Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny
meny

Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.

Vis innleggmeny

Meldinger - thasle

#1
Model Y / Sv: Kameraer går i svart etter vask
tirsdag 08. februar 2022, klokken 11:05
Poenget mitt var ikke å starte en diskusjon om bilvask, bare tipse om en løsning som Tesla ikke visste om.

Tipset gjør at man kan spare et verkstedbesøk.
#2
Model Y / Kameraer går i svart etter vask
mandag 07. februar 2022, klokken 14:32
Etter vask i maskin gikk alle kameraer i svart.   Prøvde reset/reboot uten at det hjalp.  Ringte Tesla veihjelp, som sa at de ikke anbefalte å vaske bilen i maskin!!! Hva skal man da med bilvaskemodus?

Ga meg de tipsene jeg allerede hadde prøvd, og endte opp med å bestille service.  1,5 måneds ventetid i Porsgrunn, 14 dager i Moss.

Gikk en runde til, og  valgte Power off, menyvalg Sikkerhet/Skru av, ventet en halv time, og kameraene var tilbake :)
Har meldt tilbake til Tesla.
#3
Model Y / Sv: TMY road trip Vestfold - Côte d’Azur
torsdag 09. september 2021, klokken 16:59
Sitat fra: Handyman på torsdag 09. september 2021, klokken 15:55
I ABRP kan du stort sett stille inn alt du vil. Destinasjons %, Ankomst SuC %, Korte legg vs lange legg. Raskest frem vs færrest stopp. Mange flere muligheter enn i Teslaen.
For raskest lading kan man med fordel sette ankomst SuC til 5%, og ta flere korte ladestopp. Bilen ber deg redusere farten dersom du ikke vil rekke frem. Det skal veldig mye til for å kjøre seg tom på langtur i høy fart. En liten fartsreduksjon gir straks lengre rekkevidde. Når man lærer å stole på bilen så er det ikke noe problem å planlegge med lav SoC ved ankomst.
Enig i det du skriver om ABRP, men bruk underveis forutsetter at du har tilgang til Live trafikkdata. Jeg ble grundig lurt av ABRP, som etter Köln viste til A1/B51, og 1 time kortere kjøretid enn Tesla. Begge veier var stengt, og omkjøring tok minst en time ekstra.  Hadde kanskje gått raskere med Teslas valg.

Uten Livedata kan det være lurt å bruke f.eks. Google Maps, da ser du enkelt hvilke veier som er stengt. Tesla velger omkjøring, men viser ikke stengte veier.
#4
Model Y / Sv: TMY road trip Vestfold - Côte d’Azur
torsdag 09. september 2021, klokken 15:33
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 09. september 2021, klokken 15:14

Når jeg trykker på linken og velger "Detailed Settings", så ser jeg at det ligger at innstillingen er at en skal kjøre 20% fortere enn fartsgrensen. Med Model Y bruker en ganske mye mer strøm i 120km/t, så da må en jo lade ofte...særlig hvis en kjører i 150km/t som det blir i Danmark med de innstillingene. I tillegg ser jeg at en aldri kjører lenger ned enn til 20% SOC. Det er jo litt høyt.

Ser at den lader opp til ca 80% på hver lading, og det er jo ganske høyt siden hastigheten avtar ganske mye over 70%...

Du bestemmer selv hvor mange km eller % du skal kjøre over fartsgrensen. 20% er ganske mye, det blir fort prikker av det.  Jeg satte hastighetstillegget  = 0, og justerte manuelt ved behov.  Noen ganger er det ikke mulig å kjøre fort, du må holde samme fart som de andre.

Lader stort sett til 70-80% avhengig av hvor langt det er til neste lader eller mål. Setter inn neste mål og ser hvor mye jeg har igjen da. Å lade over 80% er sjelden lurt, det tar tid.
#5
Model Y / Sv: TMY road trip Vestfold - Côte d’Azur
torsdag 09. september 2021, klokken 15:23
Sitat fra: sjossang på torsdag 09. september 2021, klokken 14:29
Takk for god beskrivelse. Elsker bilferier, så gleder meg allerede til neste!

Hvor lange distanser kjørte du mellom SuC, og hvor langt ned lot du batteriet gå? Fikk du inntrykk av at det ble korte etapper mellom SuC?

Ser at ABRP foreslår ganske korte etapper (60-90 minutter kjøring)
https://abetterrouteplanner.com/?plan_uuid=9f1df18a-19c3-4e7b-a0da-83d775a099c9

Stort sett kjørte jeg ned til 15-20%. Kjøretiden lå mellom 2,5 og 3 timer. Da passer det uansett med en pause. Noen ganger ville Tesla at jeg skulle lade etter en times kjøring, måtte overstyre og skippe en lader, det var mer enn nok likevel.

En gang indikerte bilen at det ville være 5% igjen ved målet, men litt rolig kjøring gjorde at jeg kom frem med 15%.  Det er ganske stort utslag ved å redusere hastigheten  fra 140 til 120 km/t.

Noen ladere er litt krøkkete plassert (Valence, Aix), med mange rundkjøringer og mye trafikk. Det øker ladetiden, og lysten på å kjøre videre.

Var aldri engstelig for å gå tom. Vurderte aldri andre ladere enn Tesla, det er bare hazzle.
#6
Model Y / TMY road trip Vestfold - Côte d’Azur
torsdag 09. september 2021, klokken 09:57
For ca. 2 år siden gjorde jeg samme tur med TM3, se https://elbilforum.no/index.php?topic=46947.msg816511#msg816511 .

Hentet ut min nye Y  onsdag, og dro av gårde søndag morgen med ferge fra Larvik. Brukte 3 dager, dvs. to overnattinger. Fordelen ved å starte søndag er at det nesten ikke er tungtrafikk, dermed flyter trafikken bedre.  På hverdagene kan tungtrafikken være en propp, når biler som går i 90,1 km/t skal kjøre forbi biler som går 89,9, det kan ta flere minutter og blokkerer veien helt når det kun er to filer.

Bilen gir topp inntrykk, klart bedre enn M3. Spesielt er følelsen at støynivået er lavere, både hjulstøy og vindstøy.  Bilen ble levert med 20'' hjul, dekktype Michelin Pilot Sport EV.  Synes dekkene er meget bra, ikke for harde.  Dekktrykk 44 lbs, som levert.

I tillegg til meget stabil styring, var følelsen av tilstrekkelig kraft merkbar, akselerasjonen  var tilstrekkelig fra 100 km/t og opp, f.eks ved raske forbikjøringer.

Igjen ble kun overnatting med Destination Charging valgt.  Ved første overnatting (Rotenburg ved Bremen) ble det opplyst at laderne var defekte.  Jeg ba om å ta en titt, og den ene lyste grønt, som normalt.  Tok en RESET, og koblet til, fungerte perfekt.  Den andre var kaputt, og hotellet hadde forsøkt å kontakte Tesla i ukevis, uten respons.  Jeg oppdaget forøvrig en CEE 400V 16A kontakt, som jeg fint kunne ladet 11 kW med medbrakt lader.

Som sist hadde jeg valgt A1 (Bremen, Osnabruck, Luxembourg). Ruten måtte legges om pga. stengte veier i området rundt elven Ahr, der det var store flommer i sommer. Skulle sjekket dette bedre på forhånd, men anbefaler i stedet A7, evt. A2 i stedet for A1, som er kuttet ved Blankenheim, den stumpen blir vel aldri bygget? A1 var helt stengt  etter Köln, i tillegg til at B51 var stengt, med lange og tidkrevende omkjøringer.  Stengingen vises ikke på Teslakartet,  kun omkjøringen og forsinkelsen.  Store avvik mellom ABRP og Tesla, sistnevnte hadde rett. Dog har jeg ikke abb. på ABRP, som ville gitt live trafikk.

Prøvde https://teslawaze.azurewebsites.net/, men nettleseren kræsjet, brukte ikke tid på det.  Kunne kanskje hentet den på iPad. Forøvrig var det mye veiarbeid, med 4 felt på en side , og fartsgrense 60-80 km/t.

Neste lader (Ribeauvillé, Frankrike) hadde to ladere, en Tesla og en for alle andre merker (også produsert av Tesla). En belgier sto og plundret med en E-tron, med fikk ikke ladingen i gang, han ga opp. Jeg koblet til, og det fungert med en gang, 11 kW!

Følte at det ble litt flere og lengre ladestopp enn sist. Holdt stort sett fatsgrensene (130 i Tyskland), men var ikke bevisst på å kjøre økonomisk. Forbruket for hele turen på 2360 km var 197 W/km, 10% mer enn jeg brukte med M3 for to år siden. Ladeprisen var stort sett under 4 kr,  totale kostnader ca 1800, utslipp med tysk strømmiks ca 1 tonn CO2e.

Bilen innfrir på alle punkter: romslig, stabil, nok kraft, komfortabel.  Kan man ønske seg noe mer?

PS
Eneste koronakontroll var inn på fergen i Larvik, ellers helt åpne grenser.
#7
Tesla SW og AP / Sv: 2019.28.x
fredag 02. august 2019, klokken 12:42
Sitat fra: Toalmar på fredag 02. august 2019, klokken 09:03
Sitat fra: thasle på torsdag 01. august 2019, klokken 23:36
Den største/beste nyheten er at profil nå kan knyttes til nøkkelkort eller app. Ønsket av mange.

Testet, funker perfekt!
Gjelder vel for de som ikke bruker mobil?

Jo, funker også på mobil :)
Administreres fra Locks-skjermen. Genialt enkelt, som det meste på Tesla!
#8
Tesla SW og AP / Sv: 2019.28.x
torsdag 01. august 2019, klokken 23:36
Den største/beste nyheten er at profil nå kan knyttes til nøkkelkort eller app. Ønsket av mange.

Testet, funker perfekt!
#9
Model 3 / Sv: Europa-tur med Model 3
tirsdag 25. juni 2019, klokken 20:30
Sitat fra: Olings på tirsdag 25. juni 2019, klokken 10:31
Vi skal neste uke kjøre til Syd-Frankrike med vår Model 3 og lurte på om noen hadde noen gode tips og råd for en slik langtur med en Tesla.

Har jo lest meg opp en del på nettet, men tenkte at folk her på forumet med egen erfaring på dette kunne være en verdifull ressurs på "dos and don'ts" for en Tesla-sjåfør på sin første langtur. Har også søkt litt på forumet her da jeg husker at dette har vært nevnt tidligere, men uten hell.

Er det for eksempel påkrevd med kontanter på de ulike bomstasjonene etc.?

Blir glad for all tilbakemelding!  :D

For den nysgjerrige så skal vi kjøre Norge-Sverige-Danmark-Tyskland-Østerrike-Lichtenstein-Sveits-Italia-Monaco- Frankrike på vei til og Frankrike-Luxembourg-Tyskland-Danmark-(Ferge)-Norge tilbake. Puh... :P
Her er en artikkel jeg skrev om en 14-dagers tur nylig:
https://elbilforum.no/index.php?topic=46947.msg816511#msg816511

Alle bomstasjoner tar kort, og det raskt og enkelt, ingen PIN-kode, bare pass på billetten du tar når  du kjører inn på motorveien i Frankrike/Italia, ellers må du betale for hele strekningen. Hvis du betaler med mynt, ikke bruk kobber, det aksepteres ikke. Ofte vanskelig å få tak i vekslepengene, la de ligge. Mister du en mynt på bakken, la den ligge og putt på en ny. Ellers tuter de på deg.  Men kort er best og funker alltid.

I Sveits trenger du en vignett for å kjøre på motorvei, den koster 40 CHF/€, gjelder ett kalenderår. Jeg måtte betale kontant, selges i  kiosker og bensinstasjoner på grensen.

I Østerrike trengs også vignett, men den kan kjøpes for et kortere tidsrom (10 dager) og er mye rimeligere.

Ruten via Liechtenstein er ikke den smarteste, veiene nær grensen Østerrike/Sveits er svært trafikkerte, kjør for all del ikke inn Bregenz, endeløse køer. Regn med å tape tid hvis du forsøker å snike deg unna motorveiene. Veien fortsetter over San Bernadino, men etter hvert havner du på svært trafikkerte veier rundt Como og Milano, prøv å unngå det.

Jeg kjørt nylig Nice-Alessandria-Ivrea-Chamonix, og der var det svært lite trafikk, bortsett fra køen foran Mont-Blanc-tunnelen (10 min). Du kan alt. velge Store (Grand) St. Bernhard, enten tunnelen eller hilse på bikkjene i passet.

Et alternativ du bør vurdere, er å bruke biltog, som et raskt og rimelig alternativ, f.eks. strekningen Goppenstein-Kandersteg, da er du plutselig nær Zermatt, og kan ta en avstikker dit, flott sted, parkering med lading i Täsch, og tog opp til Zermatt. Matterhorn i soloppgang er verd en reise! Videre kan du ta tog Brig-Iselle (Simplon). Sjekk https://www.bls.ch/en

Motorveiene i Frankrike er stort sett bedre (6 filer) og mindre trafikkert  enn de i Tyskland. Med en fartsgrense på 130 (tørr vei), holder du like høy gjennomsnittsfart.  A8/A7/A6 tar deg gjennom Bourgogne, som virkelig er verd en stopp.  Prøv å finne hotell med Destination Charging, da starter du dagen med 100%. Laderne var nesten ikke bruk. Regn med 11 kW ladefart på M3. Stedene finner du på Teslas ladekart. Superladerne er ofte plassert ved hoteller, fint å kombinere lading og lunch.

Stort sett var A Better Routeplanner og Tesla enige, men Tesla foreslo noen rare ladestopper (10 min etter start), helt unødvendig. Men angivelse av restlading stemte forbausende bra, likeså ankomsttid.

Stol på Tesla når det gjelder omkjøring pga. kø. Trafikkradio virker ikke på M3 foreløpig.

God tur!  Bilen er en drøm å kjøre :)
#10
Model 3 / Sv: Mistet Cruise Control og AP
mandag 24. juni 2019, klokken 08:37
Godt mulig at mitt problem hadde noe med at USB-stikk var full.

Sentry Mode og Dashcam trenger mye lagringsplass på USB.  Min USB-stikk gikk full på en uke. 32GB er den største USB-stikk som formatteres med FAT32 på Windows. Vil du benytte en større enhet, må du laste ned et annet formatteringsprogram, f.eks. guiformat. Det er også mulig å formattere enheten på Mac eller Linux.

Uansett lurt å slå av Sentry Mode, eller rydde plass ofte på  stikken. Men da må den ut av bilen.
#11
Model 3 / Sv: Telefon ringer seg selv i Tesla
lørdag 22. juni 2019, klokken 09:57
Kan bekrefte det samme, Har ingen annen fix enn å ringe en annen og legge på.

Mener å ha opplevd det samme på min BMW X3, så det er kanskje ikke et Tesla-problem?
#12
Model 3 / Mistet Cruise Control og AP
fredag 21. juni 2019, klokken 12:43
På en tur fra Côte d'Azur  til Norge mistet jeg Cruise Control og AP, dessuten forsvant fartsgrensen, alle veimarkeringene og annen trafikk, frontlyset var på hele tiden , og vindusvisker virket ikke på  AUTO. teslaforum.com har en beskrivelse av problemet, og gir følgende forklaring: Hvis Sentry Mode er innkoblet, er bilen våken hele tiden, og har ikke tid til rekalibrering av kameraene, dette fører etter hvert til at kontrolleren sjalter ut kameraene, og alle funksjoner som er basert på kamerainput slutter å fungere.  Ingen feilmelding vises.

Det hjelper ikke å resette display (to knapper på rattet), eller reboote bilen (fotbrems + to knapper på  rattet), feilen er der fortsatt. Løsningen er å slå av Sentry Mode, og ta ut USB-brikken med videoopptak, deretter la bilen stå låst og urørt en tid, 5 min var for lite, men 1 time var nok for meg.

Tesla kjenner problemet, og vil komme med en SW-oppgradering. Det kom en oppgradering i dag, 2019.20.2.1, men har ikke sjekket om det løser problemet.  Ikke nevnt i Release Notes.  I mellomtiden bør man slå av Sentry Mode, hvis man har dette problemet.

Fra forums.tesla.com:
SitatThe problem occurs when the SENTRY mode is left on along with the USB drive inserted for over 24 hours. This causes the car to never go to sleep in order to keep the sentry mode on and keep recording any movements. Because the car must sleep for about 2 hours (I believe he said once 24 hours) and this does not happen due to sentry mode on, the software throws an error and causes the autopilot, cruise and other camera related items to shut down. The remedy he said was to remove the USB key, turn off the SENTRY mode and leave the car parked for at least 2 hours. This he said will fix the issue. IMPORTANT: I must do this once every 24 hours, if I need to keep the sentry mode on when parked somewhere, I need to remember to turn it off to let the car sleep for at least 2 hours within each 24-hour cycle.
#13
Model 3 / Sv: TM3 Road Trip Vestfold - Côte d'Azur
søndag 16. juni 2019, klokken 21:43
Sitat fra: ladov på søndag 16. juni 2019, klokken 21:03
Takk for at du deler dine erfaringer.  :+1:

Et par spørsmål, gjorde du noe spesielt for å oppnå høy ladefart? Satt du neste lader som destinasjon for å aktivere automatisk batterivarme eller stolte du på at høy hastighet og lange etapper gjorde susen?

180Wh/km med så mye motorvei er bra! :)
Jeg la inn destinasjonen som waypoint, men Tesla la inn ladestopp automagisk, fordi destinasjonen var for langt unna. Bilen visste hvor jeg ville stoppe, og var antagelig klar for lading. Uansett smart å lade med en gang man stopper, men det gir seg selv.

Det var stort sett motorvei hele veien, og 180 W/km var overraskende bra. Tesla leverer!
Nøkkelen er bruk av Cruise control og å holde fartsgrensen. Bjørn Nyland brenner oppimot 500  W/km i 200+. Husk at forbruket øker med kvadratet av hastigheten. Det samme gjelder bremselengden.

Har hatt et par elbiler før (i3), og de holder iallfall ikke hva de lover >:(
#14
Model 3 / Sv: TM3 Road Trip Vestfold - Côte d'Azur
søndag 16. juni 2019, klokken 21:29
Sitat fra: knut.aulie på søndag 16. juni 2019, klokken 18:41
Hva tenker dere som har erfaring om å øke etappelengde fra 70-80 mil til opp mot 100? (Skal selv på en tur som er litt over 200 mil, og kunne tenkt meg to etapper.)
Blir selvfølgelig flere timer kjøring, men er det innenfor?
Kan øke snittfarten noe, men ikke allverden da det er familietur.
100 mil er langt på en dag, men innenfor. Brukte to dager til Middelhavet tidligere, men har sluttet med det. Du må starte tidlig, 0800, og kjøre til 2000. Regn 100 km/t i snitt med pause, trafikken i Tyskland er så stor at det er vanskelig å  komme særlig høyere. Litt bedre i helgene, mye mindre tungtrafikk da. Og bedre i Frankrike, hvis du skal den veien. Motorveiene er avgiftsbelagte, og det fører til mindre trafikk. Dessuten er de bygget i nyere tid, stort sett med 3 filer i hver retning.

Lurt å booke overnatting på forhånd. Og å lade ofte, det gir flere, men  kortere stopp, og mindre tid totalt.
#15
Model 3 / Sv: TM3 Road Trip Vestfold - Côte d'Azur
søndag 16. juni 2019, klokken 18:11
Sitat fra: HermanGatevold på søndag 16. juni 2019, klokken 11:57
Skal ut på en 2 ukers biltur til Italia og omegn neste uke selv. Prøver å komme meg fra Hirtshals til Berlin på en dag. Burde vel være innafor?
Absolutt! I følge ABRP er det drøyt 7 timer kjøring + 1:15 time lading. 3 ladestopp.
https://abetterrouteplanner.com/?plan_uuid=0bfb6eca-86fb-41d4-ac9a-8555c34b654a

Du slipper Elben-tunnelen, selv om kapasiteten nå er økt der. Jeg var innom Hedensted og Busdorf, ligger greit til ved motorvei. Spisemulighet begge steder.
© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA