Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - jsher

#1
Leaf 2010-2017 / Sv: Bytte termostat på batterivarmeren?
lørdag 12. mai 2018, klokken 07:52
Tanken var å ha muligheten til å forvarme batteriet i vinterhalvåret for bedre rekkevidde.
#2
Leaf 2010-2017 / Bytte termostat på batterivarmeren?
fredag 11. mai 2018, klokken 18:37
I denne posten står det at en forutsetning for at batterivarmeren skal slås på er at det er igjen minst 30% strøm på batteriet eller at bilen er koblet til strømnettet:

https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=37541.msg646665#msg646665

Er det mulig å bytte termostaten på denne, slik at batterivarmeren slår seg på fra 0 grader?
Eller bytte den med en bryter?
#3
Jeg satte opp en tabell med "pris pr. km rekkevidde", og konverterte prisene på flere modeller utfra pris pr. km rekkevidde på Tesla Modell 3. Derfor tror jeg flere vil måtte senke prisene når Tesla Modell 3 kommer til Norge.

Modell               Basispris   Rekkevidde   Pris pr. km rekkevidde   Hva burde innstegspris vært
Tesla Modell 3    290 000   350                  829                                   290 000
Nissan Leaf        255 000   250                 1020                                   207 143
BMW I3             292 820   200                 1464                                   165 714
VW e-Golf          326 700   300                 1089                                   248 571
Opel Ampera      359 900   380                  947                                    314 857

Med forbehold om feil
#4
Ok, la oss si at det blir slik som du sier nedenfor. Hvorfor mener du det blir slik? Hva er grunnene til at folk kommer til å velge Leaf, e-Golf eller elbil fra de etablerte merkene?

"Når Telsa en eller annen gang neste år kanskje kommer med Model 3 til Norge så vil Nissan fortsette å selge Leaf som hakka møkk."
#5
"De fleste er faktisk ikke villige til å å betale ett mellomlegg for Tesla vis Nissan. Det sier salgstallene."

Det var jo det opprinnelige poenget mitt "artikkelen"; Det vil ikke lenger være snakk om noe betydelig mellomlegg. Basisutgaven av Modell 3 nærmer seg prisen på en 40kw Leaf i dag. Da snakker vi om en bil med betydelig bedre data på meg bekjent alle områder.

Jeg kan ta et annet eksempel fra de vanlige bilprodusentene: Se på en enkel ting som solskjermene. Hvor irriterende er ikke det at de aldri dekker hele øvre del av sidevinduet, eller midtre del av frontruten? Hva har Tesla gjort i Modell 3: Solskjermen kan skyves på en metallstang for å dekke sola der den er. Det er bare filosofien i hvordan de utvikler produktene. Mitt inntrykk er at de etablerte bilprodusentene henger for mye igjen i hva biler var i fortiden, ikke hvordan de vil være i fremtiden.

I tillegg har vi noen av utfordringen jeg nevnte over tidligere med alt av unøyktige visere og en medie- kommunikasjonsløsning som hører hjemme på begynnelsen av 2000 tallet.

At det kommer til å bli solgt mange i Leaf også i fremtiden, ja jeg håper da virkelig det. Men ikke til prisen de ligger på nå. Og i hvert fall ikke at de tar betalt for ting som bør være med som standardutstyr.

Beste måten jeg egentlig kan si det jeg føler er vel at Tesla Modell 3 er et veiskille i bilproduksjonen. Som jeg absolutt tror vil få konsekvenser for flere av de etablerte bilprodusentene. Jeg vil ikke bli overrasket om de etablerte bilmerkene som ikke klarer overgangen de neste 5 årene, ikke vil være her om 7-8 år maks.
#6
Jeg har litt generell kritikk av de fleste bilmerker i dag når det kommer til et par ting:

1. Speedometer.
Leaf'en min viser ca. 8% feil på speedometeret. Kan det være så vanskelig å lage et speedometer som kalibrerer seg selv etter gps hastighet? Eller enda bedre: Integrerer det i en dataløsning i bilen.

2. Gjettometer
Beste måten å lese gjettometeret er å dele tallet i displayet i 2, det er nærmere praktisk rekkevidde store deler av året enn gjettometeret viser. Jeg har ikke ord på hvor forbanna irriterende det er. Jeg er mer interessert i "garantert minste rekkevidde" enn en teoretisk rekkevidde i 50km/t i medvind sommerstid. Eller enda bedre: Integrere dette i en dataløsning i bilen.

3. Navigasjon
Hvorfor må man på verkstedet for kartoppdateringer? Og hvor kommer de sinnsyke prisene fra?
Selv har jeg sluttet å bruke det innebygde navigasjonssystemet og kjøpt meg et nettbrett. Hvorfor sitter jeg igjen med følelsen at dette systemet er utviklet av bilmekanikere og ikke datautviklere?
Integrer dette i en dataløsning i bilen.

Det er rett og slett for mange bedre alternativer å få tak til at bilprodusentene kan forsvare disse latterlige prisene på slikt utstyr.

Det er godt mulig jeg er alene om følgende:
Frem til rekkevidden ikke spiller noen rolle blant bilmerkene, vil jeg ha lengst mulig rekkevidde for minst mulig penger.

Jeg har "vinterpakke" og hele smæla på Leaf'en. Hvis jeg (når jeg kjøpte Leaf'en) alternativt kunne hatt ekstra batterikapasitet istedenfor utstyr, ville jeg igjen og igjen kjøpt en nedstrippet versjon med bedre batterikapasitet. Så kan naboen sitte der på ladestasjonen med utstyrspakka si.

Fjernstyring av varmeapparatet burde ikke være betalt ekstrautstyr. Hadde bilprodusentene hatt en datamaskintilnærming av "utfordringen", hadde dette vært en integrert løsning i en dataløsning i bilen. Kommunikasjon via nettet kunne vært en abonnementtjeneste, mens den integrerte "lokalløsningen" hadde vært gratis via wifi eller blåtann direkte med bilen innenfor kommunikasjonsradius. Jeg anser også dette som basisutstyr.

Jeg føler allikevel at Tesla tar "datadelen" mye mer seriøst enn andre bilprodusenter, og ligger langt foran i tankesettet. Bilene blir mer datamaskiner, og jeg føler at bilprodusentene henger langt etter i det løpet.

Når Tesla stripper dashbordet og sitter igjen med 2 knapper, 2 brytere og 1 skjerm. Hva er innsparingen i praksis på produksjonskost?
Blir du mer fornøyd når du får oppdateringer trådløst, når alternativet er å dra på verkstedet?









#7
Hei

Jeg er i dag en eier av en Leaf 2013, som vurderer mitt neste bilbytte.

Jeg så på en post på forumet at basisprisen på Tesla modell 3 vil starte på ca. 290.000 nok. Flott bil med supre ytelser og den minste vil ha en rekkevidde på 35 mil. Det minimalistiske dashbordet var litt uvant til å begynne med, men jeg begynner å like det veldig godt nå.

Basisutgaven til Leaf er nå satt til 255.000 nok for en 40kw, som på en solskinnsdag går 25 mil. Jeg er ikke veldig imponert over prisen på den nye Leaf'en i forhold til forbruk og rekkevidde. Hva vil 60kw utgaven koste, og hvordan i all verden kan den være interessant uten å senke prisen betraktelig?

Sett i forhold til prisen på Teslaen, hva mener dere 40kw og 60kw Leaf'en egentlig bør koste?



#8
Leaf 2010-2017 / Feste nettbrett i Leaf
onsdag 28. mars 2018, klokken 06:00
Jeg mottok det billige nettbrettet fra Kina her om dagen. Brettet i seg selv var helt ok, men det hadde en veldig dårlig skjerm. Spesielt i sollys. Anbefales ikke.

Endte derfor med å kjøpe meg en nytt nettbrett i en norsk nettbutikk fra Lenovo. Den har bra skjerm, også i sollys.

Pass på å få tak i et nettbrett med bra nok skjerm, som også fungerer i dagslys.

Nå mangler jeg bare magnetholderne, så blir det montering i bil.  :) :+1:
#9
LeafSpy / Leaf Spy Pro - Personlig tilpasning av side 3
tirsdag 20. mars 2018, klokken 07:40
Hvis du ønsker å ta vare på standard .csv filene som ligger i LeafSpy, må du gi de gamle nytt navn før du kopierer over de nye i mappen
#10
LeafSpy / Leaf Spy Pro - Personlig tilpasning av side 3
tirsdag 20. mars 2018, klokken 07:39
I Leaf Spy Pro er det mulig å endre oppsettet på side 3 til de verdiene du ønsker å vise.

I mappen /Storage/emulated/0/LEAF_BT_CAN/CUSTOM SCREENS er det lagret to filer som kan tilpasses etter eget ønske: UserScreenL.csv og UserScreenP.csv, hvor L=Landscape mode og P=Portrait mode.

Dette er .csv filer som kan redigeres i Excel eller Notepad.

Jeg har laget et oppsett som viser følgende:

SOC
GIDS
Range
Battery
Power

Filene kan du laste ned her:
http://www.sherdahl.no/start/Leaf/UserScreenL.csv
http://www.sherdahl.no/start/Leaf/UserScreenP.csv

Filene lagrer du i Storage på din telefon i mappen: LEAF_BT_CAN/CUSTOM SCREENS/

Når filene er kopiert, start Leaf Spy Pro. Gå til side og klikk på knappen "Load".
Velg "UserScreenP" i stående modus og "UserScreenL" i liggende modus.


#11
Mener du at forbruket blir for høyt i minusgrader, så du har lengre rekkevidde eller at forbruket er for lavt så du har kortere rekkevidde?

Jeg har satt inn et antatt rekkeviddetap på 1.5% per grad.

(Den vil da legge til 1.5% på rekkevidden per grad over 20grader, så da må må den stoppes på et eller annet punkt. Noen som vet hva "ideel" temperatur er for maks rekkevidde? Er det noe rekkeviddetap om temperaturen er for høy?)
#12
LeafSpy / OBD2-leser til Leafspy
lørdag 17. mars 2018, klokken 09:14
Den Konwei KW902 wifi jeg kjøpte fungerte bra med Leaf Spy.

Måtte koble til det trådløse nettverket som var satt opp på KW902 modulen, før Leaf Spy koblet til den.
#13
Kartfiler for ladestasjoner i Norge, Sverige og Finland kan også lastes ned herfra:

http://home.selasky.org/charging/
#14
Jeg fikk ikke lastet den ned selv, derfor lastet jeg den opp hit isteden:

http://www.sherdahl.no/start/leaf/RekkeviddekalkulatorNissanLeaf.xls
#15
Nå har jeg laget en rekkeviddekalkulator i Excel til Leaf 24:

[ You are not allowed to view this attachment ]

Tast inn utetemperatur og maks gids på din Leaf, så kalkuleres rekkevidden.

Ser denne ut til å stemme med deres erfaring av rekkevidde?

(Den tar ikke høyde for høydemeter)
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA