånet. Fra 1 jan til 15 mars har de allerede brukt 200 mill USD av cashbeholdningen, uten å betale renter/avdrag på alle lån ved forfall. De har nå 121 mill USD i kassen før de evt får lånet på 150 mill. De har en gjeld på ca 1,3 milliarder (eller billion som de sier i USA) USD før dette nye lånet på 165 mill. De vil fortsatt trenge ekstremt mye mer penger inn for å ha en sjanse til å overleve og jeg kan ikke få det til å gå opp at 400 mill USD skulle være nok. Da må de isåfall starte konkursforhandlinger der långivere godtar store tap og aksjer som betaling. Dagens aksjonærer vil da sitte igjen med noe sånt som 0,5-10% av selskapets aksjer, som feks Norwegian i sin konkursavtale.

De trenger egentlig nesten en milliard USD for å overleve 2024 hvis de ikke går i konkursforhandlinger eller releaser software 5.0 (da nærmer det seg kanskje løst?) og de får solgt flere biler. 150 mill er nok til i underkant av 2 mnd, så med den nye innsprøytingen av cash har de i teorien nok cash til å overleve til ca 1 juli uten å betale all gjeld på forfallsdato.

Jeg ble vel mest overrasket over at Magna fortsatt faktisk produserte Ocean fram til nå, enn at de skulle stoppe produksjonen i "6 uker". i jan/feb ble det solgt 1300 Ocean totalt i USA og Europa, model Y hadde 17-1800 nyregistreringer i Norge på samme tid.

Nissan har forresten signert en samarbeidsavtale med Honda, slik at ryktene om at det er de som er i samtaler med Fisker dabber av. Kilde https://electrek.co/2024/03/15/nissan-honda-confirm-ev-partnership-play-catch-up-byd/
#14
Fisker / Sv: Fisker muligens konkurs (igjen)
fredag 15. mars 2024, klokken 15:26
Helt enig i at det er veldig ryddig med en egen post som diskuterer konkursen. Den ene av de to postene jeg er forfatter av som RJK linker til har null og niks med en evt konkurs å gjøre, kun hvordan man går frem for å få tilbake et depositum. Den andre posten RJK linker til som jeg har skrevet under Ocean forumet burde jeg opprettet en ny tråd for å diskutere (som denne), da de fleste postene mine under Ocean, ikke omhandlet Ocean (tar selvkritikk der).

Men tilbake til saken som skal diskuteres.
Det ser veldig stygt ut for Fisker. At noen skal være villige til å spytte inn 400 mill USD i et pengesluk for 4 ganger børsverdien i dag, er for meg helt utenkelig. Isåfall, tror jeg ikke det blir en annen produsent som Nissan, da jeg regner med at de gjør grundige undersøkelser. Det kan godt hende at de kan få solgt tegningene til bil x og/eller splitte et evt konkursbo. Hvis de skulle fått 400 mill USD fra feks Nissan, er det noen som da tror at de klarer å bli lønnsomme før de har brukt opp de pengene? 400 mill USD er mindre enn selskapet tapte både ifjor og året før.

Jeg har hele tiden vært skeptisk og ment at Henrik burde holdt seg til det han kan, design. Ikke være CEO i en bilprodusent og spesielt ikke med kona som COO, CFO og styreleder.
Kursen bykset i været hver gang Henrik fortalte om ny vaporware. I slutten av 2022 begynte Ocean å nærme seg og da kunne han ikke lenger si vaporware (som SSB, superduperkondensatorer osv osv). Siden da har kursen gått jevnt og trutt nedover.
Det nylige kursraset i slutten av februar kom av en elendig årsrapport/earnings call som fortalte at de trenger 400 mill USD frisk kapital, de har solgt 5' av 10' biler produsert, de skal kutte kostnader og lite løsninger ellers på hvordan de skal selge bilene og ha mulighet til å bli lønnsomme.
Kursraset nå de siste to/tre dagene er fordi det har kommet ut at de har kontaktet advokater som driver med omstrukturering eller "chapter 11".
Det er altså ekstremt liten troverdighet i konspirasjonteoriene som omhandler MKHB og at han er kjøpt av Tesla (som ofte blir dratt fram på de fleste andre forum). "Ingen" kjøpte Ocean, verken før eller etter MKHB la ut videoen sin...
#15
Sitat fra: turfsurf på torsdag 14. mars 2024, klokken 16:43
Sitat fra: Vaduz på onsdag 13. mars 2024, klokken 20:19Og selv med det svært ekstreme eksempelet med en 2270km lang tur med kun hurtiglading, så var forskjellen lommerusk målt opp mot avskrivning på bilen rundt 5-7kr/km, altså ca 11350-15890. Ta heller flyet.
5-7kr/km? Det høres  mye ut. Dyreste elbilen jeg har hatt var Model X 100D som kom på 5,5kr/km ink forsikring, strøm, dekk og service.
Tar man utgangspunkt i denne: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=339547941 tipper jeg selger har hatt et verditap på godt over 400' (ink salgskostnader). Da ender han opp på 23 kr pr km. La oss si at selger hadde kjørt 50'km på 1,5 år, da hadde han fortsatt havnet på 8kr pr km (gitt at bilen kunne selges for samme pris uansett km stand). I finn tilfellet med 2270 km hadde verditapet på turen kommet på 52.210 :o

På mer "folkelige" elbiler som id4 osv kan man nok fint regne seg til langt under 5 kr km selv etter den relatvit markante endringen i bruktmarkedet for elbiler tidlig i 2023.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA