Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Jalmar

#1
Kjøpe elbil? / Sv: Kjøp av ny Kia Soul Exclusive?
søndag 14. januar 2018, klokken 10:38
Sitat fra: Geronimo på torsdag 11. januar 2018, klokken 16:53
Takk for nyttige tilbakemeldinger! :+1:
Tenker litt mer på Actve-utgaven nå, da grunnen til at jeg først falt på exclusive er pga skinnseter da jeg frykter at stoffsetene vil bli ganske stygge og slitte etterhvert. Med lyst interiør er jo faren ennå større. For meg skal dette være en bruksbil som jeg ikke trenger å "dille" for mye med, tenkte da mest på verditap ved evt videresalg.
Nå virker det jo som de fleste Soul-eiere er svært så fornøyd med bilen, så det er jo ikke umulig at jeg aldri selger hvis jeg evt kjøper en... :P
Noen meninger om stoffsetene i bilen, kvalitets- og komfortmessig vs skinn? Har aldri hatt biler med skinnseter, liker stoff men vet av erfaring at de fort blir stygge...

Jeg valgte bort skinnseter delvis av samme grunn som du ønsker skinnseter
#2
Kjøpe elbil? / Sv: Kjøp av ny Kia Soul Exclusive?
onsdag 10. januar 2018, klokken 19:07
Jeg fikk min Soul i november i fjor. 30 kw Active. Veldig fornøyd. Pengene jeg sparte på å gå for Active brukte jeg til ladeboks for raskere hjemmelading. Det man går glipp av på Active, i tillegg til skinnseter og parkeringssensor, er discolys rundt høytalerne og varme i baksetene. Jeg har ikke savnet noen av de tingene hittil.

Det er 2 ting jeg skulle ønske var annerledes. Det første er ladeluken. Om vinteren er løsningen utsatt når det gjelder snø og is. Har opplevd å plundre med både åpning og lukking av luka. Men med litt forarbeid med silikonsmøring av tetningslist og fjerning av snø går dette greit.

Det andre er mer en bagatell, men det gjelder ryggekameraet. Det er plassert midt i sølespruten bak på bagasjeluka, og gir aldri klart bilde etter en kjøretur i vintervær.

Ellers er jeg svært fornøyd. Kjapp, lettkjørt og komfortabel etter min mening. Jeg bor i Lørenskog og i vinter har rekkevidden ligget på 145 - 185 km i vekslende vintertemperaturer. Har ennå ikke opplevd hvordan rekkevidden er på sommeren, da jeg fikk bilen i november. Det virker også som den rekkevidden som oppgis av bilen stemmer godt med det man oppnår. Jeg kjører som jeg alltid har gjort og innstillingene på lys og klima står på auto, altså ingen utpreget økonomikjøring.

#3
Kia Soul EV / Sv: Gjettekonkurranse
mandag 25. september 2017, klokken 21:59
Dette er vel et resultat av at eier har ladet bilen på vanlig husholdningskontakt uten å søke bruksendring på kontakten? Da kan det gå ei kule varmt og fort bli amper stemning har jeg forstått.  8)
#4
Zoe / Sv: Zoe 40 eller ikke?
mandag 18. september 2017, klokken 10:25
Det ble prøvekjøring, innbyttetaksering og forhandling rundt Kia Soul i slutten av forrige uke. De kunne levere i slutten av oktober i år, og tilbudet var forholdsvis greit. Bilen som sådan var bra, så det ble handel. Kia Soul Active med 30 kw batteri.

Tiden vil jo vise om dette var smart eller ikke  ;D
#5
Zoe / Sv: Zoe 40 eller ikke?
torsdag 14. september 2017, klokken 08:55
Takk for gode råd, oppklaringer og anbefalinger  :)

Jeg skal i dag avgårde å se / prøve bil nr.2 på ønskelista mi. Det er Kia Soul. Ved kontakt med forhandler i forrige uke anslo de en leveringstid på 1 måned, men det kan jo ha forandret seg.

Hvis ikke Soul passer inn i planene, kommer jeg mest sannsynlig til å drøye ut året.
#6
Zoe / Sv: Zoe 40 eller ikke?
mandag 11. september 2017, klokken 12:09
Tusen takk for svar. Da ser det ut for at jeg har oppfattet dette sånn ca riktig.

Bakgrunnen for ønske om zaptec istedenfor fast montert er at jeg ikke eier garasjen der jeg bor. Jeg får lov til å lagre mine 3 motorsykler der, men vet ikke helt om jeg kan komme drassene med en transformator i tillegg  ;D. Men jeg kunne henge opp en zaptec og koble den til blå industrikontakt. Bilen står ved siden av garasjen. Men jeg skjønner at jeg kanskje bør vurdere den biten en gang til etter rådene fra dere. Det er IT-nett der jeg bor.

Jeg er veldig takknemlig for alle innspill fra dere, da jeg må innrømme at jeg ble litt usikker rundt dette med lading ute på tur/TN-nett problematikk osv osv. Men nå skjønner jeg at jeg har tenkt riktig, og da kan jeg gå videre med bilkjøp. Kjekt å vite mest mulig før man havner i klørne på en bilselger  ;D

Nå fikk jeg akkurat tilbakemelding fra forhandler at forventet leveringstid for ny bil ville være slutten av januar 2018. Det var en liten strek i regninga. Da må jeg titte litt på alternativer.
#7
Zoe / Zoe 40 eller ikke?
mandag 11. september 2017, klokken 11:04
Jeg skal bytte bil denne høsten, og har bestemt meg for at jeg skal ha elbil. Skal ikke pendle, må ikke kjøre bil hver dag og har sjeldent dårlig tid. Bilen vil bli mest brukt til besøk hos venner/familie, til handleturer i nærmiljøet, et par Harry-turer i måneden og noen ganger tar jeg gjerne en biltur for turens skyld. Jeg kjører ca 10 000 km i året. Lengste "familiebesøkstur" er 12 mil totalt. Harryturene er 23 mil totalt, men her er det mulighet for lading på 22 kw type 2 på kjøpesenteret i Tøcksfors.

Jeg har veldig lyst på Zoe 40 i den billigste utstyrsvarianten. Har lest ladetråder i timesvis her på forumet, og tror jeg har dannet meg et bilde av "problemet". Jeg håper på noen innspill fra dere her på forumet for å bekrefte eller avkrefte mine teorier.

Først og fremst ønsker jeg ikke den fastmonterte ladeløsningen som leveres med bilen. Jeg vil velge zaptec-løsningen for 7500,- ekstra. Jeg har tilgang til vanlig jordet stikkontakt og 1-fas blå industrikontakt. Begge på 16A kurs. Så vidt jeg kan se på sidene til zaptec kan man få kabel for begge disse kontakttypene. Men det er vel slik at det vil gå raskere med blå industrikontakt? Fordelen med zaptec-løsningen er at man da har en mobil løsning hvis man skulle komme i en situasjon der man må lade utenfor hjemmet fra vanlig stikkontakt, og jeg vil tro at det er greiere når man skal selge bilen en gang. Men gjør zaptecen samme "jobben" som den fastmonterte løsningen? Er den like rask f.eks?

Ved mitt bruk vil vel det meste av ladingen skje hjemme. I de tilfellene jeg vil trenge påfyll ute på tur, kan jeg da bruke alle 22 kw type 2 laderne som står rundt omkring? Jeg har forstått det slik at 22 kw ac ladestasjoner er TN-nett, og at man da kan lade fra disse med kabelen som følger bilen?

Hvis det er slik jeg tror, så koker ladeproblemarikken (for mitt bruk) ned til at jeg må sette av kanskje dobbelt så lang tid til lading ute på langtur (over ca 30 mil på sommeren og ca 20 mil på vinteren) ?

Dette ble langt innlegg, og mange av spørsmålene er sikkert stilt og besvart tidligere. Men dere får bære over med meg  :)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA