Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - MG

#1
BMW iX / Sv: BMW IX priser etter 1.1.2023
lørdag 16. mars 2024, klokken 09:25
Sitat fra: Atifb på fredag 01. mars 2024, klokken 10:33Gratulerer 👍🏽 Fikk du noe rentekampanje på denne?

Sorry sent svar. Ingen rentekampanje. Ble fortalt at alt ble gjort for å få prisen lavest mulig. Men fikk storkunderabatt + litt.
#2
BMW iX / Sv: BMW IX priser etter 1.1.2023
tirsdag 27. februar 2024, klokken 12:58
Takker for innspill:) Ble en iX40 FC på kampanje. Testet bagasjerom. Oppleves i praksis likt som etron imo. Kan ikke se at det er mulig å få noe bedre pris / kvalitet / utstyr / komfort blant relativt kjente bilmerker nå. Mer bagasje får vi bruke hengerfestet eller taket til når behovet oppstår.
#3
BMW iX / Sv: BMW IX priser etter 1.1.2023
lørdag 24. februar 2024, klokken 14:44
Oppleves bagasjeplassen på iX mye mindre enn etron? Oppveies vel noe av mer plass i kupeen/baksetet? Faste ladestopp til hytta er en showstopper ja. Men opplevde at etron 50 holder bra til de nærmeste destinasjonene også på vinteren.

Får luftfjæring til iX40 nå ja. Men selger mener det ikke er veldig stor forskjell på normal kjøring. Er vant til å ha det, mest praktisk når det er litt brøytekanter eller veldig dårlig vei. Tenker det ikke blir mye utstyr ut over fully charged. Den har det meste. Vurderer oppgraderte seter og stereo, men litt usikker..
#4
BMW iX / Sv: BMW IX priser etter 1.1.2023
lørdag 24. februar 2024, klokken 09:13
Driver å vurderer iX40 FC på kampanje nå. Kan se ut som det er best value for money når kravet er størst mulig elektrisk familiebil fra kjente produsenter og med 4x4. Da sammenlignet med det meste av nye eller ganske nye bruktbiler. Den største konkurrenten er kanskje iX50. IX er etter min mening også en mye bedre bil enn det meste i den ganske kjedelige familiebil kategorien. Samtidig må man fire på veldig mange krav for å spare ca 100000 i innkjøpspris.

Ser mange er opptatt av rekkevidde. Men det tenker jeg avhenger helt av bruken. Mye langkjøring, campingvogn eller manglende lademuligheter hjemme eller på hytta gjør at man kan trenge mer rekkevidde. Vi kommer fra e-tron 50 som har 299 km rekkevidde på papiret. Det har aldri vært et problem for oss. Betyr ingen eller noen få ekstra ladestopp i året. Vi var veldig opptatt av rekkevidde med første elbil i 2017, men har et annet forhold til det nå. Tror at iX40 vil være aktuell i bruktmarkedet om noen år siden den dekker behovet til veldig mange som familiebil.

Men dette er kun min vurdering akkurat nå. Noen som har de samme eller andre tanker om den vurderingen?
#5
Model X 2014 - 2022 / Sv: Klar folie vs klar folie
lørdag 03. november 2018, klokken 11:07
Har hatt MX helfoliert med klar Hexis folie fra Scandinano i et år. Er veldig fornøyd. Ikke noe problemer med sensorer og folien er like fin. Er merker etter et par små steinsprut på panseret, men lakken er like fin.
#6
Tesla / Sv: Finansiering nå Tesla/kampanje
fredag 19. oktober 2018, klokken 13:28
Når jeg kjøpte var i kontakt med DNB skriftlig og muntlig for å avklare hvordan denne renten justeres. Svaret var at den skulle justeres tilsvarende andre billånsrenter med utgangspunkt i den gunstige renten.

archive.org (historisk nettiside arkiv) er det mulig å se hvordan prislisten til DNB så ut på forskjellige datoer, men det mangler info mellom 01.01.2017 og d.d. Det ser imidlertid ut til at renten var høyere i begynnelsen av 2017 og mener å huske at den ikke er økt siden jeg kjøpte i august 2017. Er vel ikke noen som tilfeldigvis har priser på alle billånene til DNB sommer / høst 2017?

Lånepapirene forplikter jo også til normal rentejustering. Jeg mener de kan velge å følge styringsrente, renten på andre billån eller NIBOR el. De kan ikke benytte enhver renteoppgang som mulighet til å sette opp denne renten raskere enn andre renter. Hvis de feks. hadde fulgt NIBOR må de også nedjustere lånerenten når den synker. Jeg har hatt BMW leasing med 1 % subsidiert rente. Den ble nedjustert til 0,5% på grunn av generell renteutvikling i markedet.

Det er ikke snakk om mye penger (enda), men ganske irriterende. Det virker også som de har forsøkt å tåkelegge dette mest mulig. Dersom de har en kalkulert med å gradvis øke denne renten mer enn andre mener jeg det er villedende markedsføring. Det hadde også vært interessant å se hvordan avtalen DNB / Tesla er utformet i forhold til subsidiering.
#7
Tesla / Sv: DNB finasiering
torsdag 12. april 2018, klokken 11:53
Jeg fikk beskjed om at rentefordelen (differansen til andre billån) skulle vare i lånets løpetid på 10 år (men blir nok reelt rundt 3 år ja). Så lenge de følger markedet / styringsrente / nibor etc sånn omtrent så er det helt greit. Hvis de prøver på noen smarte triks de ikke har informert om på forhånd er det ikke OK.
#8
Tesla / Sv: DNB finasiering
torsdag 12. april 2018, klokken 08:23
Hei,

Renten er subsidiert fra Tesla og er veldig gunstig. Men det var lite informasjon om dette i forkant av kjøp. Sendte en mail hvor jeg forutsatte at det ikke var en rente de kunne beholde en liten periode og så skru opp til normal markedsrente. Dette bekreftet DNB / Tesla.

DnB har hatt lav billånsrenter en stund og hatt kampanjer i samarbeid med Tesla og flere. Nå er tydeligvis denne kampanjen over og jeg mistenker at DnB har planlagt å øke rentene. Det er ikke store beløpet i måneden, men lurer på hva som er DnB sin plan fremover. Lurer også på hvordan avtalen mellom Tesla og DnB ser ut.

Jeg mener det er ganske i gråsonen i forhold til markedsføring hvis de har en konkret strategi for å få mange kunder med subsidierte kampanjerenter som binder kunden, for deretter å gjennomføre planlagt renteøkning over tid samtidig som de har informert om det motsatte. Gir ikke veldig tillit til DnB.

MG
#9
Model X 2014 - 2022 / Sv: Dumt å kjøpe "ribbet" X?
tirsdag 07. november 2017, klokken 10:44
Har akkurat fått levert X75D. Jeg trodde 100D var det eneste som fungerte godt nok, men selger sa at 75D holder ved normalt bruk og 100D utgavene kun er nødvendig for når bilen brukes mye til langkjøring. Jeg mener selgeren hadde rett i dette. Pris / rente utgjorde en relativt stor forskjell. Rekkevidde ikke er noe å tenke på i daglig bruk. Det er en fordel med 100D på de ca 10 årlige langturene, men ville ikke endret hvordan bilen brukes. Det er også en liten fordel med mindre vekt å dra rundt på. Bilen har en god del lengre rekkevidde enn e-golf, Leaf etc. og fordelen med superladere i tillegg.

Vil også legge til at jeg opplever at ladehastighet, kjøreegenskaper (vekt), kvalitetsfølelse og akselerasjon ved vanlig bruk bedre i en 2017 X75D enn i en "sliten" tidlig 2016 XP90D. Vet ikke om det er bare noe jeg opplever og det var noe feil med den lånebilen i tillegg til at det var en godt brukt og tidlig utgave.

Jeg forsøker sikkert å forsvaret eget kjøp med dette innlegget  :P men tenker det beste valget er å kjøpe batteristørrelse etter behov, siden det er få andre forskjeller med bilen.

Denne videoen viser lading av de forskjellige modellene ganske godt:

https://www.youtube.com/watch?v=RNd6FsTC6eA
#10
Tesla / Erfaring med X75D og Tesla så langt
tirsdag 24. oktober 2017, klokken 10:20
Tenkte å dele erfaring som førstegangskjøper av Tesla. Vil også takke for mange gode råd og tips her på forumet før og etter kjøp.

Kommer fra 2014 BMW 5 serie levert ny fra Bilia, så Tesla har litt å leve opp til hvis de skal konkurrere på kvalitet og kundeservice. Var veldig for nøyd med forrige bil. Det holdt på å bli ny BMW, men Tesla er mer spennende og alternativet X5 40e fremstår gammelt i forhold til Model X.

- Salg. Det var store ord om hvor bra bilen har er. Jeg spurte direkte om vi ville oppleve feil og problemer ved og etter utlevering (ref. andre erfaringer delt på dette forumet). Svaret var at over 90% av feil som de første bilene var plaget med var utbedret på nye modeller. Alt ville være uproblematisk med kvalitet og service. De nevnte OTA var flott og det kommer stadig noe nytt. De var ærlige og sa at FSD ikke var realistisk på lang tid. Det var 100D som var planen, men selger sa at 75D holdt til vårt bruk. Det stemte. Alt var flott og fint før bestilling og spørsmål var svært vanskelig å få svar på etter bestillingen var lagt inn. Det ble nesten helt stille ved henvendelser. Slikt som spørsmål om kjøp av dørmatter og annet ble ignorert. Ikke et ord om at regnsensor etc ikke fungerte. Jeg klarte imidlertid å få bekreftet at bilen har siste hardware som er produsert til nå selv om det står "APH2" i spec-en. Kunnskap om produktet var ganske fraværende hos de selgere jeg var i kontakt med. I tillegg virket det som de var opplært i å si minst mulig rundt tekniske detaljer og forskjeller i forhold til tidligere modeller.
- Bestilling og levering. Bestilte en X75D med alt utenom FSD og 22'. Bilen ble bestilt i begynnelsen av august og levert slutten av september. En måned raskere enn forespeilet.
- Utlevering. Bilen ble utlevert i et dårlig opplyst lokale av stressede ansatte på Tesla Drammen. Det var en ganske lett synlig bulk i den ene døren, noen andre småting, samt bilen var ikke polert. Jeg håper det var slurv at de ikke hadde sett bulken og at de ikke forsøkte å levere en bil med bulk! Kunne ikke bli lovet tidspunkt for utbedringer. En som arbeidet på service tok bilder og var veldig hjelpsom. Han som hadde ansvaret for utlevering var litt arrogant og tror ikke han hadde sittet bak rattet på annet enn en trehjulssykkel :P
- Service. Vi hadde avtalt lakkforsegling og delfolie. Dette måtte avlyses og det er lange ventetider for ny time. Samtidig var det ikke mulig å få et tidspunkt fra Tesla for utbedringer. Derfor satt jeg i gang litt "kraftige" e-postutveksling og telefoner til Tesla. Det endte med at de tok inn bilen i løpet av en uke og vi fikk en XP90D som lånebil. Det var en positiv overraskelse. De har nå hatt den en drøy uke og ikke noen tid for når den er ferdig. Ny time for lakkbehandling er bestilt 30.10 og vi forventer en bil med perfekt lakk til da.
- Bilen. Vi er veldig fornøyde med selve bilen. Kvalitetsfølelsen er et lite hakk under BMW nivå etter min mening og ikke av praktisk betydning, men bilen er mer "futuristisk" og teknologien oppveier dette med god margin. Ganske imponerende for en så ung bilprodusent. Det er stor forskjell på den nesten 1,5 år gamle XP90D en som er lånebil og den nye. Støynivå, ulyder, understell og generelt interiørkvalitet virker mye bedre. Samtlige dører på lånebilen fungerer, men er dårlig tilpasset og har hakkede bevegelse. De ene speilet beveger seg ikke helt ut. Lånebilen har gått drøyt 30k km. Håper disse kvalitetsforskjellene kommer av bedre kvalitet i produksjonen og ikke slitasje. I daglig bruk er også en X75D helt topp for vårt bruk. Har foreløpig kun lading på jobben (7KW) i tillegg til at jeg sporadisk bruker 5-7 ampere på utestikk hjemme. Lader 70% og kjører 2-3 mil på en vanlig dag. Av og til opp mot 10 mil. Ser ingen utfordringer med de 10-20 årlige langturene, med superlading og destinasjonslading. Blir også en hjemmelader om ikke så lenge. Kjøreegenskapene er gode. Ønsket SUV pga oversiktlig kjørestilling og varierende veikvalitet. Her er luftfjæringene geniale. Sportstyring er alltid på. Low /very low på gode veier og standard / high på mindre gode veier. 75D er kjapp selv om P90D er et par hakk morsommere. Blir lei av insane mode og full gass fort nok. Er nok også greit å ikke ha P-modell i lengden med tanke på dekk og førerkort. For ikke å snakke om pris.

Har ikke hatt bilen alt for lenge og disse opplevelsene kan nok endre seg begge veier. Konklusjonene min er at bilen er imponerende hvis man er ute etter en stor bil / SUV med gode kjøreegenskaper, komfort og plass – uavhengig om den er en el-bil eller ikke. Servicen og produktkunnskapen hos selgere er begredelig, men så lenge de forsøker og klarer å rette opp i feil er det til forløpig til å leve med. Man må bare være nøye med å sjekke bilen og være klar i kommunikasjonen ved bestilling og evt. reklamasjoner. Har nok vært litt «overload» hos Tesla i det siste og må håpe på at dette blir bedre.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA