Vis innlegg

Denne delen lar deg se alle innlegg laget av dette medlemmet. Merk at du bare kan se innlegg gjort i områder du har tilgang til.


Meldinger - olavxxx

Sider: [1] 2 3 ... 51
1
Model 3 / Sv: Typical vs rated range
« på: i går kl. 23:31 »
Teslabjlrn sammenlignet blant annet model 3 P, LR RWD, LR AWD, Ioniq Model S Osv i USA i 120(?) Km/t.

Alle modeller 3 lå langt under S i forbruk. LR RWD brukte mindre enn Ioniq. Men hvor langt du kommer er jo alltid avhengig av føre, temperatur osv .

Jeg tror nok på langtur Oslo-Bergen skal gå fint, med mindre du kjører veldig stygt. Så er saken den at den kan lade 116 kW opp til 50 prosent på dagens ladere. Så kanskje man uansett velger å ikke lade 100 og kjøre til 0, men legge seg mellom feks 90-10 og så lade opp til 50-60 på ett stopp.

2
Model 3 / Sv: Er dette bra nok?
« på: i går kl. 23:23 »
Skal ikke forvente eller godta de lskkskadene.
Men sjekk bil ved utlevering.

Jeg tror QC er mye bedre nå enn i starten med Model 3

3
Model 3 / Sv: Trekke chip + antenne ut av nøkkelkortet
« på: mandag 21. januar 2019, klokken 23:27 »
Body art time

4
Model 3 / Sv: Hvordan planlegger du å vedlikeholde bilen?
« på: mandag 21. januar 2019, klokken 21:34 »
Jeg kommer til å gå for ClearCoat hos en profesjonell detailer. Forespeilet 2-3 år/40.000 km holdbarhet, og dette gjør jeg kun for at bilen skal være enklere å vaske, og holde ren og pen utvendig :) Jeg har ingen erfaring med lignede før, og tenkte det var et greit sted å starte.

Hadde bilen vært dyrere, hadde jeg nok vurdert foliering, men jeg kan ta mange små lakkskader for prisen av foliering. Jeg syntes heller ikke jeg har mye steinsprutskader på min nåværende bil etter fire år.
Helt grønn på det her. Hva er ClearCote?
Vil tro de snakker om keramisk lakkforsegling, ligger som herdet lag utenpå lakken. Så smuss går lettere av og blir mer bestandig mot swirls.

5
Model 3 / Sv: For model 3 performance folket
« på: mandag 21. januar 2019, klokken 21:04 »
Gode nyheter ang performance rekkevidde. Bjørn har rekkevidde testet en haug med biler i LA, blant annet en vanlig AWD og en performance uten oppgraderte bremser med aero wheels. Disse to hadde tilnærmet likt forbruk, noe som betyr at det mest sannsynlig kun er 20" som bidrar til kortere rekkevidde. Dette betyr altså at man kan handle inn 18" felg og tilsvarende dekk for å oppnå mye lenger rekkevidde.

Men who cares, jeg skal ha 20" på  :D
Nei, 18" går ikke over performance bremser.
Noen USA biler har ikke performance bremser, de første Performance. Så de er ikke helt lik performance Vi får her.

Det vil si, du kan kjøpe spesielle 18" som TST. Eller sats på 19". Jeg kjøper smidde 19" til vinter.

6
Model 3 / Sv: Forsikringstilbud - LR AWD
« på: mandag 21. januar 2019, klokken 21:01 »
Alle kan bli kunde i JBF, men jernbaneansatte m/familie får spesielt gunstige betingelser.
Plutselig mange som blir deltidsansatt som kommer rullende i Tesla :p

7
Model S / Sv: 75D vs 100D
« på: mandag 21. januar 2019, klokken 20:34 »
Lite som skiller? ca 100 HK og 100 i NM. Det merkes det.
Er ikke 100 Hk som skiller, da hadde det vært mye bedre ytelse :-)
Det må i så fall være S75D før de gikk 0-100 på 4,4 sekunder!

8
Model S / Sv: 75D vs 100D
« på: mandag 21. januar 2019, klokken 20:25 »
Tråden heter 75D vs 100D, så da er det jo bare å fyre løs. Mange 75D til salgs på finn, der lyves det forøvrig om HK. 75D er nærmere 442 HK, ikke 524 HK.
Nå er det jo ytelsen som teller da, det skiller svært lite mellom S75D og S100D på 0-100.
Ladehastighet og rekkevidde gjør jo 100 mer attraktiv.

Skal man ha bedre ytelse, må du nok selge 100D og kjøpe en P.

9
Model 3 / Sv: Statistikk på bestilling, oppringing, leveranse, etc
« på: mandag 21. januar 2019, klokken 20:16 »
Litt statistikk i statistikken:

-24% som eide en Tesla når de reserverte, eide ingen når de bestilte.
-4% som ikke eide en Tesla når de reserverte, hadde blitt det innen de bestilte.

Hva betyr dette? Tar ikke hensyn til intervallene mellom reservasjon og bestilling i tallene over, men det kan virke som om folk har klart å ikke falle for fristelsen til å kjøpe en annen Tesla om de ikke har eid en fra før.
5
Noen her som solgte sin Tesla i tiden mellom reservasjon og bestilling? Hva var grunnen?
Solgte 2017 X med alt utstyr for å gå til 3P.
Jeg ville selge den før jeg låste designet på 3P, så jeg gjorde det før den var omregistrert på ny eier.

Årsaken for at jeg går fra X til 3P er ikke at jeg var misfornøyd med X, jeg var utrolig glad i bilen og var veldig fornøyd med den. Etter jeg fikk nye dørsensorer og et takvindu var bilen helt knall og fin, ingen ulyder osv :)

Men så var det jo det at jeg som regel kjørte alene, for det meste er vi 2 voksne og 1 unge på 1,5 år.
Så jeg tenkte at vi trenger egentlig ikke all plassen, samboeren likte heller ikke å ratte så stor bil :P
Så en dag sa jeg vel noe sånn som: kanskje jeg skulle vurdert å bytte til en billigere Tesla, siden vi kjører så kort (10700km/året kjørte jeg den, hun kjører da en fossil dessverre.).

Så soglte jeg den da, i praksis på 1 dag på facebook, la ut annonse i en gruppe.
Ordren på 3P ble så lagt inn.

Jeg gleder meg veldig til 3P, klart jeg gir avkall på maks plass og hengerfeste, men samtidig får jeg mer rekkevidde, raskere lading i km/t, jeg får CCS, bedre ytelse (men X var også ganske hissig for meg, selv om jeg var vant til mange turbobiler). Jeg føler også 3 gir litt av romfølelsen til X, ved at man har så mye glass over seg.

Kupeen var overraskende romslig synes jeg, men klart at siste tiden med barnevogn nå blir trangere i bagasjen enn i X :P

Jeg gleder meg veldig og jeg savner selvsagt Xen også. Samboeren sier hver gang hun ser en hvit X, tenker hun at det er jeg som kjører den. he he..  Avkall på gratis superlading er ikke så viktig for meg, superlader typisk under 12 ganger i året tror jeg. Kanskje det blir litt mer etter hvert, men utgjrø uansett ikke så mye.


10
Model 3 / Sv: Innbytte av nåværende bil ved kjøp av TM3
« på: mandag 21. januar 2019, klokken 20:06 »
Fikk ca 30k mer for Model S i innbytte enn gjeldende pris på finn og var meget fornøyd med det. Transaksjonen mot Tesla var veldig ryddig og en positiv opplevelse.
Innbytte tilbudt på BMW i3 via Tesla kan best beskrives som en vits. Jeg er så glad jeg snart er kvitt den og kan slippe å forholde meg til "etablerte" bilmerker og bruktbilhaier. Greit at tredjepart skal tjene noen kroner, men å beregne seg 50k i fortjeneste på en bil til 170k er idioti. Dette er da en bil med fullt servicehefte, gjeldende nybilgaranti og reklamasjonsrett. For en oppkjøper er risikoen omtrent lik null. At Tesla i det hele tatt gidder å formidle dette tullet finner jeg også litt forunderlig.
Skal ikke se bort i fra at de har formidlet den videre til BMW-selgern :P

11
Model 3 / Sv: Tesla Model 3 MR komme i Mai, angrer en på LR bestillingen?
« på: mandag 21. januar 2019, klokken 20:02 »
Ellers ser jeg på facebook at folk har fått beskjed at LR kommer med ytelsesdekk for både 18" og 19".
Så sammenligninger fra USA er ikke helt relevant, da de ruller på M+S dekk (dårligere grep, men lavere rullemotstand). I realiteten blir gapet mellom performance og LR derfor mindre og gapet ned til MR blir større (siden vi kan anta MR også kommer med performance dekk i Norge).

Aero caps + performance dekk skulle tilsi ca 2% lenger rekkevidde for LR med 18" aero med deksler på.
Går man opp til 19-20" eller tar av aero dekslene blir det ca identisk rekkevidde.

Man kan klart også ta på lettere hjul på performance, jeg kjøper feks smidde 19" vinterhjul (TSW Nurbergring) med Nokian R3, så da vil man jo bruke mindre juice enn org 20" vinterhjulene til P, mest sannsynlig også mindre enn 18-19" vinterhjulene til Tesla (de veier jo mye).

12
Model 3 / Sv: Tesla Model 3 MR komme i Mai, angrer en på LR bestillingen?
« på: mandag 21. januar 2019, klokken 19:59 »
Det er veldig fint model 3 kommer i flere utgaver og lavere priser så flest mulig har mulighet til å kjøpe den.
Jeg for min del hadde gått for Long Range igjen selv om Mid Range hadde vært tilgjengelig når jeg bestilte i januar.
Et stort batteri som gir meg mest mulig frihet, og som gjør at jeg slipper å stoppe å lade underveis på de aller fleste av mine turer, har vært viktig for meg.

Har kjørt elbil i 2,5 år, og er vant til å måtte legge inn tid for å stoppe og lade litt på mine turer. Med en long range så kan jeg gjøre de fleste av disse turene uten å ha behov for å lade underveis.

Mange nevner hvor høy effekt Model 3 kan ta i mot. Men på de store utfartsdagene, søndag kveld, sommerferie osv. Vil dette ha mindre å si ettersom SuC er mer enn 50% i bruk, som gjør at du ofte må dele lader med noen andre og du kanskje ikke får mer enn 30/40kw store deler av ladingen. Også blir det spennende å se hvor fort Tesla bygger ut ladenettverket det neste året, vil nok bli en god del mer kø på SuC fremover. Tar nok ikke lang tid før det er dobbelt så mange Tesla på veiene, som det er nå.

Range is king

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
Den som kommer først, får prioritet.
Med superlader V3 blir det også økt kapasitet på ladestolpene, hvor mye, vet ingen :-)

13
Model 3 / Sv: Premium tilkobling inkl. 1 år
« på: søndag 20. januar 2019, klokken 21:54 »
Hadde jo vært fint om man kunne sette inn sitt eget data-SIM, men det er de vel ikke interessert i.
Man betaler for mer enn trafikken i bilen, Tesla må jo drifte servere og betale for raske linjer et eller annet sted.
Så klart at prisen ikke er ille, sidne man kan streame såpass mye musikk og man kan bruke gratis spotify abb., der mange biler/mobiler vil kreve premium spotify konto.

14
Model 3 / Sv: Tesla Model 3 MR komme i Mai, angrer en på LR bestillingen?
« på: søndag 20. januar 2019, klokken 21:38 »
Videoen fra Teslabjørn viser 118 kW opp til 50%:


Så på langtur er det raskest å lade til 50%, hvis man klarer å nå neste superlader med 50% kapasitet.
Hvis ikke, kan man lade til 60-70% i den grad det er nok.

Dilemma hvis man går for minste batteripakkene er at man da av og til må lade kanskje til 80% osv.
Da blir man stående ganske mye lenger enn hvis man kunne ladet til 50-60%.


Men klart MR blir jo en bra bil det også, fins jo værre biler å kjøpe.

15
Model 3 / Sv: Misnøye at model 3 eiere får bruke SC i fremtiden
« på: søndag 20. januar 2019, klokken 21:35 »
Neo, teoretisk sett kan Tesla åpne for det. Men i praksis identifiserer Tesla sine egne biler gjennom kabelen. Ionity og andre må vel ty til app/nettside og aktiv innmelding i form av en konto man selv oppretter.
Det er ikke bare å åpne for det. De er ikke kompatible signaleringsmessig. Det må si at enten biler eller SuC må bygges om.
Model 3 er jo CCS og de kobler opp CCS på superladerne.
Så jeg tror de kunne åpnet opp via CCS kontakten, hvis de ønsket.

Sider: [1] 2 3 ... 51