Poenget mitt var ikke å starte en diskusjon om bilvask, bare tipse om en løsning som Tesla ikke visste om.
Tipset gjør at man kan spare et verkstedbesøk.
Tipset gjør at man kan spare et verkstedbesøk.
Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.
Vis innleggmenySitat fra: Handyman på torsdag 09. september 2021, klokken 15:55Enig i det du skriver om ABRP, men bruk underveis forutsetter at du har tilgang til Live trafikkdata. Jeg ble grundig lurt av ABRP, som etter Köln viste til A1/B51, og 1 time kortere kjøretid enn Tesla. Begge veier var stengt, og omkjøring tok minst en time ekstra. Hadde kanskje gått raskere med Teslas valg.
I ABRP kan du stort sett stille inn alt du vil. Destinasjons %, Ankomst SuC %, Korte legg vs lange legg. Raskest frem vs færrest stopp. Mange flere muligheter enn i Teslaen.
For raskest lading kan man med fordel sette ankomst SuC til 5%, og ta flere korte ladestopp. Bilen ber deg redusere farten dersom du ikke vil rekke frem. Det skal veldig mye til for å kjøre seg tom på langtur i høy fart. En liten fartsreduksjon gir straks lengre rekkevidde. Når man lærer å stole på bilen så er det ikke noe problem å planlegge med lav SoC ved ankomst.
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 09. september 2021, klokken 15:14
Når jeg trykker på linken og velger "Detailed Settings", så ser jeg at det ligger at innstillingen er at en skal kjøre 20% fortere enn fartsgrensen. Med Model Y bruker en ganske mye mer strøm i 120km/t, så da må en jo lade ofte...særlig hvis en kjører i 150km/t som det blir i Danmark med de innstillingene. I tillegg ser jeg at en aldri kjører lenger ned enn til 20% SOC. Det er jo litt høyt.
Ser at den lader opp til ca 80% på hver lading, og det er jo ganske høyt siden hastigheten avtar ganske mye over 70%...
Sitat fra: sjossang på torsdag 09. september 2021, klokken 14:29
Takk for god beskrivelse. Elsker bilferier, så gleder meg allerede til neste!
Hvor lange distanser kjørte du mellom SuC, og hvor langt ned lot du batteriet gå? Fikk du inntrykk av at det ble korte etapper mellom SuC?
Ser at ABRP foreslår ganske korte etapper (60-90 minutter kjøring)
https://abetterrouteplanner.com/?plan_uuid=9f1df18a-19c3-4e7b-a0da-83d775a099c9
Sitat fra: Toalmar på fredag 02. august 2019, klokken 09:03Sitat fra: thasle på torsdag 01. august 2019, klokken 23:36Gjelder vel for de som ikke bruker mobil?
Den største/beste nyheten er at profil nå kan knyttes til nøkkelkort eller app. Ønsket av mange.
Testet, funker perfekt!
Sitat fra: Olings på tirsdag 25. juni 2019, klokken 10:31Her er en artikkel jeg skrev om en 14-dagers tur nylig:
Vi skal neste uke kjøre til Syd-Frankrike med vår Model 3 og lurte på om noen hadde noen gode tips og råd for en slik langtur med en Tesla.
Har jo lest meg opp en del på nettet, men tenkte at folk her på forumet med egen erfaring på dette kunne være en verdifull ressurs på "dos and don'ts" for en Tesla-sjåfør på sin første langtur. Har også søkt litt på forumet her da jeg husker at dette har vært nevnt tidligere, men uten hell.
Er det for eksempel påkrevd med kontanter på de ulike bomstasjonene etc.?
Blir glad for all tilbakemelding!
For den nysgjerrige så skal vi kjøre Norge-Sverige-Danmark-Tyskland-Østerrike-Lichtenstein-Sveits-Italia-Monaco- Frankrike på vei til og Frankrike-Luxembourg-Tyskland-Danmark-(Ferge)-Norge tilbake. Puh...
SitatThe problem occurs when the SENTRY mode is left on along with the USB drive inserted for over 24 hours. This causes the car to never go to sleep in order to keep the sentry mode on and keep recording any movements. Because the car must sleep for about 2 hours (I believe he said once 24 hours) and this does not happen due to sentry mode on, the software throws an error and causes the autopilot, cruise and other camera related items to shut down. The remedy he said was to remove the USB key, turn off the SENTRY mode and leave the car parked for at least 2 hours. This he said will fix the issue. IMPORTANT: I must do this once every 24 hours, if I need to keep the sentry mode on when parked somewhere, I need to remember to turn it off to let the car sleep for at least 2 hours within each 24-hour cycle.
Sitat fra: ladov på søndag 16. juni 2019, klokken 21:03Jeg la inn destinasjonen som waypoint, men Tesla la inn ladestopp automagisk, fordi destinasjonen var for langt unna. Bilen visste hvor jeg ville stoppe, og var antagelig klar for lading. Uansett smart å lade med en gang man stopper, men det gir seg selv.
Takk for at du deler dine erfaringer.
Et par spørsmål, gjorde du noe spesielt for å oppnå høy ladefart? Satt du neste lader som destinasjon for å aktivere automatisk batterivarme eller stolte du på at høy hastighet og lange etapper gjorde susen?
180Wh/km med så mye motorvei er bra!
Sitat fra: knut.aulie på søndag 16. juni 2019, klokken 18:41100 mil er langt på en dag, men innenfor. Brukte to dager til Middelhavet tidligere, men har sluttet med det. Du må starte tidlig, 0800, og kjøre til 2000. Regn 100 km/t i snitt med pause, trafikken i Tyskland er så stor at det er vanskelig å komme særlig høyere. Litt bedre i helgene, mye mindre tungtrafikk da. Og bedre i Frankrike, hvis du skal den veien. Motorveiene er avgiftsbelagte, og det fører til mindre trafikk. Dessuten er de bygget i nyere tid, stort sett med 3 filer i hver retning.
Hva tenker dere som har erfaring om å øke etappelengde fra 70-80 mil til opp mot 100? (Skal selv på en tur som er litt over 200 mil, og kunne tenkt meg to etapper.)
Blir selvfølgelig flere timer kjøring, men er det innenfor?
Kan øke snittfarten noe, men ikke allverden da det er familietur.
Sitat fra: HermanGatevold på søndag 16. juni 2019, klokken 11:57Absolutt! I følge ABRP er det drøyt 7 timer kjøring + 1:15 time lading. 3 ladestopp.
Skal ut på en 2 ukers biltur til Italia og omegn neste uke selv. Prøver å komme meg fra Hirtshals til Berlin på en dag. Burde vel være innafor?