Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - alf00

#1
Tesla / Reparasjon av skader på veganskinnsetene
fredag 22. mars 2019, klokken 09:45
Da har svigerfar vært ute og loka rundt med barnesetet og isofixfestet, og laget en vel cm stor rift i "skinnet" i sitteputen i baksetet på vår model s. Det er ganske følsomme greier det veganeropplegget der, selv om det sikkert kan skje med vanlig skinn også - isofixspennene er nokså skarpe. En kjent og lite kjærkommen skade når jeg leser gjennom forumet her, men jeg klarer ikke helt å finne noe om reparasjonsmuligheter, enten på egenhånd/DIY eller profesjonelt (og hva det koster). Er det noen som har noen gode tips?
#2
Tesla / Sv: Adaptive kurvelys - kun med Premiumpakke på nye biler
torsdag 29. mars 2018, klokken 21:47
Fikk utlevert Model S med de gamle lyktene, i november 17. Bilen har nettopp vært inne og lyktene er nå erstattet med de nye adaptive lyktene. Imidlertid merker jeg ingen forskjell. Og jeg har ikke noe valgmulighet under Settings:Vehicle slik jeg ser andre i denne tråden har hatt. Jeg har nyeste firmware med oppgradert AP2. Er det fortsatt slik at man har muligheten til å velge dynamiske lys og skal kunne det, og jeg kanskje mangler en sofwareoppdatering, eller er funksjonen nå automatisk integrert og ikke lenger mulig å velge aktivt?
#3
Han som refererte meg ønsket seg i utgangspunktet en mini-tesla, men hadde fått beskjed om at fraktkostnadene var på flere tusen kroner. Jeg skjønner ikke helt at dette kan stemme... Hva har dere andre hatt av utlegg for å få utlevert minibilen? Er det evnt. også dyr leveringskostnad for laderen?
#4
Model S 2013 - 2022 / Sv: Knirking ved frontrute / tak i ny bil
torsdag 23. november 2017, klokken 10:38
Hentet bilen for tre uker siden. Knirker oppe ved overgang frontrute/tak, mest på passasjersiden kanskje. Har soltaket, men får altså inntrykk av at dette har med frontruta å gjøre. 
#5
Tesla / Sv: Adaptive kurvelys - kun med Premiumpakke på nye biler
fredag 17. november 2017, klokken 16:11
Model S, bestilt 31/7, bekreftet 7/8. Delskinn, ikke Premium pakke. Levert med nye bakseter, men gamle lykter.

Også irriterende knirkelyd i overgang vindu-tak ved passasjersetet foran (kjent problem, off topic her). Får bestille time på service og få byttet både lykter og fikset knirkingen.

Ellers veldig fornøyd med bilen. De nye delskinnsetene er kjempegode (mangler bare justerbar lårstøtte). Bilen oppleves også mye tightere og med bedre kjøreegenskaper enn jeg hadde trodd, og med flott interiør. Jeg har alltid vært en av de som har påstått at Model S ikke er en helstøpt Premium bil, litt raklete og med kjipt interiør, men jeg må faktisk innrømme at jeg har møtt meg selv litt i døra her. Bilen har omsider virkelig blitt bra og fin!

Ellers er varmeanlegget merkelig og ustabilt? Jeg skjønner ikke helt hvordan jeg skal få det jevnt varmt i kupeen. Setevarmeren virker også å komme og gå litt. Og bilen er nesten helt umulig å vekke med appen, får bare kontakt på mobilen når den har våknet pga. nærhet til bilnøkkelen, men da står jeg jo utenfor og bilen burde vært varm forlengs.

Standard lydanlegg er helt ok og jeg angrer egentlig ikke på at jeg valgte bort Premium lyd. Savner ikke alcantara interiør heller. Men savner varme i rattet når appen fungerer så dårlig som den gjør :/ Allikevel alt i alt fornøyd med å ha valgt bort Premium pakka gitt prisen (dog full forståelse for at noen velger den!).

Skal oppdatere jeg også når jeg har hørt med service om nye lykter. Som M@artin påpekte: det er ganske spesielt at de bare kjører på og putter gamle lykter i bilen og bare håper at kundene ikke har fått det med seg. Det er solgt MANGE model s i august, og jeg tviler på at de fleste er faste lesere av forumet her. Hvorvidt de nye lyktene er SÅÅÅ mye bedre enn de gamle er nå en annen sak - jeg tror de fleste klarer seg utmerket med de gamle lyktene. For meg er det mest en prinsippsak. :)
#6
Model S 2013 - 2022 / Sv: Foliering
torsdag 19. oktober 2017, klokken 18:24
Venter på utlevering av ny model S. Jeg har aldri eid ny bil før og er ikke bevandret i dette med lakkbeskyttelse. Til daglig pendler jeg på E18 og jeg synes det har blitt noe steinsprut på den gamle bilen min. Den har imidlertid vært gammel og jeg har ikke brydd meg. Har vasket den i børstevask og levd veeeldig godt med det. Er overhodet ikke interessert i, eller har tid til, å bruke masse tid på egenpleie av lakken. Derimot har jeg, noe motvillig, akseptert med meg selv at jeg fremover må belage meg på å vaske bilen for hånd. Jeg kommer aldri til å polere bilen selv. For sånne som meg som er litt late i bilstellet, hva vil dere erfarne teslaeiere anbefale av behandling og/eller foliering? Jeg har lest igjennom forumet her (riktignok ikke alle 30 sidene i denne tråden) men slik jeg oppfatter det har jeg fire valg:

1) Gjøre ingenting
2) Foliering (hel eller delvis)
3) Lakkbeskyttelse
4) Kombinasjon av foliering og lakkbeskyttelse

Så har jeg tenkt/forstått det slik?:
1) Å gjøre ingenting. Bruke pengene på en tur innom detailer (via detailersclub eller andre?) spredt over mange år i stedet.

2) Ved evnt. foliering ville jeg hatt blank folie. Lakken må jo synes. Har skjønt det sånn at det kan være tilstrekkelig å foliere den delen av bilen som er utsatt for steinsprut. Foliering beskytter 100% (?) mot steinsprut, men gjør ikke bilholdet enklere i seg selv. Tåler mer vask, men ettersom hele bilen neppe folieres så får jeg allikevel ikke lov å kjøre inn i vaskehallen. Det er mange ulike folier, alle hevder å være best. Alt er dyrt.

3) Lakkbeskyttelse gjør vaskingen enklere og bilen ser generelt penere ut for en som meg. Beskytter ikke mot steinsprut. Varer noen år, sikkert bare halvparten av det som loves. Noe etterbehandling må påregnes? Mange ulike typer behandling, virker ikke å være enighet om hva som er best. Alt er dyrt, men mye rimeligere enn folie. 

4) Kombinasjonen gir beskyttelse mot steinsprut og gjør renholdet enklere. Grand Auto tilby bla. delfoliering med Llumar og lakkbeskyttelse med Tribos som pakkepris til TOCN-medlemmer. Noen som har erfaring med dette? Selvsagt enda dyrere enn 2) og 3).   

Ut av forumet ser det ut som at folk har brukt bla. Autospa Asker, Grand Auto i Oslo, Scandiano i Drammen. Er det flere seriøse aktører i Stor-Oslo området som man bør høre med, som har erfaring med denne bilen, evnt. privatpersoner for eksempel på detailersclub.no?

Hva har dere andre gjort med ny bil?
#7
Model S 2013 - 2022 / Sv: Ny til Tesla og bil levert. Nyttige tips
onsdag 27. september 2017, klokken 11:46
Ok! :+1: Ellers ser jeg at dette er en tråd for tips etter at bil er levert. Beklager, ble litt off topic med selve leveringen.
#8
Model S 2013 - 2022 / Sv: Ny til Tesla og bil levert. Nyttige tips
tirsdag 26. september 2017, klokken 16:52
Jeg kunne også tenkt meg å lese en "sjekkliste" ved henting av bil. Vanlige feil og mangler som man bør sjekke ekstra nøye etter. Det være seg listverk, lakk osv. Jeg har aldri hentet ut en ny Tesla før. Mener å ha lest at mange finner noe rusk ved henting som det er greit å påpeke før man drar?  Og at overleveringen skjer ganske radig.
#9
Model S 2013 - 2022 / Sv: Ny til Tesla og bil levert. Nyttige tips
mandag 25. september 2017, klokken 16:23
Flott tråd!
Det sies at for mye Supercharging heller ikke er bra for batteriet, men hvor mye er egentlig for mye? Og hvilken strømstyrke er best for batteriet, på sikt? (ladetid ikke tatt i betraktning)
#10
Avbestilte S75D bestilt i slutten av juni, oppgradert ytelse, ikke lader. Betalte 15k i depositum. Etter en vanskelig totalvurdering endte vi altså opp med å bestille ny, med luft, dobbeltlader og lysoppgraderingen. Hadde ikke bestilt premium eller lydpakke i utgangspunktet. Hadde ikke avbestilt med 30k i depositum, og tror for å være helt ærlig at jeg hadde blitt fornøyd uansett (men tenkte litt på annenhåndsverdien, og så er det kjekt å kunne heise bilen på noen hytteveier vi bruker mye). Forsinker levering en måned, men ingen krise. Regner med det kommer justeringer fremover - kanskje mest på pris nå som dollaren faller. Utstyrspakkene virker ganske "enkle" og "rigide" nå, og er vel grenser for hvor mye mer de kan endres. Ser ikke helt hva mer de kan gjøre for å strømlinjeforme produksjonen av 75 vs 100. Men det kan jo alltids komme en ny oppgradering av noe slag som er overført fra model 3? Kanskje bare best å roe ned forumlesingen litt til bilen er levert for å unngå mer frustrasjon og ergrelse.  :)
#11
Hvor finner dere koder for batteriet? Altså om det er 85kw og ikke 75? Er det først ved levering?
#12
TMS Hjul, dekk og felg. / Sv: En liten dekk- og felgguide
mandag 24. juli 2017, klokken 11:58
Lurer på å bestille uoriginale vinterdekk og felger. Er det slik at man må kjøpe dekktrykksensorer separat da og er det evnt. mye styr med programmering eller hvordan  nå disse kobles opp? Det er mye penger å spare og jeg er ikke veldig bekymret for garantiforhold når man kjøper identisk dimensjonert utstyr med garanti fra forhandler.
#13
Er den forskjellen merkbar i det virkelige livet? Jeg har ikke noen store referansepunkt på bakkeklaring. Kommer fra en Golf IV stasjonsvogn..
#14
Hei. Er i samme båt som mange andre her. Siden jeg bestilte har model s 75d jeg vil få utlevert  blitt raskere og billigere. Men så har det jo skjedd andre endringer også... Jeg fikk med DU oppgradering, men ikke dobbellader. Pris for bilen jeg får levert er 697500 inkl rabattene. Ny bil med tilsvarende specs  704500, men  med alle nye "bonustilvalg" som lys, luftfjæring og lader, er da inkludert. Jeg betalte 15000kr i depositum. Dvs pris for de nye tilvalgene er 22000kr for meg. Hva synes dere jeg bør gjøre? Er det verdt å avbestille?
Leveringen er den samme.  Av de nye tilvalgene er luftfjæring kanskje det største plusspoenget. Hvor mye høyere kan man heve bilen? Er baksetet mye bedre? Jeg trenger egentlig ikke dobbeltlader og lysoppgradering er ikke viktig.

Veldig usikker nå... :/
#15
Model S 2013 - 2022 / Sv: 85/90 kWh batteri i nye 75/75D???
onsdag 19. juli 2017, klokken 13:51
Hvordan får dere opp alle disse kodene? Jeg får bare opp seks stykker, og ingen BRXX lignende kode.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA