Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - Tor Ping

#1
Mach-e / Sv: Mach-e noen som vet noe nyttig?
mandag 18. november 2019, klokken 11:39
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 18. november 2019, klokken 10:27
Sitat fra: Tor Ping på mandag 18. november 2019, klokken 09:20
Dette var litt skuffende. Det hjelper ikke med frunk eller stor plass under gulvet når du skal ha med hundebur :(
Kommer an på størrelsen på hundeburet og utformingen av rommet. På Mach-E ser det ut som gulvet har to nivå og at du dermed kan senke det eller ta ut øverste plate slik at det blir mye bedre høyde. Uten at du kommer ned på metallet slik som eksempelvis ID3. I bilen jeg kjører nå er det et stort rom under gulvet og får fint tilgang til det selv om hundeburet står der, men det skyldes at bagasjerommet er ganske langt og buret er middels stort.

Her er et eksempelbilde hvor gulvet er senket. Vet ikke om det er laveste nivå eller om du får enda mer dybde ved å ta platen ut.



Buret må passe til en fuglehund, type Weimaraner. Det hender det blir noen lengre turer og at hunden er i bilen noen timer så det bør være litt romslig. Det ser veldig kort ut fra bakseteryggen til bakluka på ca.65 cm høyde, men det er ikke så lett å se på bilder.
#2
Mach-e / Sv: Mach-e noen som vet noe nyttig?
mandag 18. november 2019, klokken 09:20
Dette var litt skuffende. Det hjelper ikke med frunk eller stor plass under gulvet når du skal ha med hundebur :(
Jeg var vel redd for at den skulle bli litt liten men hadde et håp om at den kanskje var noe større.
..og så synes jeg de gikk veldig høyt ut. Denne skulle vist "gå noe jævlig" og ordet gamechanger ble brukt og hva har denne egentlig med Mustang å gjøre? Batteriet og rekkevidden ser vel bra ut og prisen er kanskje helt grei men det blir ikke noen Mach-e på meg.
#3
Mach-e / Sv: Mach-e noen som vet noe nyttig?
fredag 25. oktober 2019, klokken 13:48
Sitat fra: torlie på fredag 25. oktober 2019, klokken 12:21
Dersom denne faktisk snuser på 600km wltp, samt har Tesla ytelser om ikke bedre som de har reklamert med tidligere, får man nok ikke denne for under 650-700k men kan jo være den kommer i flere versjoner, selv om jeg tviler.

Det er mulig du her rett, jeg bare sammenligner litt med Polestar 2 som begynner på kr.469.000. Denne skal jo tross alt også ha en rekkevidde på 500km etter WLTP, 408hk og 4wd.
Nå vet vi jo enda ikke så mye om Mach-e enda, men i mitt hode er kanskje Polestar 2 en naturlig konkurrent?
Jeg forventer vel også at Ford er litt mer edruelige i prisingen av utstyr sammenlignet med MB/Audi/Jag.
#4
Mach-e / Sv: Mach-e noen som vet noe nyttig?
fredag 25. oktober 2019, klokken 11:05
Sitat fra: Kires på fredag 25. oktober 2019, klokken 09:04
Ekstremt spent på denne! De sier levering 2020. Linjene ser veldig bra ut. Hvis vi havner på <600k for ferdig utstyrt bil med største batteri er det rimelig sikkert at jeg til slutt lander på denne.

Det blir veldig spennende med prisingen :)
Jeg vil jo tro at de må ligge noe under Audi/Jag/Merc? Kan man håpe på rundt 500k for en helt greit utstyrt bil? Jeg er ikke så kravstor når det gjelder utstyr, men trenger størst mulig batteri...
#5
i-Pace / Sv: Produksjonsversjon av I-Pace
fredag 02. februar 2018, klokken 07:13
Nå ble jo også norske kunder bedt med til Berlin i fjor. Ikke værst det heller :)  ...og det helt uten hverken Jag eller RR fra før i garasjen...
#6
Audi e-tron / Sv: Reservasjon av Audi e-tron
torsdag 01. februar 2018, klokken 21:20
Sitat fra: knut.aulie på torsdag 01. februar 2018, klokken 20:39
Ikke veldig lenge. Du fant meg med en gang.
Eneste jeg har sett (tror jeg leser det meste både her og på fb) er at prisen er lavere enn en viss amerikaner........

For å holde oss til topik for denne tråden så er det spennende å se hvor Audi lander. De lover overhode ikke noe, kommer bare med intetsigende floskler.
Jeg tippet 750 for jaguar og traff rimelig greit med det. Tipper Audi legger seg 20-30 tusen under Jaguar, men med  mye dyrt utstyr du bare «må» ha.

Uansett kan både Jag og Audi komme unna med hva som helst da toppspekket X koster 1,2 mill

Blir spennende ja. 20-30 tusen under Jaguar for tilsvarende utstyrt bil hadde vel vært helt greit det, forutsatt at vi snakker om minst 90 kw batteri. Det blir jo tross alt en større bil.

Ser at noen snakker om tre batterialternativer (70, 90 og 105). Er dette bekreftet noe sted?
#7
Audi e-tron / Sv: Reservasjon av Audi e-tron
torsdag 01. februar 2018, klokken 11:22
Det er litt skuffende hvis den eneste grunnen til at Audi blir billigere enn Jaguar er at den leveres med mindre batteripakke. Da blir den varslede overraskende prisen litt "lureri".

Jeg vil gjerne ha største batteripakke og håper prisen på den kan konkurrere med I-pace, men det er kanskje for mye å håpe på.
#8
Sitat fra: GreenBeHH på tirsdag 23. januar 2018, klokken 21:19
F-Pace er laget i aluminium og E-Pace i stål, derav vektforskjellen. E-Pace passet meg i størrelse, men må si at jeg ikke kunne kjøpt en Jaguar med 150Hk Diesel (0-100 på 10,5) som var på Launch Edition.  Da er Tiguanen min bedre og raskere.

Det stemmer det og det er jo det som er problemet. Mulig denne løsningen gjorde E-Pace billig de fleste andre steder enn her i landet, men det passer jo ikke akkurat våre avgifter.
Forøvrig helt enig, 1800 kg og 150 hk  i en Jaguar frister ikke veldig :(
#9
Sitat fra: GreenBeHH på tirsdag 23. januar 2018, klokken 20:46
Jaguar synes å ha en salgs strategi ved introduksjon av nye modeller.  E-Pace ble lansert med en First Edition og en Launch Edition.  Launch Edition var påstått å ha en kundefordel på ca. 100.000,- og det varte kun til 31.12.2017.
Det synes å være det samme for I-Pace, men her er både SE og HSE i en Launch Edition variant (i tillegg til First Edition).  Det kan altså se ut som om at Jaguar tilbyr Launch Edition frem til 1.mars og det betyr at en SE/HSE med samme utstyr blir dyrere etter 1.mars.

Jeg tipper at 20" hjul, Panorama glasstak, elektrisk justering av seter er noe av kundefordelen.

Hva kan vi anta er Launch Edition utstyret og hva er kundefordelen ?

Hvis SE og HSE blir noe særlig dyrere etter 1.mars er jeg redd Jaguar blir for dyr i forhold til konkurrentene, men det gjenstår å se. At E-Pace ble lansert med en såpass bra kundefordel tror jeg bar nødvendig for å få noe særlig salg. Denne kommer jo veldig dårlig ut mot konkurrentene når der gjelder avgifter pga høy vekt og relativt høyt co2 utslipp. Den er jo til og med tyngre enn storebror F-pace.
#10
I følge artikkelen:

Bilen på bildene er en SUV som i størrelse ligger et sted mellom GLE og GLS – ikke ulikt Audi e-tron som nylig var på Norgesbesøk, og i så fall et nummer eller to større enn Jaguar I-Pace som flere nå er i ferd med å skrive kontrakt på.

Det er mulig de har rett men jeg synes ikke den ser så stor ut. Nå er det vel sagt at EQC skal bli noe større en GLC.
#11
Audi e-tron / Sv: Hva ønsker vi fra Q6 e-tron?
mandag 15. januar 2018, klokken 00:10
Er det autonomi som folk er mest spent på når det gjelder e-tron. For meg spiller det liten rolle, mulig det er fordi jeg aldri har hatt en bil med noen som helst form for selvkjøringsegenskaper. Inntil videre vil jeg kjøre selv :)
Hastighet på hurtiglading og hjemmelading er jeg derimot spent på. Kan vi håpe på mer enn 150kw? Jeg ser at mange mener man klarer seg med mindre men det endelige målet en gang i fremtiden må vel være at å lade blir omtrent som å fylle tanken. Jo nærmere man kommer det jo bedre må det vel være.

Pris er jeg selvfølgelig spent på selv om det ikke er noen egenskap. Jeg forventer ingen "billigbil" men det er vel lov å forvente at de ender opp endel billigere enn Jaguar. Mange argumenterer med at de legger seg tett opp til Jag og Tesla, men det er vel ikke disse (nisjeprodusentene) som er E-tron sine virkelige konkurrenter. Hvis Audi mener alvor av elbil satsningen så er det jo fossilbilene til de andre premiumprodusentene som er de virkelige konkurrentene og da må nok prisen ned på  det internasjonale markedet.
Antagelig vil de tape penger enn stund fremover men det er vel nå de kan utnytte et eventuelt forsprang på de andre store.
Så er spørsmålet hvor helhjertet elbilsatsingen er. Vil de store over på el eller blir det bare noe de føler de må levere?
#12
i-Pace / Sv: Hva blir grunnprisen på I-PACE?
søndag 14. januar 2018, klokken 23:25
Sitat fra: Vind på søndag 14. januar 2018, klokken 23:00
Sitat fra: Askøy på søndag 14. januar 2018, klokken 20:39
Er det noen som vet noe konkret om hva prisen faktisk blir? Har det kommet en offisiell prisliste?
Det er ikke offisielt hva prisen blir 1 Mars når i-pace offisielt lanseres .  De som har forhåndsreservert får tilbud nå i Januar, og det er for Se, HSE og frist edition. Der er prisene fra 729 til 829.  I tillegg kommet hengerfeste, vinterdekk, metallic, større felger osv. 

Ved lansering er det forventet en «ribbet» S modell hvor man selv kan legge til utstyr.  Denne tror man starter på ca 650.  Det er også muligheter for en FWD som er enda billigere.  Levering på denne vil da være etter August.

FWD, er det bekreftet? Har sett det nevnt tidligere men jeg trodde egentlig det var en misforståelse.
#13
Jeg kommer nok til å vente. Først og fremst vil jeg se hva Audi kommer med, men også for å få litt mer info om lading og andre detaljer. Hadde ikke vært dumt og sett produksjonsutgaven og kanskje  til og med fått prøvekjøre. Jeg er også litt spent på å se hva som er standard på S og få regnet litt på hva en bil med mitt valg av utstyr vil komme på.

Jeg har egentlig satt en grense på 700k og vil prøve å holde meg innenfor det. Så da får jeg se om Audi, Jaguar eller kanskje til og med MB kan levere noe jeg kan være fornøyd med til den prisen. Man kan kanskje håpe på at Jaguar har litt og gå på når det gjelder pris også når alle konkurrentene kommer på banen, hvem vet.
Jeg har det heller ikke spesielt travelt, venter gjerne til 2019 og krysser fingrene for at politikerne ikke finner på noe tull med avgiftene :)
#14
Audi e-tron / Sv: Audi e-tron - Bilder og video
torsdag 11. januar 2018, klokken 14:44
Sitat fra: THE på torsdag 11. januar 2018, klokken 14:34
Sitat fra: Tellus på torsdag 11. januar 2018, klokken 14:17
Sammenlignet med Model X så blir er det meste på 4 hjul vakkert  ;)

Det skal jeg ikke krangle på. Det var absolutt ikke utseende som var årsaken til at jeg kjøpte X.

Personlig mener jeg at BMW X6, 80-talls Toyota Tercel stv., Pontiac Aztek og Ssangyong Rodius ser verre ut enn Model X, men det blir selvfølgelig min mening.

..og jeg skal heller ikke si at jeg ikke ender opp med X, hvis det ikke blir Audi eller Jaguar.
Jeg har tidligere også vurdert MB R-klasse og det var heller ikke på grunn av utseende :)
#15
Audi e-tron / Sv: Audi e-tron - Bilder og video
torsdag 11. januar 2018, klokken 14:01
Sitat fra: THE på torsdag 11. januar 2018, klokken 13:50
Ser at det skal bli en "Tesla-killer" ja, de har jo nesten laget blåkopi av nose-cone fra den første Tesla S-designen til og med..... Synes forøvrig ikke den kler Audi e-tron noe bedre enn Tesla S.

Bortsett fra grillen ser jo bilen grei ut, og omtrent like anonym som det vi er vant til å se fra Audi. Blir nok populær i en gråtone i Norge denne.

Om det blir en "Tesla-killer" skal jeg ikke ha noen mening om, det uttrykket brukes jo om alle elektriske biler som har plass til 5 personer og litt bagasje.
Enig i at den blir litt anonym (hvis dette blir resultatet) og skulle gjerne sett at den blir mer som prototypen, men fortsatt et kunstverk i forhold til padda fra California ;) (Helt og holdent min personlige høyst subjektive mening, model S kan jeg derimot like :) )
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA