Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Larsbjoernar

#1
Lade hjemme / Omgjøring av eksisterende ladeopplegg
mandag 31. juli 2023, klokken 20:17
Vi har en Viridian Ecolite ladestasjon som er satt opp med 230V 32A 3-fas kurs i dag. Denne lader hovedsakelig vår Model Y, men siden vi også har en førstegenerasjon e-Up ønsker vi å sette opp en ladestasjon utendørs på garasjen til denne. Ønsker å ha fleksibilitet på lading og tenker det er ønskelig å ha mulighet for 11 kW på Tesla slik som i dag, og deling av eksisterende kurs med best mulig utnyttelse. Ønsker i utgangspunktet 1-fas på ny ladestasjon slik at denne fritt kan benyttes til biler som ikke takler 3-fas lading, eventuelt kan vi kanskje legge opp til 3-fas på ladestasjon nr 2 og begrense dette med valg av kabel fra ladestasjonen til bilen? Noen som har forslag der vi kan beholde dagens ladestasjon og supplere med en til, samtidig som dette kan lastbalanseres for å utnytte kurs best mulig? Så vidt jeg kan se av underlag på ladestasjonen vi har i dag så er denne for gammel til å ha tilkoblinger for automatisk lastbalansering, men den har inngang for begrensning av effekt ved hjelp av en motstand som kobles til.
#2
Skoda ENYAQ / Sv: Enyaq Coupe RS. Ordredato og leveringstid.
tirsdag 24. januar 2023, klokken 20:54
Jeg har tilfeldigvis akkurat prøvd Model Y Performance og en Enyaq RS Coupe. Erfaringen min med disse to er at Skoda virker som en bedre sammenskrudd bil, og har (for meg i alle fall) langt bedre seter og generell komfort. Model Y Performance går som ei kule, og gir vel et langt bedre opplegg for spesielt langkjøring med tanke på ladenetteverk osv. Men RS Coupe koster vel minst 100.000 mer enn denne utgaven av Model Y, og for rimeligere varianter av begge to blir vel differansen enda større. Om det er verdt det? Jeg vet faktisk ikke helt hva svaret på det er. Begge er gode på hver sine saker, så kommer kanskje mest an på behovet? For min del er komfort og den opplevde kvaliteten viktig. Hadde en e-Golf tidligere som ble kjøpt ny, og den opplevde kvaliteten var bra der også syns jeg. Men den hadde sine mangler, og det ble noe småtteri som måtte ordnes. Kjenner ikke Tesla sin kundeservice selv, men Møller sin kjenner jeg og har dessverre ikke bare gode ting å si om den.
#3
e-up! / e-UP ladeproblematikk
lørdag 28. august 2021, klokken 17:21
Vi har en 2014 e-UP med rett over 30.000 km på telleren som har noen merkelige symptomer. Den vil ikke lade på ladestasjoner plutselig. Lading starter, men etter ca 8-10 sekunder stopper lading og ladeindikator i "tanklokket" lyser konstant oransje. Etter kort tid prøver den på nytt og starte lading, men det er samme historien på nytt. Ved et par anledninger har indikator lyst rødt når jeg har forsøkt inn/ut med ladekabel etc.  Har testet med medfølgende kabel på ladestasjon hjemme + 3 offentlige ladepunkter. Har også testet med en annen kabel (som vi har brukt hele tiden) hjemme her, men uten at det er håp. Lading med den medfølgende ladekladden fungerer helt fint. Bilen har ingen avgangstid programmert, og minste batteristatus er satt til 100%. Dette har vel skjedd forbigående et par ganger i løpet av det drøye året vi har hatt bilen, men nå er det som sagt ikke mulig å få den til å gjøre som tiltenkt.
#4
e-Golf / Sv: Carnet - for n'te gang
mandag 26. november 2018, klokken 20:30
Sitat fra: JorEl på lørdag 13. oktober 2018, klokken 17:26
Selv om Carnet ikke alltid virker, så er det lettere å kommunisere med Carnet enn med verksed/Møller...
Hørt mye fælt om Møller, og det begynner å stemme :-X E-golfen er god å kjøre, og jeg er fornøyd med den. Men når det har vært problemer, så er det et problem og ta opp problemet...
Hatt den inne til service hvert år (3,5år) og nå skal den inn igjen, i følge bilen...den er kjørt 28 000km.
Hatt den inne 3-4ganger utenom. Ingen kan gi meg et godt svar, på dette med service-intervaller...
Mange smil som sitter løst har jeg fått, men bilen og humøret blir ikke så mye bedre av det..
Kjekt om man kan være ærlig, men det er nok for mye forlangt. Man smiler og sender meg videre i sytemet...
Derfor er jeg ikke så redd for lange servicekøer hos Tesla når TM3 kommer. Det kan kun gå oppover i motbakke ;)

Dette er akkurat det samme som min oppfatning. Det er nok ikke et personrelatert problem heller, men snarere en valgt strategi i Møller-konsernet. De går inn for å holde kostnader relatert til reklamasjoner/garantisaker nede, og det klarer de sikkert ganske bra. Men er litt usikker på om den strategien er veldig heldig for ryktet når det gjelder kundebehandling.
#5
e-Golf / Sv: VCDS Tweaks e-Golf
mandag 26. november 2018, klokken 18:58
Longshot, men noen som har forsket på om det går an å programmere nøkkelen til å starte klimaregulering istedenfor "komfortåpning" av vinduer? Denne funksjonen er vel den minst brukte funskjonen noensinne på noen bil jeg har hatt, men klimaregulering derimot. Jeg skjønner at styring av klimaregulering i utgangspunktet gjøres fra Car-Net, men er jo verdt å spørre.
#6
e-Golf / Sv: Senkefjærer
torsdag 25. oktober 2018, klokken 16:02
Jeg har senket min med 25/25 H&R, men har litt utfordring med slitasje på dekk som jeg ikke syns er jevn nok. Bilen har vært på kontroll/justering hos Møller noen uker etter at fjærer ble montert. Er nok riktig som du sier med høyde på bilen også, det er greit å ikke ha disse for lave.
#7
e-Golf / Sv: Senkefjærer
torsdag 25. oktober 2018, klokken 11:30
Sitat fra: offpist på torsdag 25. oktober 2018, klokken 08:52
Hei Lars.
Ja etter 4 hjuls kontroll er det ikke noe problem med ujevn slittasje på dekk.
Jeg har kjørt med senket bil et år nå.

Kunne du vist frem målebrevet fra din kontroll? Hvor mye er din senket, og hva slags dimensjon på hjul kjører du med?
#8
e-Golf / Sv: Senkefjærer
torsdag 25. oktober 2018, klokken 08:22
Spørsmål til dere som har senket e-Golfen. Har dere fått hjulstilling satt såpass "ok" at det ikke er noen problemer med ujevn slitasje på dekk? I så fall hva ble brukt som utgangspunkt for oppsettet, vanlig e-Golf hjulvinkler eller f.eks Golf med R-Line understell eller Golf R?
#9
e-Golf / Sv: Ny oppdatering Car-Net
torsdag 15. mars 2018, klokken 15:14
Jeg ble kontaktet av forhandler i dag for å sette opp time til oppdateringen. Har allerede en pågående sak meldt inn til kundeservice@møller.no, så det er vel årsaken til innkallingen. Håper dette løser problemet permanent.
#10
e-Golf / Sv: Ny oppdatering Car-Net
lørdag 10. mars 2018, klokken 20:05
Ok, spennende å se om dette gir noen resultater da. Jeg er selv i dialog/monolog med kundeservice hos Møller angående sviktende Car-Net på min 14 dager gamle 300 e-Golf  :P
#11
e-Golf / Sv: Ny oppdatering Car-Net
lørdag 10. mars 2018, klokken 19:32
Noen som har fått oppdateringen og har noen resultater å komme med?
#12
e-Golf / Sv: Hva er årsaken til lang leveringstid?
onsdag 28. februar 2018, klokken 12:24
Har sett at det er Samsung som leverer til facelift, var bilde av en merkelapp til et batteri som var tatt ut av en bil jeg så en eller annen plass.
#13
e-Golf / Sv: Forsikringspremie eGolf
onsdag 28. februar 2018, klokken 12:23
Betaler ca 3300 mener jeg på toppkasko med parkering i egen garasje og 16000 km. 75% uten bonustap ved skade.
#14
e-Golf / Sv: Hva er årsaken til lang leveringstid?
tirsdag 27. februar 2018, klokken 19:07
Min ble produsert i Wolfsburg i uke 5, så dette stemmer ikke helt.
#15
e-Golf / Sv: Fargevalg av E-golf
torsdag 22. februar 2018, klokken 10:29
Sitat fra: Àpache på tirsdag 20. februar 2018, klokken 22:56
Jeg syntes at fargevalget var vanskelig fordi at bildene på vw.no ikke så riktig/virkelig ut vedrørende farge. Og det er ikke noen side som sammenligner de forskjellige fargene.

Helt enig. Også kjedelig at man ikke får e-Golf i samme farger som vanlig Golf. Sliter litt med å skjønne hvorfor det er slik siden disse blir produsert på samme linje som alt annet av Golf. Det finnes mange spreke farger på fargekartet til VW.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA