Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Sherek9

#1
Model X 2014 - 2022 / Sv: Leveringstidspunkt TMX
tirsdag 14. november 2017, klokken 06:52
Ser ut som jeg får bil før nyttår. Bil ble låst 14. september


Sent from my iPhone using Tapatalk
#2
Model X 2014 - 2022 / Sv: Leveringstidspunkt TMX
tirsdag 14. november 2017, klokken 06:50



Sent from my iPhone using Tapatalk
#3
Tesla / Sv: Tesla-avgift fra 2018
onsdag 11. oktober 2017, klokken 23:04
Sitat fra: Marius Sorteberg på onsdag 11. oktober 2017, klokken 22:43
Ganske utrolig hvor "sutrete" kommentarer det er å lese i denne tråden. Det foreslås en avgift som vil gi en Model S en økning i pris på kr. 7.000,-, omtrent 1% av hva en slik bil koster, uten at det betales MVA og noen form for avgift. Det er mer avgift på en Model X, men likevel godt under 10% av prisen på bilen. Dette er helt enestående i verden. Ingen andre nasjoner har slike fordeler.

"Alle" må jo forstå at når andelen av hel-elektriske biler nå nærmer seg halvparten av nybilsalget i Norge, så er det også på tide å gradvis redusere insentivene. De var jo der nettopp for å hjelpe salget av et produkt som ikke var økonomisk bærekraftig igang, slik at produksjonskostnadene ville gjøre dette konkurransedyktig.

Jeg har akkurat fått meg en Tesla, min første elbil, men jeg er nesten flau over alle fordeler en slik bil gir. Jeg mener det er feil at årsavgiften er så lav og mener både kjøring i kollektivfelt og gratis bompassering er noe som bør normaliseres. En slik bil sliter like mye på veinettet som en vanlig bil og den tar like mye plass i kollektivfeltet og inne i bybildet.

Det er ennå en god stund til at avgifter kan beregnes som på en vanlig bil, til det er produksjonen for dyr, men målt opp mot de lave kostnadene for service og ikke minst energi for bruk av bilen veier dette godt opp mot en litt høyere anskaffelseskost.

Jeg er svært positiv til at det velges et miljøvennlig alternativ til vanlige biler, men det får være måte på til krav om at alt skal være gratis bare fordi man kjører elbil.


Sutring er feil uttrykk etter mitt syn. Jeg har bestilt en Tesla X 75D og håper den blir levert før nyttår. I følge status slutten av desember tidlig januar. En økning på 70.000 kr er mye etter min mening. Jeg mener staten struper fort salget av Model X for «vanlige folk» da desverre.

Jeg tror de fleste som kjøper el-bil ser at fordelene ikke vil vare evig, men bli redusert i takt med at det blir større andel el-biler og verdien på brukte el-biler holder seg på et akseptabelt nivå.



Sent from my iPhone using Tapatalk
#4
Tesla / Sv: Tesla-avgift fra 2018
onsdag 11. oktober 2017, klokken 22:33
Fra Venstre sin side fra mai 2016:
Bilavgifter og klimamål
Alle endringer i bilavgiftene skal sees i sammenheng med klimamålene som Stortinget har satt, og det et sentralt prinsipp at avgiftssystemet skal bidra til å drive teknologiutviklingen i en mer klima- og miljøvennlig retning. Fritaket for engangsavgift for nullutslippsbiler forlenges derfor til 2020, og de øvrige avgiftsfordelene for elbiler beholdes uendret ut 2017.

Forutsigbarhet for oss vanlige borgere, blir utrolig lite troverdig når de politiske partiene endrer forutsetningene for kjøp av elbil slik fra år til år.


Sent from my iPhone using Tapatalk
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA